2024. április 1., hétfő

Bella István: Falevélen talált sanzon




Igen, és egyszer meghalok,
és nem leszek, csak puszta név,
vagy az se, falevélvacok
résekből egy szín visszanéz,

nem látja ember, se madár,
te sem, pedig mondom: „ vagyok ”,
– bár torkom sincs, s hangom, akár
az augusztusi csillagok,

elég a nincsben, mielőtt
szólhatnék… Fű, hamu dadog.
Simítsd meg majd a levegőt
testeddel, s tudd, hogy az vagyok!

Dsida Jenő: Hálóing nélkül

Föl-fölvetem és némán eltünődöm, mi is lelt tegnap este engemet? 
Ruháimat már szálig levetettem, még nem vettem föl             
            hálóingemet, egyedül álltam.             
            kissé tétovázva, szobámban, egyedül és meztelen             
            s a villanyt aztán lassan elcsavartam. Irtózatos sötét lett.             
            Esztelen és irgalmatlan, végtelen sötétség,             
            este, melynek már szinte teste van, a pillanatok             
            estek és zuhogtak és én dadogtam:             
            - Késő este van, éjszaka is talán,             
            s ki tudja, reggel virrad-e ily sűrű sötétre még             
            és nem nyel-e magába mindörökre e kátrányos,             
            fekete sűrüség? 
Eszembe jutott minden, ami rossz volt,             
            rossz gondolat, vers, csók, kihült falat             
            és annyi régi, sápadt ismerősöm,             
            ki messze van, vagy lent a föld alatt.             
            És hirtelen és furcsán ráijedtem, hogy ami eddig élt,             
            csak a ruha: kabát, kalap, harisnya és cipő volt,             
            nadrág, nyakkendő, kesztyű és puha ing,             
            mely fedez és véd a zord hidegtől,             
            véd és takar magamtól engemet:             
            jaj, elvesztettem minden szál ruhámat, önmagamat             
            és védő ingemet.             
            Nem vagyok már senki tisztelt barátja, kit köszönteni illik,             
            nem vagyok senki teremtett asszony szeretője,             
            se lapok munkatársa nem vagyok, se kártyapajtás,             
            törzsvendég a klubban, se szerkesztő úr többé nem vagyok, se vándor,             
            aki meredélyre kaptat, se út, se cél - és költő sem vagyok, 
csak ember, aki minden idegével             
            lágy takaró s melengető vacok után sír             
            és csak áll a nagy sötétben             
            s meztelenül             
            Isten előtt vacog.

Csukás István: Kinek számolunk el a végén

Kinek számolunk el a végén, 
letéve testünket, mint egy batyut? 
Ki veszi kezébe tűnődve 
és szánakozva kihűlt agyunk? 

Ki készít leltárt és kinek jegyzi fel? 
A végtelen türelem, mely összerakta, 
miért volt s miért van, hogy ugyanúgy 
szétszedi sejtjeinket darabokra?

Tamás Tímea A sziget

hosszan   

mert van egy hely, ahová néha beengednek 
úgy szombat délután vasárnap délben 
ott van ahová ritkán jutsz el 
fent vagy lent a nyugalom völgyében 
ahol törpe és óriás lehetsz 
ahová nem jut el az árnyék 
ahová sem az örökkévalóság 
sem a halál el nem talált még 
ahol nincs helye már a végtelennek 
a tengerből szőtt kék mezőknek 
ahol Anna szőkesége is 
csak rőt visszfénye a létezőnek   

ott hová néha beengednek 
közös titkaik őrzik a percek 
ott lehetsz törpe lehetsz óriás 
érzelmes szemű ijedt gyermek 
(lehetsz ósdi és ésszerű) 
lehetsz te is és lehetsz más is 
lehetsz balga és nagyeszű 
füst vagy dús tollú madár is   

azon a helyen egyesülnek 
tágas terei a légnek 
találkoznak Esthajnalcsillagok 
s Hyperionok leszédülnek 
elcsábulnak földi zenére 
kevés szerelemre s borra 
megkóstolják hogy milyen az: 
véges s végtelen egybefolyva 
mit kínál – mit nem – s mit akar 
(azon a helyen a határon) 
lehetsz a vég és a kezdet 
egy sor vers és egy néma álom 
kígyóbőrbe bújt áhítat 
aki voltál s amivé vedlesz 
a bőr szigorú határán belül 
néhány őrzött és elvétett kezdet        

*                
 
röviden     

A bőr határain belül élek 
azt mondják ott fészkel a lélek 
és őrzi valami 
egyszer az élet, aztán a halál, 
utána pedig valami más. 
A bőr határain belül vidám az élet 
érzelmek félelmek vágyak tenyésznek 
búján, szakadtan, kétségbeejtőn, 
de mindig, mindenkor, mindenkit 
megejtőn 
a bőr határain túl nem léphetsz 
vad kutyák őriznek téged

2024. március 31., vasárnap

Szabó Lőrinc: Húsvét




Távol a város zajától,  
messze a poros úttól,  
itt vagyok a réten,  
húsvéti napsugárban.  
Fú a szél,  
s meglebbenti a zöldellő füvet,  
szárnyra kapnak gondolataim,  
és könnyűn szállnak,  
mint az égen az álmok.  
Hallom a virágok dalát,  
édes illatukat érzem,  
szívem újra megtelik örömmel és szeretettel.  
Itt, a természet ölében,  
élek újra,  
teljes erővel,  
és köszönöm a teremtőnek e csodálatos húsvéti ajándékot.

Cseri Kálmán: A feltámadás következményei



A feltámadás következményei 


2024. március 30., szombat

Székely Zsolt Ferenc: Halotti csend




" József elvitte a holttestet, tiszta gyolcsba göngyölte, és elhelyezte a maga új sírjába, amelyet a sziklába vágatott. A sír bejáratához egy nagy követ hengerített, és elment."
(Mt 27, 59-60).     

Egyre gyakrabban fogalmazódik meg bennem az a gondolat, hogy nincs szörnyűbb, mint emberek kezébe esni. Az embernél nincs kegyetlenebb lény a földön. Jézus emberek kezére adatott. Keresztre feszítették, meghalt. A tanítványok semmit sem értenek az egészből. Az Isten meghal a kereszten. Még holtában sincs számára hely a világban, egy idegen sírjába teszik. Meghalt, eltemették az Istent. Ki érti ezt? A józan ész nem tud mit kezdeni az Isten Jézus halálával. Az Isten annyira szereti az embert, hogy belehal ebbe a szeretetbe!  

Amit ma szeretnék tudatosítani magamban: Jézus halála Isten halála volt értem. 

Jézus halála békeszerző halál volt. Érte megbékélt Isten a világgal. Halála ajtónyitás az életre. Ugyanis Jézus legyőzte a halált.  

Jézus halála győztes halál. Halála engem is halálba hív. Óemberemmel szembe állít és ma értem meg igazán mit jelent az óember megöldöklésének és az új ember megelevenítésének fontossága.  Jézus halála halálfélelmem legyőző halál. Bátorságot adó halál. A haláltól már nem kell félnem, hiszen Jézus halála után a halálom nem más, „ csak ” meghalás a bűnre nézve és átmenetel az örök életre. 

Forrás: Napi és gondolat

A nap gondolata




Az én bűneim szegezték Jézust a keresztre.

2024. március 29., péntek

Bódás János: Húsvéti hit











Bármit beszéltek, hitetlen Tamások, 
a húsvéti hit győzedelmes marad. 
Az Úr feltámadt, vallja millió szív, 
s nem roskad össze semmi súly alatt.  

Én nem hajlok a hitető beszédre, 
világcsalók előtt se hódolok, 
de tördelvén a titok néma zárát, 
csak azt hiszem, amit megtapasztalok.  

De mit nem érzek vak, süket kezemmel, 
s hová nem ér el káprázó szemem, 
lelkemmel látom azt, amely ha szárnyal, 
nem ér nyomába gyarló értelem.  

Én hallom, mit súg virág a virágnak, 
bár hangjának fülemben nincs nyoma. 
Értem a tavasz illatos beszédét, 
s érzem Istent, bár nem láttam soha.  

S bár győzött a bűn, mikor a keresztről 
lelkeket mosva hullt alá a vér, 
mégis hiszem a Krisztus diadalát, 
s tudom, hogy feltámadt, mert bennem él!  

Ő áll mellettem könnyben és mosolyban, 
amíg az élet rögeit töröm, 
nyugodtan tűrök, mert tudom, hogy vár majd 
egy új élet s fenn mennyei öröm.  

E hit vigasztal minden megtiportat, 
özvegyet, árvát, sír felé menőt, 
gyermeket-vesztett, zokogó anyákat, 
s aki beteg is, ebből nyer erőt.  

Az Úr feltámadt, vallja millió szív 
s nem roskad össze semmi súly alatt. 
Bármit beszéltek hitetlen Tamások, 
a húsvéti hit győzelmes marad!

Cseri Kálmán: Mi történt nagypénteken?




Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.  

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.   

Jézus ellenségei nyugtázhatták az egészet így: sikerült keresztülhajtani még az ünnep előtt ezt a kellemetlen procedúrát. Évek óta készültek Jézus félretételére, majd „ likvidálására”, de végre most meg lehetett valósítani. Sikerült őt egy félreeső helyen, éjjel, csendben letartóztatni, lezavarták a vallási pert még akkor éjszaka, a hamis tanúk egy kicsit belekavartak az ellentmondásaikkal, de Kajafás végül is ügyesen kivitte, hogy egyhangú határozat született: méltó a halálra. Pilátus kemény dió volt, mert okoskodott, hogy nem talál bűnt Jézusban, de a „ császár barátja” kifejezés végül őt is megtörte. Külön csoda, hogy még aznap sor kerülhetett a keresztre feszítésre, s még a szombat bejötte előtt a temetésre is. Ott van most már Jézus jó helyen, a nagy kő lezárta a sírt, még őrséget is sikerült kirendelni a sírhoz – ezek után semmi baj nem történhet, megszabadultak Jézustól, lehet nyugodtan aludni és ünnepelni.  

Pilátusnak lehet, hogy volt egy-két nyugtalan éjszakája, no de az ügyes ember előbb-utóbb megnyugtatja a lelkiismeretét, s az újabb események feledtetik majd ezt a kellemetlen napot. – Így is át lehet élni a nagypénteki történetet.  

Meg úgy is, ahogyan az emmausi tanítványok, akik csodálkoztak, hogy ismeretlen útitársuk nem tudja, „ mi történt Jeruzsálemben ezekben a napokban ”. „ Mi történt? – kérdezte tőlük. Ők így válaszoltak: Az, ami a názáreti Jézussal esett, aki próféta volt, szóban és tettben hatalmas Isten és az egész nép előtt; hogyan adták át a főpapok és a főemberek halálos ítéletre, és hogyan feszítették meg. Pedig mi abban reménykedtünk, hogy ő fogja megváltani Izráelt” (Lk 24,19-21). – Valóban ez történt akkor? Csak ennyi?  

S voltak, akik nem értették, ha valóban ő volt a Messiás, hogyan eshetett ez meg vele. Hogyan kerülhetett olyan helyzetbe, hogy az Isten is elhagyta? És Illés sem jött segítségére. János pedig, aki mindvégig ott volt Jézus keresztjénél, mindent pontosan megfigyelt és leírt, még azt is feljegyezte, hogy amikor a római katona beleszúrta lándzsáját Jézus oldalába, a sebből „ vér és víz jött ki ”. A frissen beállt halál jele valóban az, hogy az alvadó vérből kicsapódik a vizenyő (Jn 19,34). Ez a megfigyelés azért is fontos, mert igazolja, hogy Jézus valóban meghalt a kereszten. Már a szúráskor halott volt, ilyen szúrás után pedig senki nem marad életben. Ez a tény fontos feltétele az ő valóságos testi feltámadásának.  

Mind a négy evangélium részletesen leírja, mi történt nagypénteken. De vajon csakugyan ennyi történt, ami ehhez a négy helyszínhez köthető: Gecsemáne – Kajafás háza – Pilátus palotája – Golgota?  

Nem. Nagyon jó, hogy a szemtanúk olyan pontosan beszámolnak Jézus megkínzásáról és megfeszítésének eseményéről. Ezek az ő kereszthalálának történetiségét bizonyítják, és ez fontos a hitünk szempontjából is. Ennél azonban sokkal több történt nagypénteken. Próbáljuk ezt számba venni a teljes Szentírás alapján!  

1. Nagypénteken egy örök isteni terv valósult meg, prófétai ígéretek teljesedtek be. „ Az Emberfia elment, amint elrendeltetett ” (Lk 22,22). Az asszony utóda a kígyó fejére taposott (1Móz 3,15). Jézus kereszten kimondott utolsó szava, az „ elvégeztetett ”, szó szerint ezt jelenti: céljához ért, beteljesedett – ti. Isten üdvözítő terve.  

2. Nagypénteken az történt Jeruzsálemben, hogy Isten bűn nélküli Fia elszenvedte a mi Isten elleni lázadásunk igazságos ítéletét. Magára vállalta bűneinket (amiket nem ő követett el hanem mi), és azok büntetését, és helyettünk elszenvedte ezt; hogy így azt, aki hisz őbenne, már ne sújtsa Isten ítélete. Ez a helyettes elégtétel, ez a tökéletes engesztelés, és a bűnbocsánat-kiváltás-megváltás Jézus Krisztus halálának valódi oka és célja.  

Az ember bűne, Isten elleni lázadása maga után vonja annak büntetését, az örök kárhozatot. Bűne, hogy elszakadt Istentől, büntetése, hogy így, Isten nélkül kell maradnia most és örökre. Ez a kárhozat. Ebben az állapotában csak bűnöket tud elkövetni, s ezek közül egy is elég ahhoz, hogy kizárja őt az üdvösségből. Pl. meg van írva, hogy hazugok, gyávák, paráznák nem örökölhetik Isten országát. Mi pedig sokat hazudunk, paráználkodunk, káromoljuk Istent. Ezzel szemben Jézus Krisztus soha nem hazudott, nem paráználkodott, nem szidta az Atyát. És ő, a bűn nélküli, magára vállalta a mi bűnünket és bűneinket, mintha ő követte volna el azokat, és elszenvedte a nekünk járó büntetést a kereszten. Isten pedig ezt a büntetést még egyszer már nem hajtja végre rajtunk. Úgy veszi, mintha mi szenvedtük volna el. Nem tulajdonítja nekünk a mi vétkeinket, hanem nekünk tulajdonítja Jézus Krisztus igazságát! „Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne” (2Kor 5,21). Aki ezt a tényt önmagára nézve is érvényesnek tartja, vagyis hisz Jézusban, az van „ őbenne ”. Azt viszont Isten olyan igaznak látja, mint egyszülött Fiát.  

Ez a helyettes elégtétel, ez a tökéletes engesztelés, ez az Isten nélküli állapotból, az örök halálból való kiváltás történt meg nagypénteken. „ Nem ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből, hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtlen Báránynak, Krisztusnak a vérén” (1Pt 1,18-19).  

Ahogyan a Heidelbergi Káté írja: „ Bár Isten minden parancsa ellen súlyosan vétkeztem…, sőt még mindig kész vagyok minden gonoszra, mindazáltal Isten, minden érdemem nélkül, ingyen kegyelemből nekem ajándékozza és tulajdonítja Krisztus tökéletes elégtételét, igazságát és szentségét, mintha soha semmi bűnt nem cselekedtem volna és bűnös sem lettem volna, sőt mintha mindenben olyan engedelmes lettem volna, amilyen Krisztus volt – de csak úgy, ha e jótéteményeket hívő szívvel elfogadom.” (60. kérdés-felelet) Ezért lehetek bizonyos ebben: „ Véredbe rejtve én tiszta s igaz vagyok.”  

Jézus ígérte (Jn 5,24): „ Bizony, bizony mondom néktek, aki hallja az én igémet, és hisz abban, aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az életbe.” Pál apostol bizonyságtétele: „ Mert tetszett az egész Teljességnek, hogy benne (Jézusban) lakjék, és hogy általa békéltessen meg önmagával mindent…, úgy, hogy békességet szerzett a keresztfán kiontott vére által” (Kol 1,19-20). „ Az ő akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra.” „ Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket” (Zsid 10,10. 14). Mert Jézus „a mi vétkeink miatt kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg”(Ézs 53,5).  

Ez történt nagypénteken. S hogy közben mit tett Júdás, Péter, Kajafás, Pilátus, a főpapok és a katonák, egy-egy személy és sokaság – ez mind tanulságos, de csak a felszín. A lényeg, hogy „ ezt kellett elszenvednie Krisztusnak, és így megdicsőülnie ” (Lk 24,26). (A Mt 16,21- ben négyszeres „ kell ” olvasható.)  

3. Az eddigiekben tulajdonképpen mindent elmondtunk Jézus halálának jelentőségéről, de ennek a kozmikus hatású szabadításnak néhány részletét még külön is megemlítjük.  

Nagypénteken nyilvánvalóvá lett, hogy Isten, aki mint Teremtő is sokkal hatalmasabb a Sátánnál, megtörte az ő pusztító erejét Krisztus halála által. Krisztusba mintegy beleszakadt a Sátán fullánkja, s azóta már csak, mint legyőzött ellenség tud ártani az embereknek. És Krisztus győzelme hit által a benne hívőké is.  

Ezért ujjong Pál apostol: „ Halál, hol a te diadalod? Halál, hol a te fullánkod? Hála az Istennek, aki a diadalt adja nekünk a mi Urunk Jézus Krisztus által!” (1Kor 15,55-57). Mert Isten „ eltörölte a követelésével minket terhelő adóslevelet…, odaszegezve azt a keresztfára. Lefegyverezte a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, nyilvánosan megszégyenítette őket, és Krisztusban diadalmaskodott rajtuk ” (Kol 2,14-15).  

