2025. április 14., hétfő

Bella István: Egyedül




Olyan szép ez a reggel, gyere építsünk belőle házat,
világosságból a világosságnak,
magas falakkal, hajnallal, csupa déllel,
megterített asztallal, az asztalon virág kenyérrel.

Olyan szép ez a reggel, gyere építsünk belőle házat,
nevessen a kanál, örüljön a leves jó szagának,
vicceket sustorogjon a víz, a tányér kerek képe elvigyorodjon,
s legyen aki hallgatja, elmosolyodik, legyen a hajnalból asszony.

Olyan szép ez a reggel, gyere építsünk belőle házat,
négymilliárdan a négymilliárdnak –

– ám ekkor így szólt bennem egy arramenő:

Micsoda nyomorúságban lehetsz, te szegény,
hogy mindezt így kitaláltad.

Csukás István: Címnélküli vers

Milyen álom egyensúlyoz 
és miféle ébrenléttel, 
hogy ami nappal felépül, 
omlik össze bennem éjjel? 

Kalapot emel a bánat, 
s belép az öröm, rámköszön. 
Ide-oda lengő ajtó
kedélyem: homály s fényözön. 

Mészkőszínű holdsütésben 
vonat csattog át a szobán, 
szívverés iramlik eltünt 
percek indóháza után. 

Lent az utcán nyílik végre 
két szívverés közt a gázló, 
indulok feléd, szerelmem, 
s elsüllyed a buszmegálló. 

Sóhajtva majd visszahívlak, 
könnyezve majd elbocsájtlak. 
Nekiütődsz, végső lökés 
leszel, a holt ér falának. 

Mesebeli puszták, rétek 
hófehérre beretválva 
körülállnak majd szótlanul, 
ha kialszom, mint a lámpa. 

Az ereszről lóg az alkony, 
büféből ételszag árad, 
kirakatüveg vizében 
gémnyakú palackok állnak. 

Mozi vöröslő ajtaja 
csókol képen, csak előleg, 
nőt ígér árva férfinak, 
s filmszínészt magányos nőnek. 

Tárul Vénusz Légyfogója, 
gépies nász, rovarillat. 
Könnyezve majd elbocsájtlak, 
sóhajtva majd visszahívlak. 

Ami-volt sínpár a szívben, 
eltünt percek indóháza, 
az arasznyi végtelenbe 
csábít könnyű utazásra. 

A plusz-minusz osztinátó, 
dörgő semmi, omló visszhang 
föld alól s az égen túlról 
egyforma közönnyel biztat. 

A villamos ablakára
nyomom arcom, elfelejtlek 
ifjúságom, titkod őrzik 
a holttengeri tekercsek. 

Két szívverés közt a gázló,
vérbe fulladt csillag füstöl, 
bekormozza menekülő 
hátam, rámzuhan egestől. 

Csak félkarom, csak egy ujjam, 
ujjamon a köröm-ablak, 
érjen ki a levegőre, 
a rom alatt élők laknak.

Lent az utcán fehér szárnyam, 
eladó a ritka példány, 
fehér szárnyam összecsukva 
lóg az újságos bódéján. 

Én nem hiszem s én úgy tudom – 
fejem rázom, mint a gyermek, 
nincs bennem elég szánalom, 
bárkiért is hadra keljek. 

Özönlik, omlik, fuldokol 
sejtjeim mikro-évadnyi 
látomása, indulok az 
új naprendszert felavatni. 

Veszem kalapom, kabátom,
ha majd a halott évek 
ülnek szobádban, gondolj rám
hátat fordítva a fénynek. 

Két szívverés közt a gázló, 
volt s lesz árnyéka a falon. 
Éjszakám amit felépít, 
lebontja buzgón nappalom.  

Juhász Gyula: Mindenkinek

Ó emberek, szeretni kell a földet 
S szeretni kell borút és bánatot, 
Örülni kell derűnek és esőnek 
S dalolni kell, ha minden elhagyott. 

Örülni kell a gazdag hervadásnak, 
Dalolni kell a téli sírokon, 
Szeretni kell a csillagot s az árnyat 
És tudni kell, hogy gyöngy és könny 
rokon! 

Ezt hirdeti ma nektek egy magányos, 
Bánatos ember, aki messze ment, 
Ki mosolyogni tud már bánatához 
S vágynak, reménynek rég békét izent. 

(1913)  

2025. április 13., vasárnap

Cseri Kálmán: Szelíd király




Örvendj nagyon, Sion leánya, 
ujjongj, Jeruzsálem leánya! 
Királyod érkezik hozzád, 
aki igaz és diadalmas, 
alázatos, és szamáron ül, 
szamárcsikó hátán.  

Kiirtja a harci kocsit Efraimból 
és a lovat Jeruzsálemből. 
Kivész a harci íj is, 
mert békét hirdet a népeknek. 
Uralma tengertől tengerig ér, 
és a folyamtól a föld végéig.  

 Zakariás 9,9-10  


         Ma a virágvasárnapi történetnek nem egyetlen részletét szeretném elemezni, hanem tekintsük át röviden az egész szenvedéstörténetet, beleértve a virágvasárnapi eseményeket is, és vegyünk észre egy óriási különbséget Jézus és az Ő ellenségei között. Mi jellemezte ezeknek a sorsdöntő eseményeknek során a mi Megváltónkat és az Ő ellenségeit? Roppant jellemző ez, és nagy kérdés, hogy melyikhez állunk mi közelebb.  

Jézus ellenségei ekkor már teljesen beszűkült tudattal csak arra összpontosítottak, hogy Jézust el kell tenni láb alól. Egyetlen cél vezette őket, bármiről volt szó, mindig ez jutott eszükbe: Jézust meg kell ölni. Mégpedig lehetőleg a nagy páskaünnep előtt. Mivel azonban tudták, hogy népszerű, ezt titokban, csendben (Károli olyan szép fordítja azt a nehéz görög szót: zenebona nélkül) akarták végrehajtani.  

Jézust ezzel szemben teljesen az vezérelte, hogyan teljesítse mennyei Atyja akaratát, hogy elvégezze küldetését és megmentse az embereket. Köztük ellenségeit is. Hiszen még a kereszten is mentegette őket, imádkozott értük.  

Jézus ellenségeit gyilkos indulat vezérelte. Az Ő halálát készítették elő. Ezzel szemben Jézus éppen szenvedései és kereszthalála árán az életet tette hozzáférhetővé mindenki számára. Ellenségei készek voltak feláldozni Őt és bárkit, bármit saját céljaik eléréséért. Jézus kész volt feláldozni önmagát másokért, ellenségeiért is.  

Az előbbi indulatról tudjuk, hogy azt mindig az ördög piszkálja fel az emberben. Róla mondta a Megváltó: "emberölő volt kezdettől fogva." Az utóbbiról meg tudjuk, hogy Isten Szentlelke segít el mindenkit erre a magatartásra. Ugyanakkor érdekes felfigyelnünk arra, hogy Jézus ellenségei kényszerpályán mozognak. Mindenképpen meg akarják Őt ölni, de már nem gondolkoznak. Sokan már meg sem tudják mondani: mi bajuk van tulajdonképpen Jézussal? Mit old meg, ha Őt megölik? Egyáltalán megoldás-e ez, vagy ha az, nincs-e valami más megoldás is? A józanság, a tárgyilagosság teljesen hiányzik már azokból a tárgyalásokból, tanakodásokból, amikről olvasunk ezzel kapcsolatban. Idegesek, szorítja őket az idő. A páskaünnep előtt ezt le kell valahogy bonyolítani.  

Jézus pedig teljesen szabad. Felette áll az eseményeknek. Nem sodródik, sőt Ő irányítja az eseményeket. Tudatosan és célszerűen cselekszik. Ura minden helyzetnek. Nem bújik el a fenyegető veszély elől. Nem fenyegeti erejét fitogtatva ellenségeit. Nem kezd rejtőzködni. Szembe megy az ellenséggel, feltartóztathatatlanul halad célja felé nyugodtan, és legyőzetve is legyőzi őket. A világtörténelem legnagyobb győzelmét a kereszten aratta.  

A Kolosséi levél 2. részében Pál apostol nem győzi ezért magasztalni Őt, és keresi a szavakat, hogyan lehet leírni ezt a kozmikus győzelmet, hogy Jézus a kereszten lefegyverezte a fejedelemségeket és hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt aratott rajtuk. Ez a nagy különbség a kétféle gondolkozás között.  

Nézzük meg részletesebben is, hogy mit összeszerveztek Jézus ellenségei azért, hogy tőle megszabaduljanak.  

Már korábban ügynököket küldtek utána, akik figyelték és jelentették, mit tanít, mit cselekszik. Aztán kerestek a közvetlen közelében valakit, aki megvesztegethető. Ez volt Júdás. Neki volt egy gyengéje: a pénz beteges szeretete. Amikor pénzt ígértek, ha kiszolgáltatja nekik Jézust, vállalkozott erre. Tökéletesen előkészített akció volt az, ami a Gecsemáné-kertben történt. Az időpont, a helyszín, a titkos jel (a Júdás-csók), minden gondosan elő volt készítve. Az egyetlen fegyvertelen Jézus ellen egy nagy létszámú, felfegyverzett sokaság vonult fel.  

Még azon az éjszakán lezavarták a koncepciós pert. A halálos ítélet természetesen már előre készen volt, úgy ahogy ez a későbbi századokban is történni szokott. De az összes többi szennyes eszközt is elővették a készletből, mert Pilátust rá kellett venniük arra, nehogy meghiúsítsa tervüket, vagy nehogy késleltesse Jézus megölését. Éppen ezért érdemes végigolvasnunk a történetet, hogy hemzsegnek ezek az eszközök, mint hangulatkeltés, megvesztegetés, zsarolás, csúsztatás, közönséges rágalmakkal, hazugságokkal való vádolás, fizetett hamistanúknak a tanúskodása, akik aztán belekeverednek a saját hazugságaikba, le kell állítani őket. Minden, az egész fegyvertár ott van, csakhogy Jézus életét minél előbb kioltsák. Délben már állt a kereszt, naplemente előtt kiszenvedett Jézus. Sikerült. Elérték a céljukat.  

Eközben Jézusnak egyetlen fegyvere van, amit használ, a szeretet. Kimondhatatlanul szereti mennyei Atyját, akinek feltétel nélkül engedelmeskedik mindenben. Engedelmes volt halálig, mégpedig a kereszthalálig. És kimondhatatlanul szereti az embereket, köztük az ellenségeit is, minket is, és mindent megtesz a megmentésükért. És ez is sikerült.  

Ugyanakkor az események során folyamatosan nyilvánvaló Jézus isteni fölénye. Pontosan tudja, hogy Júdás mire készül, és hagyja kibontakozni az eseményeket. Amikor ez a nagy csapat megérkezik az Ő letartóztatására, és Ő csak annyit mond: Én vagyok, a felfegyverzett vitézek hátrahőkölnek, az Ő isteni hatalma működik. Heródeshez, aki nagyképű kérdéseket és kéréseket intéz hozzá, egy árva szót sem szól, szóra sem méltatja. Pilátust kioktatja, hogy semmi hatalma nem lenne, ha Istentől nem kapta volna egy időre, és még a kereszten haldokolva is rendelkezik, gondoskodik édesanyjáról és isteni teljhatalommal, azonnali hatállyal beutalja a mennyországba azt a vele együtt megfeszített gonosztevőt. Micsoda fölényes hatalom, amit nem fölényesen, hanem mérhetetlen alázattal gyakorolt!  

Jézus útjának a végén ott van a teljes győzelem. Ennek az ára kimondhatatlan szenvedése és bűn nélküli életének a feláldozása, de kiszabadított minket az istentelenségnek, a reménytelenségnek, a magunkra hagyatottságnak a szorításából, a pokolból. Egy utat végül is az minősít mindig, hova vezet. Ha valaki azon végigmegy, hova érkezik meg. Az Ő ellenségeinek az útján voltak látványos sikerek, de tudjuk, hogy a pusztulásba vezet. Jézus útján voltak és vannak ma is szenvedések, de Ő mondta: ez az egyetlen út, ami biztosan az életre vezet.  

És hogy mi jellemzi ezt a jézusi gondolkozást, lelkületet, utat, életmódot, azt éppen a virágvasárnapi események szemléltetik a legjobban. Virágvasárnap volt Jézusnak néhány olyan rá jellemző gesztusa, ami rendkívül világosan megmutatja, ki Ő, hogyan gondolkozik, miért úgy, és mire hívja azokat, akik benne hisznek. Ezek a gesztusok éppen azok voltak, amikről az ószövetségi próféciákban is szó van már. Ezek közül csak Zakariásét olvastam, aki olyan szépen, természetesen egymás mellé tesz két egyébként össze nem illő megállapítást. Azt mondja: "Királyod érkezik hozzád, aki igaz és szabadító, és uralma a föld egyik végétől a másikig ér." De ez a király alázatos és szelíd. Ennek a jeleként szamárháton vonul be Jeruzsálembe, ami azt üzente: békességet hoz. Kiírtja a fegyvereket és békét teremt a népek között. Mindenható király, aki mégsem vagdalkozik, hódít, nem zsarnok, hanem szelíd és alázatos, és békességet hoz.  

Ezért volt fontos üzenete annak, hogy Jézus nem diadalmasan lóháton, fegyvert forgatva a kezében vonult be a szent városba ezen a nagy ünnepen, amivel mintegy jelt adhatott volna, hogy: utánam, kiverjük a rómaiakat! - hanem fegyver nélkül, csendesen, szelíden, igavonó állatnak a hátán. Ebből mindenki érthette: nem számíthatnak arra, amit vártak tőle némely csoportok, hogy húzza már elő a kardot, csapjon oda az ellenségnek. Más ellenséget fog Ő legyőzni, azt, amiről születése, testté létele előtt már szólt a prófécia: nevezd Őt Jézusnak, szabadítónak, mert Ő szabadítja meg az Ő népét annak bűneiből. Jézus a bűnt tekinti ellenségnek, azt fogja most legyőzni.  

A másik elgondolkoztató mozzanat, hogy amikor egy dombtetőre érve meglátja a szent várost, annak messzire világító fehér épületeit, akkor sírva fakad. Sír a Király. Harsog a tömeg, idézik a zsoltárt: Hosianna, Uram segíts. Áldott, aki jön az Úrnak nevében. Te vagy a Dávid megígért utóda, te vagy a Messiás. Ő pedig sír. Miért? Mert tudta, hogy népe hitetlenségét a szörnyű pusztulás fogja követni. Mert Ő sokszor hívta megtérésre ezt a várost, ennek a lakóit, és nem hallották meg. Most viszont letelt az idő. Van ilyen, hogy nincs több lehetőség a megtérésre, és Jézusnak ez fáj. Őt utasították vissza, és mégis Ő siratja őket.  

Első útja a templomba vezet. Ott helyreállítja az isteni rendet, hogy a templom, az Isten háza, rendeltetésének megfelelően működjék. Aztán jönnek hozzá a betegek, vakok, sánták, és olyan egyszerű információként van leírva: meggyógyította őket. Amikor pedig a hozsánnázó gyerekekre rászólnak, akkor megvédi a gyerekeket a hivatalosokkal szemben. Még ott is a kicsinyek, a kiszolgáltatottak, a nyomorultak, a nyomorékok fontosabbak neki mindenkinél. Mindennél fontosabb az Isten által felállított rend, amit helyre kell állítani, és mindenkinél fontosabbak, akik rászorulnak, tudják, hogy rászorulnak, és hálásan fogadják az Ő segítségét.  

Ez a jézusi attitűd. Szamárháton vonul be a király, mert békét hoz; sírva fakad a nép lelki elesettségén, mert fáj neki minden keménysége ellenére; első és utolsó útja a templom, hogy az isteni rend helyreálljon; és aki csak hozzámegy és kéri, elfogadja az Ő segítségét, az kapja tőle. Néhány nappal később még egy gonosztevő is élete utolsó pillanataiban ott a kereszten.  

Amit most elmondtam, azt mindannyian tudjuk az ismeret szintjén. A kérdés az: melyik út rokonszenves nekünk? És az ennél is fontosabb kérdés: Pillanatnyilag melyik úton járunk? Vannak sokan (ismerőseim között is), akik vágyakoznak erre a jézusi gondolkozásra és életre, de félnek is tőle. Vágyakoznak, és mégsem indulnak el. Ők elítélik azt a másikat, de ugyanakkor irigylik is azokat, akik azon járnak.  

Elmagyarázzák: értsem meg, ott lehet boldogulni. Meg ilyen körülmények között és ebben a világban nincs választása az embernek. Vagy használja a könyökét és öklét, vagy kiütik és leütik. Ebben sok igazság van. A kérdés az: merünk-e bízni ennek a jézusi útnak a végében, a győzelmében? Az, hogy ki melyik úton jár, és helyesen látja-e, melyiken érdemes járni, attól függ, mit válaszol az ilyen kérdésekre: Csak a pillanat érdekli-e, vagy az út vége határozza meg a döntését, hogy melyiken indul el? Az-e a fontos neki, hogy jól érezze magát, vagy az a fontos, hogy elvégezze az Istentől kapott küldetését akkor is, ha közben sokszor rosszul érzi magát, mert erről gondoskodnak azok, akikért végzi a küldetését? Meg arra a kérdésre is válaszolni kell, hogy az-e a fontos: megéri-e nekem az, amit most teszek vagy nem teszek, vagy pedig az a fontos szempont, hogy elég hasznos vagyok-e azoknak, akik közé Isten letett.  

A virágvasárnapi Megváltó mind a három kérdésnek a második felét vallotta magáénak. Nem a pillanat befolyásolta, hanem az út végét tartotta szem előtt. Sose gondolt arra, hogy Ő jól érezze magát, mindig az Atyától kapott küldetés teljesítése volt fontos neki. Sose kérdezte (úgy, ahogy mi szoktuk), megéri-e, hogy valamit tegyen, valamiről lemondjon, hanem mindig azt nézte, hogy szükségük van-e erre másoknak. És ha igen, kerül, amibe kerül, még ha az Ő életét kell letennie, azt is vállalja.  

Jézus feltámadása bizonyítja, hogy ezen az úton győzelem vár arra, aki végigjárja ezt. Lesz olyan, hogy átmenetileg egyedül marad, kigúnyolják, hátratételt szenved, fizikai vagy lelki szenvedésekben lesz része, de ha az út végére néz, az Istentől kapott küldetése lebeg a szeme előtt, és mindig az fontos neki, hogy másoknak mi jót tehet, mivel gazdagíthatja az életüket, akkor mégis boldog lesz. Boldogulni a gonoszok útján lehet jobban és könnyebben, de tartósan, mindvégig boldoggá válni csak a jézusi úton lehet. Kérdés: ki hiszi ezt el? Aztán még nagyobb kérdés: ki lép rá erre az útra és ki fogja ezt megtapasztalni?  

Jó lenne, ha egészen személyes imádságunkká válna a jól ismert ének:  

Szeretnék lenni, mint Ő, 
Alázatos, szelíd. 
Követni híven, mint Ő, 
Atyám parancsait. 

