2021. december 11., szombat

Pilinszky János: A madár és a lány

 







Jártatok már a világ partján? 
Miként a tengernek van partja, 
úgy van a világnak határa: 
tenger égbolt zúdul a partra. 
Innét indulnak a szelek, 
innét a kelő reggelek, 
és ide tér meg éjszakára 
a fűzfa árnya, nyírfa árnya.  

Olyan az ég itt, mint a tenger. 
Hol tiszta kék és mozdulatlan, 
mint óriás kerek tükörben 
fénylik benne a kora hajnal; 
hol meg szelektől viharos, 
villámló felhőkkel habos 
haragja a földekre árad, 
porba döntve a földi tájat.  

Élt itt valaha egy leány, 
elhagyatva a világ partján; 
akár a kelő nap, oly árva, 
akár a hunyó nap, oly halvány. 
Világ határán egymaga 
élt itt egy leány valaha, 
szomorú, szép és halavány 
magányos csillag, egy leány.  

Maga volt, hogy a nap felfénylett, 
és éjszaka, hogy szállt a hold, 
szobácskájában egyedül, 
álmában is csak maga volt. 
Hideg esőben át a réten 
árván futott, árván a szélben, 
s mert nem volt senki élő társa, 
örökös csönd volt házatája.  

Asztalkáján a gyertyaláng, 
az ablakán az éj maga, 
vele búsult a tányérkája, 
kése, kanala, pohara; 
s hogy vele együtt árva volt 
a kenyér, mibe harapott: 
mintha csak könnyeket törölne, 
mikor a morzsákat törölte...

Járt erre aztán egy madár, 
idejött a világ partjára, 
és megpillantotta a lányt, 
meglátta és szépnek találta. 
Háza előtt, az alkonyatban, 
kint ült a leány mozdulatlan, 
szótlan a világ peremén, 
magányos háza küszöbén.  

Levél se rezdült, ág se rebbent, 
a tükörsíma alkonyat, 
mint elhagyatott aranytócsa 
terűlt a síma ég alatt; 
minden kis porszem és füszál, 
darabka rög, parány bogár, 
az egész világ hallgatott. 
Nézte a lemenő napot.  

" Zöld levelekből, lágy mohából, 
puha füvekből fészket raktam, 
kibéleltem könnyű szelekkel, 
körülvettem kéklő magassal! 
Gyönyörű árvám, föl a magasba!" 
- hívta a lánykát, hogy vele lakna, 
hívta az árvát a madár. 
Szép volt, nagyon szép a leány.  

Szép volt a lány és szomorú, 
s a nyári égbolt, ha lehet, 
a levelek az ágakon, 
rög és bogár még csöndesebb, 
még csendesebb, hogy válaszolt, 
válasza olyan árva volt, 
oly árva volt szava a lánynak: 
" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

S azontúl minden alkonyattal 
megjött és hívta a madár: 
" Gyere velem, föl a magasba, 
siess, siess, telik a nyár! 
Elmúlnak napok és egek, 
megjönnek a vizes szelek; 
elfogy aranya a világnak!"  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Siess, siess, közeledik már 
eső és szél, fagy és hideg, 
magad leszel, ha itt a tél, 
s ha szólanál is, nincs kinek! 
Akkorra én már messze szállok, 
fehér hó lepi a világot, 
befagynak mind a tengerek, 
világ végén a reggelek.  

Akkorra én már messze járok, 
sötét szobád bezárhatod. 
Meggyújtod majd kicsinyke lámpád, 
meggyújtod, aztán elfujod. 
Téli széllel, havas setéttel 
üzennél már, küldenél értem. 
Elsápaszt majd, tudom, a bánat."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

" Ma messze jártam, messze szálltam, 
porfelhőben sor szekeret, 
láttam vidám falusi népet 
ünnepi vásárra menet; 
tükrös huszárt, festett pojácát, 
ezerszínű szalagból sárkányt, 
bőgő dudát, hatalmas táncot, 
akácfa lombjaiból sátort;  

ha elmondhatnám, se hihetnéd, 
sikongató lányokat párban, 
tenger zsivajban lacikonyhát - 
el se hinnéd, mi mindent láttam! 
Mi mindent láttam! Közeledben 
sorra mégis mindet felejtem, 
mind a zajos, zöldlombos sátrat."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