4. Krisztus keresztje Isten irántunk való szeretetének objektív bizonyítéka is. Gyakori tévedés, hogy Isten szeretetének bizonyságait sorsunk alakulásában keressük: ha jól megy minden, szeret Isten, ha próbák jönnek – miért nem szeret? Holott nem ez mutatja Isten szeretetét. „ Abban nyilvánul meg Isten hozzánk való szeretete, hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba, hogy éljünk általa. Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük Istent, hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő áldozatul bűneinkért ” (1Jn 4,9- 10). „ Isten abban mutatta meg rajtunk szeretetét, hogy Krisztus már akkor meghalt értünk, amikor bűnösök voltunk. Ha tehát már most megigazított minket az ő vére által (!), még inkább meg fog menteni minket a haragtól ” (Rm 5,8-9).  

5. Ugyanakkor Isten bűn feletti ítéletének is Krisztus keresztje a bizonysága. Mert Isten kegyelme nem abban áll, hogy elnézi a bűnt, hanem hogy nem azt bünteti meg, aki elkövette, hanem az ő Fiát, aki magára vállalta. Isten nem elnéző, ő bűnt gyűlölő, igazságos és szent. Nagypéntek azt is mutatja, milyen rettenetes következménye lett az ember Isten elleni lázadásának. Jézus ezt szenvedte el, ezért kellett a poklot is megjárnia, amikor felkiáltott: Istenem, miért hagytál el engem!  

Nem véletlen, hogy pünkösd után az apostoli igehirdetés központi mondanivalója mindig a Jézus Krisztus kereszthalálának és feltámadásának ténye és jelentősége volt. Krisztus feltámadása hitelesítette azt, hogy Isten elfogadta az ő helyettes elégtételét, tökéletes és érvényes(!) az a váltság, amit halálával szerzett. A feltámadás fényében vált mindenki számára érthetővé, hogy mi is történt valójában nagypénteken, hogy ennek csakugyan meg kellett és így kellett történnie. Ez legyen a mi üdvözítő hitünk szilárd alapja is!  

(Megjelent: Biblia és Gyülekezet, XXIII. évfolyam, 2011. április)

Túrmezei Erzsébet: Aki helyett a Krisztus vérezett












Emlékezem: Kemény bilincsbe verten, 
bénultan ültem a hideg kövön. 
Sötétség, bűn és vád töltötte lelkem, 
ijesztő csend kietlen börtönöm.  

Halál? Oly mindegy. Csak nagynéha lázadt 
valami bennem. Életvágy talán. 
S akkor… szerettem volna összetörni 
bűnt és bilincset börtönöm falán…  

Neki az ajtó rozsdamart vasának 
sámsonkarokkal! Ki a fényre! Ki, 
ahol szabad mezők ujjongva várnak, 
s ahol az élet szent magvát veti!  

Néha. És máskor rémek. Megremegtem: 
a szívemen kemény, hideg marok. 
Egy síron túli hang titkos hívása: 
“Jöjj! Jöjj! Barabbás!” – Nem! Nem akarok!  

“Barabbás!” Hah, már nem a rém hívása. 
Ezer torokból tör ki: Ó, elég! 
Ez a halál! Jön értem. Sírom ássa 
és nem kiálthatok felé: Ne még!  

Most! Súlyos léptek… fegyver csörrenése… 
csikordul a zár… szoborrá meredt 
minden tagom… egy érdes hang: “Barabbás, 
szabad lettél. Le a bilincseket.”  

Először mint egy álom. De lehullnak 
mégis. Tántorgó lábaim előtt 
kitárt kapu áll. Ott kinn vár az élet, 
rám vár! Előre! Hadd köszöntsem őt!  

Merre? Hová? Nagy céltalan örömmel 
rohantam, mígnem bősz tömegbe vitt, 
zúgó tömegben torpant meg a lábam. 
Pilátust láttam, népem véneit…  

s ott állt egy ember: nagy szúró tövissel 
megkoronázott, véres, tört alak. 
Vállán vörös palást, kezébe’ nádszál. 
Hogy le nem roskad annyi kín alatt!  

Gyönge, törékeny. Vad lelkemmel érzem: 
szelíd, egészen más mint én vagyok. 
Arcán csend, nyugalom. Megtört szemében 
valami földöntúli fény ragyog.  

Ki ez az ember? Megkövülten állok. 
Énrám tekint. Ki Ő? Mit véthetett? 
Valaki szól: “A názáreti Jézus. 
Őt feszítik meg Barabbás helyett.”  

Oly hosszú út vezet a Golgotára… 
Én végigjártam. Két lázas szemem 
odatapadt vonagló alakjára, 
ott égett minden gyilkoló szegen.  

És nem tudtam többé levenni róla. 
A szemek fénye… az a szent ajak… 
a hulló vér… Múlott a perc, az óra. 
Felejthetetlen percek és szavak.  

A szívemen gigászi nagyra nőttek 
láttán kemény, hideg, gránithegyek: 
Helyettem! Énhelyettem! Énhelyettem! 
Hogy én éljek, hogy én szabad legyek!  

Mikor utolsót vonaglott a teste, 
mikor már minden elvégeztetett, 
mentem alá a gyász hegyéről én is. 
– S ölbe vettem… egy síró gyermeket.  

Megsimogattam… lázadó kezemmel, 
mely azelőtt csak gyilkolt és rabolt. 
S akkor tudtam meg, hogy Barabbás meghalt. 
Az ő testét fedi a sziklabolt.  

Már csak szeretni, simogatni vágytam, 
haladni csendesen, mint Ő haladt, 
aki helyettem roskadt le a porba 
Golgota útján a kereszt alatt.  

Helyettem. Énhelyettem! Énhelyettem! 
Ez a szó zengi át az életem. 
Napfény gyanánt ez tündököl felettem, 
s ez nyitja meg a mennyet is nekem.  

“ Ki az? Ki zörget?” – kérdik majd. “ Barabbás, 
aki helyett a Krisztus vérezett.” 
S kitárják akkor ujjongó örömmel 
a gyöngykaput fehér angyalkezek.

Túrmezei Erzsébet: Ahol ránk Jézus vár




Valami mindig vár. 
Hol munka, lárma, hajsza, 
hol a mindennapok küzdelme, harca, 
hol keservek és kísértések, 
próbák, bukások és szenvedések, 
hol csend, csend, csend… 
Kívül? 
Vagy bent: 
Valami mindig vár.  

