2024. december 24., kedd

Ady Endre: Egy jövendő karácsony

Jön a Karácsony fehéren 
S én hozzám is jön talán majd 
Valaki a régiekből. 

Csöndesen lép a szobámba 
S én köszöntöm: „ Béke, béke.” 
A küszöbön sápadt orvos. 

És szorongva szól a vendég: 
„ Ma Karácsony van, Karácsony, 
Emlékszel a régiekre?” 

És bámulva és vidáman 
És kacagva mondom én majd: 
„ Ma Karácsony van, Karácsony.” 

És szorongva szól a vendég: 
„Valami tán fáj a múltból?” 
Megmozdul a sápadt orvos. 

És bámulva és vidáman 
És kacagva mondom én majd: 
„ Hiszen én még sohse éltem.” 

És hörögve mondom én majd: 
„ Ki a szobámból, pogányok.” 
Döng az ajtóm és bezárul. 

És hörögve mondom én majd: 
„ Hiszen én meg se születtem. 
Karácsony van, száll az angyal.” 

És a nagy, szomorú házban
Zsoltárokat énekelve 
Hajnalig várom az angyalt.  

Molnár Virág: Grimasz




„ Mária…megszülte elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.” 
(Lk 2:7)     

       Néhány hónappal ezelőtt, amikor látogatást tettünk egy baráti házaspárnál, akik pumi kutyákat tenyésztenek, az egyik kutyus nagyon jót aludt az ölemben. Nem győztem szeretgetni, dédelgetni, majd nagy szívfájdalommal visszaadtam a gazdiknak, amikor haza indultunk. Két hét múlva láttam a hirdetést, hogy még mindig gazdit keresnek neki. Összeült a családi kupaktanács és eldöntöttük, megvásároljuk. Felhívtuk kedves barátunkat, mondta, hogy mehetünk is a kutyusért, így autóba ültünk, és indultunk.  

Amikor fizetni szerettünk volna, azt a választ kaptuk, hogy ő ajándék. Ajándék? Tudtuk az árát, ami nem kevés, de nem értettük, hogy miért. Miért? Mert senkinek sem kellett. Az érdeklődők sorra visszaléptek, amikor kiderült, hogy kan kutyus, így hamar kiviláglott, nincsen és nem is lesz számára hely.   

Megérkezésével természetesen átrendeződött az életünk. Sétáltatás, házirend, állatorvos, kutyasuli, bundaápolás. Mindez lehetne teher is, ám nem az, mert az életünk részévé vált Grimi, akit nagyon szeretünk.  

Azóta is sokat töprengünk, miért nem kellett senkinek, mikor annyi örömet okoz. Miért? Azért, amiért Jézus sem kellett már születésekor sem. Azért, mert az Ő befogadása megváltoztat mindent. Átrendezi az ember teljes életét. Igaz, kényelmesebb elutasítani, mint ahogy történt a születésekor is, mindenféle indokra hivatkozva. Nem érek rá, nem érdekel, a keresztyének is követnek el bűnt, nekem így is teljes az életem stb. Mi történik azzal, aki nem fogadja be? Szegényebb lesz megannyi áldással. A bűnbocsánat, az újjászületés, a hit általi békesség, a hála, az öröm csodáival.  

Akkor, 2000 évvel ezelőtt nem Jézusnak volt szüksége arra, hogy befogadják. Az Úr vigyázott rá, gondoskodott róla. A befogadásra ma sem neki van szüksége, hanem nekünk. Ha elutasítjuk, ha nincsen számára hely, az áldások során kívül még az örök életből is kizárjuk magunkat.   

Adjunk neki helyet bátran! Hadd jöjjön az a változás, ami megtart és felemel. Meglátjuk, annyi kimondhatatlanul sok örömben lesz részünk, amennyit csak Istenünk adhat ajándékul a Benne hívő gyermekeinek.   

Forrás: Napi Ige és gondolat

Major Petra: Fényfüzér egy ablakban












Ki tudja, mi van mögötte, 
talán fele ennyire se szép, 
lehet a magány rejtekhelye ez 
vagy a némán tűrt pofonoké, 
de ha hunyorogva nézed 
vagy éppen könnyes szemmel, 
csak remegő színes karikák, 
s ha összeérnek, halmazaikban 
csupa decemberi titok ring, 
mintha apró világítótornyok üzennének: 
ezt vártad, itt megérkezhetsz!

Gősi Vali: Jászol-melegben












Ha már csak halványan élnek 
a fahéjillatú, 
vége-nincs, 
beszédes mosolyoktól fényes, 
világmegváltó esték, 
mikor még végérvényesnek hitt kiábrándulásaink 
sem tudtak lehúzni az agyagos földig, 
és makulátlan, félszeg gyermeki tisztasággal 
vallottuk meg a fenyőillatban, 
az ünnepi asztal körött, 
csalódásainkon át is megérlelődött, 
újjászülető szerelmeink, 
hazugságaink legfeljebb apró, 
kegyes füllentések, 
könnyű röptű valótlanságok voltak, 
mint az elhulló tűlevél, 
ha fölkapja a fenyőfa alól 
és széthordja a játszi szél, 
ha legbelül már csak 
a végeérhetetlen, 
némaság beszél 
akkor sötét hamisságaink 
kilátszanak majd a fehér csend alól,
ráeszmélünk, 
hogy ez már nem az igazi ünnep, 
nem az a meghitt jászol-meleg, 
inkább valami 
megmásíthatatlan végveszély, 
hogy a csípős gyantaillatban 
lángra kap és hamuvá ég 
a szeretet.   

Percze Miklós: a pillanat

Tudjuk, hogy ismét a miénk lesz, 
de még most is 
izgalommal várjuk 
tudjuk, hogy megjön, mint őszi 
vetésre a téli hó, s 
fáradt szemünkre álmunk 
zakatol agyunkban a vágyvonat, 
hisz’ újra, meg újra 
haza kell találjunk, 
és csillogó szemekkel, a mennyből 
eljött Angyalainkkal 
a fenyőnk előtt álljunk  

Várni tudtunk rájuk, a lelkünk mélységből 
jövő, szépet érdemlő türelmével 
csak suttogjuk, ha megjöttek az ÁMENT  

Percek, órák, napok, hetek, az esztendővel 
múlnak, de ajándék ez a pillanat, 
mert mienk, mit elhozott az ADVENT

2024. december 23., hétfő

Ágai Ágnes: Túra et natúra




Járta a természetet.
Megéledt benne.
Felszippantotta a folyókat,
elkanyargott a patakokkal,
lezuhogott a vízeséssel,
szétáradt a tengerekben,
nekiütközött a hegyeknek,
végigterült a mezőkön,
lebukdácsolt a hasadékba,
befészkelődött az üregekbe.

A fák előreköszöntek,
a virágok kitárultak,
a fűszálak felegyenesedtek,
a rovarok percegtek,
zümmögtek, cirpeltek, dongtak,
a madarak csicsongtak,
minden élt, hullámzott, hangzott.
Aztán elhalkult.
Ember nélküli csönd
ült a tájra.
Egyedül volt a világgal
és önmagával.

Somlyó Zoltán: Őszi vers










Megérted az őszt... a rövidült napok 
susogó alkonyát, levelek rozsdabarna 
szinét s a piros estet, melynek leple alá 
vonul álom felé ember és minden barma.  

Megérted: rádesik az ablakon keresztül 
a napsugár: az égnek szőke, tömött haja. 
És mustszagot lehelve és mámorát kínálva 
nyílik meg lábad előtt a pince ajtaja.  

Be jó is, hogy megérted. Helyetted most ki inná 
gyümölcsök sárga mézét és vágyódó rimek 
aromás teáját a csöndes kis szobában, 
amelynek ablakán a függöny széltül remeg.  

Vedd a mosolygó almát és a csengő barackot, 
és vedd a szóló szőlőt s áldd meg a pillanat 
mennyei tisztaságát s csillagát életednek, 
mely akkor lesz legfénylőbb, amikor leszalad...

2024. december 22., vasárnap

Advent 2024



Advent negyedik vasárnapja.


2024. december 21., szombat

Heltai Jenő: Vallomás












Mi ketten egymást meg nem értjük 
nagyon sajnálom, Asszonyom 
de ha nem kellek szeretőnek 
egyébre nem vállalkozom.  

Például arra, mit gyakorta 
szónoki hévvel mond Kegyed,
hogy meggyötört szegény szívének 
legjobb barátja én legyek.  

Legjobb barát! Szavamra mondom 
megtisztelő egy hivatal 
de nem vagyok hozzá elég vén 
s ön aggasztóan fiatal.  

Ön csupa élet, csupa illat 
lángol, vakít, hevít, ragyog 
hát hogyne szomjaznám a csókját 
én, aki angyal nem vagyok?  

Olyan kevés amit kívánok… 
Ha osztozkodni restel is
legyen a tisztelt lelke másé 
nekem elég a teste is.  

Legyen lelkének egy barátja
kivel csevegni élvezet 
de ez az őrült, ez a mamlasz 
ez a barát nem én leszek.  

Legyen övé minden poézis 
és az enyém csak ami tény 
ő oldja meg a problémákat 
a ruháját viszont csak én.  

Hogy ez a hang szokatlan Önnek 
kétségbe kérem nem vonom 
de annak, hogy megértsük egymást 
csak egy a módja Asszonyom:  

Adjon az Úr, ki egy tenyérbül 
rosszat is, jót is osztogat 
rosszabb erkölcsöket Kegyednek 
vagy nekem adjon jobbakat!

Szabó Lőrinc: Ősz az Adrián

Félig vízben, félig a parton 
fekszem az őszi ég alatt; 
egyszerre ringat és melenget 
a tenger és a déli nap:  

szikrázó ujjai becéznek, 
gyúrnak, gyötörnek édesen, 
húnyt szemmel és borzongva tűröm, 
hogy paráználkodnak velem.  

Húnyt szemmel és borzongva tűröm 
a nap s a tenger csókjait 
s testem gyönyörűsége némán 
könyörög és imádkozik:  

Ragyogj át, napfény, moss ki, tenger,
ragyogj át, mint az üveget, 
bent moss ki, mélyen, ahol annyi 
fáradt sötétség didereg;  

ragyogj át, fény, öblíts ki, hullám, 
hogy meggyógyuljak odabenn, 
világítsatok át egészen, 
hogy lelkem új és friss legyen;  

ősz van, – fűtsetek át sietve, 
jóságos, erős sugarak, 
hadd vigyem magammal a télbe e 
tiszta, kései nyarat!

2024. december 19., csütörtök

Ferenczfi János: Testté lett




János Evangéliumából: 
„ Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és az Ige Isten volt. Ő kezdetben Istennél volt. Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága. A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be. Megjelent egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. Ő tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, de bizonyságot kellett tennie a világosságról. Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba. A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: a saját világába jött, de az övéi nem fogadták be őt. Akik pedig befogadták, azoknak hatalmat adott arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazoknak, akik hisznek az ő nevében, akik nem vérből, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.”     

János Evangéliumát különösképpen szeretem, mert filozofikus alapossággal tárja fel a Biblia megértésének logikai kulcsait.  

Azzal a szóval kezdődik, amivel az egész Szentírás: kezdetben. A Biblia nem természettudományos mű, ám meggyőződésem, hogy nem állít olyat, amivel a komoly tudományos tények ütköznének. Amíg Mózes első könyvében az Istentől elszakadó ember nézőpontjából meséli el a kezdetet, itt a nézőpont más. Itt arról van szó, hogyan hidalta át Isten ezt a szakadékot. Ez a szakadék ugyanis az eredendő bűn. A bűn pedig nem az, hogy valaki rosszat tesz. A rossz cselekedet úgyszólván csak tünete a bűnnek. A bűn egy állapot: az Istentől elválasztott ember állapota. A bűnből való szabadulás következménye a rossz cselekedetek elhagyása, de az alapvető eredménye az, hogy ez az elszakítottság megszűnik. Isten és ember ismét közösséget alkot.  

János Evangéliumának fordítása olykor megnehezíti az értelmezést. De ez könnyen feloldható. Az idézett rész főszereplője az „ Ige ”. Eredetileg: Logosz. Isten teremtő szava. Világos, hogy itt a Megváltóról van szó, Jézusról, aki a Krisztus. Jézus azt jelenti: Isten megszabadít. A Messiás azt jelenti: Isten felkentje. A Krisztus ennek görög megfelelője, amely a latin közvetítésével elterjedt a legtöbb nyelvben.  

Jézus Krisztus tehát Isten teremtő szava, kijelentése, üzenete. Ez tehát az az üzenet, amely minden előtt volt. Kezdetben, még mielőtt a teremtés, a világ keletkezése bekövetkezett volna.  

Isten Igéjéről (a teremtő szóról) máshol így beszél: élő és ható. Tanulságos, hogy a görög eredetiben az energia és a dünamisz (dinamizmus) szavak szerepelnek. A szónak jelentése van, s azon túl energiája (ereje) és dinamikája (hatása). És az a szó nem más, mint a megváltás. A megváltás pedig nem más, mint a közösség helyreállítása Isten és ember között. 

Honnan tudta Isten már a teremtés előtt, hogy a teremtés lényege, az ember majd megváltásra szorul? Aki az időt teremtette, az mindent lát az időben. De a kulcs nem ez. A kulcs az, hogy a Teremtő, azaz a Kreátor, a maga képére teremtette az embert. A kreálmány kreatív. Nyugtalan módon az ismeretet keresi, s ez a keresés vitte bűnbe, azaz: ez szakította el Istentől. Azt is meg akarta ismerni, amit nem Isten ismertetett meg vele. Mindezek felett az ember méltóságot és szabad akaratot kapott. Lehetetlen lett volna Isten akarata ellen tenni szabad akarat nélkül. És bár az ember épp e tett révén vesztette el szabadságát, a szabadságunkra és méltóságunkra vonatkozó eredeti isteni terv abban látszik meg leginkább, hogy kicsivel a kezdet után még erre is volt szabadságunk.  

Az Ige Istennél volt és az Ige Isten volt. Az Ige és Isten egy. Isten szava és lényege egy. Nincs kétség, nincs bizonytalanság. Isten önmagából fakadóan az, akinek kijelentéseiből ismerjük. A legfontosabb kijelentés pedig maga a Megváltó, akiben testet öltött az eredendő isteni akarat. Az az akarat, hogy az ember visszanyerje méltóságát és szabadságát.  

Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Isten egy! A Fiú Isten és az Atya egyek. A teremtő Szó részese a teremtésnek, hiszen a Biblia leírása szerint a teremtés Isten kimondott (kijelentett) szava által történt meg. Isten azt mondta: legyen, és lett.  

Azt, hogy a világ hogyan keletkezett, vagy, hogy van-e Isten, a tudomány nem csupán megválaszolni nem tudja, de vizsgálni sem. Az elméleti fizika nanoszekundumokra képes megközelíteni az ősrobbanás pillanatát, de egészen odáig, és főleg az előttig nem képes hatolni. A pillanat, amikor a szó hatására a világ „lett”, a tudomány számára megragadhatatlan. Amit a fizika állít, az szinte felfoghatatlan. A világ összes anyaga és energiája egy végtelenül kicsi pontba sűrűsödve várta a robbanást, amit nagy bummnak, vagy ősrobbanásnak neveznek. Ebben a végtelenül kicsi pontban nem volt anyag és energia, csak az a differenciálatlan, végtelen sűrű valami, ami elképesztő erővel és sebességgel kezdett tágulni a mi univerzumunkká. A mai számítások azt mutatják, hogy ez a tágulás azóta is gyorsul. Mind e közben pedig a galaxisok fokozatosan beleroskadnak azokba a szupermasszív, tehát óriási fekete lyukakba, amelyek a gravitációs középpontjukban vannak. Így van ez a Tejút-rendszerrel is. Egyes tudósok multiverzumról beszélnek, mert hihetetlennek tartják, hogy csak egy világ létezne. Ám az univerzumon túlra nem látunk, mert ahhoz időben távolabbra kellene látnunk, mint amikor ez a világ keletkezett. Márpedig, ha felnézünk a csillagos égre, a múltba látunk, hiszen a saját napunk fénye is tizenegy perc alatt ér el hozzánk. Az ismert világ határa az a legtávolabbi pont, ahonnan valami fény eljut hozzánk, mert az a fény nem csupán térben, de időben is a lehetséges legnagyobb távolságból érkezik.  

Azt tudjuk, hogy a világ létrejött, hiszen van, létezik. Az idézett részben a Biblia azt mondja, hogy az Ige által, tehát Isten teremtő szava által lett. A szó információt hordoz, és ahogy rámutattunk, energiával és hatóerővel rendelkezik. Ez a szó maga Isten, a Megváltó, akit hitünk szerint emberként is megismerhetett a világ.  

Róla ezt mondja: Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága. Nyilvánvaló, hogy nem a biológiai vegetativitásról beszél. Az élet, mégpedig az örök élet nem más, mint közösség Istennel. Másutt azt mondja: aki bennem hisz, ha meghal is él. Azaz, a test halálán túl is van élet, amit elkezdhetünk élni már ebben a világban, és nem kell véget érnie a testünk pusztulásával. Ebben nem az a legfontosabb, hogy van élet a halál után, hanem az, hogy van élet már a testi halál előtt is.  

Mindez hit kérdése. Metafizikai és filozófiai kérdések. Úgy tűnik, a tudományok számára ez bolondság. De nem az. A tudományok számára ezek láthatatlan területek. Nincs mód tudományos kérdéseket feltenni és válaszokat kapni ezek vonatkozásában. Ezekről tehát a tudós is a tudomány nélkül kénytelen gondolkodni. Ezért van szükség hitre. A hit pedig nem valamiféle vélekedés, hanem bizalom Isten iránt. Bizalom abban a tekintetben, hogy a Szó igaz. Jézus ezt mondta magáról: Én vagyok az út, az igazság és az élet. Isten Mózesnek ezt mondta: Én vagyok. Véletlen-e ez az egybeesés? Hiszem, hogy nem az. Istent nem tudjuk megnevezni. Azt tudjuk róla csupán, hogy ő van. Felette áll az időnek, a teremtett világ minden korlátjának, mert ezt mind ő hozta létre. Minden, ami létezik, valamitől függően létezik, kivéve Istent.  

A Szó az igazság. Isten szava tehát igaz. Miért is hazudna? Kitől kellene félnie, hogy oka legyen elferdíteni az igazságot? És egyenlőségjelet tesz az igazság és az élet közé, s ezt teszi úttá, amelyen járhat az ember, ha vele szövetségre lép. Ez az élet. Ez az emberek világossága. A világosság nem az a fény, amit a szemünk érzékel. A világosság az az ismeret, ami által eligazodunk az élet kérdéseiben. Mégpedig nem csak a földi élet, hanem a kézzelfoghatón túli élet dolgaiban is.  

A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be.  

Mi ez a sötétség? Ez az Istentől elszakadt emberek világának sötétsége. Az ember nehezen vallja be, hogy tévedett, hogy gyenge, hogy önerőből nem képes az élettel megbirkózni. Nehéz bevallani azt, hogy segítségre van szükségünk. Isten eljött, hogy segítsen, de az ember nehezen néz szembe azzal, hogy szüksége van erre a segítségre. Az az ajánlat, hogy ő segít, szemben áll azzal a hittel, hogy megy saját erőből is. Olyan ez, mint a dacos gyermekben a gőg. A segítő kezet elutasította a világ. A sötétséget választotta, és általában a sötétséget választja azóta is. A világ Isten nélkülivé és embertelenné vált. Nem érvényesül az ember méltósága és szabadsága. Az ember, akit Isten a maga képére teremtett, hogy a világban az ember méltósága mutassa meg Isten dicsőségét, többnyire nyomorult állapotban van. Hihetetlenül sok ember éhezik. Hihetetlenül sokan nem jutnak tiszta ivóvízhez, orvosi ellátáshoz. Hihetetlenül sok ember él fedél nélkül, rabszolgaságban, elvetetten, vagy háborúktól sújtottan. S habár mi a Föld szerencsésebb részén élünk, itt is nő a nyomorgók és megalázottak száma. Egyre többen veszítik el méltóságukat, hitüket a jövőben. Egyre több a nyomor. S azt, hogy az emberek egy része nyomorúságba taszítja a többi embert, Istenre hivatkozva magyarázzák, ami a legalantasabb hazugság és képmutatás.  

Az ember nyomorult állapotban van, amiből képtelen a maga erejéből szabadulni. Azok, akik nyernek mások nyomorán, magukat talán megmentik a földi élet egyes kínjaitól, de másoknak sok szenvedést okoznak.  

Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba. A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: a saját világába jött, de az övéi nem fogadták be őt.  

Az ember tehát a tudást kereste, de sötétséget talált. Isten nem azért zárta el bizonyos dolgok tudását, mert irigy az emberre, hanem mert még nem volt időszerű. Van, amit nem osztunk meg a gyermekkel, míg fel nem nő. Isten nem a tudás, vagy a tudományok ellen van, hanem az embertelenül, az ember kárára használt tudástól óv. „ Mindent megvizsgáljatok, ami jó, megtartsátok!” – tanítja Pál által.  

A sötétségben pedig könnyű eltévedni. Isten ajánlata az, hogy kivezet a sötétségből. Az isteni kijelentés a világosság, amivel tájékozódni tudunk. A megváltás az, ami kihozza az embereket a sötétségből. Pál azt mondja, nincs más ismeretre szükségem. Ezzel nem a tudományokat, vagy a műveltséget veti el. Pál korának műveltségében kiemelkedően jártas volt. Azt mondja, hogy a legfontosabb kérdésekre ő Isten szavában találta meg a választ.  

