2023. augusztus 27., vasárnap

Bartis Ferenc: Szerelmes igék




Ahogy mentél, 
ahogy álltál, 
ahogy néztél, 
ahogy szóltál, 
ahogy sírtál, 
ahogy hívtál, 
ahogy lestél, 
ahogy kértél, 
ahogy adtál 
és szerettél, 
vagy gyűlöltél, 
öleltél és 
megtagadtál - 
úgy voltál jó, 
ahogy voltál, 
csak még lennél, 
csak még volnál...

Weöres Sándor: Thermometer

Az egyik szólt: „Van Isten.” Másik felelt: „Nincs Isten.” 
Hallotta ezt a hőmérőben a higany-szál 
s mondá: „ Míly boldogok! Plusz vagy mínusz jelet 
raknak a Végtelen elé, s ettől nem változik; 
anélkül hogy tudnák, ők egyetértenek. 
De én, ki egyik számjegytől a másikig 
kúszom vagy csúszom: a Végtelent nem érem el soha.” 

(1971. augusztus)

Miron Bialoszewski: Örömteli önarckép

Ne gondoljátok, hogy boldogtalan vagyok, 
örülök - hisz gondolkodom. 
Gondoljátok, hogy örülök. 

A tudat az öröm tánca. 
Tudatom táncol, táncol 
az eső lámpása előtt 
a fal héja előtt 
a káposzta-kupaccal az élelmiszer-üzlet 
                                                        előtt 
barátaim szóra nyíló szája előtt 
önmagam váratlan keze előtt 
a valóság kinemfaragott szobra előtt — 
a legpompásabb mulatság 
s a legájtatosabb istentisztelet örömében
elválasztatlan táncol tudatom, 
táncol. 

S ha a tánc félbeszakad, 
mint minden gombolyag, én is 
felszállók a mennybe — 
ahol nem érezni semmit
ahol kezdettől fogva voltam, mielőtt 
                                                voltam, 
ahol mindvégig leszek, ha nem leszek, 
ott — leírhatatlan öröm vár rám. 
....... 
Ennyi az egész. 

Gömöri György fordítása

Trausch Liza: Ismerd meg gondolataimat!




" És lásd meg, ha van-e nálam a gonoszságnak valamilyen útja?" 
Zsoltár 139,24  

        Eddig csupa felkiáltójel volt az Ige után. "Vizsgálj meg! Próbálj meg!" És most kérdőjel van. "Lásd meg, van-e nálam a gonoszságnak valamilyen útja?" Mostanáig a vizsgálati helyeket jártuk. Kezünkben vannak a leletek. Gondolatainkkal, lelkivilágunkkal vissza kell mennünk az Orvoshoz, Jézushoz. Kérjük, hogy végre mi is meglássuk, hol van a baj az életünkben. Lelki orvosunknak van türelme, szeretete számunkra, hogy végignézze dolgainkat. Mondottuk, hogy két főgyökérből indul ki minden, az érzelmi és értelmi világunkból. Mi lett a testi szeretetedből? Talán elkényeztetett gyerekek. De sokszor elkényeztetett férj. Aztán haragszol rá, pedig melletted, veled kapcsolatban lett olyan, amilyen. Életveszélyes a testi szeretet! Hullámzó! Egyszer a nyakába borulok a gyereknek és csókolgatom, utána pedig megverem. Hogy lehet ezt kibírni? Ha jókedvem van, akkor drágám, szívecském, aztán pedig jönnek a goromba szavak. Ne csodáld, hogy olyan lett, amilyen lett, mert a testi gyökerekből, a majomszeretetből mindig olyan valami származik, ami romlásba visz. A melletted élőnek mindig a legfontosabb egy nyugodt, csendes, következetes élet. Hogy mindig tudja, mit várjon. Soha ne csináld, hogy egyszer megvered, egyszer megdicséred a gyereked ugyanazért. Neki napfény kell! Hány éve éltek a férjeddel? Ne okold az anyját meg a gyermekkorát. Melletted formálódott olyanná, amilyen. Rég megváltozhatott volna, ha belőled Isten szeretete sugárzott volna rá állandóan és következetesen.    