S Valaki mindig vár. 
Mert Jézus mindig, mindenütt ott van. 
Ott a zajban, a mindennapokban, 
küzdelmekben, és feladatokban, 
ott szenvedésben és kisértésben, 
hogy felemeljen, őrizzen, védjen, 
hogy tanácsoljon, segítsen, áldjon, 
átvigyen tűzön és akadályon, 
új erőt adjon új kegyelemben.  

Mindenütt mindig vár, 
de százszorosan vár ránk – a csendben!

Sík Sándor: Ketten a Mesterrel












Fehér fényben, fehér ruhában, 
Egy férfi jár előttem egyre. 
Vezet, vezet, kezem kezében, 
Föl a magányos, nagy hegyekre. 
Az emberarcok ködbe vesztek, 
Ketten vagyunk a hegyeken. 
Kézen fogva vezet a Mester, 
S én követem.  

Megláboltam a pusztaságot, 
Homokviharos, sívó tengert. 
Szürke porát szívemre szórta, 
Szörnyű magánya majd hogy elnyelt. 
De tikkadt lelkem felüdítve 
A Mester arca járt velem. 
Kezem meleg kezébe fogta, 
S én követem.  

Lehevertem illatos fűre 
Oázisok mézes szelében, 
Elálmodoztam rózsás felhőn,
Távol dalon, zsongó levélen. 
De kezét homlokomra tette 
S megnyitva álmodó szemem, 
Előre mutatott a Mester, 
S én követem.  

Elértem a hegyek tövébe 
S indultam fölfelé nyomában. 
Dideregtem a szirti szélben, 
A szikla megvérezte lábam. 
Ha megálltam, szemembe nézett
És rám mosolygott csendesen. 
S belém szállott a Mester lelke. 
És követem.  

Mikor az első csúcsra értem, 
Verejtékes nap estelén, 
Megkísértett a nagy Kísértő, 
És egy világot tárt elém. 
De a Mester szemembe nézett, 
Szomorú szemmel, könnyesen, 
S rajta kívül nem láttam semmit. 
És követem.  

Járok magányos hegytetőkön, 
A magasságos szirthazában. 
S egy férfi jár előttem egyre, 
Fehér fényben, fehér ruhában. 
Léptünk alatt meleg virágok 
Serkednek a vad köveken. 
Kézen fogva vezet a Mester, 
S én követem.

Gyurkovics Tibor: Jézus

Jézus szalmaszál 
amibe kapaszkodunk 
Jézus szakadék 
amibe lezuhanunk  

Jézus kötél 
amit elengedünk 
Jézus remény 
amivel emelkedünk  

Jézus hangszer 
amivel megszólalunk 
Jézus zene 
amit elhallgatunk  

Jézus tenyér 
amivel adakozunk 
Jézus kenyér 
amit elfogadunk  

Jézus penge 
ami megsebesít 
Jézus gyenge 
aki megerősít  

Jézus hatalom 
a végeken 
Jézusnak odaadom 
az életem.

2024. március 25., hétfő

Cseri Kálmán: Mennyit látsz a valóságból?




Alapige: Mt 26,1-16 

 "Amikor mindezeket a beszédeket befejezte Jézus, ezt mondta tanítványainak: Tudjátok, hogy két nap múlva a húsvét ünnepe lesz, és az ember Fia elárultatik, hogy megfeszíttessék. Akkor egybegyűltek a főpapok, az írástudók és a nép vénei a főpap házába, akit Kajafásnak hívtak , és tanácsot tartottak, hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék. De azt mondták: Ne az ünnepen, hogy zendülés ne legyen a nép között. Amikor Jézus Bethániában, a leprás Simon házánál volt, odament hozzá egy asszony, akinél drága kenetnek alabástrom szelencéje volt, a fejére töltötte, amint az asztalnál ült Látván pedig ezt az ő tanítványai, bosszankodtak, és ezt mondták: Mire való ez a tékozlás? Mert eladhatták volna ezt a kenetet nagy áron, és adhatták volna a szegényeknek. Mikor pedig ezt eszébe Jézus vette, ezt kérdezte tőlük: Miért bántjátok ezt az asszonyt? Hiszen jó dolgot cselekedett velem. Mert a szegények mindig veletek lesznek, de én nem leszek mindig veletek Mert hogy ő ezt a kenetet testemre töltötte, az én temetésemre nézve cselekedte azt. Bizony mondom néktek: Ahol az egész világon prédikáltatik az evangélium, amit ő velem cselekedett, az is hirdettetik az ő emlékezetére. Akkor a tizenkettő közül egy, akit Iskáriótes Júdásnak hívtak, a főpapokhoz menvén, ezt mondta: Mit akartok nekem adni, és én kezetekbe adom őt? Azok pedig rendeltek neki harminc ezüst pénzt. És ettől fogva alkalmat keresett, hogy elárulja Jézust."
                                                                           

          Sokan olvassuk most bibliaolvasó vezérfonalunk szerint a Jézus szenvedéséről szóló történeteket. Különös, hogy amikor az Ő földi életének első harminc évéről tulajdonképpen nagyon keveset jegyeztek fel az evangélisták, az utolsó napok eseményeit szinte óráról-órára megörökítették. Itt is felgyorsulva peregnek az események, és nagyon sok mindent megtudunk Jézusról és a környezetéről. Ebből a gazdag szakaszból, amit most hallottunk, egy szempontból vizsgáljuk most Isten hozzánk szóló üzenetét. Mennyit lát az ember a valóságból? Ezeknek a történeteknek a szereplői hogyan élték meg azt, ami körülöttük történt? Mennyit láttak ők abból, ami a szemük előtt volt? Legjobb, ha sorra részt vesz a szereplőket, és így vizsgáljuk meg röviden, melyiküket mi jellemzi. 

1)  Jézussal kezdődik a fejezet. 

