2024. június 1., szombat

Tamás Tímea Búcsúztatások

I. 
UTÁNÉRZÉSSEL, ÉRZELMESEN   

miközben ősz van 
elhagyott szalmabálák hava 
a szeptember még visszanéz 
de téged ő sem hoz haza   

hívságok erdejében baktatsz 
s nemsokára a végre érsz 
a végére annak az útnak 
honnan kitérni oly nehéz  

ah mondták egykoron a költők 
s a borból még húztak egy nagyot 
ah még csak egy utolsó múzsát 
s egy vöröslő alkonyi napot   

adj Uram és kész lesz a vers 
mely minden évszázad hajnalán 
elandalítja a szép delnőket 
s el nem kopik a talány   

aminek születtem s amivé lettem 
gondolod s kifelé menet 
az erdő vézna csenevész fája 
szánva néz s utánad integet   

II.
NÉHA NÉPIESEN   

nem leszek egyedül 
tartalak cipellek 
mint néma vermek 
az esővizet 
a beléjük hulló 
fényt sárt szemetet 
az erdő végéig 
elmenetelek 
veled   

de titokban fogom tenni 
mert 
nem tudok már élni 
azon a határon 
(túl pátoszos vagyok) 
ahol reggelente elkerül az álom   

ezért odébb kell mennem 
a telek keleten várnak engem 
elhagylak s marad neked a város 
melynek az útja sohase sáros 
maradnak a múltak a madonnák hölgyek 
kendőlengetők szőkék feketék bölcsek 
akik azt várják hogy még felkérd őket 
nem tagadnak meg semmit 
s a jövendődet 
bérbe adták már a következőknek   

III. 
MOTTÓ NÉLKÜL   

az őrület az 
amikor a vakondot szorítani 
kezdi a föld 
és menne haza 
amikor levegő után kapkod 
amikor már utálja a föld szagát 
az az őrület amikor fényt akar 
amikor kiszáradt bőrrel szeretne 
feküdni az avaron 
sárga levelek alatt 
az az őrület   

IV. 
TRAGIKUSAN   

apró almafákat ültetek reggelente 
vörös-piros gyümölcsöt hoznak 
(Istenem, tiltott valamennyi!) 
s mintha LSD kábulatban 
szeretném valamennyit megenni   

felszabadulnék   

nélküled élhetnék vígan lebegve 
s ha üzenne Szibéria hát költöznék 
vissza a hófúvásba 
s minden mi kicsi s értelmetlen 
az otthonom lenne   

mert most 
vonat vagy miről nem tudok leszállni 
s úgy haladsz hogy nem látom 
sárgállni a mezőket 
s a múltam is csupa szenny már 
(olyan a fényed) 
pedig Szibériában fehér a tajga 
s a téli szél szépen betakarja   

V. 
VAKONDMÓDRA 
„ MÍG A HALÁL EL NEM VÁLASZT ”   

leírni sem mered ezt a szót 
félsz hogy mégsem támadsz fel 
s túl nem éled magad 
hogy csak ez az 1 élet marad 
ami alatt már százszor meghaltál 
s a feltámadás egyre nehezebben ment   

csendesedni kéne 
fűszál tövénél pihenni 
vagy a gyökérmenti házat 
kibélelni mivel is 
jó kis hallgatással 
titokmentes napokkal 
néhány falevéllel 
fájdalom nélküli órával   

de a vakond nem úgy megy tovább 
ő csak egy új nászt él a házzal 
földdel gyökérrel röggel 
s a göröngy alá is beszivárgó köddel   

eggyé válik azzal ami a léte 
(Istenem, mit meg nem adnék érte!) 
várhatod majd sosem jön érted 
soha nem hallja már a mesédet   

VI. 
NAGYON LENTRŐL   

Indiáig fúrtam alagutat 
pedig nem vágytam odamenni 
egyszer csak feljöttem és ott fent 
India volt   

furcsa köldökmutogató 
szobrok világa 
sokkarú egyarcú isteneké 
a másé   

a Gangeszben halottak úsztak 
édeskés szag terjengett 
vissza kell bújni gondoltam 
vissza kell bújni amíg nem 
késő 
de már nem lesz erőm egy 
hosszú alagútra 
és nem akarok itt meghalni 
India alatt 
nem tudtam mennyire futja még 
nem tudtam meddig tart az emlékezet 
ami visszavezet oda ahonnan jöttem 
egyedül voltam India fölöttem 
(nem tudtam) hogy már magamat 
kell elengednem 
hogy itt a perc ami búcsúztat engem 
s hogy Siva egyik tenyerén 
ennyire keleten kell majd 
egy utolsót és végsőt pihennem   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése