2024. május 15., szerda

Markó Béla: Bejárat

Ettől féltem mindig. Ne mozdulj innen, 
mondta anyám, mindjárt jövök, csak éppen 
kenyeret veszek. Vagy cukrot, lisztet, 
esetleg gyümölcslekvárt, amit akkoriban 
marmeládénak hívtak. Vitatkoztam a széllel, 
egyszer még az eleredő esővel is, de soha 
el nem mozdultam. Álltam ott már-már 
rendületlenül, ahogy később egy versben is 
olvastam erről. Aztán tényleg visszajött 
anyám, mentünk tovább, ismét szólt nekem, 
ismét bement egy üzletbe, és ismét nem 
mozdultam. Mindig bevált ez, mert mindig 
visszajött. De tartottam attól, hogy egyszer 
nem így történik. Hogy amíg a felhőket 
figyelem a város fölött, vagy azt nézem, 
mennyire másképpen furcsa minden ember, 
esetleg majd elsiet mellettem anyám, 
és nem vesz észre. Később az iskolából 
hazamenet sokszor eszembe jutott az is, 
hogy ki tudja, elmentek valahova. 
Ilyenkor meggyorsítottam a lépteimet. 
Úgy neveltek, hogy mindig számíthatok 
rájuk. Végig attól rettegtem mégis, hogy 
amikor hazamegyek, nem lesznek ott. 
És valóban nincsen már ott egyikük sem. 
Nem merek elmenni a bejáratig. Pedig 
nagyon szeretném látni még egyszer 
a küszöböt, a kilincset, a világosbarna 
ajtót. Azt hiszem, mégis igazuk volt. 
Ha nincsenek ott, akkor nem megyek 
haza. Ahol nincsenek, oda nem lehet 
semmiképpen sem hazamenni. Vagyis 
mindig ott vannak. Csak én nem tudom, 
hogy hol. Mert nem kellett volna egy lépést 
sem elmozdulnom. És nem kellett volna 
idegenekkel szóba állnom. Ugyanott 
kellett volna megvárnom őket, 
ahol valamikor magamra hagytak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése