2024. augusztus 2., péntek

Cseri Kálmán: Életünk ősze




„ Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem. Az én Atyám házában sok lakóhely van; ha nem volna, megmondtam volna nektek. Elmegyek, hogy helyet készítsek nektek. És ha majd elmentem, és helyet készítettem, ismét eljövök, és magam mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti ​​is ott legyetek. Ahova én megyek, oda tudjátok az utat is.” Tamás erre így szólt hozzá: „Uram, nem tudjuk, hova mégy: honnan tudnánk akkor az utat?” Jézus így válaszol: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam…” 
Jn 14,1-6


      Az idén is megérkezett az ősz. Színessé vált az erdő, hullnak a levelek, csupasz faágak meredeznek ott, ahol szép, kerek, zöld lombkorona volt. Szemétté vált az, ami eddig dísz volt. Aztán hűvös, sötét reggelekre virradunk és egyre korábban zavar a lakásba a sötét este. 

Minden az elmúlás gondolatát sugallja, és arra emlékeztet, hogy egyszer mi is mindnyájan elmúlunk. Páratlanul szép a mi magyar nyelvünk: az ősz nemcsak főnév, hanem melléknév is, aztán képeztünk belőle egy igét: őszül, megőszül. Ezt a jelenséget ilyen szépen talán egyetlen más nyelv sem tudja kifejezni. 

Az utóbbi időben sokakkal beszélgettem, akikre rátelepszik az elmúlásnak a gondolata. Ezért vizsgáljuk meg ma, hogyan gondolkoznak az emberek életünk őszéről, az elmúlásról, és tanít-e erről valamit a Biblia. Ez nemcsak az idősödőeknek lesz tanulságos, hiszen kivétel nélkül mindnyájan idősödők vagyunk attól kezdve, hogy a világra jöttünk, és ahogy valaki mondta: a fiatalság olyan hiba, amelyik minden nappal kisebb lesz, és mindnyájan megöregszünk, ha előbb meg nem halunk. 

Ezért kell erről Isten igéjének a világosságánál gondolkozni. Hadd olvassak fel egy részletet Felix Salten svájci író Bambi című gyönyörű regényéből, amiből világosan megláthatjuk, hogy általában hogyan gondolkozzunk mi emberek az elmúlásról, életünk őszéről: 

„ A rét szélén egy nagy tölgyfáról lassan hullott a levél. S hullott a többi fáról is. 
A tölgy egyik ága, magasan a többi felett, egész a rétre nyúlt ki. 
Legszélső ágán két levél kuksolt egymás mellett. 
— Már nem úgy van, mint régen — mondta az egyik levél a másiknak. 
— Nem — ismételte a másik. — Ma éjjel is annyian elmentek közülünk… Már jóformán csak mi maradtunk ezen az ágon. 
—Nem lehet tudni, melyikünkön van a sor — mondta az első. 
— Amikor még meleg volt, és a nap forróságot árasztott, olykor egy-egy vihar vagy felhőszakadás tört ránk, és sokan közülünk már akkor elsodródtak, holott még fiatalok voltak. Nem lehet tudni, melyikünkön a sor. 
— Most a nap csak ritkán süt — sóhajtott a második levél —, és ha süt is, már nincs ereje. Új erőre volna szükségünk. 
— Vajon igaz-e — kérdezte az első —, vajon igaz-e, hogy helyünkbe újak jönnek, ha mi leperegtünk, és aztán újak, mások és mindig újak? 
— Biztosan igaz — suttogta a másik. — El sem tudom képzelni… Ez már nagyobb a mi fogalmainknál. — És aztán olyan szomorúak leszünk tőle — tette hozzá az első. 
Egy ideig hallgattak, aztán az első csöndesen mondta maga elé: 
— Miért kell elmennünk? 
A második kérdezte: 
— Mi leszünk velünk, ha lehullunk? 
— Lehanyatlunk… 
— Mi van ott lenn? 
Az első felelte: 
— Nem tudom. Az egyik ezt mondja, a másik azt… De senki se tudja. 
A második kérdezte: 
— Vajon érzünk-e még valamit? Vajon tudunk-e még valamit magunkról, ha ott lenn leszünk? 
Az első ismételte: 
— Ki tudná megmondani? Aki lehullott, még sose tért vissza, hogy erről beszéljen. 
Újra hallgattak. Aztán az első levél gyöngéden így szólt a társához: 
— Ne bánkódj olyan nagyon, hisz reszketsz már. 
— Hagyd csak — felelte a másik. — Mostanában olyan könnyen reszketek. Már nem érzem magam olyan biztosan a helyemen. 
— Ne beszéljünk többé ilyen dolgokról — mondta az első levél. 
A másik felelte: 
— Nem… hagyjuk… de… mi másról beszélhetnénk?... — Hallgatott, és kis szünet után folytatta: — Vajon ki megy el elsőnek? 
— Ezzel még ráérünk — csillapította az első. — Emlékezzünk inkább a múltra. Milyen szép volt. Milyen csodálatosan szép! Amikor a nap oly forrón tűzött ránk, hogy majd kicsattantunk az egészségtől. Emlékszel még? És aztán reggel a harmat… És az enyhe, pompás éjszakák… 
— Most iszonyatosak az éjjelek — panaszkodott a másik —, és nem akarnak véget érni. 
— Nem szabad panaszkodnunk — mondta az első szelíden —, hiszen tovább éltünk, mint sokan közülünk. 
— Ugye, nagyon untat? — érdeklődött az első levél félénken, de sürgetően. 
— Szó sincs róla — erősítette az első. — Te persze azért gondolod, mert én olyan sárga és csúnya lettem, ó, nálam ez egészen más… 
— Ugyan, ne tréfálj! — vágta el szavát a másik. 
— De igazam van — ismételte az első buzgón —, higgy nekem! Olyan szép vagy, mint az első napon. Itt-ott egy-egy vékony, sárga csík, alig észrevenni, és csak még szebb leszel tőle. Higgy nekem! — Köszönöm — suttogta a másik levél meghatottan. — Nem hiszek neked… legalábbis nem egészen… de köszönöm, hogy olyan jó vagy… te mindig olyan jó voltál hozzám. Most értem csak meg egészen, mennyire jó. 
– Hallgass! — mondta az első, és maga is elhallgatott, mert a bánat szavát vette. Most hallgattak mind a ketten. Az órák múltak. Nedves szél húzott hidegen és ellenségesen a fák felett. 
— Ó… most… — mondta a második levél — én… — Megtört a hangja. Lassan levált ágáról, és kerengelve lehullt. 
Itt volt a tél.” 

