Ethelbert Stauffer egykori német teológus, aki az újszövetségi teológia kiváló tudósa volt azt mondta, hogy Jézus a legemberibb mivoltában volt a legistenibb és a legistenibb mivoltában volt a legemberibb. Már ez az egy igevers is, amit mond Jézus ennek a beteg embernek, tökéletesen leképezi ezt. Azt is, hogy mennyire emberi, azt is, hogy mennyire isteni, és azt is, hogy ez a kettő egyben is igaz.
Különös találkozás történik itt: valakit odavisznek Jézushoz. Egy beteget, egy megkeseredett, megnyomorodott életet. Itt fekszik most teljesen tehetetlenül Jézus lábai előtt. Egy ismeretlen ember, a nevét sem tudjuk. Semmit sem tudunk róla, de talán nem is fontos. Egy eset a sokféle emberi szenvedés, fájdalom, nyomorúság közül. Ő maga sem szól egy szót sem. Nem panaszkodik, nem kiált segítségért, hogy Jézus, könyörülj rajtam, segíts, gyógyíts meg! Nem. Csak fekszik a földön mozdulatlanul. Nem is kell, hogy bárki szóljon, maga a helyzet beszél. Maga a nyomorúság kiált segítségért. Az egész szituáció egy nagy kiáltás az ég felé! Ahogy ott tehetetlenül fekszik, az szavak nélkül is a leghangosabb segélykérés!
Nagyon jól bemutat bennünket a négy baráton kívül az ott levő tömeg, hogy mi mit csinálunk egymás közt nemcsak az ilyen helyzetekben, máshol is. Bámészkodunk, amikor valaki bajban van, vagy okoskodunk, hogy másoknak mit kellene csinálni, vagy figyeljük, hogy mások mit fognak tenni a bajbajutottal és összesúgunk a háta mögött, hogy nem jól csinálta, nem így kellett volna. Valaki feljelentette az életet mentő szakápolót, mert nem tetszett neki valami, amit az életmentő mondott a mentés közben. Bujkálunk a boltban, az ismerősök, a barátnak tituláltak elől, de sokszor a rokonok és családtagok elől is. Jaj, csak ne kelljen vele találkozni, ilyen, meg olyan ember! Nem tudok, de igazából nem is akarok neki mit mondani. Teljesen elhidegültünk egymástól. Aztán csodálkozunk, hogy micsoda világban élünk?
Abban a faluban, ahol felnőttem egyszer egy fiatalember, ma már középkorú, agyvérzést kapott. Bevitték a közeli kórházba. Ott feküdt a hordágyon ugyanilyen magatehetetlenül, mint ez az ember, de ugyanúgy mindennek a tudatában volt, mindet értett, ami elhangzott felette. A párbeszéd a két nővér között a következő volt:
- Valaki hívja már az orvost!
- Minek ennek orvos, úgyis mindjárt meghal!
Testvérek! Ide jutottunk. Csöndben maradunk, a bajba jutott felett. Elkerüljük az ismerőst, a barátot, a családtagot, a testvért. Mert Jézus nélkül ide lehet jutni. Számok, tárgyak, bankszámlák, munkaerők, létszámfelettiek vagyunk a gépezetben, és sokszor ott fekszünk magatehetetlenül, és alig van valaki, aki ránk nyitja az ajtót, és megkérdezné, hogy vagy, mi van veled? De lehet, hogy mi sem kérdezünk, csak sodródunk az élet nagy hullámtengerén, majd lesz, ami lesz alapon. Így mennek tönkre életek, családok, barátságok. Így csúsznak le, vesznek el emberek örökre.
Mennyivel másabb ebben a tömegben, az elhidegült, bámészkodó világban Jézus, és azok, akik megértették, hogy Ő miért jött erre a világra. Pedig Jézus egy nagyon egyszerű megszólítással kezd: azt mondja ennek a beteg embernek: Fiam. Ez mennyire szép, mennyire emberi, mennyire közeli, mennyire szeretetteljes megszólítás. Fiam! Mert Jézusnál senki nincs a létszámfelettiek, a feleslegesek, a menthetetlenek, a leírtak, a kirekesztettek kategóriájában. Már csak ez, az egy szó is abszolút jól érzékelteti ezt: Fiam. Jézus már ezzel a szelíd szóval beleöleli ezt a beteg embert abba az életbe, amiért Ő az összes vérét, az egész életét odaadta a kereszten.
És ezt mindazok is megértik és megérzik, akik ebből az áldozatból élnek. És másként éreznek, szólnak és cselekszenek, mint akik a Jézus által visszahozott életen kívül vannak. Lásd az a négy, aki fog valamit, tudja hova kell vinni azt az ötödiket.
Amikor Kisvárdán szolgáltam egy olyan jelenet vésődött a szívembe, amit, míg élek nem felejtek el. Egy daganatos beteg presbiter bácsit mentünk meglátogatni, aki már szintén olyan magatehetetlenül feküdt az ágyában, az utolsó földi napjai voltak azok, és egy akkori szolgatársammal elmentünk őt meglátogatni. És nem az történt, ami sokszor ilyenkor történni szokott, hogy a látogató is együtt szörnyülködik a családdal, és mond valótlan, vagy semmitmondó frázisokat és vigasztalásokat, hanem ez a szolgatársam nagyon határozottan belépett a kórterembe leült a presbiter bácsinak az ágya szélére és először nagyon szelíden megsimogatta az arcát. Aki ott volt velem együtt annak a könny kicsordult a szeméből. Aztán nagy szeretettel, de határozottan annak a magatehetetlen embernek elkezdett beszélni arról, hogy minden elrontott dolgunkra, bűnünkre, tisztátalan, hazug, szennyes cselekedetünkre van bocsánat Jézusban. És a presbiter bácsi felnézett, és csak annyit mondott:
Tudom tiszteletes úr – és a következő mondatot már könnyek között mondta –, de olyan jó, hogy újra el tetszett mondani.
Fiam. Mennyire emberi, emberközeli Jézus. És testvérek mi sokszor úgy élünk, úgy szólunk, cselekszünk, gondolunk, érzünk, mintha azt mondanánk, nekünk Ő az emberközeli, emberi, a magát feláldozó, a nekünk életet hozó Jézus nem kell. Mit kezdjek vele? Ettől az infláció nem oldódik meg, a hitelem nem lesz kevesebb, a benzinár nem fog csökkenni. Ebből a számlákat nem tudom kifizetni, a gyermekemet nem tudom taníttatni. A halálos betegségem, vagy a szerettem halálos betegsége, vagy az életre szóló betegsége nem fog meggyógyulni.
Tudjátok Jézus nem a problémáinkra hozott megoldást, hanem az életünkre. Mint ahogyan Ravasz László egykori püspök az egyik prédikációs kötetének az eléjére azt írta oda: nem problémákat akarok megoldani, hanem bilincseket. Nem véletlenül folytatja úgy a megszólítás után: megbocsáttattak a te bűneid. Egyszer, legalább egyszer az életben eljön az a pillanat, amikor az ember megérzi azt, hogy nincs ennél fontosabb dolog, mint az, hogy megbocsáttattak a te bűneid. Csak lehet, hogy ez éppen úgy hangzik majd, hogy mi a megoldás a törékeny, múlandó életemre?
Látod testvérem mennyire emberi Jézus. Megvetett, megkötözött, megvert, megsebzett, megalázott emberré lett érted és értem, hogy ezt a megoldást elhozza neked és nekem. Mert nincs más megoldás. Hiába is keresnéd az életvezetési couchingban, az agykontrollban, a keleti meditációban, a fitneszben, meg a wellnesben. Nincs, csak az emberré lett Istenben, Jézusban.
És, hogy mennyire isteni Jézus. Ha minél többen őt fogadnák el, életük megváltójának én hiszem, hogy gyógyulnának a fizikai betegségek is, meg rendbe jönne a gazdaság is, meg nem lenne annyi megkötözött, bármilyen és bármiben függő sem. Hiszen nézd csak testvér, ez az ember, amikor elfogadja a megkeseredett, nyomorult lelkére az egyetlen megoldást, Jézus bűnbocsánatát, a két lábán megy haza, pedig magától nem tudott odamenni.
Hogy van a Királyok első könyvében, amikor Illés kérésére a sareptai asszony mindenét rábízza az Úrra, mindenét oaadja neki? Ez úgy ábrázolódik ki, hogy az utolsó tartalék alapanyagaiból megvendégeli a prófétát. Azt olvassuk az igében:
„ Mert így szól az Úr, Izráel Istene: A lisztesfazék nem ürül ki, és az olajoskorsó nem fogy ki addig, amíg az Úr esőt nem bocsát a földre.” (1 Királyok 17,14) És nem fogy ki.
Ismerek egy nagyon fiatal srácot. A szülei által nagyon megnyomorított élet. Látszott rajta. Magában beszélt közösségben is. És amikor bekapcsolódott egy gyülekezetbe, ahol befogadást nyert mindenkitől, és ahol az evangélium hirdettetik, ahol Jézus a központ, akkor az egyik alkalmon mindenki arra figyelt fel, hogy már nem beszél magában. Jézus nem bohóckodik testvérek!!! Igazat mond, és gyógyít. Emberré lett, hogy te is közel érezd magadhoz. Mire vársz még, legyen az Övé az életed!
Pattanásig feszül mindenkiben a várakozás, hogy mit tesz Jézus, mit fog mondani, hogyan segít a nyomorulton. S egyszerre valóban megszólal, hatalmasan, fenségesen, királyian, isteni módon, mert ő emberkét is a legistenibb volt itt a földön: “Fiam, megbocsáttattak a te bűneid.”
