2020. április 10., péntek

Tűz Tamás: Keresztút











I. ÍTÉLET

Feszült és késhegyre menő csend,
süket és átkiálthatatlan.
Mindenki tudja, hogy csak Ő szent,
Kiben a Szó világra pattant.
Pilátus szűköl, kezét mossa,
törülközik a FESZÍTSD MEG-ben,
míg a derengő oszlopokra
a Kereszt sötét árnya lebben.
          Ott állok én is, már előre,
          bűneim méltán képviselnek.
          Kiáltanék, de nincs még nyelvem.
          Csak bámulok a hideg kőre,
          szemem az égre s földre dermed:
          hová kellene térdepelnem?

 II. A KERESZT

Ki dolgozott egykor a gyalúpadnál,
a gyalúlatlan fát ölelheti.
A bámész népség föl-alá szaladgál,
s ha úgy kívánja, le is köpheti.
Nehéz elhinni, hogy így jár a végén,
mi szent volt, így roskadozzon a váll,
hogy két gerenda útkeresztezésén
találjon rá a megváltó halál.
          Az elveszett bárány, ki voltam egykor,
          ezen a vállon leltem meg hazám
          s most hogy messze a tündöklő gyerekkor
          sajog minden kitépett lepkeszárny.
          Ha én volnék a Kereszt egyik ága,
          mit karcolnék az üdvösség falába?

III. AZ ELSŐ ESÉS

Meg se mozdul a levegő. Akik még
reggel a tűznél ültek, elszeleltek.
Péter már valahol ledobta ingét.
Tagadásán a tűző napfény reszket.
Kiéhezetten hull a vad bazaltra
utolsó útján megtörtén az Ember.
Vérrel patakzó testét ölbe kapja
a kemény kő s tetézi gyötrelemmel.
          Esem én is, de csak a bűn torkába.
          Kóválygó fejem tisztán látni kába
          és szememen a sűrű, vaksi hályog.
          Kövülten állok, mint a sóbálványok.
          Falábam sincs és mégis csetlek-botlok.
          Köröttem szakadékok, égő poklok.

IV. A TALÁLKOZÁS

A titokba csak ő van beavatva,
finom metszésű száján ott remeg
s míg átkozódnak bakók, fogdmegek,
zsoltárt remeg halványra ájult ajka.
Az Asszony ő, a Szűz, az Isten Anyja,
a zajló árban nyíló rést kutat,
hogy könnyben ázó emberarcukat
bemárthassák az isteni aranyba.
          Micsoda perc! Tanú vagyok megint.
          Fúvatlanul a szél arcon legyint:
          a Találkozás észbontó kegyelme.
          Én vétkeim, volna mit hallanom
          és szégyenkeznem mélyen és nagyon,
          de átölel a Megváltó szerelme.

V. A CIRÉNEI

Ez a csata a vállak ívén dől el.
Ha egy nem bírja, mellé lép a másik,
de meg kell küzdeni a gyors idővel,
mert győzni kell a végső roskadásig:
vinni a Fát, elültetni a Hegyre,
hogy rettentő szép gyümölcsöt teremjen,
hogy függjön ég és föld között lebegve.
Kiért egy ezred angyal itt teremne,
          ha szólna … nem, de nem szól, némán néz rám,
          mint Simonra, a termetes parasztra,
          ki tovább álmodozna még a szénán,
          de belecsöppent itt az áradatba.
          Elsárgult testtel vergődik az Isten:
          Simon vagy én, de valaki segítsen!

VI. VERONIKA

Aztán egy másik láb indul feléje.
Virágszál testet hordoz, illatát
elszállt nyaraknak és ki tudja, miért, de
könny futja el szemének csillagát.
Kendő zizeg a csendes rémületben.
Puha selymén megáll a vérpatak.
Nem festi ennél meg hitelesebben
senkise már, milyen e drága Arc.
          Veronika, hacsak lennék a kendőd,
          csak a kendőd, se több, se kevesebb,
          ha őrizném híven a szívemen nőtt,
          kegyelem-vájta árkot, sebeket,
          megélhetném talán a szép jövendőt,
          mit a Kereszt egemre szegezett.

VII. A MÁSODIK ESÉS

Permetezik a rettenetes átok
cserjére, fűre, fára.
Körülötte az óriási lárma,
az ezerfejű sárkány torka tátog.
Megint lehull. Másodszor immár.
Keresztje szára hegyes szögben
kapaszkodik a rögben,
felül álomba zuhant fejet himbál.
           Mi mindennek vagyunk kitéve
           járhatatlan utakra dobva,
           árkokba, szurdokokba
           és nem látjuk, mivégre
           tövis, korbácsolás és béklyó,
           és mégis így jó.

VIII. AZ ASSZONYOK

Kiket boldog pír öntött el, ha rájuk nézett,
most színevesztett arccal jönnek, könnybe fúlt
szavuk dalba már nem szökik, a mélybe hullt,
magához vonzza most a vérködös igézet.
Megállt, lelkükbe lát és hangja újra zeng:
Ne ontsatok könnyet a húnyó lámpabélre,
mikor kardélen szárad fiaitok vére.
Az árnyak nőnek, ím, a többi néma csend.
          Viharsodortan, árván, mindig siratatlan,
           frázissá koptatott eszmékhez szegezetten
           állok azok között, kiket megért szívem.
           Sírok velük az éjben, ujjongok a napban.
           Egy percre megpihen a vállamon keresztem,
          aztán megyek s minden marad a régiben.

IX. A HARMADIK ESÉS

Harmadszor. Meddig számolunk még?
A bukást ki jegyezgeti?
Tikkasztó szomját nem a beborult ég,
csak a föld melle emteti.
Már nincs embernyi magasságban,
lenn a kövek között pihen
s bár maréknyi por van a szájban,
nem tört meg benne semmisem.
           Ahogy a summás aratókat
           sem sújtja le a nap heve,
           ahogy a fülledt csendbe olvad
           s fölkel újra a friss zene,
           egyre csengőbb kövekre lépdel
           szívébe rejtett énekével.

X. A VETKŐZTETÉS

Csak azt vehetik tőle el, mit adtak.
De mit is adtak ők? Csak rongyokat.
Kik maguk is mindennél rongyosabbak,
vetkőztetik, ki náluk boldogabb.
Még így is, pőrén, föltépett sebekkel,
szűz testével a baljós égig ér.
Csúffá tesszük – határozták el reggel,
s előttük áll a föltétlen tökély.
          Ha nézek este kristályos tükörbe,
          elmém biceg, vágyam-kedélyem görbe,
          bizony e kép a kedvemet szegi.
          Szörnyűlködöm, rámhull az éj homálya:
          Hogy lennék én Teremtés-koronája,
          ki napjait féregként tengeti?

 XI. A KERESZTREFESZÍTÉS

Még azt sem engedik meg, látod,
művét maga fejezze be.
Rásújtanak a kalapácsok,
húsába fúr a szög hegye.
Mások dolgoznak annak szobrán,
Ki egy világot alkotott,
kinek szavában zúg az orkán
s lángra gyúlnak a holnapok.
          Neked most le kell térdepelned,
         mert a kereszten fekszik Ő
         s imára mozdítani nyelved.
         Lehet, hogy most vagy utoljára
         Vele s nem lesz rá már idő, ha
         rád szitál az esti pára.

XII. A KERESZTHALÁL

Aztán megint függőleges a test, a fa,
szélesre nyílnak a sebek.
Alattuk János, Mária
sáppad, remeg.
Rendül a föld, a csillagok,
a kárpit is ketté reped,
közli velünk a hírt, amint megíratott,
hogy beteljesedett.
          Állok messze, időben, térben is,
          mint aki silbakol
          és nem tudja, hol az út, merre visz,
          hol van az egy-akol,
          de mindenen túl Benne hisz,
          akár a jobblator.

XIII. A LEVÉTEL

Ahogy megszabadul a szögektől, egyszerre
anyja ölébe hull, mint egykor Betlehem
hűs éjjelén, de már nem sír, csak meztelen,
s éneklő angyalok sem szállnak el felette.
De Nikodémus s József arca gyöngyözik,
mert mérhetetlenül nehéz, akit a mélység
magának megkívánt, íme, görnyedve, hétrét,
holtan is csak anyja ölébe költözik. 
          Két páratlan szív elhaló páros magánya
          odaszegez a sziklához, megtorpanok,
          belékiáltom én is az alkonyi tájba
          a századossal együtt: Isten Fia volt:
          tévedhetetlen, bölcs és felülmúlhatatlan.
          Halálba kergették, de él és halhatatlan.

XIV. A SÍR

Befektetik a kőbe vágott sírba.
Anyja le nem veszi róla szemét.
Fejealját is még megigazítja,
lesímítja a szikla peremét.
Azt hiszi, hogy csak elnyomta az álom
s ha jót pihent, talpra szökken megint.
Ha meghalt is, erőt vesz a halálon
s gyermekszemével újra rátekint.
          Jónás is három napig volt a halban,
          a bábból pillangó lesz, könnyű, szép
          s ha lerontják is ezt a templomot,
          három nap múlva áll és fölragyog,
          égnek feszíti oszlopát, ívét
          s Atyjához száll egy fényes pillanatban.