Így gondolkoznak általában az emberek az elmúlásról, életünk őszéről. A legtöbben tudják, hogy egyszer megtörténik, de félnek tőle, ezért azt mondják: ne beszéljünk erről! Azért ne beszéljünk róla, mert nem tudjuk, mi van utána. Senki sem jött onnan még vissza. 

Akkor, szorongatja sok ember szívét ez a kérdés: vajon ki megy el elsőnek közülünk? De erről is ráérünk még beszélni — mondta itt a másik levél az érdeklődőnek. Mert nem merünk szembenézni a valósággal. Nem merjük bevallani, hogy mi az, amiben bizonyosak lehetünk, és mi az, amiről fogalmunk sincs. 

Inkább meneküljünk a múltba. A múlt emlékeit úgyis könnyű megszépíteni. Beszéljünk arról, hogy milyen szépen sütött a nap régen. De erről is az jut eszünkbe, hogy most meg iszonyatosak az éjszakák. Nem akarnak véget érni, s hol itt fáj, hol ott fáj. Ha meg kiderül, hogy közben megsárgultunk, akkor próbáljuk ezt letagadni. Nem úgy, ahogy a minap egy apuka végtelen kedvesen ezt mondta a tizennyolc éves lányának, aki ott éretlenkedett: nyugodtan letagadhatnál a korodból tizenöt évet, úgy viselkedsz. 

Nem így, hanem úgy, hogy évtizedeket akarunk letagadni. Mert sokan nem merik vállalni magukat, áltatják magukat, vagy, ahogy ez az új divat most: felvarratják magukat. Aztán egyszer csak elhangzik ez a három rövid szó: ó, most én — és vége. Lehull a levél az ágról. 

Mit mond erről a Biblia?
 
Isten igéjéből megtudjuk, hogy Isten az Ő végtelen szeretetével felkészíti a benne hívőket életük őszére is, és néhány egészen bizonyos igazságot jelent nekünk. Nem kell azt mondani: nem tudjuk. Mi az, amit egészen bizonyosan tudhatunk? 

1. Először is azt, hogy életünknek ez a szakasza egyszer egészen bizonyosan véget ér. Vagy azért, mert meghalunk, vagy azért, mert közben elérkezik Jézus Krisztus második eljövetelének az ideje, és Ő jelenik meg nagy hatalommal és dicsőséggel, és ahogy olvassuk Pál apostolnál: a benne hívők egy pillanat alatt átváltoznak, s megkapják a dicsőséges testet. De ez a szakasza az életünknek egyszer biztosan véget ér. Ez alól nincs kivétel. 

2. A második, amit bizonyosan tudhatunk, hogy csak ez a szakasza ér véget az életünknek, nem fejeződik be mindenestől a létünk, hiszen a Bibliából tudjuk, hogy a biológiai halálunk kettőspont, ami után folytatódik mindenkinek a léte: aki itt Jézussal járt, az vele tölti az örökkévalóságot, aki itt nélküle bukdácsolt, annak nélküle kell töltenie az örökkévalóságot. Vagyis abban a pillanatban nyilvánvalóvá lesz az, ami már most is tény, hogy kinek van kapcsolata Jézussal, és kinek nincs. 

3. A harmadik: mivel nem tudhatjuk, hogy mikor hullik le életünknek a falevele, ezért most kell erre felkészülni. Nem felelős magatartás az, hogy ne beszéljünk róla, meg: ezzel még ráérünk. Honnan tudjuk, hogy ráérünk? Meddig fogunk ráérni? Ha ezt a nagyon fontos életszükségletet nem tudjuk eldönteni, akkor most kell eldönteni! 

Mit jelent az, hogy egyszer ki kell lépnünk ebből a földi életből? Azt, hogy helyre kell állítanunk az élő Istennel a megszakadt kapcsolatot. Amikor az ember fellázadt Isten ellen, a vele való kapcsolata szakadt meg. És mivel Isten az élet forrása, csak annak van élete, aki vele kapcsolatban kerül. Jézus azért jött, hogy helyreállítsa ezt a megszakadt kapcsolatot. Jézus maga az élet, amit mi elveszítettünk. 

Ezért írja az idős János apostol (majd olvassuk hamarosan a kalauzunk szerint) a levele végén: „Örök életet adott nekünk az Isten, de ez az élet az Ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet. Akiben azonban nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.” Világos beszéd. Semmi bizonytalanság. Pontosan tudhatjuk, hogy erre csak ebben a földi életünkben van lehetőség, hogy helyreálljon az Istennel való kapcsolat, és ettől függ már ennek az életünknek a minősége is, meg az örökkévalóságban eltöltendő életünk is. 

Ezért kezdi Jézus alapigénkben a tanítását ezzel: „Higgyetek Istenben és higgyetek énbennem.” Egészen bizonyos, hogy egyszer véget ér ez a szakasz. 
Egészen bizonyos, hogy csak ez a szakasz ér véget, de utána folytatása következik. És ha a folytatást csak itt lehet eldönteni, akkor most minél előbb helyre kell állítanunk Istennel a közösséget, és ezt erősíteni naponta. Higgyetek Istenben és higgyetek énbennem — mondja Jézus. 

4. A negyedik, amit biztosan tudhatunk Isten igéjéből, hogy mi van utána. Nem jött onnan vissza még senki — szokták mondani. Jézus Krisztus nemcsak visszajött, és utána elmondott nekünk minden fontosat, hanem át is lépett a halálon. Az Ő dicsőséges fia azt jelenti, hogy a haláltámadás áttörhetetlen falán rést ütött, és ezen a résen követik őt mindazok, akik benne hisznek, az örök életre, a mennyei dicsőségbe. Ez a következménye annak, ha valaki hisz Jézusban. Aki ebben bizonyos, az egészen másként néz az életére, életének az őszére, az elmúlásra, sőt a halálra is. 

Hadd idézzek egy másik szerzőtől is, aki ezt hitte. 
Hogy írt ő életének az őszén? Nem sokkal a kivégzése előtt Pál apostol ezt írta a Filippi gyülekezetnek: „Ezért várom és remélem, hogy semmiben sem fogok szégyent vallani, hanem mint mindenkor, úgy most is Krisztust egészen nyíltan magasztalni énértem, akár életben maradok, akár meghalok. Mert nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség! Ha pedig az életben maradás az eredményes munkát jelenti most, akkor melyiket válasszam: nem tudom. Szorongat ez a kettő: vágyódom elköltözni és Krisztussal lenni, mert ez sokkal jobb mindennél, de miattatok nagyobb szükség van arra, hogy életben maradjak. ( Fil 1,20-24 ). Aztán kicsit később ezt írja: „Legyetek követőim, testvéreim, és azokra figyeljetek, akik úgy élnek, ahogyan mi példát adtunk nektek. Mert sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei; az ő végük kárhozat, a hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk, mert földi dolgokkal törődnek. Nekünk pedig a mennyben van polgárjogunk, ahonnan az Úr Jézus Krisztust is várjuk üdvözítőül, aki az Ő dicsőséges testéhez hasonlóvá változtatja a mi gyarló testünket, azzal az erővel, amivel maga alá vethet mindeneket.” ( Fil 3,17-20 ). Jézus nélkül — ezt írja az apostol — az ő végük a kárhozat. 

Beletorkollik a földi Jézus nélküli élet az örökkévaló Jézus nélküli életbe. Nekünk azonban polgárjogunk van a mennyben. Nem azért, mert jobbak a hívők a többinél, hanem azért, mert hisznek Jézusban. Mert van kapcsolatuk vele már itt. És egy ilyen ember, aki azzal kezdheti: nekem az élet Krisztus…, azzal folytathatja, hogy vágyódom elköltözni és még közelebb kerülni Krisztushoz, mert az mindennél jobb. Egy ilyen embernek a levél lehullása, a halál azt jelenti, hogy egyik otthonából átköltözik a másikba. Ebből az otthonából, ahol eredményes munkát is végez — így írta az apostol —, de ahol sokféle nyomorúsága is van, átköltözik a véglegesbe, az örök lakásába, ahol semmi nyomorúság többé nem lesz. Nem lesz többé könny, gyász, betegség, fájdalom. Nem érik megaláztatások az embereket, hanem ahol a mi nyomorúságos testünket Jézus Krisztus az Ő dicsőséges testéhez hasonlóvá teszi. Ahol meglátjuk azt, amit itt hiszünk. Ahol beteljesedik minden ígéretet, amiben itt reménykedtünk. Az ilyen embernek sokszor fáj ez a nyomorúságos test, különösen úgy életünk őszén, de tudja, hogy dicsőséges test várja őt. Az ilyen embernek is vannak emlékei, de ha emlékezik, tele van a szíve hálával Isten iránt, akitől olyan sok meg nem érdemelt jót kapott.

Az ilyen ember túllát mindig élete őszének a nehézségein. Nem amiatt panaszkodik, ami már nincs, hanem azért hálás, ami még van, sőt, ami csak ilyenkor van. 

Illyés Gyulának van egy kevéssé ismert négysoros verse, ami szépen kifejezi ezt. Szüret felé a címe.  Húzza földre gyümölcse az ágat, tanulom az alázatosságot. Talpig díszben pompáztam tavaszkor, recsegek a dús tapasztalattól.  A finom irónia, önirónia is érződik benne, ezért az is, hogy nem csupa rosszat hoz az ősz, hanem van sok szépsége is. 

Aki Isten szemével nézi a világot és önmagát, az ezeket is észreveszi. És ami ennél sokkal több, tudja, hogy mi van utána. Mert mit olvastunk itt Jézus Krisztustól? Mi várja a benne hívőket? Vár az atyai ház. Várja elkészített hely. És vár az a Jézus, aki előbb helyettem ment fel a keresztre. Akiről nemcsak Pál apostol mondja, hanem sokan itt közöttünk egész személyesen is, hogy „ szeretett engem és önmagát adta érettem.” Aki magára vállalta a mi sok undok bűnünket, aki elszenvedte minden büntetésünket, s aki megígérte, hogy azokkal, akik benne hisznek, szüntelenül velük lesz. Ebben az ígéretben csúcsosodik ki az, amit itt Jézus mond: majd eljövök, magamhoz veszlek titeket, és ti is ott lesztek, ahol én vagyok. 