"Amikor mindezeket a beszédeket befejezte Jézus, ezt mondta tanítványainak: Tudjátok, hogy két nap múlva húsvét ünnepe lesz, és az ember Fia elárultatik, hogy megfeszíttessék." 

Tárgyilagos, pontos tájékoztatás arról, ami történni fog. Jézus befejezte a tanítást, a folytatás a sokaságnak már nem tanított semmit. Feltámadása után tanítványaival töltött még néhány hetet, de amit el kellett mondania, az elhangzott. Most kezdődik az Ő tulajdonképpeni váltságmunkája. Ezt jelenti be a legközelebb állóknak két nappal a páska-ünnep előtt, amit itt a Károli fordítás húsvétnak mond, az a páska-ünnep volt, amit az Egyiptomból való szabadulás emlékére ünnepelt meg Isten népe minden esztendőben. 

Ezen az ünnepen emlékeztek arra, hogy annak idején a páskabárány vére megmentette őket a haláltól, majd az egyiptomi családokban meghalt a legidősebb gyermek, Isten pedig különös módon kiszabadította őket az egyiptomi rabszolgaságból. Nagy örömünnep volt ez. Erre készült az ország, erre készült Jézus is. Ekkor jelenti be, két nappal az ünnep előtt az övéinek: "az ember Fia elárultatik, hogy megfeszíttessék." Ebből a néhány szóból is kitűnik, hogy Jézus mindent pontosan lát. Az egész eseménysort, és annak a mozgatóját, a mindenható Istent, pontosan ismeri. Tudja, hol az Ő helye az eseményekben, tudja, hogy mi a küldetésének célja: most fogja betölteni küldetését, majd elhangzik a kereszten: végrehajtott. Ismeri az események okát: azért van szükség minderre, mert az ember függetlenítette magát Istentől és végzetes helyzetbe került. Ismeri az események célját: azért van szükség minderre, hogy Isten ily módon segítsen az emberen, visszakerülhessen Őhozzá és igazán emberré váljék az Istennel való közösségben. Ismeri ennek a módját: nincs más mód erre, csak az Ő halála. Csak Ő tudja elszenvedni, a mi iszonyatos bűnmennyiségünk igazságos ítéletét, de Ő ezt vállalta helyettünk, hogy nekünk életünk legyen. 

Tudja, hogy kicsoda Júdás, benne van ő is az eseményekben: " Elárultatik az Emberfia." És tudja, hogy mi lesz ennek a következménye: Az a szabadítás, amit Ő értünk, a teljes és tökéletes. Minden és mindenki a helyén van. Önmagát is a helyén tudja Jézus. Mögé lát az eseményeket, nemcsak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja, és ezt a néhány szót tömörítve, világosan, helyesen el tudja mondani a tanítványoknak. Jézus az, Aki mindent a maga valódi jelentőségében, mélységében, távlatában lát. 

2)  A következő csoport a vezetők. " Akkor összegyűltek a főpapok, az írástudók, a nép vénei, a főpap házába, akit Kajafásnak hívtak, és tanácsot tartottak, hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék. De ezt mondták: Ne az ünnepen: hogy zendülés ne legyen a nép között." 

A nép vezetői, a viszonylagos hatalom birtokosai, akik terveznek, akik okosak, akik sok tapasztalatuk van, rengeteg ötletük. Összeül az agytröszt, és kiagyalják, hogyan kell Jézust eltenni láb alól. Ez már nem vitatéma, ezt már eldöntötték korábban: Jézustól meg kell szabadulni. Most már csak az időpontját, és a módját, a kivitelezést kell megtervezni. Okosan, körültekintően, ravaszul, úgy, hogy az hozzáértő emberekhez méltó. Kiszámítottan. Semmiképpen ne az ünnepen, amikor Jeruzsálem tele van zarándokokkal, még a végén zendülés lenne. Majd utána, amikor lecsengett az ünnep, kiürül a főváros, elfáradtak az emberek. Akkor észrevétlenül, a szó átvitt értelmében is, a sötétség leple alatt. Nyilvánvaló, hogy gyűlölet és féltékenység munkál bennük, de remek tervük van. 

Azt hiszik, hogy ők mozgatják az eseményeket, holott a Bibliában több helyen olvassuk azt: ezeknek pedig így kellett lenniük. Ők még a világon sem voltak örökkévalóság tanácsában, a minket szerető Isten már úgy döntött, hogy Krisztus keresztjének állnia kell, mert nincs más megoldás az ember számára. És ebben a nagy eseménysorozatban ők csak statiszta szerepet kaptak. 

Őket is beleépítette a maguk gonoszsága ellenére is Isten a maga szabadító tervébe. És nem akkor történt mindez, amikorra ők időzítették, mert Júdás előbb adta kezükre Jézust, mint ahogy ők tervezték. Akkor még az ünnep előtt, az utolsó órákban megtörtént Jézus kivégzése. Péntek este hat órakor kezdődött a páska-ünnep, és pénteken délben feszítették keresztre Jézust. Hat óra előtt arimátiai József már el is temetette a holttestét. Másként alakult, mint ahogy ők tervezték, és Jézus előre tudta, hogy másként fog alakulni, ezért be ezt a tanítványoknak. 

Ezeket a vezetőket tehát az jellemzi, hogy a maguk elvakult dühében semmit sem látnak tisztán. Végképp nem látják az eseményeket Urát és mozgatóját, a mindenható Istent. Nem ismerik Jézust, kicsoda Ő. Nem ismerik magukat sem. Tulajdonképpen mindent és mindenkit félreismernek. Álomvilágban élnek. Ez majd húsvétkor derül ki aztán majd. 

3)   A harmadik szereplő az a bizonyos asszony, akit Máté nem említ név szerint, de tudjuk a többi evangéliumból, s legrészletesebben János evangéliumából, hogy ő az a Mária volt, aki Bethániában lakott, akinek a testvére Márta és Lázár volt. Jézus jó barátai voltak ők. Bethánia Jeruzsálem külvárosa volt. A szent városba felmenve Jézus általában náluk szállt meg. Nem sokkal ez előtt az esemény előtt halt meg Lázár és támasztotta fel őt Jézus isteni hatalmával. 