Puszta Sándor: Triptichon

KERESZTREFESZÍTÉS

Most a kezébe verték a szeget
S a Vak, ki látott, csak állt ott
          s remegett.
A vas roszogva verte át a csontot.
A Béna járt, s hogy elindult Feléje,
          szívébe megbotlott.
A délutánban egy virág sikoltott.
S ki Néma volt, most szájaszélét
          harapta
S habos nyálát készült a hóhér
          arcába köpni.
Készült. – De nem mozdult senki.
Hát lenyelte. S visszaállt helyére.

Mindenki ott állt a helyén.
Legyek dongtak arcán és szemén.
Már kezdődött zsibbadt érzékei éje.
S hogy lábát is átszögezték,
Többé egy lépést sem tett senki
          Feléje.

CONSUMMATUM EST

Eggyek már, a kereszt és a test.
Úgy fonódik rá a durva fára,
Mit vére lep s a pára,
Hogy eltorzul zsenge álla.
          S válla
Lekornyul. Dúlt izma elernyed.
S két, kifacsart keze, úgy ugrik
          hátra,
Mintha engedne az atyai szigor
S e percben nőne ki a szárnya!
          Azt hinnéd vége.
Pedig csak a kezdet.

LEVÉTEL

Meg se mosták. Gyors ruhába tették.
Bár ott állt száz font mirrha, aloé.
S ott állt József Arimáth.
Látták sírni Máriát, ki siratta Fiát.
Gyors gyolcsba göngyölték a testét.
Közben sírtak. Szótlan remegtek.
S fölváltva lestek a közelgő estre
S a véres keresztre …

2020. április 9., csütörtök

Juhász Gyula: Az utolsó vacsora









János a Mester nagy szivén pihen,
E tiszta szíven, e csöndes sziven
Pihen, de lelke a holnapra gondol,
S fiatal arca felhős lesz a gondtól.

Mély hallgatás virraszt az asztalon.
Az olajfák felől a fuvalom
Hűsen, szomorún a szobába téved,
Be fáj ma a szél, az éj és az élet!

Tamás révedve néz a mécsvilágra,
Péter zokog és árvább, mint az árva,
Judás se szól, csak apró szeme villan,
Remegve érzi: az ő órája itt van!

Csak egy nyugodt. Nagy, sötétkék szemében
Mély tengerek derűs békéje él benn.
Az ajka asztali áldást rebeg,
S megszegi az utolsó kenyeret!

Lukátsi Vilma: Az utolsó vacsora

 Alkony borult az Olajfák hegyére,
a hajnalcsillag fönt volt már az égen,
- a be nem tartott és sokszor megszegett
Szövetségre emlékezésképpen
Jeruzsálem házfalain belül
asztal mellett ültek a családok,
együtt ették meg a páska-bárányt,
amíg az éj teljesen leszállott...

Tizenhárman voltak a teremben,
tizenkettő lábát az Úr mosta:
"amit teszek, azt most még nem érted..."
A mécs lángja gyöngéd fénybe vonta
körülkötött, görnyedő alakját,
amelyből még nárdusillat áradt...

Övéivel az asztalhoz ült le,
mert behozták a vacsora-tálat.
Ő a megtört kenyeret szétosztva
azt mondta: "Vegyétek, egyétek,
ez az én testem - tiértetek... "
- így kötötte az Új Szövetséget;
Isten Báránya kész volt a halálra,
de a régi oltárkő szétmállott!
- Tiszta új bort öntött a pohárba,
(a kereszt valahol készen állott).
Ő a kelyhet kézről-kézre adta: '
az én vérem Új Szövetség vére!'

Azután dicséretet énekelve
elindultak az Olajfák hegyére.

2020. április 8., szerda

Reményik Sándor: Egyszer talán majd mégis vége lesz




És akkor, aki visszatérni bír, 
Csak visszatér megint a régihez. 

A régi hithez, a régi házhoz – 
Ecsethez, tollhoz, kapanyélhez, 
És számon mit se kér, kit se átkoz.  

A mappás talán új térképet ír, 
De másként minden régiben marad, 
Csak egy darabig sok lesz a friss sír.  

Mi megnyugszunk, a szívünk mit se kérd, 
A föld valahogy döcög majd tovább, 
És lassú erők lemossák a vért.