" Fényes, magas toronyra leltem, 
egekig emelt a torony! 
Tengernyi földeket beláttam, 
túlláttam a világokon; 
csúcsáról el se képzeled, 
erdőket láttam, réteket. 
Hihettél volna óriásnak!..."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Ma láttam árnyékom a porban,
maroknyi volt és reszketett,
csak annyi volt a hideg porban,
csak annyi, szinte elveszett!
Csak annyi volt, kicsiny faág,
ha karcolja az út porát:
Csak annyi volt félénk nyomom.
Nem mozdult léptemre a por.

Csak a szívem vert hevesen,
csak a szívem szomoruan,
az vert csupán, az lüktetett,
csak a szívem vert súlyosan.
Tengernyi porban vézna folt,
árnyékom olyan néma volt -
oly árva, mint a kis füszálnak..."

"...Nem mehetek, kicsi a házad!
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Csupasz a föld, hideg az égbolt, 
a föld halott, az ég halott. 
Nagy csendesség szállt a világra, 
hosszú éjek és rövid nappalok 
Fáradtak a falevelek, 
hullanak a falevelek, 
sötéten vándorol a szél, 
közel van, itt van már a tél!  

A madarak is messze szálltak, 
üres az erdő, fekete, 
zörög az erdő, el kell mennem, 
elmegyek én is messzire! 
Didergő szélvészek, fagyok 
elűznek engem is örökre, 
elűznek tőled mindörökre: 
mennem kell, nem maradhatok! 
Mennem kell, nem maradhatok!"  

Betette háza ajtaját, 
maga maradt a lány a házban, 
maga maradt, s hogy elaludt, 
árván aludt az éjszakában. 
Hallott távoli hangokat 
álmában, akkor felriadt, 
felébredt és ajtót nyitott. 
Künn hó és csönd és csillagok.

" Puha füvekből fészket raktam, 
lebontottam puha kis fészkem, 
lerontottam puha kis házam, 
puha házamat elcseréltem! 
Immáron minden csillagával 
egész égbolt én fészkem, házam!" 
- szólott szava az ég alól. 
De a madár nem volt sehol.  

Hangját szép nyári alkonyatban 
halljuk mi is a kert alatt; 
hívja a lányt, hívja az árvát, 
hívja a csöpp madárkahang. 
És hallja fű, hallgatja fa, 
s mintha gyönyörűt hallana: 
hogy "élt egyszer egy szép leány, 
világ végén egy árva lány".

2021. december 6., hétfő

Ágai Ágnes: Eszköztelen

Látod, csak szavakkal 
Handabandázom érted, 
Nincsen már fegyverem. 
Kelj fel és járj! Kiáltanám, 
De ezt már mondta valaki, 
Ha jól emlékezem.   

Horváth Imre: Ars poetica

I

A világot - mely tágasabb, mint hittem - 
hogy lehetne négy sorba tömörítnem? 
Mielőtt a munkába belevesznék, 
felmutatok tisztán egy porszemecskét.   

II   

Nem számít, hány X van már a nevem mellett! 
Higgyétek el, hogy nem számít az évszám! 
Csak az fontos, hogy feljebb avagy lejjebb 
léptem-e ama láthatatlan létrán.

2021. december 5., vasárnap

Advent 2021

 



Advent második vasárnapja.

2021. december 4., szombat

Szabó Lőrinc: Föld, erdő, isten - részlet -












XVI. 

Pilláim alatt összetört az álom 
s – szeretlek? nem szeretlek? – nem tudom már. 
Túlontúl bennem élsz, eleven álom, 
s szerelmedet elbírni nem tudom már. 

Gyűlölködve kiáltom: Idegen kéz, 
eressz! ne vezesd útam! megtagadlak! 
– Mégis, te formálsz ujjá, idegen kéz, 
s mindig erősebb vagy, ha megtagadlak. 

Nem tudom, mi történt… Talán az isten 
játszik velem s te vagy a fény szemében. 
Ha eldoblak: megjelenik az isten 
s nehéz harag hömpölyög nap-szemében.

