2024. szeptember 23., hétfő

Őri István: Az erő












A minap imádkoztál hozzám, ember 
panaszkodtál, nehéznek érezted 
a földi keresztet erőt kértél, útmutatást 
bűneid bocsánatát 
egyszóval 
elmesélted lelked minden bánatát - 
úgy érezted, nagyon egyedül vagy 
az élet 
arcodon keserű ránc-nyomot hagy 
sötét árkokat láttál a szemed alatt, 
amikor reggel a tükör előtt álltál, 
s útközben bágyadtan nézted 
a szürke falat, 
mely mellett utad minden nap elvezet. 
Úgy érezted, egyedül vagy, 
pedig kavargott körülötted a tömeg 
kiabáltak, lökdösődtek 
mindegyik tört vélt célja felé, 
mint ahogyan te is 
és közben nagyon egyedül érezted magad, 
a célt pedig értelmetlennek - 
azt a célt, 
amely tegnap még életed része volt. 
Imádból úgy tűnt, 
nem bízol igazán bennem, 
nem bízol igazán abban, 
hogy ez az iszonyú, 
fojtogató 
állapot 
megszűnik egyszer.  

Ennek ellenére megértelek 
s tudom, mit érzel, 
hiszen én is voltam magányos. 
Amikor 
tanítottam az embereket 
és nem értettek, 
amikor 
tanítványokat választottam 
és csalatkoztam bennük, 
amikor 
királyt akartak belőlem csinálni 
és hamis szóval dicsőítettek, 
amikor elárultak, 
megtagadtak, 
s amikor úgy éreztem, 
hogy még az én Atyám is elhagyott. 
Mint most te. 

A zsúfolt buszon, amelyre felszálltál, 
közömbös arcok, 
üres szemek néztek rád 
s te is automatikusan felvetted 
a közömbösség álarcát, 
hogy elvegyülj a tömegben 
és ne lássák a többiek, 
hogy mennyire egyedül érzed magad. 
Nagyon vigyáztál, 
hogy ne csillogjon a panel-szomszédod 
szemében elégedett-fásult 
ál-örömsugár:
" Lám-lám, nem csak én vagyok nyomorult, 
az is, ott, hasonló cipőben jár!"  

Néztél a semmibe, mert azt hitted, 
így kirekesztheted, 
tudatalattidba gyömöszölheted, 
hogy társtalan bolyongsz. 
Út közben 
kétszer oldalba löktek 
letaposták a jobb lábad kisujját 
és majdnem elsodorták a táskádat, 
mire ahhoz a megállóhoz értél, 
ahol minden nap le szoktál szállni.  

Munkahelyed egy mellékutcában van. 
Oda befordulva ritkult a tömeg 
már nem kiabáltak 
nem lökdösődtek 
céljukat elérték 
a névtelen, 
semmibe néző arcok. 
Nyugodtan haladhattál 
végig az utcán 
és rádöbbentél, 
hogy ennél az ürességnél 
még az arctalan tömeg is jobb! 
Kútban érezted magad, 
a házak rád akartak omlani, 
a magányosság ólomtáblái feléd zuhantak - 
éles szúrást éreztél a szívedben, 
de csak mentél tovább, 
kötelesség-reflex mozgatta 
lábaid vittek előre. 
Amikor már úgy érezted, 
hogy lépni sem tudsz, 
hogy ott esel össze, 
nagyot dobott a szíved 
adrenalin száguldott szerte testedben 
valaki megfogta a kezed, 
erő áramlott fáradt agyadba, 
hogy már gondolkodni is tudtál. 
Ez az erő eddig ismeretlen 
biokémiai kapcsolatokat 
teremtett az idegsejtjeidben, 
ettől megnyílt a szemed befelé, 
megnyílt a füled olyan hangokra, 
amelyeket csak azok hallanak, 
akiket ez az erő megérint. 
Először nem tudtad, 
mi van veled 
megálltál a járda közepén, 
mert a soha nem tapasztalt, 
elemi erővel feltörő 
boldogság
megdermesztette lépteidet. 
Megálltál és hallgattad 
az egyre tisztábban kivehető hangot, 
melyet nem te mondtál magadnak 
s nem is a melletted néha-néha 
elsiető, megkésett arcok. 
A hang máshonnan jött, 
másvalaki szólt 
egy benned lakozó, 
eddig szunnyadó 
gyönyörű világról.  

Én szóltam hozzád, a teremtőd, 
mert láttam, hogy lelked tiszta, 
de valódi célok híján 
kétkedő és tétova. 
Tapasztald meg, ember, 
hogy nem vagy egyedül! 
Csak fordulj felém, 
nyisd ki lelked kapuját, 
bocsáss be házadba, 
és meglátod, egész más lesz 
benned és körülötted a világ! 
Kapudon régóta kopogtatok,
de úgy látszik, 
valahol út közben elenyészett 
a hangja 
vagy olyan nagy volt 
a magány dübörgése, 
hogy kezem szeretet-koppanásai 
nem jutottak el a füledig. 
De most, hogy küszöbödet átléptem, 
ugye már nem is vagy olyan 
magányos? 
ugye oszladozik a homály? 
az emberek maszkja arcokká változik
ugye látod, hogy ők is 
segítségre szorulnak, 
szeretetre vágynak, 
miközben a semmibenéző szemeik 
határozott irányt véve 
téged keresnek? 
Látom, lelked megtelik 
kegyelmem táplálékával 
s ettől 
percről percre más leszel, 
szinte fizikailag átalakulsz. 
Boldog vagyok, 
hogy boldognak látlak, 
ember-gyermekem! 
Te már ráléptél 
Jákob létrájának legelső fokára - 
igaz, hosszú még az út, 
de ne tétovázz! 
mostmár tudod: 
én veled vagyok,
vezetlek 
s ha kérsz, még több erőt is adok, 
hogy a létra fokait legyőzve 
eljuss egyre feljebb.  

Most pedig megyek 
várnak rám sokan, 
kik szintén úgy érzik, 
nem tudnak élni támasz nélkül, 
magányosan.      


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése