2024. augusztus 11., vasárnap

Sappho: Boldog legény (Sappho: i.e. 628-i.e.568)

Boldog legény, istenek párja 
szemben ki ülhet szép szemeddel, 
édes kacajos közeleddel, 
kacajoddal, mely szíven-vágva 
fogja a mellem.   

Hacsak már látlak, elalélok, 
torkomon a szavak elfúlnak, 
bőrömre zápor-szikrák hullnak, 
szememben sötét vad árnyékok, 
s lárma fülemben.   

Hideg veríték veri testem, 
remegően, félve, halóan, 
z őszi fűszálnál fakóbban 
állok és már érzem a vesztem, 
meghalok érted.     

Ady Endre fordítása

2024. augusztus 8., csütörtök

Babits Mihály: Memento




A hajad olyan fekete
a ruhád oly fehér;
az ifjuság igérete
az élettel felér.

Ó csal az ember élete!
Ki tudja, mi nem ér?
Ruhád is lesz még fekete,
hajad is lesz fehér...

1903.ápr.

Acsai Roland: Szerelmes vers









Tegnap nem esett. Ma már esik. 
Tegnap még csak készülődtek 
A felhők, hogy hozzánk hasonlóan   

Megmásszák a tövises, télvégi domboldalt, 
Aztán beléjük akadtak a tüskék, 
Mint tegnap az én ujjamba,   

Meg a kabátomba, és felszakították őket. 
Az eső és a felhők nem szimbólumok, 
Vagy allegóriák, csak tények, mint   

A domboldal, a tüskék, vagy mi ketten, 
És nem példáznak semmit az 
Idő múlásán és önmagukon kívül,   

Vagy, mint a mi esetünkben, az összetartozás 
Láthatatlan szálain kívül, amik úgy kötnek 
Össze veled, ahogy az esőcseppek 
Sűrű öltései az eget a földdel.

Babits Mihály: Dániel éneke












Mégis megemlékeztél rólam, Isten 
és azokat, akik téged kerestek, 
akik téged szeretnek, megtaláltad.  

Ifjú próféták üstökét ragadva 
elhoztad babilóni ketrecemhez 
a fügét és a datolyát kezökben.  

Hirdesd ezért, világosság, sötétség, 
az Urat! Hirdesd, pusztaság, folyóvíz 
s bölcs cethalak és minden vízben-úszók! 

Adjatok nékem szurkot, faggyat és szőrt: 
fegyver nélkül megölöm én a sárkányt, 
a cifra szörnyet, aki nektek isten.  

De az oroszlánt nem bántom, ki engem 
nem bánt. Estére visszatérek hozzá 
s vad teste bundás melegében alszom.  

Hallom majd nagy szivét dobogni; a föld 
vele dobog, s az ég is; - én meg alszom 
ringatva, mint az Isten csecsemője.

2024. augusztus 6., kedd

Sohonyai Attila: Az én taktikám













*

Úgy vagyok vele; nem kell halld 
minden hangom. Mi hozzád szól, 
össze úgyse téveszted. S mi csak nesz, 
maradjon e térből kirekesztett. 
Ne kornyikáljon közöttünk: minek? 

Úgy vagyok vele; nem kell minden 
pillanatom megosszam veled. Mi 
fontos, abban úgy is te vagy jelen. 
S a többire időt szánni, ha együtt 
vagyunk: minek? 

Úgy vagyok vele; nem kereslek 
folyton, s éjt nappallá téve. 
Nem zavarlak ily kétkedésbe. 
S hogy miért nem? Mert bízok 
benned, hisz enélkül nincs értelme. 

...úgy vagyok vele, hogy időt, 
s teret adok neked mindenre. Hogy 
maradhass szabad, s lehess végtelen. 
S azt gondolom, ha én így vagyok 
veled, te is ezt adod nekem.

