2025. január 13., hétfő

Egyed Emese: Elfelejtesz




Könnyű vagyok, elfúj a pillanat,
vízirigó a fészkébe fogad,
te elfelejtesz, mint ízét a bornak
az asszonyok. Mint mindent, elfelejtesz.
Nem próbálok több lenni:
nem lehet!
Majd elvetődsz a régi vadvizekhez,
s válladon érzed könnyű röptömet.

Rakovszky Zsuzsa: Elmegyek












Mert elapadt az életem
mindenemet a tűzre vetem
és elmegyek innét

Szétszálazni a bonyolultat
nincsen erőm már folytatni a múltat
álmomban fogaim mind tenyerembe hulltak
hát elmegyek innét

Mint a macska az egeret
lesem: szaporodnak az égi jelek
foltok a napban árvizek
mutatják: elmegyek innét

Mint a macska a madarat
lesem: minden jel egyfelé mutat
tudom hogy kő kövön majd nem marad
hát elmegyek innét

Minden szilárd egyensúly
minden erős szerelmem szívemen súly
kőfal mely harsonáktól meg nem indul
hogy elmehessek innét

De minden fölborult egyensúly
szikla mely barlangszáj elől kifordul
por száll a fényben, sarokvas csikordul
és én elmegyek innét

Por száll, homok pereg
Mindent, ami voltam, a tűzre vetek
míg végre egészen könnyű leszek
és elmegyek, elmegyek innét.

Egyed Emese: Vörös és fehér












Félek, túl öreg leszek, mire viszontlátjuk egymást.
Félek túlélni veled diadalt, lebomlást.
Holnap már függöny sem kell: ég szemléli tetteinket,
megítéli látható, láthatatlan mosolyunk,
félrekapott pillantásunk, kivetített álmainkat,
bűnös vágyainkat.

Nádsíp szavát harmat szegte,
csengettyűk nyelve kihullt:
félek, túl öreg leszek, mikor újra szólongatlak.
Sem ajtó, sem ablak.

Csoóri Sándor: A harmadik nap esni kezdett a hó












Az első nap arra volt jó,
           hogy mindent elfelejtsek;
a második arra, hogy mindenre emlékezzek.
S a harmadik nap esni kezdett a hó.
          És megszületett a sejtelem,
          hogy mostmár mindig esni fog,
          homlokodtól a szádig,
          szádtól az ágyékodig,
          végig a tested hosszán,
          végig az életemen.
Havazni fog a mennyezet, a telefonkagyló,
          ha fölemelem,
az elmosódó gyerekkori ég, ha hátranézek.
Megrekedt fák és megrekedt kazlak közt is
          csak a hó kísértete kószál,
          az elsötétített földeken megül,            
          a háborús menekülőket megkoronázza.
És tudtam már, hogy nem leszek egyedül,                
elkísér ez a hóesés, ahova megyek,
leül mellém a vonatba,                                  
átkel velem a tengeren,
füstölgő autógumik s levegőtlen városok
          éjszakájában
          megszólít anyanyelvemen
          s országokat hódít nekem,
          mert országot hódítani
          te akartál
s ha már hazám se lesz, mert nem lesz erőm
          vallani róla,
bezárkózom ebbe a havazásba,
mint aki fehér inget vesz föl,
fehér inget az utolsó napon.

Tamaska Gyula: Mondd el!












Mielőtt eloltod a gyertyát,  
s elmúlik a karácsonyi láz,  
tégy számadást újra magadnak;  
Épült-e benned a lelki ház?     

Mondd el... mondd el, ha nem is kérdik,  
hogy találkozásod volt vele,  
S ebben az áldott karácsonyban  
számodra is volt üzenete.     

Mondd el, hogy gazdagabb lettél, 
s Benne hited szárnyat kapott,  
és cserébe a rossz szívedért,  
önmagából egy részt adott!     

Mielőtt eloltod a gyertyát  
és becsukod csendben Bibliád,  
Köszönd meg mindnyájunk nevében  
- az első karácsony éjszakát!

2025. január 12., vasárnap

Kun Magdolna: Ősz táján...












Ősz táján mikor színesedő levelek, 
rőt vörösek és arany barnák lesznek, 
s a valaha virágzó rétek szürkék, mostohák, 
belesajog szívembe az a gondolat, 
hogy, életünk olyan, mint egy villanás. 
Ilyenkor eltompul lelkemben a nyár érlelte érzés, 
és helyébe lépnek a fázós nappalok. 
Azok az álmatlanul forgolódó téli éjszakák, 
mikor a szótlanná vált csendtől is jobban hallgatok. 
Tudom jön majd tavasz, ahogy eddig mindig, 
hisz az idő sem ácsorog vonatfüttyre várva, 
de mégis az-az érzésem, hogy szokott utam helyei, 
már örök jegyet váltottak egy csillagutazásra. 
Lassan-lassan elfogynak az órák és az évek, 
néhány perc marad, hogy értékelni tudjam, 
mi az, miért érdemes volt megvívni a harcot, 
akkor is, ha boldogságom sokszor futni hagytam. 
Minden élet sorsajándék annak, aki kapja, 
talán ezért is, oly nehéz elszakadni tőle, 
hisz bele van kövülve az a színtiszta szeretet, 
mely mosolyra tanít elfásult jövőmbe. 
Furcsán lüktet őszidején ereimben a vér, 
a dobbanó szívhangok is többször elhalkulnak 
s én elmerengek azon, megéri-e még, 
emlékekbe fűzni a jelent és a múltat.

Puszta Sándor: Egyszer

egyszer elérünk idáig 

feltűnnek a legvégső háztetők 
végső csönd a legvégső fahíd 
ez már a te országod Uram 
ezek a házak a te házaid 

a sarkon túl az ódon piac áll 
csordogálnak a legvégső kutak 
van ki ép merít és van akit 
mert nem hívtál csak vár csak áll 
s Téged gondol téged szomjazik

József Attila: ( Jön a vihar...)












Jön a vihar, tajtékja ében, 
haragos bírák feketében, 
villámok szelnek át az égen, 
mint fájó fejen a kinok, 
utánuk bársony nesz inog, 
megremegnek a jázminok.  

Almaszirmok - még ép a roncs ág - 
igyekszenek, hogy szállni bontsák 
kis lepkeszárnyuk - mily bolondság! 
S ameddig ez a lanka nyúl, 
a szegény fűszál lekonyúl, 
fél, hogy örökre alkonyúl.  

Borzongásuk a nem remélt vád - 
így adnak e kicsinyek példát
hogy fájdalmad szerényen éld át, 
s legyen oly lágy a dallama 
mint ha a fű is hallana, 
s téged is fűnek vallana.  

1937. máj.

2025. január 11., szombat

Gere Irén: Levél egy kedves barátnak












Kedves barátom! 
Tudod, van az a helyzet, 
mikor nem a szavak, 
a lelkek üzennek egymásnak. 
Tudatják, hogy másnap 
majd ismét énekelünk, 
ha útra kelünk együtt 
egy új jövő reményében... 
reggel, vagy délben? 
már nem is számít, 
mondhat bárki bármit, 
mi megtaláljuk a forrást, 
ahol a tiszta víz fakad. ... 

és tudom nem leszek egyedül, 
és te nem leszel magad...

Kun Magdolna: Talán...












Talán, csak felettem szállnak 
túl gyorsan az évek, 
talán, csak én érzem hidegét 
a közeledő télnek, 
talán, csak én hiszem, hogy 
minden, ami szép, 
egy észrevétlen pillanatban 
végtelenbe vész…   

Nagy László: A bánat hajnala

A csillagoknál voltam őrszem 
s boroztam fényes éjszakán. 
Mint hideg pohár cseng a hajnal, 
kihűlt szerszámok néznek rám.  

Szívemet látom őszi kertben, 
tartja egy szép hajas-baba, 
fekete szallagok susognak, 
eljött a bánat hajnala.

Markó Béla: Ars amatoria












Ha kialszanak körülöttünk a fények, 
jóval messzibbre fogunk látni, 
feltűnnek a csillagképek a fekete égen, 
és végre ismét láthatom a Nagy Göncölt,
Kis Göncölt, sok-sok ismerős csillagot, 
de ehhez le kell oltanom magam körül 
a lámpákat, el kell tűnnie mindennek, 
ami itt ragyog most a közelemben, 
sűrű sötétséggel teletöltött katlanná kell 
változnia a völgynek, amelyben élek, 
itt is, ott is ki kell csordulnia 
a feketeségnek, mint a fortyogó 
szuroknak egy hatalmas üstből, 
csak úgy pillanthatom meg 
a mennyországot vagy a poklot, 
ha én sem sugárzom többé, 
nem mosolygok, nem nevetek, 
nem beszélek, nem sírok, nem jajgatok, 
nem is szenvedek némán, 
és boldog sem akarok lenni, 
mert Isten a halált úgy kínálja fel nekem, 
mint egy végtelen távcsövet, 
amelybe most már belenézhetek, 
karnyújtásnyira lesz tőlem az elérhetetlen, 
láthatóvá válik, ami láthatatlan volt eddig, 
milyen rég nem láttam a Göncölszekeret, 
ahogy előjön az éjszakai égbolton, mintha 
a grafitceruza tompa végét dörzsölném 
egy pénzérmére helyezett fehér papíron, 
csak ami itt fehér, az ott fekete, 
és ami itt fekete, az ott fehér, 
igen, ez pontosan ilyen egyszerű, 
látni lehet a messzeséget, 
ha egyszer majd lemondunk arról, 
hogy újra meg újra nézhessük,
hallhassuk, érinthessük egymást.

2025. január 10., péntek

Puszta Sándor: Őszi evangélium











Lk. 12,6 

tudtod nélkül 
egy levél sem hull

Kosztolányi Dezső: Régi pajtás szemüveggel

Galambősz lettél, gyermekkori pajtás. 
Jaj, merre jártál, 
milyen malomban, hombárban aludtál, 
te lisztes molnár? 
Tízperceink bohóca, szemtelen kis 
csörgő szarkája, 
sehogyse illik hozzád e paróka 
meg a komolyság. 
Virgonc szemeden is üveg van, vékony 
jéghártya rajta, 
alóla bámulsz, ümmögsz, hogy " Dezsőkém, 
édes Dezsőkém." 
Én nézem egyre, nézem a szemed most, 
az ismerős, víg, 
régi szemed, befagyva ott a jégben, 
a jég alatt lenn. 
Milyen nyugodt és távoli, milyen bölcs, 
majdnem hideg már. 
De az enyém, az forró, cimborám, lásd, 
csorog a könnytől.   

1930

Dr. Kállai Imre: A szavak ereje




 „ Uram, tégy zárat a számra, őrizd ajkaim nyílását!”
 Zsoltárok 141, 3


     Alfred Nobel 1866-ban feltalálta a dinamitot, ezzel forradalmasította a bányászat és az építőipar lehetőségeit. Azelőtt puskaport, nitroglicerint használtak, viszont azok hatásfoka, használhatósága messze elmaradt a dinamitétól. Néhány évvel a dinamit feltalálása előtt Alfred testvére is a nitroglicerin felrobbanásától halt meg, mivel annak tárolása és felhasználása nagyon veszélyes volt. Alfred Nobel találmánya sokat segített, hisz gyorsabban épülhettek utak, sokkal több lehetősége lett a technológiai fejlődésnek.  

A dinamit közvetetten sok embert összehozott, sok embernek tette lehetővé a találkozását új utak épülésével. Ezzel együtt a svéd kémikus találmánya, a dinamit, elkezdett katonai felhasználásba is kerülni. Sokan azt gondolták, hogy hihetetlen ereje által hozzájárul majd a békéhez, de ennek ellenére inkább a háború és különböző katonai hadműveletek eszközévé vált, ezzel tönkre téve emberi kapcsolatokat, családokat, nemzeteket. Ugyanaz a találmány hozott örömet és sírást. Ugyanaz a robbanóeszköz hozott családokat közelebb egymáshoz az utak által és szakított el örökre a háborúkban való használata miatt.  

Valami hasonló robbanóeszköz van mindannyiunk szájában: a nyelvünk. Tulajdonképpen Jakab nagyon mélyrehatóan írja le a szavak erejét, hisz ahogyan a dinamitban ott van az élet és a halál, ugyanúgy mindannyiunk szájában ott van az élet és a halál. A szavainkban benne van az élet és a halál is, az építés és a rombolás lehetősége egyaránt.  

Mert a szavainkban olyan dynamisz, olyan erő van, amely hihetetlen dolgokat tud megmozgatni a világban vagy mások lelkében mind pozitív, mind negatív irányba.  

Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor valaki – leginkább egy hozzánk közel álló ember – valami nagyon bántót mondott, amely újra és újra ott keringett, visszhangzott a gondolatainkban és nem tudtunk tőle szabadulni. Van olyan, aki egész életében annak a betege, hogy egyszer valaki valamikor valami nagyon sértőt, nagyon bántót mondott neki és nem tud annak terhétől, átkától szabadulni. Ennek természetesen az ellenkezője is igaz lehet: egy bíztató szó, egy elismerés, egy kedves megjegyzés évek után is újra és újra eszünkbe juthat. Pozitív érzéseket generálva bíztathat, bátoríthat és vihet előre nehéz helyzetekben egy-egy ilyen kijelentés.  

Nagyon könnyű belátni, hogy a szavaknak különös ereje van, ezért is beszél nagyon sok helyen a Biblia olyan élesen annak hatásairól. Jakab levele mellett például több zsoltárban, a Példabeszédek könyvében és Pál apostol leveleiben is olvasunk arról, hogy a szavak mennyire hatalmas erővel bírnak az életünkre nézve.  

Isten szavai által teremtette meg a világot a semmiből. Isten az ő teremtő hatalmát szavain keresztül érvényesítette. Ezzel együtt azt is látjuk, hogy a Sátán is a szavain keresztül végezte és végzi pusztító hatalmát, leginkább hazugságokon keresztül. Ezért is van éles harc a szavainkért, a nyelvünkért. Ez a kétféle hatalom tud hatalmába keríteni bennünket: vagy a mennyei hatalomnak, vagy a pokoli erőknek a befolyása alá kerül a nyelvünk, a szavaink.  

E nagy veszély miatt is nyit Jakab levelében azzal a gondolattal, hogy a tanítóknak nagyon nagy felelőssége van, hogy mit és hogyan tanítanak. Természetesen itt nem csupán a pedagógusokról és a lelkipásztorokról van szó, hanem szinte mindenkiről, aki szavaival valaki másnak akarja befolyásolni a gondolkodását. Ide tartoznak a szülők is, akik nevelni igyekeznek gyermekeiket. Ma rengetegen kezdték el befolyásolni a társadalmat az internet adta lehetőségeken keresztül és lettek hatással a világra, nevezzük őket influencer-eknek.  

Lehet tanácsokat adni, lehet okosnak látszó dolgokat mondani, lehet nevelni, lehet prédikálni, lehet tanítani, de mindenki azzal a tudattal tegye mindezt, hogy nagyon nagy a felelőssége, nagyon nagy a tétje annak, amikor valaki a szavaival akarja befolyásolni a másik embert vagy a világot. Jakab egyenesen úgy fogalmaz, hogy súlyosabb ítélettel kell számolnia azoknak, akik szavaikkal igyekeznek befolyásolni másokat.  

Ezért is minden gyülekezetnek közös felelőssége az igehirdetés szolgálata, mert azért nem csupán a lelkipásztornak kell tenni, hanem az egész közösség szívügyének kell lennie az ige élő és tiszta voltának. Mert az igehirdetés az Úr szavának személyessé tétele, amelyet a Szentlélek tud elvégezni. Ezért könyörögni kell az Úrnak, hogy Lelke által nyissa meg az ige ajtaját újra és újra és nyissa meg a szíveket, hogy az emberek vágyjanak rá és meghallják. Pál apostol missziói munkáját is ez a közösségi lelkület határozta meg. Ő kérte a korinthusi gyülekezetet, hogy imádkozzanak azért, hogy Isten nyissa meg az ige ajtaját neki személyesen és az igehallgatóknak is. Az igehirdetést nem egyszemélyes küldetésnek tekintette, hanem a közösség munkájának, szolgálatának.  

Jakab három nagy területen keresztül mutatja be a szavak erejét a nyitó figyelmeztetés után. A szavak ereje irányít, pusztít és meghatároz.  

1. A nyelv, mint irányító  

Először is azt tárja elénk Jakab, hogy a nyelv az ember életének az irányítója. A beszédünk, a szavaink tudják irányítani az életünket. Nem tudom érezted-e már, hogy az életedben elveszítetted az irányítást? Szörnyű érzés, amikor az ember azt tapasztalja, hogy az élete kezd teljes mértékben szétesni. Szétesik egy házasság, egy karrier, egy gyülekezet, egy család, egy élet. Sokszor a szétesett irányítás mögött irányítás nélküli szavak állnak. Jakab két képet használ: a ló és hajó képét.  

A lovaglás csodálatos tapasztalása, hogy egy hatalmas állatot a szájában lévő zablával lehet elég jól irányítani. Kicsiny eszköz, mégis képes befolyásolni annak a nagytestű állatnak a mozgását. Az életünk is ilyen, amit sokszor a szavaink vagy a hallott szavak irányítanak.  

Ugyanígy a hajó is hatalmas tömeg, hatalmas erővel tud mozdulni, megindulni, mégis irányát egy kicsiny kormánylapát befolyásolja. Így befolyásolja az ember nyelve is az egész életét. Egy helyén mondott szó sokszor mindent megváltoztat, hatására az ember élete nagyon előre tud haladni. De ugyanígy, egy meggondolatlan szó, egy elhamarkodott kifejezés egész életeket tud tönkre tenni vagy rossz irányba mozdítani.  

Ezért nagyon nem mindegy, hogy ki irányítja a nyelvünket, kinek a hatalmában vannak a szavaink, mert az egész életünk irányát meg tudja határozni. Ezért érezhető Jakab sorok közötti unszolása, hogy ha azt akarjuk, hogy az életünk ne essen szét, akkor a nyelvünk, a szavaink irányítását adjuk az Úr kezébe, mert azzal az egész életünk meg tud változni.  

Ne a szavaink irányítsák az életünket, hanem Isten irányítsa a szavainkat!  

Nagyon sok keresztyén ember hihetetlen energiát fordít vallásos cselekedetek végrehajtására, mint az imádság, a bibliaolvasás, az alkalmakra járás, vagy a zarándoklás, de a szavait nem tudja megzabolázni, így egész keresztyén életének az irányítása bizonytalanná válik.  

2. A nyelv, mint pusztító erő  

Jakab a nyelv pusztító erejét a tűzhöz hasonlítja, nem is átlagos tűzhöz, hanem az erdőtűzhöz. Piciny dologból indul az erdőtűz, de fékezhetetlen pusztítóvá válik. Hektárok borulnak lángba és megfékezése szinte lehetetlen, a pusztítás pedig nagyon sok esetben helyrehozhatatlan, vagy ha helyre is állnak a tűz áldozatává esett erdők, ahhoz évtizedek kellenek. Nagyon pici tűz és hatalmas pusztítás. Jakab az mondja, hogy ilyen pusztító tűz rejlik mindannyiunk ajkai között, mert sajnos a szavak is bírhatnak pusztító hatalommal.  

Elég egy szó, egy mondat és máris lángba borult egy házasság. Elég egy szó, egy mondat és máris lángba borul egy ország. Háborúk is minden esetben vezetők által kimondott szavak, mondatok miatt indultak el lángba borítva a világot.  

A nyelv tüze, pusztító hatalma a gyehennában, a pokolban gyökerezik.  

Onnantól kezdve, hogy a bűn belépett az emberiség életébe, a nyelvünket pokoli befolyás alá kerítette. Ezért tapasztaljuk meg nagyon sokszor, hogy olyan kegyetlenül tudunk megnyilatkozni, beszélni egymással. Megtapasztaljuk, hogy olyan butaságokat, bántó dolgokat tudunk mondani egy-egy helyzetben lángba borítva ezzel magunkat és másokat, másoknak az életét. Olyan könnyen elönt bennünket a harag és ezzel borítjuk lángba nyelvünket és a körülöttünk lévőket.  

A nyelv pusztító hatalom, amely nagyon könnyen kerül pokoli befolyás alá. Ezzel együtt azt is tudnunk kell, hogy nyelvünket nem csupán a pokol tüze tudja lángba borítani, hanem a Szentlélek tüze is. Amikor valakinek a szavait, a beszédét a Szentlélek tüze járja át, akkor ott, ahol ő megszólal ott ébredés van, ott megtelnek a templomok, megváltoznak az életek, helyre állnak elpusztított helyzetek.  

Mindannyiunk ajkai kerülhetnek a Szentlélek hatalma alá, amely által nem pusztítás söpör végig, hanem áldás. A nyelv fellobbanthat pusztító tüzet, de lehet a Szentlélek ereje által hatalmas dolgok elindítója is.  

Kérdés az, hogy ki irányítja ezt a testrészünket, ki irányítja a te nyelvedet?  

3. Leleplező szavak  

Jakab nem csupán arról beszél, hogy szavainknak irányító, pusztító hatalma van, hanem arról is, hogy azok lelepleznek bennünket. Egy nagyon egyértelmű pszichológiai tényt is feltár itt Jakab, hiszen sokszor az ember belső érzéseit, motivációit egy-egy tudatlanul elejtett szó vagy mondat mutatja meg.  

Forrásnak nevezi a szavakat, amely vagy édes vagy keserű. Olyan nem nagyon van, hogy egyszer jó vizet, egyszer pedig rosszat ad ugyanaz a forrás. Olyan is nehezen elképzelhető, hogy egy almafáról banánokat szedjünk. Pedig nagyon sokszor tapasztaljuk meg ezt: egyszer nagyon kegyesen szólunk, vagy épp áldjuk az Istent a szavainkkal, máskor pedig Istenhez nem méltó módon nyilatkozunk meg, mert átkozódunk, kibeszélünk másokat és kegyetlen, csúnya, hallgathatatlan szavak hagyják el a szánkat. Nem kellene ennek így lennie. Jakab int korábban, hogy ne legyünk kétlelkűek, most pedig arra hívja fel a figyelmünket, hogy ne legyünk kétnyelvűek sem. Mert a szavaink a lelkünk belső állapotára utalnak, azt mutatják meg, hogy mi van belül.  

Jakab azt is sejteti a forrás példáján keresztül, hogy az ember szavaival áldás forrása is lehet. Ahogyan Isten a szavával teremt, ezt az isteni tulajdonságot az ember is magán hordozza.  

Az ember istenképű, ezért mireánk is igaz az, ami Őreá. Isten a szavai által teremt és a mi életünket is a szavai által tudja újjáteremteni. De mi is hordozzunk magunkon ezt a jellemvonást, hogy tudunk építeni, de mi – sajnos a bűneset óta – rombolni is.  

„ Élet és halál van a nyelv hatalmában, amelyiket szereti az ember, annak a gyümölcsét eszi.” Példabeszédek 18, 21  

Nem mindegy, hogy mit mondunk, nem mindegy, hogy mi jön ki a szánkon, mert élet és halál is lehet a szavainkban.  

Ezzel kapcsolatban álljon előttünk két szemléletes példa.  

Egyszer egy ember autóval utazott, amiben vele volt a kutyája és az utánfutón a lova. Hirtelen elveszítette az uralmat a kocsi felett és balesetet szenvedtek, mindhármuknak súlyos sérülései lettek. Egy rendőr járt arra, odament a helyszínre, ahol először meglátta a ziháló lovat. Megsajnálta az állatot és hogy ne szenvedjen tovább lelőtte. Ezután meglátta a kutyát, akinek nagy vérvesztesége volt és vonyított ezért, hogy megkönnyítse a szenvedését őt is lelőtte. Mindezt végig nézte a férfi, akinek szintén komoly sérülései voltak. Közelített felé a biztos úr és megkérdezte tőle, hogy hogy érzi magát. A sérült csak ennyit válaszolt: „ Minden rendben, jól vagyok, nyugodtan menjen tovább.”  

Ez egy vicces történet, de jól megmutatja azt, hogy valóban ott van a szavainkban mind az élet, mind pedig a halál lehetősége.  

Ennél egy komolyabb történet, hogy egy katona hihetetlen bátorsággal harcolt a háborúban és sok bajtársának életét megmentette. Mindenki csodálkozott vakmerőségén, erején, hősiességén. Sokan kérdezték a háború végeztével, hogy honnan volt ez az erő benne? Elmondta, hogy mielőtt a háborúba indult, édesapja imádkozott vele és azt követően a szemébe nézett, a vállára tette a kezét és ezt mondta:  

• Fiam, tudom, hogy vissza fogsz térni, még látjuk egymást.  

A fiú apja sohasem hazudott neki és tudta, hogy haza kell térnie. Így is lett. A háború minden napján, minden harcában ezek a szavak erősítették meg.  

Kedves Testvérek!  

Ilyen erő van a szavainkban, ilyen hatalom van a szánkban, de kérdés, hogy mire használjunk, kinek engedjük használni. A mennyei befolyás alá engedjük, vagy a pokoli alá? Helyezzük a nyelvünket Isten befolyása alá, mert ott van jó helyen!  

Dávid is ezért fohászkodik a 141. zsoltárban, hogy Isten zárja be a száját, ha arra van szükség és ha kinyitja, ha beszél, akkor őrizze azt, hogy ne beszéljen feleslegesen, ne mondjon butaságot, ne bántson meg másokat, ne mondjon rossz dolgokat, hanem legyen a szavaiban inkább erő és élet, mint erőtlenség és pusztítás.  

Nagy erő van az emberi szavakban, de micsoda hatalom rejlik az Isten szavában, amely teljes mértékben át tudja formálni az életünket! Ezért halljuk meg az Isten igéjét, legyünk az Ő befolyása alatt és így használjuk a szavainkat az egyéni, a családi és a gyülekezeti életünkben! Ámen.

Forrás: Debrecen, Homokkerti Gyülekezet