Mondjuk meg őszintén, azok az emberek ott nem ezt várták. Senki sem ezt várta. Talán nem mondták ki, de csalódást éreztek a szívükben: Hiszen ők azért cipelték ide ezt a beteget, mert azt remélték, hogy Jézus segít rajta. Meggyógyítja, megszabadítja ebből a lehetetlen helyzetből. Úgy jöttek Jézushoz, mint amikor valaki az utolsó lehetőséget ragadja meg. Ha ez sem sikerül, akkor nincs több remény! Ezért kellett mindenáron idejutni a beteggel! Muszáj volt! Itt már csak Jézus segíthet! És most Jézus azt mondja, hogy megbocsáttattak néked a te bűneid. A bűnökről szó sem volt! Ki kérte Őt erre? Nem ez volt a nagy igyekezettel a céljuk! Jó, jó, megbocsáttattak ennek a betegnek a bűnei, de mi haszna belőle? Továbbra is ott fekszik tehetetlenül! Vehetjük újra a vállunkra, vihetjük haza, mint egy örökre reménytelen esetet. - Jézus nem beszél a probléma mellé, amikor a bűneit bocsátja meg egy testi nyomorúságban szenvedő embernek? Nincs itt valami félreértés?
Pontosan így van ma is! Mi-mindent várunk mi, templomos keresztyének Jézustól ezerszer inkább, mint a bűneink bocsánatát? A legkevesebb igényünk Isten felé, amit adni akarna, amivel meg akarna segíteni, hogy bocsássa meg a bűneinket! Amikor vasárnaponként itt ülünk elrontott, félbemaradt, megfáradt életünkkel, nem azt várjuk, - legyünk őszinték - hogy egy felszabadító szót mondjon a bűneinkre. Ó, a kisebb-nagyobb bűneink már nem is fájnak, nem is kellemetlenek, nem is tartjuk olyan veszedelmes dolognak, hozzászoktunk, összenőttünk velük. Természetünkké váltak, megbékültünk velük, napirendre tértünk fölöttük: én ilyen vagyok, azután majd elintézzük ezt a kis bűnt a “Jóistennel”. Nem a bűn kérdésében kérjük mi Jézus segítségét. Azt várjuk, hogy biztasson bennünket ebben a félelmekkel teli világban. Vigasztaljon meg, segítsen meg a napi gondjaimban, bajaimban, húzzon ki a kátyúból. És akkor Ő ilyet mond: Fiam, megbocsáttattak a te bűneid.
Tudod azért, mert mindnyájan betegek vagyunk. Egyiknek a családi élete beteg, a másiknak a szíve, vagy a lelke beteg, van, akinek az embertársaihoz való viszonya beteg. Mindenkinek fáj valami. Én valamelyest ismerlek benneteket vagy közületek valakiket, de még igazán nem tudom, hogy mennyi nyomorúság, törés, megoldatlanság van kinek-kinek az életében. Milyen bánatban vagy hazugságban, milyen testi és lelki mélységben él egyikőtök vagy másikótok, aki most itt ül szépen, mintha semmi baja sem volna. Hogy mennyi hitványság, csalás, titkos bűn hálóz be valakit, akiről senki sem gondolná. Hát még te mit tudhatsz magadról! Hát még Jézus hogyan lát téged! Meg engem! Nem hiszem, hogy az Ő szeme látna valami különbséget közted, és a beteg ember között. Ő csak az emberi élet rokkantságának, tehetetlenségének a típusa.
Hallod-e, érzed-e, hogy Jézus most ezt neked mondja? Lehet, hogy nem ezért jöttél, lehet, hogy nem ezt akartad hallani. De hadd mondjam ma neked: Ahol Jézus azt mondja: ”megbocsáttattak a te bűneid”, ott azt is mondja: “kelj fel, vedd az ágyadat, és menj haza. Ahol bűnbocsánat van, ott felenged a bénulás, ott csoda történik, ott öröm és békesség van, ott újra kezdődik az élet! Ott az történik, amit itt is olvasunk: “Mindenki elcsodálkozott, és dicsőítették az Istent, ezt mondván: Sohasem láttunk ilyet.” Csodálkozva néznek utána, akik addig ismerték, és azt mondják: Nahát, mi történt ezzel az emberrel? Képzeljétek el, milyen öröm lehetett otthon, amikor hazament ez a korábban beteg ember! Mi történt? Az, hogy találkozott Jézussal, és elfogadta, hogy megbocsáttattak a bűnei! Mert ez a bűnbocsánat úgy lett az övé, hogy neki is el kellett fogadnia! Mindenkinek hangzik a bűnbocsánat, de a tied csak akkor lesz, ha te elfogadod! Ha kinyújtod a hited kezét, átveszed, és megköszönöd Jézusnak. Bár ez egy láthatatlan lelki mozdulat, de az elfogadott bűnbocsánat nem marad láthatatlan az életedben. Nem lehet eltitkolni, hogy részesültél benne. Mert ahol bűnbocsánat van, ott megújuló élet is van. Ó, bár igazán ez történne veled is most!
Ámen.
Forrás: Debrecen-Homokkerti Református Gyülekezet