Ez az üdvösség: ott lenni, ahol Jézus van. És ez itt elkezdődhet már a benne hívőknek. Sőt vagy itt elkezdődik, vagy nem kezdődik el soha. Mert vele találkozni csak ebben a földi életben lehet. De aki vele találkozott, az bizonyos lehet abban, hogy mindörökké vele lesz. Ezért nagyon fontos megragadni ezt a lehetőséget. Ezért kezdi Jézus azzal: „ higgyetek Istenben és higgyetek énbennem.”

 Van egy tréfáskedvű lelkésztársam, aki készíttetett magának egy kis kitűzőt. Mindig a zakójának a hajtókáján hordja. Két kérdőjel van rajta, semmi más. Mivel ennyire egyedi darab, aki észreveszi, az általában megkérdezi: mit jelent ez? Ő pedig alig várja, hogy megkérdezzék és elmondhassa. Azt mondja: az egyik kérdőjel arra vonatkozik, hogy ha most meghalnál, tudod-e, hova kerülsz? Nem mindegy, hogy az örökkévalóságot hol tölti az ember. És ha megállsz a mennyország kapuja előtt — mert feltételezhetően oda szeretne kerülni a legtöbb ember —, mire fogsz hivatkozni, hogy beengedjenek? 

Ez két olyan kérdés, amitől az embernek nemcsak az élete, hanem az örök élete is függ. Tudod-e, hova kerülsz? Oda, ahol most vagy. Aki most Jézussal közösségben él, az vele közösségben tölti el az örökkévalóságot. És mire hivatkozhatunk? Egyedül és kizárólag arra, amit Ő tett értünk. Az Ő érdemére, az Ő szenvedésére. A magunk érdemei és szenvedése nem fizetőképes valuta. Sorolhatjuk őket, de semmi jó következménye nem lesz. Egyedül Őérte mehet oda be bárki. 

Ha erre a két kérdésre valaki határozott, világos választ tud adni, és a válasza ez, akkor teljesen felszabadulhat arra, hogy élete tavaszán, nyarán, őszén ezzel a páli belső szabadsággal és emelkedettséggel gondolkozzék és éljen. A jövőm be van biztosítva. A jövőmről pontosan tudhatom mindezt, amit itt Jézus, a leghitelesebb tanú, kijelentett a legjobban. Akkor félre minden szorongással, félelemmel, végezhetem a mának a feladatait.

 Örvendezhetek mindannak, amit Isten ad. Hálát adhatok az Ő ajándékaiért, mert bizonyos vagyok abban, hogy életem van. Akié a Fiú, azé az élet… Az ilyen emberek sokkal türelmesebbek hordozzák  életük őszén a terheket, a kellemetlenségeket is. És nemcsak az ő szívük van tele reménységgel, hanem másokba is tudnak reménységet önteni. Ezért mindegy milyen életkorú valaki, de élete őszén különösen is időszerű Péter apostol figyelmeztetése: „ Ne emberek kívánsága, hanem Isten akarata szerint tölti a testet hátralevő idő alatt.” ( 1Pt 4,2 ).  

Forrás: cserikalman.hu

Pilinszky János: Amiként kezdtem




Amiként kezdtem, végig az maradtam. 
Ahogyan kezdtem, mindvégig azt csinálom. 
Mint a fegyenc, ki visszatérve 
falujába, továbbra is csak hallgat, 
szótlanul űl pohár bora előtt.

Dobrosi Andrea: Káprázat

A természet ékszere a fa, 
a szabadság ékszere a lég, 
a szolgálat ékszere a menny, 
a boldogság ékszere az ég, 
a tisztesség ékszere a szó, 
az irgalom ékszere a szem, 
a szerelem ékszere a szív, 
a bölcsesség ékszere a csend, 
a keresztség ékszere a hit, 
a szeretet ékszere a tett;  
vajon a költészet ékszer-e?






Jan Twardowski: várakozás

Nézd ezt a bolt előtt megkötött kutyát
a gazdájára gondol 
és tépi hozzá magát 
várja két lábon állva 
számára a gazda az udvar az erdő a rét az otthon 
a szemével kíséri 
a farkával sóvárogja  

csókolj mancsot neki 
tanítja hogyan kéne Istenre várnunk 

Sajgó Szabolcs fordítása

Berzsenyi Dániel: Fohászkodás












Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér, 
Csak titkon érző lelke ohajtva sejt:    
Léted világít, mint az égő       
Nap, de szemünk bele nem tekinthet.  

A legmagasb menny s aether Uránjai, 
Mellyek körülted rendre keringenek,    
A láthatatlan férgek: a te       
Bölcs kezeid remekelt csudái.  

Te hoztad e nagy Minden ezer nemét 
A semmiségből, a te szemöldöked    
Ronthat s teremthet száz világot,       
S a nagy idők folyamit kiméri.  

Téged dicsőit a Zenith és Nadír. 
A szélveszek bús harca, az égi láng    
Villáma, harmatcsepp, virágszál       
Hirdeti nagy kezed alkotásit.  

Buzgón leomlom színed előtt, Dicső! 
Majdan, ha lelkem záraiból kikél,    
S hozzád közelb járulhat, akkor       
Ami után eped, ott eléri.  

Addig letörlöm könnyeimet, s megyek 
Rendeltetésem pályafutásain,    
A jobb s nemesb lelkeknek útján,       
Merre erőm s inaim vihetnek.  

Bizton tekintem mély sirom éjjelét! 
Zordon, de oh nem, nem lehet az gonosz,    
Mert a te munkád; ott is elszórt       
Csontjaimat kezeid takarják.  

[1807-1808 körül. Végleges formája: 1810]

Károlyi Amy: Menet

Ne gondold, egyedül mégy.
Utánad hosszú sorban tetteid
az első fogatlan sírás,
az utolsó fogatlan sírás
között menetelnek.


2024. július 31., szerda

Rácz Sándor: Ugye jól áll nekünk a csönd...




Ugye jól áll nekünk a csönd - 
Mintha ránk öntötték volna...

Verő László: Talán












Talán marad utánam egy fa, 
Talán marad egy ház, 
Talán nevem is megmarad, 
Talán egy gondolatom élhet tovább, 
Talán jószívvel gondol valaki rám.   

Talán ha elmegyek, 
Egy könnycsepp is születik, 
Talán…

Fodor Ákos












Amikor túl sok 
mondanivalód van: jobb, 
ha meg se szólalsz.

John Pinedo: Televízió zsoltár

A TV az én pásztorom, 
Nincs igényem másra ! 
Kényelmes fotelokban 
helyet készít nekem, 
A hittől egyre távolabb vezet engem, 
Lelkemet lerombolja, 
Az érzékiség és 
az erőszak ösvényén vezet 
Szerkesztői nevében. 
Járjak bár a keresztény felelősség 
köntösében, 
nem zavar meg semmi, 
hiszen a TV velem van, 
Kábelei és távkapcsolója 
megvigasztalnak engem. 
Ellát minden jóval, 
Világiasságom törekvései szerint 
megkeni fejemet 
Humanizmussal és a törtetéssel 
az anyagiak felé. 
Kívánságaimat színig betölti. 
Garantált lustaság és 
nemtörődömség 
fog vezetni engem 
életem minden napján. 
Én a TV nézők házában lakom 
időtlen időkön át.

Fodor Ákos












Születésem előtt mintegy 9 hónappal 
összegyűlt apám-anyám 
(pusztán a Testület működtetése végett) 
hogy engem oda-idézve: 
életfogytiglanra + halálra 
ítéljenek; holott 
semmit se tudtak rólam. 
- Az ítélet jogtalan, de erős. Végrehajtása 
folyamatban. Fellebbezésnek helye nincs.

Képes Géza: Az élet útja

Az egyszeregyet 
be lehet magolni. 
Az élet 
nem egyszeregy. 
Hol a túlvilág 
s hol folyik 
az a 
sötét víz 
mely a Felejtés 
országa 
felé 
visz?  

A kéz megpihenhet 
nem pihen az agy - 
Próbáljon csak megállni 
akár egy pillanatra: 
az élet 
gúnyosan 
szórja fejedre 
a kihűlt gondolatokat 
mint haszontalan hamut.  

Felállsz a székről 
indulnál valamerre. 
Valahol 
utak nyílnak 
miket nem ismersz. 
Mégis 
mint a holdkóros 
elindulsz 
remélve 
hogy senki se 
szól 
rád 
s nem zuhansz le 
a mélybe -

2024. július 28., vasárnap

Fekete István: Őszi alkony




Az özvegynek három fia volt. A legidősebb volt a vadász, aki cserfalombos kis kalapjával minden vadászaton ott volt. Szerette az újbort, új nótát és a dobogó járású, testes menyecskéket, akiknek az ura mindig kint hált a szőlőben. A középső volt a piktor, akinek szemében csodás színek kavarogtak; palettáján tombolt a sárga, a vörös, a bíbor, de amit festett, azzal megelégedve soha nem volt. Keverte a színeket, melyek mind árnyékosabbak, mind sötétebbek lettek. A sárgából földszín lett, a bíborból füstös fekete, de ő csak festett, festett, amíg egy hajnalon fehér nem lett az egész, mert akkor éjjel a képre rászállt a dér. A legkisebb volt a muzsikus: Mindenszentekkor ő ült az orgonánál, és az öreg sípok nehéz sóhajtásokat búgtak, mint a szél, mely temetőről temetőre járt ebben az időben, és zúgása súlyos volt, mint maga a bánat. Kései szüretkor az ő sípja jajongott, és szeles éjszakákon az ő hárfája szomorú zendüléseit vitték a szelek széles, nyárfa utakon, melyeken valamikor lakodalmas kocsik jártak. Így élt a három testvér vadászgatva, festegetve, muzsikálva - amikor az ő idejük elérkezett. A vadász neve volt: Szeptember, a piktoré: Október, s a muzsikusé: November. Anyjukat pedig úgy hívták, hogy: Ősz.


Cseri Kálmán: Hőség




És hallottam, hogy így szólt az oltár: „Igen, Uram, mindenható Isten, igazak és igazságosak a te ítéleteid”. A negyedik angyal is kiöntötte a poharát a napra, és megadatott neki, hogy gyötörje az embereket annak tűző sugarával; és az emberek gyötrődtek a nagy hőségben, és káromolták az Isten nevét, akinek hatalma van ezek fölött a csapások fölött, de nem tértek meg, hogy dicsőséget adjanak neki. 
Jel 16,7-9


 Az elmúlt heti szokatlan hőség mindnyájunkat meggyötört. Ember, állat, növény, gép… minden szenvedett. Negyvenkét fokot még nem mértek ebben a kicsiny hazában. Perzsel a nap, áll a levegő, és éjszaka sem enyhül lényegesen a hőség. Aki ezt bírja, és esetleg ismeri Vörösmartyt, az mondhatja a költő szavaival: „Mindig így volt e világi élet, Egyszer fázott, másszor lánggal égett.” Igen ám, csak ilyen nagy lánggal eddig még nem égett. Vannak mások, akik úgy vélekednek, mint a fiatalember, akit a napokban hallottam, és sajnos sokan osztják véleményt: amíg engem behűtött üdítő vár, addig nincs baj. Szerencsétlen nem veszi észre, hogy éppen ez a baj. Ez a legnagyobb baj, hogy ide silányulhat és szűkülhet sok ember gondolkozása, hogy amíg neki most elviselhető, vagy netalán jó, addig őt nem érdeklik a tragédiák. Mert ez, ami most van, ez már tragédia. A múlt héten Neszmélyen voltunk csendeshéten a fiúkkal, és ahogy jöttem hazafelé, összeszorult a szívem, beszélni sem volt kedvem, látva, hogyan szenved a természet. Aki nyitva tartja a fülét, az hallhatta már eddig, hogy a gabona is kevesebb és gyengébb lett, mint ahogy szokott, a hőség miatt. És nagyon hamar megérhetjük, hogy háromszáz forint lesz a kenyér. 

Most azonban a kukorica, a burgonya és a napraforgó is veszélyben van. Akármennyire aszfalton él is a városi ember, tudnia kell, hogy ezek a mi táplálékunk alapjai. (A cukorrépát már nem említem, mert sorban eladogatták a cukorgyárainkat, és akik megvették, azok felszámolták, bezárták azokat.) De a többi alaptáplálék életfeltétel mindannyiunk számára. Ezek a növények ebben a hőségben valósággal megégnek. A Római levél 8 . része eszembe jutott: a teremtett világ nyög. 

Ahogy jöttünk az erdők között, rettenetes volt látni, hogy lógnak a levelek a fákon. Egy csomó sárga lombú fa van, és úgy hullik a levél, mint októberben szokott. Közben pedig a rádió bemondta, hogy naponta ötvenen, hatvanan halnak meg a kórházakban hőség miatt.

Lehet, hogy igaza van annak, aki egyenesen így szólt: ez már Isten ítélete rajtunk? Nos, szeretném, ha ezt a mondatot a Biblia világosságában vizsgálnánk most. Mert itt egy kicsit többről van szó. Aki ilyet mond, vagy ilyet kérdez, az igényesebben gondolkozik, mint a behűtött Colás fiú, akinek semmi sem számít, amíg hideget tölthet a hasába. Aki azt kérdezi: vajon ez Isten ítélete-e rajtunk, az keresi az összefüggéseket, szeretném érteni a jelenségeket. Nemcsak szenved miatta, vagy háborog közben, hanem szeretné az okokat és a célokat is látni. Igaz-e az, hogy például ez a hőség Isten ítélete? Lehet-e az? 

Három fontos bibliai gondolatot szeretnék megemlíteni. 

1.   Az első, hogy a Szentírás világosan ír arról, hogy Jézus Krisztus második eljövetelekor lesz egy nagy ítélet, amikor minden hitbeli és erkölcsi bűn elnyeri igazságos büntetését. Akkor derül ki az, amiről a Biblia megint csak világosan ír, de még a hívők sokasága sem veszi komolyan, hogy a bűn törvény, ami azt jelenti, hogy minden bűn magában hordozza az ítéletét. Követi az ítélet, mint ahogy üstököst a csóvája. 

Mi nem szeretünk Isten ítéletéről hallani, és nem szeretünk róla prédikálni sem. Mi a mai újszövetségi igénkben olvassuk, hogy Félix prokurátor is ott hallgattatta el Pált, amikor az eljövendő ítéletről kezdett el beszélni. Egész addig, amíg kedvest, s szépet mondott neki, hallgatta, mihelyt az ítéletről volt szó, azt mondja: most eredj el, aztán, ha lesz időm, akkor megint meghallgatlak. ( ApCsel 24,25 ). 

Mi is szeretnénk elhallgatni a Szentírásnak erről szóló tanítását. Márpedig Jézus Krisztus nagy szeretettel figyelmeztetünk erre. Miért? Azért, hogy elkerüljük. Hogy idejében rendezzük a dolgainkat, és felismerjük, hogy a mi ítéletünk végrehajtatott már. Mikor? Nagypénteken, a kereszten. És aki ezt hiszi, az nem megy ítéletre, mert átment a halálból az életbe. De, aki nem megy át itt a halálból az életre, és nem hiszi ezt, annak nincs más hátra, megint a Bibliát idézem: mint az ítélet rettenetes várása. ( Jn 5,24 . Zsid 10,27 ). Nos, ennek a végső nagy ítéletnek egy kicsi része lesz az, amit itt olvastunk a Jelenések könyvében. Amikor a nap gyötörni kezdi az embereket tűző sugarával, és az emberek szenvednek a nagy hőségben. És mit csinálnak? Továbbra is káromolják Isten nevét, és nem térnek meg, hogy dicsőséget adjanak neki. 

Az ige nem kellett korábban ezeknek az embereknek, amíg a megtérésre hívó ige hangzott. Most Isten az utolsó nagy ítélet előtt még egy figyelmeztetést küld nekik, hátha arra megtérnek. De nem térnek meg. — Ez a hőség, ami itt most van, még nem ez, amiről a Biblia beszél, de arra emlékeztet. 