Füst Milán: Zsoltár

Zenét és nyugalmat, lágy arcú gyermekeket, 
Munkát, amely boldogít s nőt, aki szeret, 
Megadod majd, megadod máskor… 

Most megtörten s hajadonfővel állok Eléd 
S ahogy teremtettél, búskomor tekintetemmel, – 
Gondjaim terhén merengek, – barna hajam eső veri 
S Feléd tárom ki két karom… 

S kiáltanék a mélységből, hogy halld szavam… De megismersz-e még? 
Vagy elfeledtél, nem szeretsz s már jó kezed 
Elnehezűlt szivemre többé nem teszed? 
S már lázas felhőid közt sincs lakásod 
S hiába várom onnan késő jeladásod?… 

Ki teremtettél s megátkoztál, 
Ki megcsókoltál és eltaszitottál, 
Uram, én nem tudok már szólani Hozzád! 
Néma lettem én s a szívem nem talál. 

De majd! az idők végével talán, ha dolgom itt letelt 
S ha szólitasz s megkérdezed majd tőlem: „miért fiam s hogyan?” 
S e hangra, mint a gyermek, felfigyel az alélt fájdalom s e szózatod 
Majd húnyt szememből ismét előcsalja régi könnyeim, 
Hogy ami néma már, – hová tünt, nem tudom, de érzem, él, – 
Az esengés Uram… mivoltod nagy fényétől új életre kél: 
Oh akkor felmutatom majd Előtted tört szivem… 
…Mi más valék, mint esengés? Hisz abból gyúrt kezed 
És nem szerettem senkit s voltam átkozott, akit az emberszív kivet… 
Taníts meg rá, hogy újra áldjalak 
S feledjem el, hogy nem találtalak… 
Oh add, hogy elfeledjem ezt az életet!

Forrás: Digitális Irodalmi Akadémia

Trausch Liza: A szeretet üdvözít




" Az idvesség a mi Istenünké, aki a királyi székben ül, és a Bárányé!" 
Jelenések 7,10 
Péter apostol így mondja: "Elérvén hitetek célját, a lélek üdvösségét." 
(1Pét 1,9).  


        Az üdvösség nem kívül van, belül. Mi kívül keressük; ha nagy leszek, ha gyerekeim lesznek, ha nyugdíjas leszek, ha sok pénzem volna. A lélek üdvössége, a belső boldogság, belül van. A boldogság a belső tisztaság. Jó olvasni az Igét: " Ezek azok, akik ... megfehérítették ruháikat a Bárány vérében." Senki nem mehet be úgy az üdvösségbe, hogy ez ne történjen meg vele. Ebben az országban csak boldogok lesznek. Belülről tiszták. Adatott-e már neked fehér ruha? Egyetlen Valaki járt ezen a földön utolsó leheletéig fénylő fehérben. Egy folt nem volt ezen a ruhán, ezen az életen, ezen a Lelken. Látjátok, ezt az ő fénylő, fehér ruháját levetette. A Gecsemánéban vetkőzik Jézus, mert magára veszi a bűnt. A keserű pohárra, amelyben a világ bűne van, azt mondja Isten: Idd meg! - Uram, ha lehetséges, csak ezt ne! És nem volt lehetséges. A te meg az én piszkos ruhámat vette föl. Jézus azért verejtékezett vért, mert ő volt az egyetlen ember, aki tudta, mit jelent a szent Isten előtt piszkos ruhában állni. Nem ember sebezte meg Jézust, hanem az a kín, hogy bűnösen kell Isten elé állnia. Mindez azért történt, hogy a kereszt alatt levethesd saját bűnös életedet, és természeted átcserélhesd az Övére. Ez a föld az összes kincsével felülről nézve csak egy nagy nyomorúság. Isten felkínálja neked ma az üdvösséget. Egyetlen kérdés van a Bibliában, amire senki nem tud válaszolni: " Mi módon menekedünk meg mi, hogyha nem törődünk ily nagy üdvösséggel?" (Zsid 2,3). Akinek az ingyenkegyelem nem kell, nem menekül meg.     

Forrás: részlet Trausch Liza "... beszéded megelevenít ..." - Áhítatok minden napra című könyvéből.

2024. augusztus 5., hétfő

Utassy József: november












Fák alatt,  
a fekete fák alatt  
avar  
hever  
a sárban sápatag.     

