2021. április 5., hétfő

Szabó Lőrinc: Csirkék











Borotválkozva ültem épp a  
kádban, mikor ordítva és  
lelkendezve jött Lóci hozzám:  
– Borzasztó! – s mutatta, a kés     

hogy szaladt… – Így szaladt, – mutatta,  
torkom ujjával szelve át, –  
így ni!… mikor ott kint Mariska  
elvágta a csirke nyakát! –     

– Borzasztó! – sírt a gyerek újra. –  
Szegény kis csirke! – zokogott  
s titkos tetszését szánalommal  
keverve részletezte, hogy     

hogy rugkapált a szegény csirke  
s hogy most jön majd a második  
és hogy ő soha húst ezentúl,  
soha csirkehúst nem eszik.     

– Érdekes is volt, – mondta aztán,  
s nekem elszorult a szivem  
s kezemben megállt a borotva,  
mert elképzeltem hirtelen,     

hogy mi lenne, ha volna… Vagy tán  
van is?… Van!… Vannak szörnyeteg  
óriások!… S már Lóci torkán  
s magamén láttam késüket     

és már csak roppant messzeségből  
hallottam a gyerek szavát:  
– Tudod, apu, mikor megölték,  
nem a szívem volt, ami fájt,     

hanem – mondta – valami itt bent  
a torkom szorította meg! –  
A hang elnémult, én meg arra  
gondoltam, hogy öreg leszek     

s jön az Idő, egy óriás Kéz…  
És ekkor behangzott a vad  
rikácsolás, amit a másik  
csirke csapott a kés alatt,     

és Lóci szörnyűködve újra  
rohant már, könny ült a szemén:  
– Borzasztó! Várjon meg, Mariska,  
hadd lássam, hogy hal meg szegény!   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése