2020. szeptember 14., hétfő

Paul Celan: Zürich, A Gólyához

     

Nelly Sachsnak 

Túl sokról beszéltünk, túl 
kevésről. Rólad és arról, 
ami benned nem te vagy, a sötétről, 
mely a derűn át jön, 
a zsidóról, 
a te istenedről.  

Ő- 
róla. 
A mennybemenetel napján 
a dóm megállt a túlsó parton, 
és aranya átkelt a vizen.  

A te istenedről beszéltünk, én 
ellene szóltam, engedtem a szívet 
remélni: 
legmagasabb, körülsóhajtott, 
perlő szavában —  

És rám néztél, túl rajtam, 
hallottam szavad, 
szememhez ért 
a szád:  

Nem tudhatjuk, érted, 
nem tudhatjuk, 
mi 
igaz.

Schein Gábor fordítása

Kántor Péter: A hallgatás falára

Utólag persze könnyű lesz tisztán látni.
Csak hát lesz-e valaha is utólag?
És nincsenek-e most is figyelmeztető előjelek?
Felemelt ujjak, összevont szemöldökök?
Nem voltak-e és nincsenek-e komoly ellenvetések
többek részéről, ismételten, kezdettől fogva?
Ellenvetések, amiket soha nem lehetett volna
csak úgy lesöpörni az asztalról.
Mégis minduntalan le lettek söpörve az asztalról.
A vágy lesöpörte őket az asztalról.
A bármire igazolást találó erő és elszántság
képes volt száműzni minden logikát, ha kellett,
kukába hajította a kételyeket, az ellenérveket,
és acélossá keményítette a szíveket,
valahányszor döntésre került a sor.
Aztán történt, ami történt. Ami történik.
Utólag minden meg lesz magyarázva, semmi kétség,
ahogy máskor is, mindig is meg lett magyarázva,
hogy miért történhetett és történik,
ami történik velünk és általunk.
Mindez egyáltalán nem új nekünk,
hogy magyarázzunk, és ha kell, magyarázkodjunk:
anyám, én valami egész mást akartam!
Nem így képzeltem! Higgy nekem!
Őpedig szomorúan feleli valahonnan messziről:
Már hazudsz is, fiam? És elfordul.

Takács Zsuzsa: Egy színházi este












Valahány volt szereplő most megjelenik,
mielőtt emlékezeted függönyét leeresztenék,
ott hajlong az erős megvilágításban,
az egyetlen üres homlokzatból álló utcán,
mikor a zajkeltő gépek már leálltak,
egymás kezét fogva  majd csókokat dobálva,
fodrásznőd, a rektori titkár, nőgyógyászod
és díjbeszedőd tapsért könyörög
és megérdemli a tapsot, mert jó színész volt
mind az okulásodra előadott darabban.
Amit kudarcnak vagy sikernek hívtál,
most láthatod: lecke volt és vizsga.
Álarcát leveti a Szégyenlős Bohóc, aki
küszöböd előtt bebocsáttatásra várt,
míg mások kopogás nélkül jöttek-mentek.
Ismered azt az érzést, hogy érted jönnek?

2020. szeptember 11., péntek

Paul Celan: Hangok




Hangok , a víztükör 
zöldjébe metszve. 
Ha a jégmadár lemerül, 
megcsendül a pillanat:  

Ami feléd nézett 
minden parton, 
lekaszálva 
átlép egy másik képbe.

 Schein Gábor fordítása

Szabó Lőrinc: Ima a repülőgépen












Minden piszokból
tisztán s nemesen buggyan ki a láng; 
leigázott démonok, robbanó 
benzin dühe emel égbe a gép 
isteni szárnyán: 
nehéz és szörnyű ösztönök 
keveréke vagyok, ember s az egész 
emberiség, gonosz erők 
hadszintere, – de 
valaki mást is ültetett belém,
valami mindig kényszerít, hogy 
fájjon az élet 
törvénye, fájjon, ami 
motoraimat bolond 
hajszára pergeti, és hogy 
most, itt, fent, bizva könyörögjek 
valaki Névtelenhez: – Uram, 
add meg, hogy rothadó bűneim 
csöndes örömmé 
tisztuljanak benned, és 
egyszer majd mint salaktalan láng 
szálljak el én is a végtelenbe!