És most, amikor Jézus ismét megfordul ebben a faluban, egy Simon nevű férfi hívja meg Őt magához, aki leprás volt, és Jézus korábban meggyógyította. S oda gyűlnek Jézusnak a tisztelői. Simon is nagyon hálás, mert az egészséget, az életét kapta vissza annak idején Jézustól, Lázár is örül, hogy visszakapta az életét, Márta örömmel szolgál, ő mindig a szolgálat embere volt, Mária pedig a szívét kitenné, hogy visszaadta Jézus a testvérét nekik. 

És valami nagy gondolata támad. Amit egy életen át összespórolt egy akkori ember, a drága illatos kenet, amit a saját, vagy közeli hozzátartozó esetleges halálra tartogat, hogy a holttestre kenjék, azt most behozza, összetöri az egészet, és Jézusra keni. Az szokás volt, ha nagyon meg akartak tisztelni egy vendéget, hogy ilyesmiből egy cseppet, egy picit a hajára vagy a szakállára tettek. Annak az illatától is nagyon kellemessé vált az egész környezet. De nem az egészet! Ki hallottam még ilyet?! Nem véletlenül háborodnak fel a tanítványok: elment az esze! Micsoda tékozlás! 

Mária azonban nem tékozlásnak érzi. Ő olyan hálás Jézusnak. Ő most annyira bizonyos abban, hogy kicsoda Jézus, hogy Ő az Isten Fia, a világ Megváltója, Akinek azonban fontos három ilyen magára maradt ember, és visszaadja nekik az egyetlen férfit, aki nagyon fontos volt a háznál, Akinek a szeretetét és hatalmát egyszerre tapasztalta meg, hogy mindent oda szeretne adni Neki. 

Akikről itt szó van, úgy tűnik egyedül Mária társaság tudja: kicsoda Jézus. Egyedül ő veszi komolyan, ő viszonyul Hozzá úgy, ahogy az embernek Istenhez illik. Azzal a tisztelettel, azzal az alázattal, s mégis azzal a bensőséges szeretettel, bizalommal, összetartozás-tudattal, azzal, hogy: mindenem a Tied. Én is a Tied vagyok. Semmi sem drága, és a hálámról nem csak beszélek, hanem azt kifejezésre is akarom juttatni. Ennyire becsüllek Téged, Uram, hogy mindent odaadok Neked. 

Az nyilvánvaló, hogy Mária nem tudatosan cselekedte ezt. Ő sem értett sokféle összefüggést ebből a nagy egészből, de a szívével látta a valóságot. Azt látta, hogy kicsoda Jézus, és ezért még akkor is helyesen cselekedett, amikor nem tudatos és célzott volt a cselekvés. Nem tudta ő, hogy Jézus két nappal ezután már a kereszten függ, és halott. És Jézus azt mondja: látjátok, ő előre megvizsgálta azt, amit egy halottal szoktak. Ne bántsátok őt! 

4)  Mária sokkal többet látott, mint a többiek. Többet, mint a tanítványok, mert ők a negyedik csoport, akik felháborodnak, hogy mire való ilyen értékeknek ez a tékozlása. Eladhatták volna ezt a kenetet nagy áron, és adhatták volna a szegényeknek. 

Ezek a derék tanítványok csak a kenet értékét látják, de nem látják Mária szívét. Nem ismerik az Isten előtti hódolatnak ezt az őszinte, odaadó, semmi mértéket nem ismer, és nem számítgató nagyságát. Ők csak pénzben számolnak. Pozitív a gondolkozásuk. Azt mondják: azt a pénzt oda lehetett volna adni a szegényeknek. Persze. Nem tudjuk, vajon ez jellemezte-e őket úgy általában, most ez jut eszükbe. De itt másról van szó. Nem látnak e mögé a cselekmény mögé, amit itt Mária tett. 

Tulajdonképpen önmaguktól nem látják a valóságot. A saját gondolataiktól nem hallották azt, amit mondott. Gondoljunk arra, amikor először Jézus az Ő halálát a tanítványoknak, Péter hogy felcsattan: menten Isten Uram, nem lehet ez meg Veled! És nem hallotta, milyen butaságot mond. Mi az, hogy nem eshetik meg, ezért jött! Ez a célja, ezért lett emberré, ezért járta végig azt az utat, amit mindannyian, ezért vállalta a szenvedést. Hogy nem eshetik meg?! Pontosan ez a küldetése! Minden ezt szolgálja. És ezt most meg fogja hiúsítani, hogy Péter szimpátiából félti Őt a szenvedéstől? Oda sem figyelt arra, amit Jézus néhány perccel előtte mondott nekik. legalábbis nem vettem komolyan. Mintha nem mondott volna semmit. Ennyire nem adtam neki, hogy Jézus mit tart igaznak és fontosnak? Mária komolyan vette Jézust, és azt is, amit mondott. Ó, de sokszor az ember előítélete és magabiztossága az akadálya annak, hogy lássa a valóságot! 

5)  És végül szó van itt Júdásról. Júdásról, aki mindezek után elmegy a főpapokhoz, és egy kérdése van: "Mit adtok nekem, ha én a kezetekbe adom Őt?" Semmi más nem érdekli. Hol van itt az örökkévaló Isten terve, Jézus engedelmessége, hogy mindez őérte is történik, hogy ő is rászorul, hogy neki sincs más megoldása, mint az, amit Jézus most készül megvalósítani. Hogy egyáltalán ennek a tervezett akciónak milyen az erkölcsi súlya, hogy a barátját, a Mesterét akarja eladni, kiszolgáltatni, Aki őt elhívta, szerette, csak jót Tőle, bízott benne. Rábízta Jézus a kasszát. A tanítványi kör pénztárosa Júdás volt. János meg is jegyzi, hogy többször hiányzott a kasszából és azt ő vette el. 

Mindez nem érdekes. A hitbeli súlyát pedig egyáltalán nem gondolja. Mit csinál ő most, amire készül? Egy fontos: " Mit adtok nekem ezért?" Ez a csőlátás. Semmit nem lát az ember, csak egy valamit. Egészen beszűkült keresztmetszeteken keresztül pontokat. Nem hogy a valóságot nem látja, embereket, arcokat nem lát, de tulajdonképpen semmit nem lát. Amit lát, azt mind tévesen látja. Egy pici részlet az egészből: mennyi anyagi hasznom lesz ebből? Az én pénzem meglegyen, a többi nem érdekes. 

Jézus mindent lát a maga mélységében, mindent a maga jelentőségében, összefüggésében, távlatában, és mégis ilyen türelemmel, szeretettel szenvedi ezeket az embereket és eseményeket. A vezetők elvakult gyűlöletüktől nem tájékozódnak tisztán, nem látják a valóságot. Mária sem ért sok mindent, de azt tudja, hogy ki Jézus, ezt komolyan veszi, és éppen ezért még akkor is helyesen cselekszik, amikor nem tudja, hogy mit cselekszik. A tanítványok önmaguktól nem látják Jézust, a maguk előítéletei akadályozzák őket. Júdás pedig teljes csőlátásban szenved. 

És mi vajon mennyit látunk a valóságból, eseményekből, emberek kijelentéseiből, emberekből, a legközelebb állókból, önmagunkból? Csakugyan a valóságot látjuk mi mindig? Olyan gyakran kísértenek bennünket ezek a dolgok is. 

Ér valakit egy hirtelen csapás és ez csak dühöt és keserűséget vált ki belőle. Szidja azokat, akik annak esetleg közvetlen okozói voltak a bajnak. Feltételez róluk olyanokat, ami nem is felel meg a valóságnak. Csak ennyit lát belőle. Megaláznak valakit, ő bosszút esküszik azokra, akik megalázták. 

Dávidot hogy megalázták, pedig király volt. Hogy gúnyolta és rágalmazta őt egy semmirevaló ember! S amikor azt az embert el akarták hallgatni, Dávid azt mondja: hagyjátok őt, Isten mondta neki, hogy alázza meg Dávidot, és most kell nekem ez a megaláztatás! Mennyivel többet lát egy ilyen ember! Nemcsak azt, hogy ő miket kiabál rám, és ökölbe szorul mind a két kezem, hanem mögéje lát és azt mondja: miért kiabálhat ilyeneket rám? Úgy látszik Isten jónak látja. Miért látja jónak? Úgy látszik nagyon elbíztam magamat. Legyen áldott az Isten, hogy még idejében megaláz! Mennyivel más szinten éli át az ilyen ember a valóságot. Mennyivel magasabb szervezettségben él meg mindent. Mennyivel magasabbról lát az ilyen ember. Sokkal nagyobb a horizontja. Rálátása van még önmagára is. 

Az előző vasárnapon beszéltünk erről, hogy aki a csendben Isten közelébe kerül, kitágul a világ körülötte és önmagáért is sokkal jobban fogja látni. Vagy sikert ér el valaki, azonnal dicsekszik. Esetleg tovább nem is jut. Még azok sem jutnak eszébe, akik részt vettek, hogy ő azt elérje. Az meg talán egyáltalán nem, hogy nem érdemeltem meg, és Isten mégis megengedte. Őt dicsőítem akkor! 

Sokféle fokozat van ám itt. És nem mindegy, mennyit látunk a valóságból. Mennyit látunk a körülöttünk élőkből? Ó, de jellemző, hogy egy szülő mennyit lát a gyerekéből. A gyerek most szemtelen és kiállhatatlan. Csak ennyit-e, vagy elkezd gondolkozni: miért ilyen? Nem szokott ilyen lenni. Ennek most valami oka van. Milyen gombócot hordoz magában megrághatatlanul és lenyelhetetlenül? Hogyan akarnék neki? Azzal-e hogy hallgatok, vagy kérdezek, vagy most kell elcsattanni egy pofonnak? Mit kell csinálni az ő érdekében? És mivel nem tudom, megkérdezem Istent: Uram, én nem tudok gyereket nevelni. Adj nekem tanácsot! Vannak fokozatok: bosszankodom, hogy milyen szemtelen, és akkor egyik rossz hatás a másikat fokozza, vagy pedig másként éli át az embert. 

És mennyit érzékelünk abból, amit Istenről tudunk, a Szentírásból Isten tetteiből, amiket Ő elmond magáról? A papok találták ki? A ráérő emberek, a pihent agyúak összeírták a Bibliát? Szép gyöngyszeme az egyetemes emberi kultúrának? Vagy pedig eljut az ember oda: Istenem, csakugyan ennyire szerettél engem? Mikor meg sem voltam, már mindent értelmezett, hogy nekem, gazdag, emberi életem legyen itt és örök életem? És elámult az ilyen ember, s mihelyt engedi, hogy adjon Isten szavának, Isten Lelke meggyőzi őt arról, mi az igazság, és teljesen bizonyossággal tud ezekről az igazságokról másoknak is beszélni. Nem beszélve arról, hogy az élete új tartalmat és tartást kap. 

Mennyit látunk mi ebből a világból, magunkból, Istenből, egymásból, az eseményekből? Isten szeretne magasabbra emelni minket. Nem azért, hogy bárkit is lenézzünk, hanem azért, hogy legyen áttekintésünk. Legyen rálátásunk, legyen hitünk. Ahogy Pál apostol mondja: ne csak a láthatókat érzékeljük, hanem a láthatatlanokat is. Ne csak azt, amit őt érzékszervünkkel tapasztalhatunk, hanem a valóságnak azt a részét is, amit a hitünkkel tapasztalhatunk hasonló valóságnak. Erre akar elsegíteni minket, és ezt a hitet teremti az emberben az, ha hallgatja az Isten tetteiről és kijelentéséről szóló tanítást. 

Engedd, hogy most az ünnepekre készülve, Isten kinyissa a szemünket, és egyre többet lássunk Jézus Krisztus keresztjének a titkából, az Ő irántunk való kimondhatatlan szeretetéből, az Ő ígéreteiből, feltámadásunk jelentőségéből. Hadd nyíljon meg előttünk a gazdag világ, amit Isten nekünk alkotott, és ahova visszahívogat mindnyájunkat, mert innen mentünk el, az Ő közeléből.  

Forrás: cserikalman.hu