Azzal, hogy Isten eljött a világba, és elérhetővé tette magát minden ember számára, elhozta a lehetőségét annak, hogy ezt a világosságot mi is megtaláljuk. Jézus Krisztus nem elzárt trónteremben élt, hanem közemberként járt-kelt a világban, és mindenki megszólíthatta őt, bármilyen rangban, vagy társadalmi státuszban is állt. Igaz, ő bizonyos időben és bizonyos helyen volt megtalálható. Ma azonban bárhol és bármikor.  

Isten eljött tehát a világba, a választottak közé. Milyen szomorú, hogy a választottak nem fogadják be őt! Nem, nem a zsidók vetették el Istent! Istent a vallásos gőg mindig is levetette és elveti. A vallás számára Isten túl egyszerű. A vallásosság úgy tekinti, Isten túlzottan elnéző a bűnösök iránt.  

Azért van így, mert a vallásos gőg azt képzeli, hogy a kegyes ember hozzátesz valamit a saját megváltásához. Olyan ez, mintha a Holdra kellene utaznunk, és azt mondaná a bolond, hogy őt könnyebb elvinni oda, mert magasabbra tud ugrani. Azt tanácsolom tehát az önigazult, vallásos embereknek, hogy ne ugráljanak!  

Akik pedig befogadták, azoknak hatalmat adott arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek.  

Isten gyermeke. Mit jelent ez? Ha Isten a legnagyobb király, ahogy az, úgy az ő gyermekei hercegek. A hercegeken pedig jelen van a király tekintélye. Ez felelősséggel jár. Sokan a dicsőséget látják ebben, és azt kívánják! Szinte mutatványossá teszik Istent, hogy a saját dicsőségüket kiélvezhessék. Csodaautomatának hiszik őt. Ha pedig onnan nem jön a mutatványhoz a csoda, hát beszerzik máshonnan.  

Az igazi csoda azonban az, hogy elkezdhetünk élni még a halál előtt. Nem emel ki minket a világból, de befogad a családba. Ez pedig nem egy maffia család, hanem a legnagyobb és legjobb király családja. Igen, ebben hatalom van. A hatalommal pedig az él helyesen, aki alázattal teszi.  

Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.  

Amikor azt mondja, hogy az Ige testté lett, ezen azt érti, hogy Isten emberré lett. Nem turistáskodott a világunkban, mint ahogy gazdag európaiak luxus útra mennek Afrikába, hanem magára vállalta az emberi élet minden körülményét, nehézségét, nyomorát. Úgy érzett örömöt és bánatot, kétséget, kínt, fájdalmat és félelmet, ahogyan mi. Valóságos Isten és valóságos ember. Ennél közvetlenebbül nem vállalhatott volna velünk közösséget. Még csak nem is királyi palotában született, hanem egy egyszerű mesterember családjában. Mint sokan mások, ő is hamar félig árva lett. Úgy élt, mint sokan abban a korban. 

Isten vállalta a bukott ember sorsát, hogy emberként győzze le azt, ami az embert elszakította tőle.  

Mind ebben sokan a dicsőséget szeretik látni, ami valóban felemelő. De lényegesebb, hogy telve volt és van kegyelemmel és igazsággal. A vallásos gőg pedig épp ezeket nélkülözi.  

Mit mondjunk tehát mindezekről?  

Karácsonykor a mindenen felülvaló szeretet ünnepeljük. Sajátságos tény, hogy Jézus minden bizonnyal nem a téli napforduló idején született, hanem a zsidó újév kezdetekor, tehát a Gergely naptár szerint szeptemberben. A fény ünnepe, amit az egyház „ kanonizált ” valójában egy pogány ünnep áttematizálása. Vagy fordítva talán. Olykor már sokkal több van a pogányságból a keresztény ünnepekben, mint Isten szavából. Értem én, hogy ő a világ világossága, de a dátum áthelyezése mégiscsak sok kérdést vet fel.  

Felvetődik természetesen az a kérdés, hogy Jézus, József fia élt-e, létezett-e. Nagy Heródes népszámlálásának iratai elvesztek. Vagy Jeruzsálem kifosztásakor, vagy az Efézusi Könyvtár leégésekor megsemmisültek. Nem tudhatjuk tehát, hogy összeírtak-e akkor Betlehemben egy József nevű férfit, valamint a vele lévő Máriát, és az épp akkor született gyermeket, Jézust. A dokumentumok, amelyekben ezt kutathatnánk elvesztek, megsemmisültek. Úgy jártunk tehát, mint a világ keletkezésével: kénytelenek vagyunk az ismeret (a megismerhetőség) helyett a hitre támaszkodni. A Biblia egészének logikája arra mutat, hogy meg kellett születnie. Természetesen, a Bibliához is lehet sokféle a viszonyunk attól függően, hogy van-e bizalmunk, hitünk az iránt az Isten iránt, akinek a szavait olvashatjuk benne. Sokaknak ez bolondság, de másoknak (nekünk) megtartó erő.  