Ágakon akad fönn a szél,  
s lobog,  
hosszú,        
mint a gyászszalag.     

Zokog az ősz,  
zokog.     

Kondoleál a Nap.

Jessica Powers: Isten különös szerelmes





Isten a legkülönösebb minden szerelmes közül; az Ő útjai megmagyarázhatatlanok. 
A szívét egy lélekre helyezi, és azt mondja magában: „ Itt fog megpihenni szeretetem.” 
De nem udvarol ennek a léleknek virágokkal, ékszerekkel vagy zenébe forduló szavakkal, szerető szavak, lángoló dicséret nem igazolják szívének irányultságát. 
Féltékenysége végtelen. Bánattal közelíti a lelket; eltapossa a virágokat, eltakarja a napot, mely elhomályosítaná a lélek látását. 
Rabol, összetör és pusztít — nem marad végül más, csak a lélek szégyene, fájdalma, és akkor jön Ő, és nincs más a hatalmas világban, csak Ő és a lélek iránta táplált szeretete. 
Miután a nagy lázadások elhalnak és a lélek akarata mindörökre biztonságba kerül az Ő kezében, csak akkor nyitja meg a fény ajtaját és árad gyöngédsége, csak akkor nincs szó arra, ami látható a lélek szűz helyein és ami hallható a szívében. 
Isten különös szerelmes; szeretetének története felettébb meglepő. 
Nincs itt aranyöltözetű büszke királynő; a lélek mélyén, újra meg újra, csak tépett ruhájú nő lakozik, könnyek között — értünk sír, kiknek képre és szavakra van szükségünk: a magdalai. 

Horváth M. Eszter fordítása

2024. augusztus 2., péntek

Cseri Kálmán: Életünk ősze




„ Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem. Az én Atyám házában sok lakóhely van; ha nem volna, megmondtam volna nektek. Elmegyek, hogy helyet készítsek nektek. És ha majd elmentem, és helyet készítettem, ismét eljövök, és magam mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti ​​is ott legyetek. Ahova én megyek, oda tudjátok az utat is.” Tamás erre így szólt hozzá: „Uram, nem tudjuk, hova mégy: honnan tudnánk akkor az utat?” Jézus így válaszol: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam…” 
Jn 14,1-6


      Az idén is megérkezett az ősz. Színessé vált az erdő, hullnak a levelek, csupasz faágak meredeznek ott, ahol szép, kerek, zöld lombkorona volt. Szemétté vált az, ami eddig dísz volt. Aztán hűvös, sötét reggelekre virradunk és egyre korábban zavar a lakásba a sötét este. 

Minden az elmúlás gondolatát sugallja, és arra emlékeztet, hogy egyszer mi is mindnyájan elmúlunk. Páratlanul szép a mi magyar nyelvünk: az ősz nemcsak főnév, hanem melléknév is, aztán képeztünk belőle egy igét: őszül, megőszül. Ezt a jelenséget ilyen szépen talán egyetlen más nyelv sem tudja kifejezni. 

Az utóbbi időben sokakkal beszélgettem, akikre rátelepszik az elmúlásnak a gondolata. Ezért vizsgáljuk meg ma, hogyan gondolkoznak az emberek életünk őszéről, az elmúlásról, és tanít-e erről valamit a Biblia. Ez nemcsak az idősödőeknek lesz tanulságos, hiszen kivétel nélkül mindnyájan idősödők vagyunk attól kezdve, hogy a világra jöttünk, és ahogy valaki mondta: a fiatalság olyan hiba, amelyik minden nappal kisebb lesz, és mindnyájan megöregszünk, ha előbb meg nem halunk. 

Ezért kell erről Isten igéjének a világosságánál gondolkozni. Hadd olvassak fel egy részletet Felix Salten svájci író Bambi című gyönyörű regényéből, amiből világosan megláthatjuk, hogy általában hogyan gondolkozzunk mi emberek az elmúlásról, életünk őszéről: 

„ A rét szélén egy nagy tölgyfáról lassan hullott a levél. S hullott a többi fáról is. 
A tölgy egyik ága, magasan a többi felett, egész a rétre nyúlt ki. 
Legszélső ágán két levél kuksolt egymás mellett. 
— Már nem úgy van, mint régen — mondta az egyik levél a másiknak. 
— Nem — ismételte a másik. — Ma éjjel is annyian elmentek közülünk… Már jóformán csak mi maradtunk ezen az ágon. 
—Nem lehet tudni, melyikünkön van a sor — mondta az első. 
— Amikor még meleg volt, és a nap forróságot árasztott, olykor egy-egy vihar vagy felhőszakadás tört ránk, és sokan közülünk már akkor elsodródtak, holott még fiatalok voltak. Nem lehet tudni, melyikünkön a sor. 
— Most a nap csak ritkán süt — sóhajtott a második levél —, és ha süt is, már nincs ereje. Új erőre volna szükségünk. 
— Vajon igaz-e — kérdezte az első —, vajon igaz-e, hogy helyünkbe újak jönnek, ha mi leperegtünk, és aztán újak, mások és mindig újak? 
— Biztosan igaz — suttogta a másik. — El sem tudom képzelni… Ez már nagyobb a mi fogalmainknál. — És aztán olyan szomorúak leszünk tőle — tette hozzá az első. 
Egy ideig hallgattak, aztán az első csöndesen mondta maga elé: 
— Miért kell elmennünk? 
A második kérdezte: 
— Mi leszünk velünk, ha lehullunk? 
— Lehanyatlunk… 
— Mi van ott lenn? 
Az első felelte: 
— Nem tudom. Az egyik ezt mondja, a másik azt… De senki se tudja. 
A második kérdezte: 
— Vajon érzünk-e még valamit? Vajon tudunk-e még valamit magunkról, ha ott lenn leszünk? 
Az első ismételte: 
— Ki tudná megmondani? Aki lehullott, még sose tért vissza, hogy erről beszéljen. 
Újra hallgattak. Aztán az első levél gyöngéden így szólt a társához: 
— Ne bánkódj olyan nagyon, hisz reszketsz már. 
— Hagyd csak — felelte a másik. — Mostanában olyan könnyen reszketek. Már nem érzem magam olyan biztosan a helyemen. 
— Ne beszéljünk többé ilyen dolgokról — mondta az első levél. 
A másik felelte: 
— Nem… hagyjuk… de… mi másról beszélhetnénk?... — Hallgatott, és kis szünet után folytatta: — Vajon ki megy el elsőnek? 
— Ezzel még ráérünk — csillapította az első. — Emlékezzünk inkább a múltra. Milyen szép volt. Milyen csodálatosan szép! Amikor a nap oly forrón tűzött ránk, hogy majd kicsattantunk az egészségtől. Emlékszel még? És aztán reggel a harmat… És az enyhe, pompás éjszakák… 
— Most iszonyatosak az éjjelek — panaszkodott a másik —, és nem akarnak véget érni. 
— Nem szabad panaszkodnunk — mondta az első szelíden —, hiszen tovább éltünk, mint sokan közülünk. 
— Ugye, nagyon untat? — érdeklődött az első levél félénken, de sürgetően. 
— Szó sincs róla — erősítette az első. — Te persze azért gondolod, mert én olyan sárga és csúnya lettem, ó, nálam ez egészen más… 
— Ugyan, ne tréfálj! — vágta el szavát a másik. 
— De igazam van — ismételte az első buzgón —, higgy nekem! Olyan szép vagy, mint az első napon. Itt-ott egy-egy vékony, sárga csík, alig észrevenni, és csak még szebb leszel tőle. Higgy nekem! — Köszönöm — suttogta a másik levél meghatottan. — Nem hiszek neked… legalábbis nem egészen… de köszönöm, hogy olyan jó vagy… te mindig olyan jó voltál hozzám. Most értem csak meg egészen, mennyire jó. 
– Hallgass! — mondta az első, és maga is elhallgatott, mert a bánat szavát vette. Most hallgattak mind a ketten. Az órák múltak. Nedves szél húzott hidegen és ellenségesen a fák felett. 
— Ó… most… — mondta a második levél — én… — Megtört a hangja. Lassan levált ágáról, és kerengelve lehullt. 
Itt volt a tél.” 

Így gondolkoznak általában az emberek az elmúlásról, életünk őszéről. A legtöbben tudják, hogy egyszer megtörténik, de félnek tőle, ezért azt mondják: ne beszéljünk erről! Azért ne beszéljünk róla, mert nem tudjuk, mi van utána. Senki sem jött onnan még vissza. 

Akkor, szorongatja sok ember szívét ez a kérdés: vajon ki megy el elsőnek közülünk? De erről is ráérünk még beszélni — mondta itt a másik levél az érdeklődőnek. Mert nem merünk szembenézni a valósággal. Nem merjük bevallani, hogy mi az, amiben bizonyosak lehetünk, és mi az, amiről fogalmunk sincs. 

Inkább meneküljünk a múltba. A múlt emlékeit úgyis könnyű megszépíteni. Beszéljünk arról, hogy milyen szépen sütött a nap régen. De erről is az jut eszünkbe, hogy most meg iszonyatosak az éjszakák. Nem akarnak véget érni, s hol itt fáj, hol ott fáj. Ha meg kiderül, hogy közben megsárgultunk, akkor próbáljuk ezt letagadni. Nem úgy, ahogy a minap egy apuka végtelen kedvesen ezt mondta a tizennyolc éves lányának, aki ott éretlenkedett: nyugodtan letagadhatnál a korodból tizenöt évet, úgy viselkedsz. 

Nem így, hanem úgy, hogy évtizedeket akarunk letagadni. Mert sokan nem merik vállalni magukat, áltatják magukat, vagy, ahogy ez az új divat most: felvarratják magukat. Aztán egyszer csak elhangzik ez a három rövid szó: ó, most én — és vége. Lehull a levél az ágról. 

Mit mond erről a Biblia?
 
Isten igéjéből megtudjuk, hogy Isten az Ő végtelen szeretetével felkészíti a benne hívőket életük őszére is, és néhány egészen bizonyos igazságot jelent nekünk. Nem kell azt mondani: nem tudjuk. Mi az, amit egészen bizonyosan tudhatunk? 

1. Először is azt, hogy életünknek ez a szakasza egyszer egészen bizonyosan véget ér. Vagy azért, mert meghalunk, vagy azért, mert közben elérkezik Jézus Krisztus második eljövetelének az ideje, és Ő jelenik meg nagy hatalommal és dicsőséggel, és ahogy olvassuk Pál apostolnál: a benne hívők egy pillanat alatt átváltoznak, s megkapják a dicsőséges testet. De ez a szakasza az életünknek egyszer biztosan véget ér. Ez alól nincs kivétel. 

2. A második, amit bizonyosan tudhatunk, hogy csak ez a szakasza ér véget az életünknek, nem fejeződik be mindenestől a létünk, hiszen a Bibliából tudjuk, hogy a biológiai halálunk kettőspont, ami után folytatódik mindenkinek a léte: aki itt Jézussal járt, az vele tölti az örökkévalóságot, aki itt nélküle bukdácsolt, annak nélküle kell töltenie az örökkévalóságot. Vagyis abban a pillanatban nyilvánvalóvá lesz az, ami már most is tény, hogy kinek van kapcsolata Jézussal, és kinek nincs. 

3. A harmadik: mivel nem tudhatjuk, hogy mikor hullik le életünknek a falevele, ezért most kell erre felkészülni. Nem felelős magatartás az, hogy ne beszéljünk róla, meg: ezzel még ráérünk. Honnan tudjuk, hogy ráérünk? Meddig fogunk ráérni? Ha ezt a nagyon fontos életszükségletet nem tudjuk eldönteni, akkor most kell eldönteni! 

Mit jelent az, hogy egyszer ki kell lépnünk ebből a földi életből? Azt, hogy helyre kell állítanunk az élő Istennel a megszakadt kapcsolatot. Amikor az ember fellázadt Isten ellen, a vele való kapcsolata szakadt meg. És mivel Isten az élet forrása, csak annak van élete, aki vele kapcsolatban kerül. Jézus azért jött, hogy helyreállítsa ezt a megszakadt kapcsolatot. Jézus maga az élet, amit mi elveszítettünk. 

Ezért írja az idős János apostol (majd olvassuk hamarosan a kalauzunk szerint) a levele végén: „Örök életet adott nekünk az Isten, de ez az élet az Ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet. Akiben azonban nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.” Világos beszéd. Semmi bizonytalanság. Pontosan tudhatjuk, hogy erre csak ebben a földi életünkben van lehetőség, hogy helyreálljon az Istennel való kapcsolat, és ettől függ már ennek az életünknek a minősége is, meg az örökkévalóságban eltöltendő életünk is. 

Ezért kezdi Jézus alapigénkben a tanítását ezzel: „Higgyetek Istenben és higgyetek énbennem.” Egészen bizonyos, hogy egyszer véget ér ez a szakasz. 
Egészen bizonyos, hogy csak ez a szakasz ér véget, de utána folytatása következik. És ha a folytatást csak itt lehet eldönteni, akkor most minél előbb helyre kell állítanunk Istennel a közösséget, és ezt erősíteni naponta. Higgyetek Istenben és higgyetek énbennem — mondja Jézus. 

4. A negyedik, amit biztosan tudhatunk Isten igéjéből, hogy mi van utána. Nem jött onnan vissza még senki — szokták mondani. Jézus Krisztus nemcsak visszajött, és utána elmondott nekünk minden fontosat, hanem át is lépett a halálon. Az Ő dicsőséges fia azt jelenti, hogy a haláltámadás áttörhetetlen falán rést ütött, és ezen a résen követik őt mindazok, akik benne hisznek, az örök életre, a mennyei dicsőségbe. Ez a következménye annak, ha valaki hisz Jézusban. Aki ebben bizonyos, az egészen másként néz az életére, életének az őszére, az elmúlásra, sőt a halálra is. 

Hadd idézzek egy másik szerzőtől is, aki ezt hitte. 
Hogy írt ő életének az őszén? Nem sokkal a kivégzése előtt Pál apostol ezt írta a Filippi gyülekezetnek: „Ezért várom és remélem, hogy semmiben sem fogok szégyent vallani, hanem mint mindenkor, úgy most is Krisztust egészen nyíltan magasztalni énértem, akár életben maradok, akár meghalok. Mert nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség! Ha pedig az életben maradás az eredményes munkát jelenti most, akkor melyiket válasszam: nem tudom. Szorongat ez a kettő: vágyódom elköltözni és Krisztussal lenni, mert ez sokkal jobb mindennél, de miattatok nagyobb szükség van arra, hogy életben maradjak. ( Fil 1,20-24 ). Aztán kicsit később ezt írja: „Legyetek követőim, testvéreim, és azokra figyeljetek, akik úgy élnek, ahogyan mi példát adtunk nektek. Mert sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei; az ő végük kárhozat, a hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk, mert földi dolgokkal törődnek. Nekünk pedig a mennyben van polgárjogunk, ahonnan az Úr Jézus Krisztust is várjuk üdvözítőül, aki az Ő dicsőséges testéhez hasonlóvá változtatja a mi gyarló testünket, azzal az erővel, amivel maga alá vethet mindeneket.” ( Fil 3,17-20 ). Jézus nélkül — ezt írja az apostol — az ő végük a kárhozat. 

Beletorkollik a földi Jézus nélküli élet az örökkévaló Jézus nélküli életbe. Nekünk azonban polgárjogunk van a mennyben. Nem azért, mert jobbak a hívők a többinél, hanem azért, mert hisznek Jézusban. Mert van kapcsolatuk vele már itt. És egy ilyen ember, aki azzal kezdheti: nekem az élet Krisztus…, azzal folytathatja, hogy vágyódom elköltözni és még közelebb kerülni Krisztushoz, mert az mindennél jobb. Egy ilyen embernek a levél lehullása, a halál azt jelenti, hogy egyik otthonából átköltözik a másikba. Ebből az otthonából, ahol eredményes munkát is végez — így írta az apostol —, de ahol sokféle nyomorúsága is van, átköltözik a véglegesbe, az örök lakásába, ahol semmi nyomorúság többé nem lesz. Nem lesz többé könny, gyász, betegség, fájdalom. Nem érik megaláztatások az embereket, hanem ahol a mi nyomorúságos testünket Jézus Krisztus az Ő dicsőséges testéhez hasonlóvá teszi. Ahol meglátjuk azt, amit itt hiszünk. Ahol beteljesedik minden ígéretet, amiben itt reménykedtünk. Az ilyen embernek sokszor fáj ez a nyomorúságos test, különösen úgy életünk őszén, de tudja, hogy dicsőséges test várja őt. Az ilyen embernek is vannak emlékei, de ha emlékezik, tele van a szíve hálával Isten iránt, akitől olyan sok meg nem érdemelt jót kapott.

Az ilyen ember túllát mindig élete őszének a nehézségein. Nem amiatt panaszkodik, ami már nincs, hanem azért hálás, ami még van, sőt, ami csak ilyenkor van. 

Illyés Gyulának van egy kevéssé ismert négysoros verse, ami szépen kifejezi ezt. Szüret felé a címe.  Húzza földre gyümölcse az ágat, tanulom az alázatosságot. Talpig díszben pompáztam tavaszkor, recsegek a dús tapasztalattól.  A finom irónia, önirónia is érződik benne, ezért az is, hogy nem csupa rosszat hoz az ősz, hanem van sok szépsége is. 

Aki Isten szemével nézi a világot és önmagát, az ezeket is észreveszi. És ami ennél sokkal több, tudja, hogy mi van utána. Mert mit olvastunk itt Jézus Krisztustól? Mi várja a benne hívőket? Vár az atyai ház. Várja elkészített hely. És vár az a Jézus, aki előbb helyettem ment fel a keresztre. Akiről nemcsak Pál apostol mondja, hanem sokan itt közöttünk egész személyesen is, hogy „ szeretett engem és önmagát adta érettem.” Aki magára vállalta a mi sok undok bűnünket, aki elszenvedte minden büntetésünket, s aki megígérte, hogy azokkal, akik benne hisznek, szüntelenül velük lesz. Ebben az ígéretben csúcsosodik ki az, amit itt Jézus mond: majd eljövök, magamhoz veszlek titeket, és ti is ott lesztek, ahol én vagyok. 

Ez az üdvösség: ott lenni, ahol Jézus van. És ez itt elkezdődhet már a benne hívőknek. Sőt vagy itt elkezdődik, vagy nem kezdődik el soha. Mert vele találkozni csak ebben a földi életben lehet. De aki vele találkozott, az bizonyos lehet abban, hogy mindörökké vele lesz. Ezért nagyon fontos megragadni ezt a lehetőséget. Ezért kezdi Jézus azzal: „ higgyetek Istenben és higgyetek énbennem.”

 Van egy tréfáskedvű lelkésztársam, aki készíttetett magának egy kis kitűzőt. Mindig a zakójának a hajtókáján hordja. Két kérdőjel van rajta, semmi más. Mivel ennyire egyedi darab, aki észreveszi, az általában megkérdezi: mit jelent ez? Ő pedig alig várja, hogy megkérdezzék és elmondhassa. Azt mondja: az egyik kérdőjel arra vonatkozik, hogy ha most meghalnál, tudod-e, hova kerülsz? Nem mindegy, hogy az örökkévalóságot hol tölti az ember. És ha megállsz a mennyország kapuja előtt — mert feltételezhetően oda szeretne kerülni a legtöbb ember —, mire fogsz hivatkozni, hogy beengedjenek? 

Ez két olyan kérdés, amitől az embernek nemcsak az élete, hanem az örök élete is függ. Tudod-e, hova kerülsz? Oda, ahol most vagy. Aki most Jézussal közösségben él, az vele közösségben tölti el az örökkévalóságot. És mire hivatkozhatunk? Egyedül és kizárólag arra, amit Ő tett értünk. Az Ő érdemére, az Ő szenvedésére. A magunk érdemei és szenvedése nem fizetőképes valuta. Sorolhatjuk őket, de semmi jó következménye nem lesz. Egyedül Őérte mehet oda be bárki. 

Ha erre a két kérdésre valaki határozott, világos választ tud adni, és a válasza ez, akkor teljesen felszabadulhat arra, hogy élete tavaszán, nyarán, őszén ezzel a páli belső szabadsággal és emelkedettséggel gondolkozzék és éljen. A jövőm be van biztosítva. A jövőmről pontosan tudhatom mindezt, amit itt Jézus, a leghitelesebb tanú, kijelentett a legjobban. Akkor félre minden szorongással, félelemmel, végezhetem a mának a feladatait.

 Örvendezhetek mindannak, amit Isten ad. Hálát adhatok az Ő ajándékaiért, mert bizonyos vagyok abban, hogy életem van. Akié a Fiú, azé az élet… Az ilyen emberek sokkal türelmesebbek hordozzák  életük őszén a terheket, a kellemetlenségeket is. És nemcsak az ő szívük van tele reménységgel, hanem másokba is tudnak reménységet önteni. Ezért mindegy milyen életkorú valaki, de élete őszén különösen is időszerű Péter apostol figyelmeztetése: „ Ne emberek kívánsága, hanem Isten akarata szerint tölti a testet hátralevő idő alatt.” ( 1Pt 4,2 ).  

Forrás: cserikalman.hu

Pilinszky János: Amiként kezdtem




Amiként kezdtem, végig az maradtam. 
Ahogyan kezdtem, mindvégig azt csinálom. 
Mint a fegyenc, ki visszatérve 
falujába, továbbra is csak hallgat, 
szótlanul űl pohár bora előtt.

Dobrosi Andrea: Káprázat

A természet ékszere a fa, 
a szabadság ékszere a lég, 
a szolgálat ékszere a menny, 
a boldogság ékszere az ég, 
a tisztesség ékszere a szó, 
az irgalom ékszere a szem, 
a szerelem ékszere a szív, 
a bölcsesség ékszere a csend, 
a keresztség ékszere a hit, 
a szeretet ékszere a tett;  
vajon a költészet ékszer-e?






Jan Twardowski: várakozás

Nézd ezt a bolt előtt megkötött kutyát
a gazdájára gondol 
és tépi hozzá magát 
várja két lábon állva 
számára a gazda az udvar az erdő a rét az otthon 
a szemével kíséri 
a farkával sóvárogja  

csókolj mancsot neki 
tanítja hogyan kéne Istenre várnunk 

Sajgó Szabolcs fordítása

Berzsenyi Dániel: Fohászkodás












Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér, 
Csak titkon érző lelke ohajtva sejt:    
Léted világít, mint az égő       
Nap, de szemünk bele nem tekinthet.  

A legmagasb menny s aether Uránjai, 
Mellyek körülted rendre keringenek,    
A láthatatlan férgek: a te       
Bölcs kezeid remekelt csudái.  

Te hoztad e nagy Minden ezer nemét 
A semmiségből, a te szemöldöked    
Ronthat s teremthet száz világot,       
S a nagy idők folyamit kiméri.  

Téged dicsőit a Zenith és Nadír. 
A szélveszek bús harca, az égi láng    
Villáma, harmatcsepp, virágszál       
Hirdeti nagy kezed alkotásit.  

Buzgón leomlom színed előtt, Dicső! 
Majdan, ha lelkem záraiból kikél,    
S hozzád közelb járulhat, akkor       
Ami után eped, ott eléri.  

Addig letörlöm könnyeimet, s megyek 
Rendeltetésem pályafutásain,    
A jobb s nemesb lelkeknek útján,       
Merre erőm s inaim vihetnek.  

Bizton tekintem mély sirom éjjelét! 
Zordon, de oh nem, nem lehet az gonosz,    
Mert a te munkád; ott is elszórt       
Csontjaimat kezeid takarják.  

[1807-1808 körül. Végleges formája: 1810]

Károlyi Amy: Menet

Ne gondold, egyedül mégy.
Utánad hosszú sorban tetteid
az első fogatlan sírás,
az utolsó fogatlan sírás
között menetelnek.