2.   A másik, amit szeretnék kicsit részletesebben kibontani, hogy milyen értelemben ítélet például ez a mostani hőség és a nyomában járó aszály, és esetleg szükség van? Fontos, hogy világosan lássuk, hogy ennek a hőségnek mi vagyunk az okozói. Az ember az oka ennek, a mi bűneink következményei ez. Miért? Azért, mert az önző és beszűkült gondolkozás, ami az üdítős fiatalembert jellemzi, a világméretekben is érvényesül. És akik hasznot húznak, amit tesznek, azok nem hajlandók csökkenteni azokat a tevékenységeiket, amikkel előidézik ezt az általános és tragikus felmelegedést. A mi kényelemszeretetünk, anyagi mohóságunk, önzésünk és felelőtlenségünk úgy látszik feltartóztathatatlan. Az ember mohósága csillapíthatatlan, és ez vezet egyenesen a várható katasztrófába. Itt most nem rémeket látunk, nem fenyegetőzés történik, aki gondolkozik és tárgyilagos ismereteket gyűjt, azokat egybeveti, az valamilyen eredményre eljut. Abból a végső nagy hőségből, amiről a Jelenések könyve ír, egy kicsi ízelítő ez a mostani. És Isten különös nagy kegyelme, hogy még ezt, ami a mi bűnünk következményeit, még ezt is felhasználja a javunkra. Figyelmeztető ítéletté formálja. 

Ilyen értelemben van igaza annak a testvérünknek, aki ezt kérdezte: vajon nem Isten ítélete ez rajtunk. Nem az Isten büntetése, hanem a mi bűneink egyenes következménye. De Isten olyan kegyelmes és olyan hatalmas, hogy még nyomorult bűneink szomorú következményeit is fel tudja használni arra, hogy megpróbálja észrevenni. Hogy ember: állj meg! Ne magadat istenítsd végre, hanem az egyedül létező, élő Istent. Ne a magad dicsőségét keresd, hanem az Ő dicsőségére élj. Alázd meg magad az Isten előtt, most még lehet. Aztán eljön az a pillanat, amikor már nem lehet. A figyelmeztető ítéleteknek mindig ez a céljuk. Hadd idézzek egy ószövetségi és egy újszövetségi igét erre. 

Az Ézsaiás könyvében olvastuk most nem olyan régen, amikor Isten azt mondja a népnek: „Megtérve és megnyugodva megmaradhattatok volna. (Sajnos ott már feltételes múltat ​​kell használni). Csendességben és reménységben erősségetek lett volna, de ti nem akartak, hanem azt mondták, hogy lóra ülve futunk, ezért futnotok kell! És gyors paripán elvágtatunk, ezért gyorsak lesznek üldözőitek!” (30,15). 
Vagyis Isten felragyogtatta a nép előtt a szabadulás lehetőségét. El lehetett volna kerülni egy történelmi katasztrófát. Hogyan? Megtérve és megnyugodva. 

Vagyis: ha leállították volna bősz önmagukat, abbahagyták volna az Isten nélkül szőtt terveik megvalósítását, és odaálltak volna Isten elé kérdezni: Uram, most ebben a helyzetben mit csináljunk? Ő megmondta volna, mint ahogy sokszor megmondta, amikor kérdezték, és azt mindig áldás követte. Most azt mondták: tudjuk ezt Isten nélkül is. Vannak nekünk lovaink. Vásároltak már Egyiptomból. Lóra ülve futunk, kikergetjük az ellenséget. És erre Isten azt mondja: akkor a bűnötök lesz a büntetések. Akkor futnotok kell! De akik üldöznek, gyorsabbak lesznek. Isten nélkül csak ide juthat az ember. Megtérve és megnyugodva megmaradhat. Nos, a figyelmeztető ítéletek pontosan ezt a célozzák. 

És az újszövetségi ige, amit sokan könyv nélkül is tudunk, mert az úrvacsora szereztetési igéjének a végén mindig halljuk: „Amikor az Úr ítél minket, akkor nem, hogy a világgal együtt el ne vesszünk.” ( 1Kor 11,32 ). 

A figyelmeztető ítéletek Isten áldott nevelő eszközei. Már ha valakinek van füle a hallásra és szeme a látásra, és komolyan veszi azt, amit Isten elmond mindig az Ő igéjében, szelíden. Ha nem akarjuk meghallani, szeret annyira, hogy elmondja egy figyelmeztető ítélet nyelvén is. Hátha akkor megérti az embert. Az ilyen figyelmeztető ítéletek célja mindig az Isten előtti megcsendesedés, a megtérés. ezt pedig folytathatjuk azt, amit Isten nélkül elkezdtünk. Megpróbálhatjuk szétverni az Ő tökéletes, gyönyörű teremtett világát. De annak, hogy az Északi-sarkról földrésznyi jéghegyek válnak le, hogy az óceánok szintje megemelkedik, súlyos következményei vannak (és erre mondhatja a Colás fiú, mi közöm hozzá, amíg hideget iszom, addig nem érdekel), de ez a tragédia életeket érint, mert az egész világ, és egész éghajlat megzavarodik, és követik a különböző problémákat. 

Kezdtük azzal, hogy nekiláttunk kiirtani az esőerdőket mohóságunkban és esztelenségünkben, folytatjuk azzal, hogy kilyuggatjuk az ózonpajzsot, amit Isten védőernyőként helyezünk el az Ő teremtő bölcsességével és szeretetével, és ez megállíthatatlanul folytatódik, ha csak megtérve és megnyugodva oda nem fordulunk Istenhez. A figyelmeztető ítéletekkel Isten azt mondja: ember, állj meg! 

Jevtusenkonak van egy megdöbbentő vers: A rohanás a kornak átka. Annak a vége felé mondja: legalább úgy állj meg ember, mint a szakadék szélén rosszat sejtve a ló. Legalább ennyi eszed legyen! És „ha Isten nem kell semmiképpen, gondolj magadra, minimum.” A nagy humanisták legalább magukra gondoljanak, és saját érdekükben álljanak meg. Csak az a tragédiánk, hogy a lejtőn már olyan mélyre csúsztunk, hogy csak külső erő segítségével állhatunk meg. Nem tudjuk leállítani magunkat. 

3.  Ezért hangzik el a figyelmeztetést, és ez a harmadik, amit szeretnék ma mondani, hogy alázzuk meg magunkat Isten előtt. 

Péter apostol is ír levelében hasonlókról, és gondolatmenetének a vége így hangzik: „… legyetek alázatosak, mert Isten a gőgösöknek ellenáll, az alázatosaknak pedig kegyelmet ad. Alázzátok meg tehát magatokat Isten hatalmas keze alatt, hogy felmagasztaljon titeket annak idején. Minden gondotokat Őreá vessétek, mert neki gondja van rátok.” ( 1Pét 5,5-7 ). 

Ez az Isten kegyelme. Előbb szó van arról, hogy hova jutottunk nélküle, aztán a Biblia világosan beszél arról, hogy mi ennek a következménye, mik azok a nyomorúságok, amiket saját nyakunkba zúdítottunk, és ezután elhangzik az evangélium, az örömhír, hogy mindennek nem kell bekövetkeznie. Aki megalázza magát Isten előtt, az után kinyúl egy szerető isteni kéz, és megfogja a lejtőn. Ott, ahol a törvény szerint egyenletesen gyorsuló mozgással csak lefelé haladhatna, míg végül egészen összetöri magát az ítéletben, ott mégis meg lehet állni. Sőt, kiemeli onnan ez az isteni kéz, és egészen újjáteszi, újjáteremti. Ez a Biblia nagy örömhíre. 

Nem kell olyanoknak maradnunk, amilyennek születtünk. Nemcsak az atyáinktól örökölt hiábavaló élet létezik, aminek az egyenes következménye az ítélet, hanem új életet hozott nekünk valakinek, sőt eljött közénk valaki, aki egyedül mondhatta el magáról: Én vagyok az élet. És akinek ezzel a Jézus Krisztussal személyes, valóságos kapcsolata lesz, a megmenekült. Az nem megy ítéletre, mert máris átment a halálból az életbe. És annak lesz személyes kapcsolata vele, aki ki tudja mondani: vétkeztem az ég ellen és te ellened, semmi jóra nem vagyok méltó, de ha mégis van bocsánat, és adsz új kezdést, akkor én ezt nagy-nagy hálával elfogadom. Így érti a Szentírás azt, hogy alázzátok meg magatokat az Isten hatalmas keze alatt. És ez után minden gondunkat Őreá vethetjük. 

Gondolkozzunk el ezen, és engedjük, hogy mélyen beszivárogjanak a szívünkbe ezek a bibliai igazságok. Az Isten ítélete feltartóztathatatlanul közeledik. Ennek előjelei ezek a figyelmeztető ítéletek. De bár csak lehetne többeket figyelmeztetni! Legyen nyitva a fülünk, és legyünk készek újra és újra magunkat Isten előtt megalázni, és ezt az érthetetlen nagy kegyelmet nagy hálával, két kézzel, a hitünk két kezével megragadni, és egyedül csak benne bízni. ezért az következik be, amiről itt olvastunk: aki ezt nem teszi, az továbbra is káromolja az Isten nevét, és nem ad neki dicsőséget. Nekünk megadatott, hogy dicsérhetjük az Isten nevét, és dicsőséget adunk neki. Kezdjük ezt el már ma.  

 2007. július 22. 

Forrás: cserikalman.hu

Jevgenyijv Jevtusenko: Rohanás e kornak átka

Rohanás e kornak átka 
az ember törli homlokát, 
majd időzavart konstatálva 
mint báb, rohan tovább, tovább.  

Mind sietve szeretnek, isznak 
míg a lélek végül lerogy. 
Sietve rombolnak, s megint csak 
sietve bánják valahogy.  

De te csak egyszer ha megállnál 
forr a világ, vagy álmodó 
miként a szakadék falánál 
rosszat sejtve megáll a ló.  

Csak egyszer állj meg út felében 
az ég, mint bíró néz le rád 
s ha Isten nem kell semmiképpen 
gondolj magadra legalább.  

Gőzmozdony zörgő sípja mellett 
szárazon zörgő lomb alatt 
értsd meg, ki fut ,csúfságra szenved 
s ki megállt, az nagy marad.  

Gondolj egyszer a végtelenre 
söpörd a hiúság porát 
s olmot önt lábadba, kezedbe 
meglásd a szent tétovaság.  

S van erő a tétovaságban 
ha hamis úton ér a harc, 
ha hamis csillagok honába 
tovább menni már nem akarsz.  

Ha más arcába mint avarra tapodnál 
Állj! Tovább ne lépj! 
Ne öld meg, gondold mindig át, 
a megállás igéretét.  

Mások testén áthaladva 
célod felé így törsz elő 
Nem másra lépsz, mint önmagadra.. 
Állj meg, te Istent feledő!