Szabó Lőrinc: A törvénytelen szép

Ahogy repül az élet, évre év, 
egyre kevésbé tudom, mi a szép, 
egyre kevésbé értem magamat, 
hogy régen csak bizonyos arcokat 
hittem annak, csak ilyen vagy olyan 
szemet, szájat; mintha nem is magam 
ítéltem volna, hanem más, aki 
értelmetlenül válogatta ki 
a vonzót s rútat, s megszegényitett. 
Aztán elhagytam a törvényeket 
s most türelmesebb, gazdagabb vagyok: 
előre látom a pillanatot, 
mely olt vagy gyújt, s a lelket, jellemet, 
a belső formát. Milliméterek 
összhangja szabta, ki tessék, ki nem? 
Ma sok egyéb is; és a szerelem,
ahogy tanít idő s tapasztalat, 
egyre szebb lesz és titokzatosabb.   

Kosztolányi Dezső: Ha negyvenéves…

Ha negyvenéves elmúltál, egy éjjel, 
egyszer fölébredsz és aztán sokáig 
nem bírsz aludni. Nézed a szobádat 
ott a sötétben. Lassan eltünődöl 
ezen-azon. Fekszel, nyitott szemekkel, 
mint majd a sírban. Ez a forduló az, 
mikor az életed új útra tér. 
Csodálkozol, hogy föld és csillagok közt 
éltél. Eszedbe jut egy semmiség is. 
Babrálsz vele. Megúnod és elejted. 
Olykor egy-egy zajt hallasz künn az utcán. 
Minden zajról tudod, hogy mit jelent. 
Még bús se vagy. Csak józan és figyelmes. 
Majdnem nyugodt. Egyszerre fölsóhajtasz. 
A fal felé fordulsz. Megint elalszol.

2021. december 3., péntek

A nap gondolata




Isten országa nem álom, hanem valóság.

Vörös István: XX. zsoltár Áldáskívánások

1 Hallgasson meg téged a kőszikla, 
és nyíljon meg gondolataid előtt, 
szűrjék át a kavicsok, 
butaságod váljon humusszá, 
sötétséged fekete földdé, 
és hajtsanak belőle növények, 
de nemcsak ördögbogáncs, 
hanem árvalányhaj is. 
2 Küldjön néked segítséged 
az oszthatatlan, legyen egy része 
a tiéd, és a többi se legyen másé, 
úgy hogy elzárhassa előled. 
Persze te se rejtsd el azt a kis 
darabot, amit belőle kaptál. 
3 Emlékezzen meg rólad 
az örökkévaló akkor is, 
ha nem áldozol neki ételt, 
de még időt és gondolatot se sokat. 
Ne vegye közönyöd tagadásnak,
tagadásod ellenségességnek, 
félelmeid hitnek, hited hazugságnak. 
4 Csak azt ne várd, hogy minden 
kérésed teljesítse, 
de azt se, hogy látványosan elutasítsa 
valamelyiket, és hinni végre 
a dac hozzásegítsen. 
5 Ezek autókban bíznak, amazok 
számítógépekben, vagy csak 
egyszerűen egy játékállatban, 
mi elveszítjük bennük a bizalmunkat, 
csak magunk maradunk magunknak, 
és az már ő, az egy, a fél, a százezred, 
az oszthatatlan.

Weöres Sándor: A másik élet

Ez a másik, ez a világosabb 
suhanás nem adatik 
a nádszál-rengetegben 
s az ingatag  erdőn, 
amikor az ember már madár

és lemondott a külön pohárról 
túl az eszmélkedésen, 
a levegő tudása nélkül 
űrbemeriti szárnyait.

Weöres Sándor: Agónia

Ha meghalok, ki hal meg 
velem, helyettem? 
Azt, akiért aggódtam 
(nem tudom, én-e, más-e) 
valahol elvesztettem. 

Olyan sílányra sorvadt, 
olyan párába olvadt, 
se valaki, se senki,   
hogy akár él, akár hal, 
nem lehet észrevenni. 

De énné kényszerit majd 
a haldoklás állkapcsa, 
hogy magam holtát haljam, 
mert akiért aggódtam, 
már rég nincs jelen ottan.

2021. november 30., kedd

Bella István: Esti ima

Ha nem alszol velem,
meghalok, úgy hiszem,
le se húnyom szemem,
elfog a félelem,
oly csönd, oly jégverem-
-nagy csönd lesz hirtelen,
hogy azt is hihetem,              
megállott a szívem,
s valaki végtelen
szem néz rám hidegen
és rezzenéstelen,
és csak a Nem, a Nem,
folyik át hűvösen,
hidegen eremen,
a semmit nézdelem,
nézem a semmiben,
ahogy valamisen
néz a valamiben
valami semmisem,
hát ne hagyj énvelem,
aludj mindig velem,
életem életű
életem élete,
Egyetlen Kérelem,
ébredj mindig velem!

Bella István: Szegfű utca 23.

Talán boldog lehettem volna itt, Kicsi ház! 
– Hogy illatozott esténként az olajfa, 
kérge alatt bábjait babusgatta a hangya, 
a falban tücsök rítt, fekete tititás! 

Talán boldog lehettem volna itt, Kicsi ház! 
– Hogy sütött este a kő, mikor a gangra 
kiültünk szellőzködni, s a hold az ágakba akadva 
megpengette a fákat, zengtek a kert-citerák! 

Talán boldog lehettem volna itt, Kicsi ház! 
– Lehettem volna virágaid vitéze, Kardvirág-hadnagy, 
vagy a tulipánok között hajlongó szél-karnagy, 
ahogy a gyökereknek s a zengő rügyeknek dirigál. 

Talán boldog lehettem volna itt, Kicsi ház! 
– Beszélhettem volna a Kézzel, kinek nyelvén balta, 
gyalu, véső is értett, s az oázó vas, ha ő akarta, 
elszelídült, s az elalvó tűzzel elcsicsikált. 

Talán boldog lehettem volna itt, Kicsi ház! 
– Volt ott egy kút, világ-kávájára hajolva 
a messzi tengerek testvére lehettem volna, 
hétmérföld-időt lépő kútcsizmás óriás. 

– De hajnalra mindig elfordult a föld, 
s a virágok tüzes torka berekedt. 
A kútban láncok csörögtek, s csupa elölt
álmot húztak föl nyikorogva a napvödrű reggelek. 

Hallgatod-e még, mondd, s nélkülem mit csinálsz?!        

2021. november 28., vasárnap

Advent 2021




Advent első vasárnapja.

Cseri Kálmán: Adventi gondolatok a szeretetről




Az advent szó a latin adventus rövidülése. Azt jelenti: aki eljön. Arra a Jézus Krisztusra vonatkozik, aki eljött egyszer karácsonykor, és megígérte, hogy még egyszer megjelenik majd nagy dicsőségben. Mindenki meglátja, véget vet minden nyomorúságnak és gonoszságnak, és magához veszi a benne hívőket. Mi Őt várjuk hívő reménységgel és ez a karácsony előtti négy hét mindig különösen is emlékeztet minket erre az elkövetkező jeles eseményre.  
Ennek az előadásnak a témája: A tökéletes szeretet. Ez a mondat több kérdést vet fel. Mit értünk szereteten? Mitől lesz tökéletes a szeretet? És ki képes arra?  

Ha becsületesek vagyunk és ismerjük önmagunkat, be kell vallanunk, hogy elsősorban várjuk másoktól a szeretetet. És ha valaki késznek mutatkozik is arra, hogy megpróbáljon szeretni másokat, válogat. Könnyű szeretnünk a nekünk rokonszenves embereket. Könnyű szeretnünk a rokonszenves tulajdonságokat másokban. Sőt több hamis azonosításnak is áldozatai leszünk. Sokszor mondják nagymamák: imádom a kis unokámat. Imádni könnyebb, mint szeretni, az sokkal fárasztóbb lenne, holott ahhoz bölcsesség is kellene.  

Valaki leplezetlenül mondta a múltkor: szeretem azt, akit megér szeretni. Megpróbálja a szeretetet az üzlettel azonosítani, holott a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz.  

Az bizonyos, hogy mindnyájunkban van egy jó adag szeretetéhség. Van, aki ezt bevallja, van, aki nem. Ady Endre becsületes volt, ő kertelés nélkül leírta: Szeretném, hogy ha szeretnének, mert olyan jó szeretettnek lenni. És valóban jó, ebben nyilván mindannyian egyetértünk. De vajon ez-e a tökéletes szeretet?  

Egy tudománytörténész azt állítja, hogy a XX. században lesántult az emberiség. A tudományos lába egyre hosszabbra nő, az erkölcsi lába pedig zsugorodik, egyre rövidebb lesz, ezért biceg, kiegyensúlyozatlan. És valóban: egyre több ismeret birtokában úgy tűnik egyre szívtelenebb, lelketlenebb lesz a közélet. Fáj-e ez nekünk? Akarunk-e ezen változtatni? És ha igen, hol keressük a megoldást?  

Hadd említsem ismét Ady Endre nevét. Az egyik költeményében elgondolkoztató őszinteséggel ír erről, és a végén megmutatja a forrást is, ahonnan a gyógyulást várja ebből a betegségéből.  

Hiszek hitetlenül Istenben,  
Mert hinni akarok,  
Mert sose volt úgy rászorulva  
Sem élő, sem halott.  

Szinte ömölnek tört szívemből  
A keserű igék,  
Melyek tavaly még holtak voltak,  
Cifrázott semmiség.  

Most minden-minden imává vált.  
Most minden egy husáng,  
Mely veri szívem, testem, lelkem  
S mely kegyes szomjúság,  

Szépség, tisztaság és igazság,  
Lekacagott szavak,  
Óh, bár haltam volna meg akkor,  
Ha lekacagtalak.  

Szüzesség, jóság, bölcs derékség,  
Óh, jaj, be kelletek.  
Hiszek Krisztusban, Krisztust várok.  
Beteg vagyok, beteg.  

(Ady Endre)  

Van-e tökéletes szeretet? Amikor az Újszövetség írói jellemezni akarták Isten szeretetét, nem találtak rá megfelelő görög szót. Az egyik általában az emberi szeretetre vonatkozott, a másik használatos kifejezés a nemek egymás iránti vonzódását, a szerelmet jellemezte, de nem volt megfelelő szó az Isten szeretetének a leírására.  

Mi jellemzi Isten szeretetét?  

Az, hogy feltétel nélkül szeret. Nem azt mondja: szeretlek, ha megváltozol, hanem: szeretlek így, ahogy vagy, aztán majd úgyis megváltozol ennek a szeretetnek a melegében. Személyválogatás nélkül mindenkit szeret. Ha van különbség aközt, hogy az egyiket jobban, a másikat kevésbé, az attól függ, hogy az egyiknek még jobban szüksége van rá, a másiknak most talán kevésbé. Érdek nélkül szeret. Sőt kész áldozatot hozni azért, akit szeret.  

Isten szeretetét jellemzi az, hogy egyoldalúan is kész szeretni, viszonzás nélkül. És ez a szeretet nem köti magához a másikat, hanem meghagyja őt szabadságában.  

Kellett találni egy új szót, ami ezt legalább hozzávetőlegesen kifejezi, és ez lett az agapé görög szó. Az agapé a tökéletes szeretet, az isteni szeretet. Mit jelent ez? Érzelmet is jelent, de alapvetően azt, hogy aki így szereti a másikat, az mindig kész megadni neki azt, amire szüksége van. Az igazi szeretet arra törekszik, hogy megadja a másiknak, amire szüksége van. Nem várja a szeretetet, mint ami ránk általában jellemző. És telik neki. Bármennyit tud adni az igazi agapé.  

Ehhez jó szem kell. Észrevenni, hogy mire van szüksége a másiknak. Ehhez érző szív kell, hogy az nem hagy engem hidegen, nem maradok közönyös, nem mondom, hogy nekem is van épp elég bajom, és nem azt emlegetem, hogy rajtam sem segítettek, amikor bajban voltam. Nemcsak a jó szem, érző szív, hanem a cselekvő kéz is beletartozik az agapéba.  