Részlet Trausch Liza "... beszéded megelevenít ..." - Áhítatok minden napra című könyvéből

2023. augusztus 25., péntek

Puszta Sándor: Fohász




pitymall mielőtt pirkad 
gondolhassak valami szépet 

mielőtt lemegy a nap 
tehessek valami jót 

Bartalis János: Mondd el...

Minden nap,
minden órában,
minden évszakban –
mondd el.

Mondd el
a növő vetésben,
amely lobog.

Mondd el
a virágzó fában,
amely felett
nászindulóját zengi
egy méhe-család.

Mondd el
a kicsi forrásban,
amely a tengerek felé siet.

Mondd el
a szélben, az esőben, a viharban,
amely fákat dönt
és hegyeket omlaszt.

Mondd el
a napsugárban,
amely rozsot és búzát érlel
és kenyeret ád az emberek
asztalára.

Mondd el a pacsirta dalában,
amely végig kísér
az úton.

Mondd el
a hajnal fényében,
amely felcsap,
mint tűzcsóva
a hegyek csipkéjén.

Mondd el
a reggelben,
mondd el
az estében,
mondd el
az éjszakában,
levelek álmában,
mondd el
a csillagok milliárdjai közt,
mondd el
a vizek zúgásában.

Mondd el
szíved verésében,
szavad ritmusában.

Mondd el
a győzelemben,
mondd el
a letörésben,
mondd el
a le nem törő
emberi erőben,
a kicsi fűszálban,
a hó alatt alvó csírában –
Mindenben mondd el.

A kasza húzásában,
a gépek kattogásában,
a sarló nyisszenésében,
a gyárak dudájában –
mondd el.
A gyalu harsogásában,
a kalapács csengésében,
a toll botladozásában
– napi munkádban –
mindenben mondd el.

Mondd el,
ami oly egyszerű,
oly magától értetődő,
oly természetes,
mint a virág,
mint a kőszikla,
mint a fa,
mint a madárhang,
mint az emberi beszéd
és mégis,
mégis oly nehezen
kimondható.

Mondd el,
Te ember! Emberek embere:
a világ szépségét,
az élet örömét,
amelyre annyiszor borul a bánat.

Mondd el,
mondd el már egyszer –
az örök kimondhatatlant.

2023. augusztus 23., szerda

Rónay György: Szerápion-legendák

       







Két férfi lépkedett a tengeren. Az egyik lassan, biztosan; mellette – fél lépéssel 
elmaradva, és mintha nem bíznék magában, kapkodóbban, néha bokáig 
lemerülve, el-elfúló lélegzettel – a másik (vagy a mása). 
       Mögöttük végtelen víz, előttük végtelen homok. 
       Talpuk alá a fövény úgy simult akár a víz, puhán és selymesen. 
       Két kő volt ott – csak két kő, semmi más – mélyen beásva a homokba; 
kerek, tömzsi kövek, amikhez hajók kötelét hurkolták valaha, 
mikor még hajók jártak erre. 
       Leültek a kövekre; előttük végtelen víz, mögöttük végtelen homok, 
mindkettő enyhén fodrozódva, éppen csak annyi különbséggel, 
hogy a tenger mozgékonyán, a homok mereven. 
       Ültek és hallgattak. Nézték a tengert. 
       Aztán – órák vagy napok múlva, mindegy – aki a társa volt (vagy mása volt) 
annak, ki elsőül lépett a partra, kezét egy kissé megemelte, olyképp, 
mint aki tétován nemlétező madár után mutat a messzeségbe. 
       Ki elsőül lépett a partra, lehunyta a szemét, mintha látná a madarat. – 
       Szólhatsz, Szerápion. 

MIT ÉR, HOGY ITT VAGYUNK, 
HA NEM TUDJUK, HOGY HOL VAGYUNK? 

– Annyit, hogy végül mégis itt vagyunk. 
A célnál? Nem tudom. A cél, Szerápion, 
sokszor maga az út, de csak ha nem 
céltalan; s minden célból, ha valóban 
cél volt, mindig új út vezet tovább. 
Úton vagyunk. Azt hiszem, épp elég, 
ha ennyit tudsz. A többi csak lidérc 
és délibáb, Szerápion. 

MEGÁLLÁS SOHA NINCS? 

      – Megállás? Nem tudom, mit értesz 
megálláson, Szerápion. Aki úton van, áll. Csak az áll 
     igazán, 
aki úton van. Aki egyszer eltökélte, 
hogy útnak indul, attól fogva áll. Magában, mélyre  
     gyökerezve, 
s minden lépéssel még mélyebbre. Úgy halad, hogy 
haladtában, valahol, mozdulatlan. Hogy nőttön nő valami  
     titkos 
központ felé, míg lép, előre mindig, 
a titkos Cél felé. S a kettő végül, valahol összeér. Saját magába ér, 
ha célhoz ér, Szerápion.  
     S amíg 
ülünk s nézzük a tengert, a mozgót és a mozdulatlant 
(bár a mozgó is mozdulatlan, s a mozdulatlan is mozog) – 
amíg ülünk, mondom, egyben megyünk is, ha a csöndet 
halljuk, s látni tudunk, ott, ahol semmi sincs 
mások szerint, világokat, Szerápion. Mit tudhatod, a szem, 
mely mint a szobroké, üresen néz a végtelenbe, 
kőmereven és mozdulatlanul (úgyhogy hiába löksz felé 
öklöt, követ vagy bármi mást, hogy megvakítsd vagy 
reflexeit próbáld: pillája meg se rezzen) – mit tudod, 
mit lát a szobrok élő kőszeme, s egyáltalán hová 
tekint: a távolba, vagy befelé? Halad, 
és figyeli a belső lépteket.  
         Mindig a belső lépteket 
figyeld, míg álltodban haladsz, s haladva állsz, Szerápion. 

MAGÁNYOSAN?  

– Talán. Ha úgy tetszik, magányosan. De mielőtt 
felelnél, tudnod kell, mi a magány, Szerápion. 
Nézheted börtönnek, s rácsain nem fog semmi ráspoly, 
s nézheted úgy, hogy végtelen szabadság. 
Nézheted sivatagnak, amelyben körbejársz a szomjan  
       pusztulásig, 
s erdőnek, melyben egyetlen zöld tengerré simítja 
a sok külön lombot a szél. S ha akarod, Szerápion, 
veheted Szélnek is, mely egy tengerré simítja a sok 
külön lombot, vagy fölkavarja tengerét 
s tombolva zúg, nem tudhatod, a lombot tépi, vagy 
saját magát, míg végül el nem ül s egy mozdulatlan 
levélen el nem szunnyad, oly lágy álommal mint a  
       csecsemők. 
Ez az álom, ez volna a magány? Vagy az a sokszögű Szem, 
mely a levél alól, egy zöld testből figyel, oly áthatóan, 
hogy merevvé igéz; ha megmoccansz, hártyás pillája  
       rácsukódik, 
és mire durva kézzel érte nyúlsz, már csak egy surranás 
emléke rezdül az iménti Figyelem 
helyén, vagy az se tán?  
       Sosem voltam magányos. 
Magányom tele volt Szemekkel, tele volt surranásra kész 
Figyelemmel, olyan magány volt mint a lomboké, 
s benne madár is énekelt, mozdulatlan csőrrel a titkos 
belső hallásnak néma dalokat. Sosem voltam magányos. 
Vagy beszéljünk, Szerápion, a Szélről? Mi sodor  
       magvakat 
sziklára, s borzol évek múlva friss füvet vagy 
gyöngéd virágbibét a sziklán? 
Mi hajt felhőt, s a szikkadt föld esőben ázik, 
s mi hozza vissza a Napot, szárítja föl a lucskot, bontogatja 
a rügyeket, s viszi egyik hegyről a másikra a szirmok 
múlékony mámorát, mikor kinyílnak? 