Meliorisz Béla: Visszafelé












megint ősz van s hőmérsékleti
rekordok dőlnek meg
mintha az idő visszafelé múlna

még emlékszem a földutak
tétova görbületére az aratás napjaira
de minden mást úgy kell kitalálni

nem töltöm fel a telefonom
nem csinálok semmit hagyom hogy
foglyul ejtsen a hihetetlen múlt


Meliorisz Béla: Eltűnik a;

eljön az idő mikor majd beszélni fogunk
életünk zárójeles vagy kipontozott részleteiről
az áthúzások és törlések miértjéről
a lábjegyzetek indokoltságáról
hogy értelmezhető legyen az is
ami nem történt meg velünk bár úgy hittük kívánatos volna
hacsak nem szerencsésebb hogy végül is nem

igen egyszer el fog tűnni a végsőnek gondolt határ
és nem halogathatjuk már a megszólalást

így lesz? az ürességből nyár? a nyárból üresség?

Marno János: Alíz a puszta országban











          Grétának 

Elfáradtam. Tudom. Keményen
megdolgoztam ezért a tudásért.
Mivel azonban remegek a szörnyű
fáradtságtól, szemre idegkimerült
vagy megfélemledett képet nyújtok
inkább az idegen népek számára,
akik készek a hazájukért halálra
gürcölni magukat. Egy sarokházba
lépek be, és párosával szedem
a lépcsőfokokat – emlékezetem
most nem csalhat meg. A lakás azonban
egészen másként fest, üres és vakít
a bevágó napfénytől, felcsiszolva
a hajópadló is. Duplájára nyúlt
meg a szoba, melynek sarkában annyit,
de annyit dolgoztam, hogy a két kezem
belegöbbedt. Egykori széklábaim
közt hever most Alíz, a kölyökmacska,
holmi alvadtvérszínű tollfészekben.
Mit tettél, Alíz, egy erdőt faltál fel!
Mondom sírva magamban. Mire ő
két hátsó lábára állva, s düllesztve
mellét szorítja bordáit mancsával,
s így szól síri hangon: „Hát milyen ember
vagy te, te senkiházi, mit tudsz te
a szív verdeséséről, ha kutyával
álmodtál és madárénekre ébredsz,
s csakhamar visszaalszol a dalára?
Szüntelen szunyálás neked az élet?
A dalnak a húsát, ízét nem érzed?
Semmit sem tudsz a fájdalomról, mely
bennünket, macskaféléket éltet,
s nem a kutyáitokat, akiknek
lerágott csont a fájdalom, aztán jön
csak a veleje. Gondoltál bele
már ebbe, ember?” És méltósággal
visszaereszkedett a mellsőire,
s oldalát dagadt bokámhoz dörgölve
kilépdelt a fényből a függőségbe,
a körfolyosó sosincs-végébe,
bal szemem könnybe lábadt, csípte
valami kór, jobb szememet a fészek
forgatta föl-le, csőr, koponya, véres
tollak elegyágya, s hogy e ragyogó
világban egyedül vagyok, én, gyáva.

2020. szeptember 9., szerda

Pilinszky János: Ismerem




Ismerem Jézus éjszakáit,
és a bal lator istentelen magányát.
A jótett szelíd mezejét, s a merénylő
elhagyatott, üszkös kezét a tett után.

És ismerem a bárány vesztét,
úgy is, mint aki veszkődve topog
halálos esése előtt,
és úgy is, mint aki hitével
a meleg belsőt keresi.

Simek Valéria: Megérkeztél












Az utak, melyeken mentél,
benned kezdődtek és
benned értek véget.
A mindenség parányi része
voltál. Múltad térképét még
őrizgetem. Milyen voltál?
Próbálom átadni az utánam
jövőknek azt, aki benned
létezett. Gyermekséged tájait,
a részt az egészből. S azt, hogy
Te már megérkeztél.


Papp Zsófia: Mit adhatsz nekem?




 „Ó, Uram, Uram! Mit adhatsz nekem…” (1Mózes 15:2)     

Az Úr megszólítja Abrámot az ígéret szavával. Ismét. Nem először mondja el neki azt, hogy kiválasztotta, megáldja, megszaporítja utódait. 

Mégis újra el kell mondania. Majd újra és újra nyomatékosítania kell azt, amit megígért.

Istennek hatalmas türelme van hozzánk. Bennünk bezzeg hányszor felmegy a pumpa már akkor is, ha egyszer el kell ismételni valamit?

Ez azonban még semmi! Nem elég, hogy újra és újra biztosítja Abrámot afelől, hogy az ígéret élő, és valós, nem elég, hogy mellette van és győzelemre segíti a háborúskodásban, még mindig ott cseng Abrám hangjában a kétség. 

„Ó, Uram, Uram! Mit adhatsz nekem…Ó, Uram, Uram! Miből tudhatnám, hogy én öröklöm azt? (1Mózes 15:2,8)

Ebben a fejezetben kétszer is felcsendül a kétely, hiába a biztató szavak. Épp ezért is olyan megdöbbentő a fejezetben található két cím: 

Ábrahám hite és az Úr szövetséget köt Ábrahámmal. Két kérdés szinte azonnal szöget ütött a fejembe: 

                              1. Miféle hit az ilyen?
                              2. Miért köt az Úr szövetséget egy ilyen emberrel?

Azt gondolom, Abrám nincs egyedül kételkedő hitével és ezekkel a kérdésekkel sem most először találkozunk. 

Vajon az eddig megélt napjainkból hányat töltöttünk el aggodalmaskodással, félelmekkel, reménytelenségekkel, kétségek között? 

Ha jól belegondolunk, ezek mind ellentmondanak a hitünknek. Ha hiszünk, miért kellene aggódnunk bármiért is, hiszen Istennek gondja van ránk. 

Ha hiszünk, miért félünk, hiszen Isten megóv bennünket és nem rak ránk annál nagyobb súlyt, mint amit el tudnánk hordozni. 

Ha hiszünk, hogyan veszíthetjük el a reményünket, miért ébred fel bennünk a kétely, hiszen Isten a reménység Istene, 

aki életünket biztos mederben terelgeti. Így végiggondolva magunknak is feltehetjük a kérdést: Miféle hit az ilyen?

A második kérdés azonban még ennél is elgondolkodtatóbb: Isten, aki mindenek alkotója és ismerője, miért köt szövetséget egy ilyen emberrel? Miért kötött szövetséget Abrámmal és miért köt szövetséget velünk? 

Miért ilyen türelmes, miért szeret még mindig?

Emberként ezt megérteni nem lehet. Mit lát bennünk Isten? Hogy nem ábrándult még ki végleg belőlünk? 

Ezekre a kérdésekre egyedül Ő tudja a választ.   De épp ezek a kérdések láttathatják meg veled azt a hatalmas szeretetet és érthetetlen kegyelmet, amellyel ma is keresi a szívedet.

Ha te is sóhajtottál már fel kételkedő hiteddel, ha újra és újra szükséged van arra, hogy Isten emlékeztessen arra, tervei vannak veled és ezeket a terveket Ő valósággá fogja tenni az életedben, ne szégyelld. 

Ne szégyelld gyengeségedet, ne félj ezeket megvallani Előtte.     

Legyen hited, bizalmad, éltető erőd mindenkor az Úrban, áldása legyen életeden!

Imádság:

Uram! Olykor kétségek gyötörnek. Bocsáss meg nekem ezekért, hiszen bizalmatlanságom jeleiként élem meg ezeket. Pedig én mindig, mindenben Téged, vezetésedet szeretném keresni és meglátni. Bízom benned. Ámen

Szabó Magda: Vedret a kút

Vers, neked is? Csobogó fecsegés? Tovagördül a csengőm.
Én dobom, én, aki úgy
játszom a rímmel, az égre gurítom a sort, hogy a forma
könnyed igámba törik.
Most becsapom veretes pagodám kapuját, hogy a zárra
forrjon a bamba lakat,
és ki ne törjön a számon a balga öröm, s a sikolyt is
fojtsa a torkom agyon.
Vers, teneked? Buta rím vigye szét puha csókod a szádról,
szórja a hajnali fényt,
mely fiatal válladra csorog, hűsíteni húsod,
hogyha a számum elül?
Vers, neked is? Sohasem. Az enyém vagy, senki se lásson.
Törjön a tarka tükör.
Jöjj, felemellek a parton. Amott széttárul a tenger.
Kagyló, mélyre zuhanj!
Várj odalenn. Delejes testem majd felvon a mélyből,
úgy, mint vedret a kút.

2020. szeptember 7., hétfő

Pilinszky János: Egy fénykép hátlapjára




 Görbülten megyek, bizonytalanúl. 
A másik kéz mindössze három éves. 
Egy nyolcvan éves kéz s egy három éves. 
Fogjuk egymást. Erősen fogjuk egymást.

Bodó Csiba Gizella: Az emlékezet barlangjában



Csókja mint tölgyfahordóban érlelt óbor,
Bőrének illata mint harangvirággal,
Kakukkfűvel tűzdelt széna-boglya,
Haja mint erdő mélyén megbúvó
vargányák barna bársonya.
Szeme a játékosan futó, figyelő,
megtorpanó őzgida tekintete,
Kedves, játékos, komoly
Barna bőrzakója simára feszült
A finoman kidolgozott izmokon.
Szépvonalú kezét vállamra húztam és
Belefúrtam arcom ez illatokkal vegyülő
férfias dohányaromába, hogy újra és újra lekússzak
– mint a megszállott barlangász –
az emlékezet cseppkő-barlangjába.

Szabó Magda: Pontusi levelek

Első levél

Rendült a föld, feltört a füst,
a füst után eljött a pára.

Fordulj meg! Ez halott világ.
Nincs nappala, csak éjszakája.

Te élsz. Becsüld meg. Ára volt.
Velem fizettél érte, gyáva.

Ne hozd bűnbánó mécsesed
békíteni. Úgyis hiába.

Házat raknál? Nincs már kinek.
Árnyék után futsz: köd a lába.

Emlékeznél? Nem osztozom.
Enyém fénye, kálváriája.

Még ujjadat se márthatod
a multak szentséges tavába.

Gyertyát hiába gyújtogatsz
a fergeteges éjszakába.


Második levél

Hogy milyen a szobám?
...........................fény
...........................üvegén
...........................susog
...........................ciprusok
...........................szőnyeg
...........................szörnyek
...........................sikoly
...........................a por
...........................lámpa
...........................tátja
...........................húsom
Krisztus! Krisztus! Krisztusom! Krisztusom!


Harmadik levél

Az egyetlent, mi megmaradt,
nem adom a fagyott nyugalmat.
Beszéljek? Mért? A hulla hallgat,
nincs olyan telihold,
mely szóra bírja néma nyelvét;
nem ember már, csak televény,
s az nem sikolt,
buzgó gyökerek rég felitták
a hajdan kínját és szerelmét.

Fáradt vagyok gyűlölni is.
Mozdul az átok, visszabágyad.
De inteni még lesz erőm,
s mint vándorra a hegytetőn,
ha kendőt ráz a lenti tájnak,
nézz rám a távolságon át:
feléd lengetem válaszul
az iszonyatos éjszakákat.


Utolsó levél

Mindig csak alkonyatkor. Akkor.
Soha máskor, csak alkonyatkor
szólal meg az a dal.

Akkor. Mindig csak alkonyatkor.
Soha máskor, csak alkonyatkor.
Az a dal mit akar?
Már mindent odaadtam,
a kaput kinyitottam,
magam hívtam a gyilkost,
mit akar az a dal?

Még a kést is kifentem,
hogy könnyebben leszúrjon,
magam ástam a sírom.
Az a dal mit akar?