Nem várhatom el senkitől, hogy higgye azt, amit én hiszek. Aki hisz, attól sem várhatom el, hogy úgy vélekedjen a hit kérdéseiről, ahogyan én. Csupán azt kérhetem, hogy akik ezeket a sorokat olvassák, próbálják megérteni a motivációimat.  

Az embert a hitem szerint a teremtő (kreátor) alkotta kreatívvá, szabaddá és az ő méltóságának visszatükrözőjévé. E hitből kiindulva logikus vágy, hogy megélhessük az emberi kreativitást, a szabadságot és a méltóságot. Mégpedig minden fölösleges korlátozás nélkül. A korlát pedig Jézus parancsából fakad: szeresd felebarátodat! Tehát az én szabadságom egyetlen korlátja ez: ne árts másnak!  

A művészet az emberi kreativitás és igazság-keresés egyik ősi, és jó esetben mélyen őszinte módja. Isten előtt minden ember egyenlő. Előttem minden művész egyenlő, nem mérlegelhetjük azt, hogy kik kinek a kicsodája. A művészet maga is beszéd. Amíg a művész őszinte és igaz dolgokat mond el az alkotásaiban, addig az működik. Talán nem teremtünk egy egész világot, de valamiféle világot a művészet mégis minden alkotásban megteremt. Isten maga a szó. A művész pedig olykor szószóló. Nem baj, ha a maga mondandóját mondja el, nem baj, ha bizonyos helyzetű és állapotú emberek nevében beszél, ahogy azt is megteheti, hogy Isten szavát tolmácsolja. Csak mondja az igazat és a valódit!  

A művész tehát félig filozófus, félig próféta, és egészen forradalmár. Nem azért, mert kétszáz éve így látta ezt a romantika, hanem azért, mert a művész dolga az, hogy szóljon mások helyett is, mások érdekében is. A művész szükségszerűen humanista, mert szeretnie kell az embert, majdnem úgy, ahogy Isten szeret mindannyiunkat.  

Nem az a művészet csúcsa tehát, ha valaki valamiféle ismeretet, hagyományt, formát kitűnő mesteremberként követni, reprodukálni, tovább fejleszteni képes. Ez szép. Nem vagyok a mesterségbeli tudás ellen. De azt gondolom, az az igazi művész, aki szólni tudja azt, ami igazán lényeges. Amit szólni kötelesség.  

Megjelent egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. Ő tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, de bizonyságot kellett tennie a világosságról.  

Szólnom kell még a két Jánosról. Jánosról, a keresztelőről, és Jánosról, az evangélistáról.  

Keresztelő Jánosról ezt írja: Megjelent egy ember, akit Isten küldött. Sokan úgy lépnek fel, mint ha a tehetség, és a tehetséghez társuló éleslátás érdem lenne. Nem az. Adottság, vagy isteni adomány, kinek-kinek hite szerint. Az ilyen emberről azt írja a Biblia: „tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról.” Ez a művész elsődleges feladata. Tanúságot tenni a világosságról, az igazságról, az emberhez méltó világról és életről. A művész az igazságról tesz tanúbizonyságot. Ha nem ezt teszi, akkor csak a formák tudója, díszítő mester, dekoratőr. A művész dolga nem az, hogy szép dolgokat alkosson, hanem az, hogy elmondja az igazat és a valódit.  

János, az evangélista hallgat a maga szerepéről. Pedig ő az a krónikás, akinek a munkája eredményeként mindezekről tudunk. Ő a szerkesztő, aki összegyűjti és az olvasó elé tárja mind azt, ami jobbá, szebbé, igazabbá tehet minket, s ez által a világot. A szerkesztő Isten krónikása, aki a mindennapok káoszából kiválogatja a lényeges, maradandó, érvényes üzenetet, és fényre bábáskodja, hogy eljusson mind azokhoz, akik sötétségben ülnek, de fényre vágynak.  