De láttál már szelet, Szerápion? Fogtad már kézbe, mint 
napos csibét, hunyásztattad már szarvánál csavarva, 
mint őrjöngő bikát? A Szél, Szerápion, 
az, ami van, de nincs; a mindenütt jelen levő, sehol 
sem látható – mert a tajtékzó víz, a jajgató 
lomb, ódon házak kéményében huhogó 
Iszonyat puszta jel, de nem a Szél, Szerápion, a titkos 
Nemlétező, Megfoghatatlan. 

Szerettem a szelet, Szerápion. Szerettem a Magányt. 
Hallod a habmorajt a mélyben, a kettős tenger  
       mozdulatlan 
tükre alatt? Mindig magányban éltem, 
és soha nem voltam magányos. Valami világszél 
fújt mindig a tenger alatt. Aki a tengeralji 
világszél énekére hallgat, sosem lehet magányos. 

Nem ismertem a keserű magányt, a fortyogó 
levekben forgatót, a szakálltépő, káromló magányt. 
Nem ismertem? Kilábaltam belőle, 
leszárítottam lábamról sarát, levertem sarkamról porát. 

Szabad voltam. Ablakom mindig nyitva volt a Szélnek. 

Ma már azt is tudom, hogy bármi volt és bárhogy is volt, 
s akármit vettek el, minden hiánnyal 
én lettem gazdagabb. Ma már azt is tudom, hogy 
boldog voltam. Boldog vagyok.  
       Elég. 
Hallgassuk a tengert, Szerápion. 

S MIT HALLGASSUNK, HA NINCS? 

        – A tenger mindenütt van 
és mindig van, Szerápion. Ahol te vagy, ott van a tenger. 
Két tenger közt egy hullámsáv, félig még fodrozó, félig  
       merev már, 
ez vagy, Szerápion. Ezek vagyunk: két tenger közt az  
       Átmenet 
hullámai, elporladók s mindig megújulok; 
a mindig éppen elmúló, a mindig éppen változó 
öröklét: ez vagyunk. Magunkkal visszük tengerünket. 

Hajtottad már kagylóra füledet? Rózsaszín kőfodrai közt 
hallottad már a tengert? Hallottad már a kagylóban  
       a csöndet? 
Ahol a csönd van, ott a tenger. Ahol a csönd van, ott  
       a zúgás. 
Hallottad már a rózsában a nyílás 
titkos hullámverését, a mély morajt, amint a szirmok 
szétválnak? Hallottad a Nyílás mérhetetlen 
messziről érkező néma hullámverését? 

Ahol a rózsa, ott a tenger. Ahol a Nyílás, ott a tenger. 
S a fordított nyílás, a Hervadás: 
az is a Tenger.  
       Bennünk él és benne élünk. 
Meríts egy hullámot az árból: kagylóvá kristályosul  
       tenyeredben. 

Egy pillanatnyi tenger, rózsaszín kőfodraival, 
a zsongó Hallgatás, a végtelenség néma ajka, 
mielőtt visszaolvad elemébe.  
       Ez vagyunk. 
Hallgassuk a tengert, Szerápion. 

S AZ EMBEREK? „A MÁSOK: A POKOL”?  

       – Nem. A mások, Szerápion, 
az Irgalom. S ha azt hinnéd, elméjében fogyatkozó 
aggastyánként beszélek, mint ki néz, de mit se lát már, 
mert hályogos szemét, utolsó angyalként, az emlék 
emléke is elhagyta már – nem, nem vagyok még 
gyermekké bárgyúit vén, ki rángó nyelvvel nyöszörög, 
s nem tudja mit motyog. 

A mások, ismétlem, nem a Pokol. A mások 
az Irgalom. Nem mintha nem tudnám a Butaság 
s a Hatalom gaztetteit. Nézz végig testemen: bőröm  
       bokától 
homlokig csupa sebhely. Mégsincs bennem harag már, 
csak irgalom.  
       Pedig láttam röhögve gyilkolót,
gyermekbordákon táncolót, anyákat tiprót, koponyákat  
       szürcsölőt, 
szúrtak hátamba kést, tolvaj szentek türelmet prédikáltak, 
láttam kiűzetést, prófétát mohó disznóhabzsolással 
zabálni a pusztába kergetettek 
alig hűlt ételét, s még mennyi mindent! 
Hát nem mint élelmes írástudók, kik széljárás szerint  
       fogják a tollat: 
úgy szólhatok, mint aki tanu s áldozat volt egyszemélyben. 
Nekem hihetsz, Szerápion: mégsem a mások a Pokol. 
Épp eléggé megjártam poklukat, hát mondhatom: 
a Pokol nem a mások, ha bennünk nincs pokol.  

       Ha nincs 
mit égessen, fegyvertelen a láng. Mit lehet attól 
elvenni, aki mindent odaad? Mitől lehet 
megfosztani a semmiért sem törtetőt, a semmihez sem 
ragaszkodót?  

       Egy Angyal mindig készen áll, hogy 
érted jöjjön, ha szólítod. Ezért 
nincs is pokol, Szerápion, ha magadban kioltod. 
A másokét is. Tehetetlenek. 

Jegyezd meg: bármely pillanatban kézen foghat – már 
kézen is fogott 
a Szabadság, és kivezet, Szerápion. 

HOVÁ?  

       – Hová? Igen, hová, Szerápion? 
A kérdéshez. Minden kérdés az indulás, 
és minden indulásban ott lappang a Cél. De ehhez 
indulni kell. Kilépni. Mintha egy 
(bármilyen nagy) körbe lennél bezárva, 
s kilépsz a körből. Túllépsz a körön, 
amerre a Sugár mutat. Minden sugár 
túlmutat a körön, mely, bármilyen nagy, 
magába tér vissza, míg a sugár, 
túllépve a körön, valahová a körön túlra tart. 
A Végtelenbe? Vagy egy körön kívüli 
központba? 
       Néztél már gyerek szemébe, 
mikor ő maga elnéz, messzire, 
játékán túlra? Semmiségbe? Végtelenbe? Láttad 
szeme tükrében saját arcodat? 
Egy szem, maga a tisztaság, s ártatlan íriszén 
egy másik szem, tétován és mohón, mint 
késhegy, cél nélkül rezegve még – 
potenciális gyilkosok vagyunk 
mindannyian, Szerápion. De nem mindenki öl. 
Dobd el képletes késedet. Ne ölj. 
Lépj ki a körből.  
       Indulj el, keress 
egy gyermeket, és kérd meg, hogy szemébe 
nézhess, sokáig, addig, míg a késhegy 
el nem tűnik, s eggyé nem lesz a két szem, 
hogy megláthasd a Tengert. Csak a gyermek 
járhat a tengeren: könnyű és tiszta mint a hullám, 
vagy mint a Szél.  
       Elindul, soha nem 
kérdi: hová? – csak túllép a körön, 
s biztos benne, hogy nem hiába. Megpihen, és 
megy tovább, mert biztos benne: túl a tengeren 
másik tengert talál. A tengerek, Szerápion, 
változnak halmazállapot szerint, de lényegük, 
a hullám, mozgón, mozdulatlanul, mindig a körön túlra 
       csap. 

Aki látta a tengert, aki kortyolt tengervizet 
rózsák szirmai közt vagy gyermekek szeméből, 
s érzett bőrén szelet, rugalmas tenger-horzsolásút, 
nem vágyik vissza a körön belülre. 
Meguntam a piacokat, Szerápion. A kikiáltók 
ágálását a napi árfolyamról, 
s az ájtatos tülekvők együgyűen 
átlátszó tőrvetéseit. Hiszen tudod, 
mint bukdácsolnak más ellen vetett 
hurkaikban, vagy a hálókban rángatóznak, 
miket azért feszítenek, hogy más belé akadjon. 
Meguntam az agórákat! Itélet 
nélkül. Csak mert meghallottam a Tengert. 

Itélet nélkül. És nem érdekel 
itéletük. Már csak a Tenger.  
       Látod ott 
a madarat? A fél eget átszelte már, 
mióta itt vagyunk, neszét se hallani, 
csak száll, hasítja egyenletes szárnycsapással 
a maga tengerét, mindig tovább. Hová? 
Míg nyarába nem ér.  
       Indulhatunk, Szerápion. 

S A HALHATATLANSÁG? 

– Akik az alvilágban, 
holtuk túlélve bár, létlen árnyékélettel vándorolnak,
előbb-utóbb, ötven, száz, kétszáz év után 
mind kijutnak a fényre.  
       Csakhogy akkor 
már mit sem ér nekik, Szerápion.  

       Két férfi lépkedett a sivatagban. Előttük végtelen homok, 
mögöttük végtelen víz. 
Mögöttük a tenger hullámai, előttük a homok hullámai. 
S fölöttük egy Madár.  
       Fölülről minden hullám mozdulatlan. De annak, aki száll, minden hullám mozog. 
A világ egy-egy hullámszárnycsapás, amellyel túlgördül magán.  
       Ha mozdulatlan, akkor is. Ha sivatagban, akkor is. A két kő, amin ültek, rég eltűnt már. 
Elnyelte a víz vagy a homok árja. 
        Mentek a homok tengerén, a némaságban hallgatták a tengert.  
        A tenger lassú szárnycsapásait, ahogy biztos Nyarába hömpölyög.  
       S mielőtt eltűnt volna, távol, a kéken ködlő messzeségben, a két alak eggyé mosódott. 

2023. augusztus 21., hétfő

Zbigniew Herbert: A tudomány





Egy angol tudós, Furness
elhatározta, hogy megtanít egy csimpánzt
kimondani a mama szót

az órák naponta kilenctől tizenkettőig tartottak
nem úszta meg megvesztegetés nélkül (banán)
a csimpánz rosszul tanult
mintha szellemileg visszamaradott lenne

öt év múltán
végre kimondta
a mama szót

az egyetemi kollégák
akik elmentek a ketrechez
mindkettőt nagyon megdicsérték
a tudományban elért haladásért

ugyanakkor megjegyezték
hogy a mama szó
artikulációja rossz
hogy a csimpánz
amikor azt kimondja
pontosabban bemondja
a levegőt a tüdejébe
teljesen másképpen szívja be
mint amikor a nem-egyetemi kollégáit
akarja odahívni magához

a tudós keresztneve Róbert volt
a csimpánzt Róbertnek hívták
ez valóban
a véletlenek tiszta egybeesése volt

Dabi István fordítása

Kőmüves Klára: legális ostobaság

Volt már, nem egyszer, hogy jellemzőitől érthető 
koromban magamra aggattam mindazt, aminek 
bennem kellett volna lenni. Csak ma láttam be; 
az ember sokszor ennyi. Díszes kirakatú kiürült 
bolt, egyszerű üzlet, melynek polcait belepi a por. 
Megcsodáltak, belém léptek, hiányoltak, kérdőre 
vontak, és én az empátiaszámlák hiányában nem 
tudtam bebizonyítani soha, hogy teljesen legálisan 
lehettem ostoba.

Csorba Győző: Család

Ha kereslek tudom hol vagytok 
egy csomóban meg is talállak 
Ez majdnem olyan mintha veletek   

Lesz hogy térdig lekopna lábam 
lesz hogy térdig kophatna mégsem 
lesz hogy lábam se lesz már 
s lesz hogy már ti se lesztek   

William Wordsworth: Táncoló tűzliliomok

Sétáltam, mint felhő, melyet 
szél hajt, céltalan, könnyen, 
s egyszer csak egy sor, egy sereg 
aranyliliom tűnt elém, 
a tó partján, a fák alatt 
ringtak, táncoltak álmatag.  

Ahogy csillaggal a tejút 
ragyog s hunyorog mindenütt, 
a szikrázó kis öblöt úgy 
körüllobogta ünnepük; 
lángszirom, táncos, büszke fej 
hintázott ott vagy tízezer.  

Tűztánc volt a tó is, de ők 
túltündökölték a vizet, – 
költő ily társaság előtt 
csak boldog s vidám lehetett! 
Néztem, – néztem, – nem tudva még, 
hogy mily gazdaggá tett a kép;  

mert ha merengő éjeken 
lelkem most önmagába néz, 
gyakran kigyúl belső szemem, 
mely a magány áldása, és 
megint veletek lobogok, 
táncoló tűzliliomok.  

Szabó Lőrinc fordítása

2023. augusztus 17., csütörtök

Rónay György: Feketerigó




Odafenn a fenyőfa hegyén, 
mindig a legtetején 
fütyül a feketerigó, 
fütyüli, hogy élni jó.   

Már szinte az alkonyi égen, 
fekete pont a bársony kékben:
mintha egy kotta fekete feje 
hirtelen énekelni kezdene.   

Vagy mintha a Tavasz keze írna 
víg verset az égi papírra; 
tintája az öröm, a remény: 
mint gyöngy remeg a tolla hegyén.   

Azután nem bírja tovább 
a tulajdon gondolatát: 
kis szíve boldog bódulatát, 
s azt, hogy oly gyönyörű a világ:   

Lecsöppen a csepp örömében, 
s most ott ül a fenyőfa hegyén fenn, 
mindig, mindig a legtetejében: 
csepp öröm a világ tengerében,   

amitől az egész Föld fényes, 
amitől a világ színe szép lesz, 
s az áttetsző alkonyi oldott 
kékben a világ szíve boldog.  

És habkönnyű lesz, aki hallja. 
Visszhangzanak a szívek a dalra. 
Hallod-e: tíz, húsz, száz, millió, millió! 
             Taníts meg örülni, feketerigó!

L. Gál Mária: Micsoda ajándék!

Szeretetbe burkoltan 
békére vágytam... 

enni adtam az éhezőnek, 
megbocsátottam ellenségemnek, 
vigaszt nyújtottam a szenvedőnek, 
kezem adtam a bajba jutottnak, 
szívem tártam a gyászolónak, 
összekulcsolt kézzel imádkoztam... 

Szeretetbe burkoltan 
békére találtam. 

2023. augusztus 12., szombat

A nap gondolata




A legszegényebb ember az, akiért senki nem imádkozik.

Puszta Sándor: Parabola

Dobd a bokrokra száradó rongyaidat ég 
Csipkés felhőkből még eső potyog 
Egy cincér kinéz, a levélfedezék 
Védi, hős szarva napba szúr, ragyog 

Beleragyogok én is a napba! 
Nagy esők után, száradó szagú kék 
Ég önti el szívem s messzi kiáltom 
Így is lehet élni, nemcsak nyomorék

Módján, ki olcsó kegyet koldul, 
Nézd, a dió feszesen ül az ág tenyerén 
Érj vele együtt bölcsen s hidd el, az Isten 
Nem kísért senkit sem túl erején!