A gyerekeinket nem akkor szeretjük igazán, ha elkészítjük helyettük a házi feladatot, hanem ha rávezetjük őket arra, hogyan tudják ők megoldani. Ez sokkal időigényesebb vállalkozás. Fárasztóbb és több türelem kell hozzá, de aki igazán szereti a gyerekét, az így segít neki. Innen érthető az is, hogy ez az igazi szeretet olykor fenyít is, ha arra van szüksége a másiknak. Nem azért fenyít, mert dühös esetleg valaki másra, hanem mert szereti azt, akinek most fenyítésre van szüksége. Az Isten dorgálása és szeretete közti összefüggést éppen ebből lehet megérteni.  

Nos erről a tökéletes szeretetről szólt Jézus, amikor a Biblia talán legismertebb mondatát így fogalmazta meg: „Úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz Ő benne el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16)  

Ebben a mondatban az a meglepő, hogy Isten ezt a világot szerette és szereti. Ezt az ellene fellázadt világot. Azt a világot, amelyiknek egy része gőgösen tagadja Őt, más része udvariasan negligálja, semmibe veszi, kihagyja az életéből, és nem ettől függ, hogy Isten szereti-e. Isten szeretetének a feltétele önmagában van. A tökéletes szeretetet ez is jellemzi.  

És úgy szerette, hogy ad. Mégpedig nagy áldozatot hozott ezért a világért, amelyik nem érdemli meg, de rászorul erre a szeretetre. Az Ő egyszülött Fiát adta. Azt akarja adni, amire szükségünk van: az elveszített életet, hogy aki hisz Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Ez jellemzi a tökéletes szeretetet. E nélkül a szeretet nélkül elviselhetetlen lenne az emberi élet.  

„ Ha emberek vagy angyalok nyelvén szólok is, szeretet pedig nincs bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. És ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek is, és minden bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is, úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeret pedig nincs bennem: semmi vagyok.  

És ha szétosztom az egész vagyonomat, és testem tűzhalálra szánom, szeretet pedig nincs bennem: semmi hasznom abból.  

A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.  

Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr.  

A szeretet soha el nem múlik.”  

(1Kor 13,1-8)  

Karácsony a tökéletes szeretetnek az ünnepe. Tudniillik Isten szeretete egy személyben öltött testet. Neve van. Úgy hívják: Jézus. Az idős János apostol így írja ezt: „Azáltal lett nyilvánvalóvá az Isten irántunk való szeretete, hogy az Ő egyszülött Fiát elküldte Isten e világra, hogy éljünk általa.” Ennek az ünnepe karácsony. Ez történt karácsonykor, Jézus emberré lételekor.  

És ez az ünnep torzult el. Karácsony nem úgy általában a szeretet ünnepe. 

Karácsony egész konkrétan az Isten szeretetének az ünnepe. Ha bővítjük a mondatot: az Isten irántunk való szeretetének az ünnepe. Ha még tovább bővítjük: az Isten irántunk való meg nem érdemelt szeretetének az ünnepe.  

És mi lett ebből? Magunkat ünnepeljük karácsonykor. A napokban megkérdeztem valakit: mi kell ahhoz, hogy boldog karácsonyuk legyen? Azonnal sorolta: szép fenyőfa, sok ajándék, töltött káposzta, beigli, és egy kis borocska. Ha lesz egy kis hó, attól még szebb lesz az ünnep. Ide zsugorodtak az igényeink? Magunkat ünnepeljük.  

Az ünnepelt az az Isten, aki úgy szerette ezt a világot, amely nem érdemelte meg a szeretetét, hogy az Ő egyszülött Fiát adta.  

Mivel Isten szeretete Jézus személyében öltött testet, ezért, aki Jézust befogadja az életébe, ebből az isteni szeretetből kap valamit. Hogyan lehet Őt befogadni? Nagyon egyszerű, de sokat mondó képpel így mondta el a mi Megváltónk: „Az ajtó előtt állok és zörgetek. Ha valaki meghallja szavamat és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorázom és ő énvelem.” (Jel 3,20).  

Az ókori keleten az együtt étkezés a legteljesebb közösség kifejezése volt. Vagyis Jézus ezzel a mondattal arra figyelmeztet minket, hogy a mi elég zárt, és szűkős materiális világunkon kívül még van valami. Sőt van ott valaki, akinek személy szerint velünk van terve. Az ajtónk előtt zörget. Aki kinyitja az ajtót, ahhoz bejön és mindenét megosztja vele.  

Mik ezek a jeladások, amikkel Jézus zörget? Olyan sokféleképpen lehet ezt tapasztalni. Valakinek adnak egy Bibliát és elkezdi lapozgatni. Más valakinek beszél egy munkatársa Isten szeretetéről. Egy temetés után elgondolkozik az ember, hogy mi az életünk értelme. Vagy, ha önkritikus, egy alkalommal rájön arra, hogy még azokat sem tudjuk igazán szeretni, akiket pedig igazán akarunk szeretni. Hogy a legtisztább szeretetgesztusba is belekeveredik valami kis önzés, számítás, vagy legalább a szeretet viszonzásának a várása, és ha nem kapjuk, mérgesek vagyunk, keserűek, elégedetlenek. Innen el lehet jut oda, hogy mindegy, hogy ki segít, csak segítsen, gyere Úr Jézus és segíts. Eddig gyakorlatilag nélküled éltem, mostantól veled szeretnék járni. Eddig azt hittem én vagyok az életem ura, átadom a trónt neked, te uralkodj, és taníts meg engem szeretni. Szeretném az életem hátralevő idejét szeretetben eltölteni.  

Akinek az életébe így belép Jézus, hogy ez valóság, azt onnan fogja megtapasztalni, hogy jelentős változások következnek be. Egyebek között szeretni is tud. Csodálkozhat azon, hogy szereti azokat, akiket eddig nem tudott szívből szeretni. Hogy mindezt örömmel, önként teszi, hogy áldozatot is tud hozni másokért, hogy csakugyan fontosabb lett neki a másik ember, mint maga. És megtapasztalja azt a furcsa törvényszerűséget, hogy ha felveszed a másik terhét, a magadé is könnyebb lesz. Az Isten országa törvényeit kezdi megtanulni. Az Isten tökéletes szeretetéből valami kicsi sajátjává lett.  
„  Szeretteim, szeressük egymást; mert a szeretet az Istentől van, és aki szeret, az Istentől született és ismeri az Istent; aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg az Istent; mert az Isten szeretet.  

Abban nyilvánul meg Isten hozzánk való szeretete, hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba, hogy éljünk Őáltala. Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük Istent, hanem az, hogy Ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő áldozatul bűneinkért.  

Szeretteim, ha így szeretett minket az Isten, nekünk is szeretnünk kell egymást.  

Istent soha senki nem látta: ha szeretjük egymást, az Isten bennünk marad és az Ő szeretete teljessé lett bennünk.”  

(1Jn 4,7-12)  

Ez a bibliai szakasz különös módon összeköti karácsonyt nagypéntekkel, Jézus testté lételét Jézus kereszthalálával. Ebben a kettőben egyszerre bizonyul igaznak és jelenik meg az Isten tökéletes szeretete. Hogyan? Ehhez világosan kell látnunk a következőket. A Biblia azt mondja: Isten igazságos. A bűnt gyűlöli, és az ellene való lázadást megbünteti. Ezen kívül vannak a világban ilyen törvényszerűségek, hogy a hazugság, a házasságtörés, a lopás, a csalás, egymás becsapása stb. önmagukban hordozzák az ítéletüket. Ezeket büntetés követi. Ez a büntetés az Isten igazságos ítélete, az, amikor valakinek az életében az Isten nélküli állapot véglegessé válik — ezt nevezi a Biblia halálnak, kárhozatnak.  

Isten viszont nagyon szereti az embert, és éppen a haláltól akarja megmenteni. Nem akarja a bűnös ember halálát, hanem azt akarja, hogy megtérjen gonosz útjáról és éljen. Hogyan lehet feloldani az Isten ítélete és az Isten szeretete közti feszültséget? Erről szól a Szentírás. Isten az Ő ítéletét végrehajtja, de nem a bűnösön, hanem valaki máson. Itt lép be a képbe Jézus. Isten végrehajtotta az ellenünk való igazságos ítéletet az Ő bűn nélküli Fián, Jézuson. Így a bűnös ember bocsánatot nyerhet, szabad. Érvényesült az Isten igazsága, és érvényesült az Isten szeretete is, az Ő bűnbocsátó kegyelme, a tökéletes szeretet.  