Csukás István: Őszi ballagás Szárszón



 Ez a csöpögős orrú ősz itt ért utól Szárszón,
a postára ballagtam éppen a napilapokért.
- Szia! - köszöntem neki. - Szia, ősz! Hogy vagy?
- Szcsrr! - szörcsögött bánatosan, és tény, hogy
csöpögött minden lukból, menekültek a kutyák,
a macskák kényesen mosakodtak, a rigók pislogva
a fejükre húzták a fészküket, csak én és
a vasúti sín nem bujtunk sehová, vonultunk
hármasban, párhuzamosan, ki-ki elmerengett
a saját baján, a vasúti sín az elgurult
fejű költőn, a csöpögős orrú ősz,
hogy mennyi a sírnivaló, én azon, hogy miért
halunk meg egy kicsit minden ősszel.

Petőcz András: Halálmegvető bátorsággal

Halálmegvető bátorsággal
alszom éjjel az ágyamban.
Nem riadok fel hajnalonként,
és nem figyelem rettegve,
ki közelít az ajtóm felé.
Halálmegvető bátorsággal
szállok buszra minden reggel,
amikor munkába indulok.
Nem figyelem az utasokat,
csomagjaikat nem ellenőrzöm.
Halálmegvető bátorságom
odáig terjed, hogy metrón is utazom.
Mozgólépcsőn megyek a föld alá,
önként, és tudom, nem biztos,
hogy valaha is a felszínre jövök.
A napokban megházasodtam,
sőt gyerekem is született.
Vakmerő és hidegvérű vagyok,
még ezzel a borzalommal is
farkasszemet nézek.
Középkorú férfi vagyok,
identitásom európai.
Tudom, hogy nincsenek jogaim.
És fegyverem sincsen, hogy
megvédjem magam.
Olykor-olykor a tükörbe nézek,
szomorúan és meglepetten.
– Látjátok – mondom ilyenkor,
– még mindig itt vagyok.
Még mindig élek. 

Bella István: Szaggatott világ












Anyám hajnalban kelt, tüzet rakott,
megfőzte a nyomorúságot,
a tegnapesttől kért kölcsön kenyeret.
A vézna tűznél véznább volt árvasága.

Ázott csutkák, vizes tengeriszárak
tüzén melegedett gyermekkorom.
A kódorgó füst kékellő tulipán lett,
s megrázkódó virág köhögető anyám.

Engem ilyenkor vertek föl, menni kellett,
egy rossz nadrágért, földig lógó kabátért
énekeltem a megfeszített Jézust,
kilencéves, árva evangélista.

Innen hoztam az éneket magammal,
és most, mikor már Istennel semmi dolgom,
ők énekelnek, szorítják össze mellem,
hatholdas Jézus, napszámos apostol.

Ezért ne csodálkozzatok nagyon rajtam.
Emlékeimben egy gyerek kuporog,
üres tenyerét foltos nadrágjára szorítja,
s a csöndben jó szóért: kenyérért énekel.

2020. április 6., hétfő

Jókai Anna: Apokrif imák - alkalmakra



Reggel  

ma még minden megtörténhet 
ami tegnap sem történt meg 
most még jövő ami estére a múlt 
kecsegtet a jelen teli van a pult 
most még gyúrható ami estére bekövül 
kibújtak a tervek álmom fátyla mögül 
Kettős ingembe hál’ Isten visszatértem 
tegnapi tudatlan: talán ma megértem  

Délben  

amit elkezdtem, be kell azt fejezni 
amit tanultam, ki kell azt fejezni 
ami téveszme, le kell azt fejezni 
csak el ne siessük 
csak le ne késsük  

Este 

most már odaát várnak 
nyílnak-kattannak a zárak 
hét ajtó hét küszöbén 
merre futsz, hova jutsz, kicsi én? 
szomorú, szomorú ami lett 
elszakadt, elszaladt az a tett 

Arabella Salaverry: Szerelmek...












Léteznek mindenkori
és mindenkorra szóló szerelmek. 

Földeket,
országokat,
kontinenseket bejáró szerelmek. 

Szerelmek, amiket az időben
ültetnek el,
csíráznak ki,
érnek meg,
illatoznak,
és tartanak,
és örökké kitartanak. 

Tegnapi,
mai
és holnapra szóló szerelmek.
Gyengéd szerelmek.
Pókhálók,
amiknek nem okoz kárt a szél. 

Bőr nélküli érinthetetlen szerelmek. 

Minket az élethez kötő fonalak. 

Ifjúságtól illatozó szerelmek.
Szerelmek, amik tartanak
és örökké kitartanak. 

Eltűnnek és visszatérnek,
növekszenek,
remegnek,
bőr nélkül, érinthetetlenül,
szó nélkül. 

Tegnapi,
mai
és holnapra szóló szerelmek. 

Mindenkori
és mindenkorra szóló szerelmek. 

Dabi István fordítása  

Turi Tímea: Szavak

                       Tandori-gyakorlat

A szavak neked luftballonok,
csupa levegő, csupa szín, és
aszerint dobod még följebb és följebb,
hogy ki hogyan tapsol.
Látom a szemeden, hogy figyeled a hatást.

De nekem bizony kövek a szavak.
Kavicsok, amikbe belerúgnék az úton,
de a betonba vannak kötve.
Nehéz kövek. Máskor fel tudom őket emelni,
elhajítom, és véletlenül megsebzek valakit.

Mennyi vágyakozás, mennyi fájdalom.
Mennyi szót szórtunk egymás felé régen,
a kollégiumi szobában leoltottuk a lámpát,
és álomba beszéltük magunkat. Miről volt szó?

Miről beszéltünk annyit annyi évig,
kiket beszéltünk ki, kik beszéltek ki minket,
és fájt-e nekik, hogy róluk beszéltünk,
hogy rólunk beszéltek, észrevettük-e?

És a felnőttkor törekvései:
nem mondani olyan szót senkinek,
amelynek hatására
látod, ha a beszélgetés véget ér, a másik
rémülten, izgatottan keres valakit,
akinek mindezt továbbmondhatja.

Nem lenni lánclevélnek, nem lenni sortűznek,
nyári áradásnak, téli befagyásnak,
minél kevesebbet ártani,
minél kevesebbet érdekelni –
az érdeklés régen simítást jelentett.

A szavak bóják:
a felszínen soha nem látni,
hol van a mélyben a horgony.

2020. április 4., szombat

Biblia




 „ Az Úr szeme ügyel rám, mert félem őt, ezért bízom kegyelmében és szerető jóságában” 
(Zsoltárok 33:18)

William Shakespeare: Színház az egész világ

Színház az egész világ,
És színész benne minden férfi és nő:
Fellép s lelép: s mindenkit sok szerep vár
Életében, melynek hét felvonása
A hét kor. Első a kisded, aki
Dajkája karján öklendezik és sír.
Aztán jön a pityergő, hajnalarcú,
Táskás nebuló: csigamódra és
Kelletlen mászik iskolába. Mint a
Kemence, sóhajt a szerelmes, és
Bús dalt zeng kedvese szemöldökéről.
Jön a párduc - szakállú katona:
Cifra szitkok, kényes becsület és
Robbanó düh: a buborék hírért
Ágyúk torkába bú. És jön a bíró:
Kappanon hízott, kerek potroh és
Szigorú szem és jól ápolt szakáll:
Bölcseket mond, lapos közhelyeket,
S így játssza szerepét. A hatodik kor
Papucsos és cingár figura lesz:
Orrán ókula, az övében erszény,
Aszott combjain tágan lötyög a
Jól ápolt ficsúr - nadrág; férfihangja
Gyerekessé kezd visszavékonyodni,
Sípol, fütyül. A végső jelenet,
Mely e fura s gazdag mesét lezárja,
Megint gyermekség, teljes feledés,
Se fog, se szem, se íny tönkremenés!

Szabó Lőrinc fordítása

Robert Burns: John Anderson, szivem, John




John Anderson, szivem, John,
kezdetben, valaha
hajad koromsötét volt
s a homlokod sima.
Ráncos ma homlokod, John,
hajad leng deresen,
de áldás ősz fejedre,
John Anderson, szivem.

John Anderson, szivem, John,
együtt vágtunk a hegynek,
volt víg napunk elég, John,
szép emlék két öregnek.
Lefelé ballagunk már
kéz-kézben csöndesen,
s lent együtt pihenünk majd,
John Anderson, szivem.

Szabó Lőrinc fordítása

Meliorisz Béla: Beszéltünk

utoljára a feleségem idejében barangoltunk
ilyen csillagfényes nyári éjszakákban
hogy képtelenek voltunk elfáradni
s jártuk a parti sétányon és a dokkokon túl
a sziklakövek alakzataitól szabdalt nyugtalan partszakaszt
a szakadatlan morajlásban

igyekeztük elfogulatlanul értelmezni a hullámzás
utánozhatatlanul megtörő és elhaló mozdulatait
magunkba fogadni mindent
amit önzetlenül kínáltak a térbeli lehetőségek
s az egykor mítoszokat szülő tájban
beszéltünk a tengerhez türelemmel
ahogy igazán csak a szerelemben megélhető szabadság
szépségéről lehet s olyan dolgokról is
amiket általában magunknak szoktunk elmondani

szómágiát celebráltunk
mindenáron meg akartuk értetni magunkat