Isten szava testté lett, és ez fordulópont a világ életében. Legyen ereje és hatása a mi szavunknak is! S mert ez lehetséges, szóljunk azzal a felelősséggel, ami együtt jár ezzel. A Nagy Kreátor (teremtő) kreatív kreálmányai (alkotásai) vagyunk. Kreatív módon szólhatjuk azt az igazságot, amit mások sokszor nem tudnak olyan pontosan, tömören és élesen megfogalmazni, mint mi. Ha az igazat szóljuk, egybe vág a szavunk Isten szavával, hisz Ő maga az igazság. Hittel, vagy hit nélkül, de azt az igazságot keressük, azt igyekszünk megfogalmazni, ami megszabadítja a sötétségből az embert.  

Legyen ehhez több erőnk ma és holnap, mint tegnap volt!

2024. december 18., szerda

Jávorka Ágnes: A rózsa utolsó szavai




Mikor lehullt az utolsó szirma is, ezt mondta: 
Látjátok a tüskéim? 
Még mindig rózsa vagyok.

Rab Zsuzsa: Lehet

Hát még lehet? 
Mégis lehet? 
Lehet? 
Virágos isten küldött tégedet! 
Megint veled? veled, veled, veled? 
Az ócska sláger-dallam is nevet, 
sajnos, a vénkisasszony is nevet, 
mitagadás, a bácsi is nevet 
nevet, nevet, hogy lehet, 
hogy veled, 
megint veled, hogy azértis, lehet, 
hogy tiporjuk vakon az éveket, 
külön-külön, mégis veled, veled, 
a metrólépcsőn ifjú szédület 
röpít és részegít, s az is nevet 
és csúfolódón nyelvet öltöget, 
azt mondja mégis, hogy lehet, lehet,
bócorgok majd, vénasszony, nélküled, 
és zörgő szíved is szeret, szeret, 
s már nem számoljuk rég az éveket, 
már rég nem tudjuk, mi is lehetett, 
kicsoda játszott velem és veled, 
csak azt tudjuk, hogy lehet még, lehet – 
sors ez? vagy harc? szerelem? szeretet? 
Majd vénülök magamban, nem veled, 
mint olvasón, morzsolok éveket, 
pereg a múlt, a majdnem-lehetett, 
és minden éjszakám veled, neked, 
és minden reggelem neked, veled, 
és mindig nélküled és nélküled, 
halálos ágyamon, ott is veled. 
Lehet, lehet, lehet? Már nem lehet. 
Amire nem jutott szavam neked, 
elmondja majd istenem-istened.

Rab Zsuzsa: XC. zsoltárra












Elejitől 
magamban kellett volna bíznom. 
Most már 
az öncsalás se tesz csodát. 
Fejem alá szorítom 
megszenvedett nyugalmam 
hűvös és tiszta vánkosát.

Lackfi János: Bárki lehet

Bárki lehet boldog. 
Bárki lehet boldogtalan. 
Nem kell hozzá képesítés, engedély, 
megbízási szerződés. 
Ismerek rákos beteget, aki boldog. 
Ismerek börtönlakót, aki boldog. 
Ismerek komoly fogyatékkal élőt, aki boldog. 
Ismerek elhagyott, megcsalt embert, aki boldog. 
Láttam haldoklót, aki boldog volt. 
A boldogság nem fájdalommentes 
és nem problémamentes, 
nem is részvétlen, 
és homokba se dugja a fejét. 
A boldogság áram, 
melyre rácsatlakoztathatjuk
lelki kisgépeinket. 
A boldogság azért van, hogy használjuk, 
de nem szűnik meg, ha nem használjuk. 
Akkor is van, 
ha nem csatlakoztatunk rá semmit. 
Akkor is ugyanolyan erő van benne, 
ha mi csak siránkozunk, 
miért nem működik a gép, 
melyet be se dugtunk a konnektorba. 
A boldogság ott van a kezünk ügyében, 
de sokszor kétajtós szekrényt, vaságyat, 
öreg biciklit, kiszuperált bojlert 
halmozunk elé, mindazt, 
amit csak összeguberáltunk 
múltunk romjaiból, 
jó lesz még valamire. 
Aztán átkozódva nyújtózkodunk, 
hogy a boldogság 
milyen elkeserítően elérhetetlen. 
A boldogságért nem kell gürizni, 
ügyeskedni, alaptőkét gyűjteni. 
A boldogságra meg kell nyílni, 
kapcsolatba kell lépni vele. 
A boldogságtól ordítani tudnánk, 
de az is elég, ha suttogunk. 
Nem azért jöttünk a világba, 
hogy annak romlottságán sírjunk-ríjunk, 
hiszen a boldog Isten dicsőségét hirdetjük.