Amikor Jézus a kereszten azt mondta: elvégeztetett, akkor elvégeztetett a mi igazságos ítéletünk, de elvégeztetett a bűnös felmentése is. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, ahhoz Isten Fiának emberré kellett lennie, mert az ember büntetését csak ember szenvedheti el. Ugyanakkor bűn nélkülinek kellett lennie, mert mások bűneit csak az vállalhatja magára, akinek nincs saját bűne. Ezért volt szükség karácsonyra, Jézus emberré lételére, és ezért volt szükség nagypéntekre, Jézus helyettünk elszenvedett kínhalálára. Ez a tökéletes szeretet. És aki ezt hiszi, vagyis önmagára nézve érvényesnek tekinti, az szabad, azt Isten feloldotta a büntetés alól.  

Egyébként Jézus erre gondolt, amikor egy alkalommal azt mondta: „Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő barátaiért.” Amikor Ő meghalt a kereszten, mintegy szétosztotta önmagát, hogy jusson minden benne hívőnek. És mivel az Isten tökéletes szeretete benne testesült meg, ezt a szeretetet osztotta szét és teszi hozzáférhetővé.  

Az Isten tökéletes szeretetének bennünk végzett munkáját egy egyszerű, de számomra emlékezetes tapasztalatom során értettem meg. A 61-es villamoson utaztam egy ködös, sötét téli reggelen, és feltűnt, ahogy néztem ki az ablakon, hogy a Sas-hegy oldalán kis narancssárga fényfoltok vibrálnak. Mi lehet az? Hamar rájöttem, hogy előbújt a nap, a köd felett megvilágítja a domboldalon levő házak ablakait, és azok az ablakok, amik jó szögben állnak, visszaverik a fény egy részét. Az jutott eszembe, hogy a fény más része meg áthatol az ablakokon, s azokban a szobákban ott nyilván sokkal világosabb van, mint itt a völgyben, a ködben, a villamoson. Ez az Isten szeretetének a munkája.  

Isten szeretete ragyog ránk, mint a nap, és aki jó szögben áll (erre mondja a Biblia: aki hisz benne), az a fény egy részét visszaveri, más részét átengedi magán. Az, hogy visszaverjük, azt jelenti: szeretjük Istent. Az, hogy az Isten szeretete áthatol rajtunk, azt jelenti: szeretjük egymást. De egyik szeretet sem a mi termékünk, nem mi produkáljuk. Ha nem sütne a nap, nem ragyognának az ablakok. Ha nem ragyogna ránk Isten szeretete, nem tudnánk sem Őt, sem egymást szeretni. Ez az Isten igazi karácsonyi ajándéka, amikor az Ő szeretetét, végső soron önmagát adja a benne hívőknek.  

Jó lenne, ha jó szögben állna az életünk. Ha mernénk hinni benne és így megvalósulna az a program, amit Ady Endre Karácsony c. versében fogalmaz meg:  

Nem volna más vallás,  
Nem volna csak ennyi:  
Imádni az Istent  
És egymást szeretni...  

Legyen mindannyiunk kérése Assisi Ferenc szép imádsága:  

Uram, tégy a te békéd eszközévé,  
hogy szeressek ott, ahol gyűlölködnek,  
hogy megbocsássak ott, ahol sértegetnek,  
hogy összekössek ott, ahol viszály van,  
hogy reményt ébresszek ott, ahol kétség kínoz,  
hogy fényt gyújtsak ott, ahol sötétség uralkodik,  
hogy örömet vigyek oda, ahol bánat tanyázik.  
Uram engedd: 
ne arra törekedjem, hogy engem vigasztaljanak,  
hanem, hogy én vigasztaljak;  
ne arra, hogy engem megértsenek,  
hanem, hogy én értsek meg másokat;  
ne arra, hogy engem szeressenek,  
hanem, hogy én szeressek;  
mert aki ad, az nyer,  
aki elfeledkezik magáról, az talál,  
aki megbocsát, az bocsánatot kap,  
és aki meghal, örök életre ébred. 

Ámen.  

Forrás: "cserikalman.hu"