Akarjuk-e ezt?

2025. április 12., szombat

A nap gondolata




Éjszaka mintha az egész világegyetem nem lenne egyéb, 
csak egyetlen nagy, fekete szemrehányás: 
miért nem alszol? 

Rakovszky Zsuzsa

Váci Mihály: Szelíden, mint a szél

Szőkén, szelíden, mint a szél, 
feltámadtam a világ ellen, 
dúdolva szálltam, ténferegtem, 
nem álltam meg – nem is siettem, 
port rúgtam, ragyogtam a mennyben, 
cirógatott minden levél. 

Szőkén, szelíden, mint a szél, 
minden levéllel paroláztam;
utamba álltak annyi százan 
fák, erdők, velük nem vitáztam: 
– fölényesen, legyintve szálltam 
ágaik közt, szép suhanásban, 
merre idő vonzott s a tér. 

Szőkén, szelíden, mint a szél, 
nem erőszak, s akarat által, 
ó, szinte mozdulatlan szárnnyal 
áradtam a világon által, 
ahogy a sas körözve szárnyal: 
fény, magasság sodort magával, 
szinte elébem jött a cél. 

Szőkén, szelíden, mint a szél
a dolgok nyáját terelgettem,
erdőt, mezőt is siettettem, 
s a tüzet – égjen hevesebben, 
ostort ráztam a vetésekben: 
– így fordult minden vélem szemben, 
a fű, levél, kalász is engem 
tagad, belémköt, hogyha lebben,
a létet magam ellen szítom én. 

Szőkén, szelíden, mint a szél; 
nem lehetett sebezni engem: 
ki bántott – azt vállon öleltem,
értve-szánva úgy megszerettem, 
hogy állt ott megszégyenítetten 
és szálltam én sebezhetetlen: 
– fényt tükrözök csak, sár nem ér. 

Szőkén, szelíden, mint a szél, 
jöttömben csendes diadal van, 
sebet hűsít fényes nyugalmam, 
golyó, szurony, kín sűrű rajban 
süvített át, s nem fogott rajtam, 
s mibe naponkint belehaltam, 
attól leszek pusztíthatatlan, 
s szelíden győzök, mint a szél. 

Madách Imre: Megnyugvás a sorsban









Istenem! mond a szirt, mért teremtél 
Itten állni századokon által? 
Korbácsolva a habok dühétől, 
És csatázva a tengerviharral! 

Vészredőzött homlokom kopáran 
Áll, nem érzem a tavasz virágit, 
Villám látogat csak, míg körűlem 
Mindenen hő napsugár világit. 

S ím, amint ekkép panaszol a szirt, 
Messze földről szállva jön a fecske, 
Szárnya lankad és lejjebb hanyatlik, – 
Egy perc még! s a tenger eltemette. 

Ott áll a szirt, mint állt ezredévig, 
A madárka megpihenhet ormán 
S háladalt mond, – fészkéhez legottan 
Új erővel messzebb vándorolván. 

S a kopár szirt nem panaszkodik már, 
Ezredévre van vigasztalása: 
Öröme a dal, s a végezetnek 
Végtelenje – szent megnyúgovása.  

Vajda János: Nádas tavon












Fönn az égen ragyogó nap. 
Csillanó tükrén a tónak, 
Mint az árnyék, leng a csónak. 

Mint az árnyék, olyan halkan, 
Észrevétlen, mondhatatlan 
Andalító hangulatban. 

A vad alszik a berekben. 
Fegyveremmel az ölemben 
Ringatózom önfeledten. 

Nézem ezt a szép világot. 
Mennyi bűbáj, mily talányok! 
Mind, amit körültem látok. 

Nap alattam, nap fölöttem, 
Aranyos, tüzes felhőben, 
Lenn a fénylő víztükörben. 

Itt az ég a földet éri. 
Tán szerelme csókját kéri… 
Minden oly csodás, tündéri. 

Mi megyünk-e vagy a felhő, 
Vagy a lenge déli szellő, 
A szelíden rám lehellő? 

Gondolatom messze téved 
Kék ürén a semmiségnek. 
Földi élet, hol a réved? 

Szélei nádligeteknek 
Tünedeznek, megjelennek. 
Képe a forgó jelennek… 

Most a nap megáll az égen, 
Dicsőség fényözönében, 
Csöndessége fönségében. 

S minden olyan mozdulatlan… 
Mult, jövendő tán együtt van 
Ebben az egy pillanatban? 

A levegő meg se lebben, 
Minden alszik… és a lelkem 
Ring egy méla sejtelemben: 

Hátha minden e világon, 
Földi életem, halálom 
Csak mese, csalódás, álom?…  

Németh László: Én az Istent sosem kerestem

Én az Istent sosem kerestem 
De az életem egyre gyúrták 
örömeim és keresztem 
S egyszer csak: bennem lakott az Úr. 

Azt se mondtam: jó volna hinni 
Vagy: hogy ő az a nagy zsibbasztó, 
Vagy – nem akarok már vívni 
Sosem hívtam s ő rámtalált. 

Mint a nap jött és fölkelt bennem, 
Nem rekedtem meg hajnalomban, 
S nem álltam meg reggelemben. 
Egyre föllebb hágott az Úr. 

A piros mező rég kisárgult 
S mint a sütkérező gyíkocskák 
Én sem tudtam, hogy mi rámhullt, 
Nap volt s hogy általa vagyok. 

Készen állott az Úr világa 
Türelem és a felelősség, 
Mely a szív Isten-kocsánya 
S még nem mondtam ki a nevét. 

És ma is csak a költő tudja, 
Költőfelem, ki szókra váltott, 
Hogy hitem lassan épült útja 
Isteni Via Appia. 

Trausch Liz: Fehérben járnak




" De van Sárdisban egy kevés neved, azoké, akik nem fertőztették meg ruháikat: és fehérben fognak velem járni; mert méltók arra." 
Jelenések 3,4  


             Nem a külső ruhánkról beszél az Ige, hanem a lelkünkről. Ezt a testet, ezt a látható ruhát levetjük. Isten előtt nem ebben jelensz meg, hanem a belső ruhádban, a lelkedben. Valaki azt mondta: úgy szeretnék meghalni, ahogy születtem. Elég baj, mondtam, mert bűnösen születtél. Hozzá még sok foltot is szereztél. De nem csak foltos a ruhánk, hanem szakadt is. Mekkora szakadás van a szavaink és cselekedeteink között! Másokat beszélsz, és másokat cselekszel. Reggel imádkozol, napközben hát mögött beszélsz. Hogy tudod megtenni, hogy beszélsz a szeretetről, és közben gyűlölködsz? Csoda, ha nem szakad meg benned valami ebben a kettős húzásban. Még nagyobb a szakadás a szavaid és gondolataid között. Miket gondolsz valakiről, és amikor jön, mondod a szépeket. Ki nem állhatod, és nyájas vagy hozzá. Mondod, hogy nem is akarod azt az örökséget, közben azon gondolkozol, hogyan lehetne megszerezni. Megfertőztetett a ruhád, és Isten színe előtt ülsz benne. Azért van a folt is, a rongy is, a kettősség is, mert nem vagy teljesen az Övé. Kéred a kegyelmet, a másikkal szemben keresed az igazadat. Vagy igazad van, vagy kegyelmed. Az Ige azt mondja: "fehérben fognak velem járni". Azok a boldogok, akik átélték a bűnbocsánatot, és Jézussal járnak. Akik látták már a Golgota keresztjén a megöletett Bárányt, azok járhatnak fehérben. Közéjük tartozol-e már? Nem lehet más boldog ember, csak a tiszta szívűek, "mert ők az Istent meglátják" (Mt 5,8). Csak az a Jézus moshat meg, és attól kérheted a fehér ruhát, akit odaszögeztek a fára.     

Forrás: részlet Trausch Liza "... beszéded megelevenít ..." - Áhítatok minden napra című könyvéből.

2025. április 11., péntek

Oláh András: ima












uram
         sivatagba
temettük a szót
a kiszikkadt álmok
s a porló hit mellé
hisz úgysem értjük
már egymást régen

mégis
         szavak nélkül
is maradj velünk
hisz vakok vagyunk
mindannyian: tükrünk
kettétört s már nem látunk
magunkban téged

Benjámin László: Nap nap után

Már Nap nap után, év év után odábbállt, 
amit hozott, elvitte mind – 
limlomokat hagytak hátra neked, fakuló 
fényképeit az életnek, ami egykor a tiéd volt.  

Elhagytak, el barátaid is, egyre többen 
gyülekeznek a föld alatti országban, 
kihült ajkukon a néma intelemmel, 
hogy utolsó napodra annyid marad, 
amennyit másoknak adtál.  

Megismerted az anyaggal viaskodók 
alázatát és gyönyörűségét, 
megdolgoztál kudarcaidért is – 
Emlékeidet lapozva ne bújj meg falaid közt, 
a munka ne hulljon ki kezedből:  

Nincs más esélyed, 
hogy amíg még vannak nappalaid és éjszakáid, 
együtt tudj élni magaddal, 
békén feküdj le, könnyű szívvel ébredj.

József Attila (Én, ki emberként...)












Én, ki emberként vagyok, élve, boldog, 
mint olyan dolgok, mik örökre szólnak, 
hadd kiáltom szét az egeknek ujból -       
Flóra, szeretlek!   

Ajkaidról lágy lehü, száz varázslat 
bűvöl el, hogy hű kutyaként figyeljem 
könnyü intését okos ujjaidnak,       
mint leszek ember.   

Flóra, karcsú, szép kehely, állsz előttem,
mint csokor van tűzve beléd a mennybolt 
s napvirág felhők, remegő levél közt       
hajlik az estnek.   

Lelkemen szöktet, paripán, a képed, 
épp csak érintvén vizeket, mezőket. 
Két szemedből fűre, bogárra, tiszta       
értelem árad.   

Este van, mindent körüláll a csillag, 
lásd, a mindenség aranyos kalitka, 
benne itt vagy, én csevegőm, oh itt vagy,       
rabmadaracskám!

1937. márc.

Juhász Gyula: Az élet szonettje

...És minden alkony opálosan éled 
És minden hajnal szőkén rámkacag 
És mindig forrnak vágyak és nyarak, 
Be csodás vagy, csókok szülötte, élet!   

És mindig küldesz új bánatokat 
És új reményt is, ami dalra méltó 
És szemeket, amelyek, mint a mély tó, 
Balzsamot adnak nékem s titkokat.   

És nem fáradok el téged szeretni 
S téged gyűlölni, lázas csoda, élet, 
Naponta vággyal járulok elébed   

S bár mindig közelebb a szürke semmi,
Te egyre szépülsz, mélyülsz s én szegény, 
Úgy érzem, gazdag voltam benned én.     

Kosztolányi Dezső: Vigyázz

Vigyázz. 
Ez a nagy pillanat. 
Egy ember jön feléd, bemutatkozik, 
már tárja kezét, most lát legelőször, 
rád néz 
s elviszi majd az arcod, a hangod 
s őrzi.  

Lélek csak az ember a többi 
emberek lelkében, 
törékeny gondolatokból faragott, 
száztitku, halovány emlék, 
mely néha a fellegekig magasul. 
Légy méltó e testvér 
áhitatos várakozására 
s remegjen által a tudat, 
hogy most történhet valami, 
ami még nem volt, 
mióta áll a világ 
s Isten kezében se reszketett úgy 
sáranyagod, mint most 
az ő kezében, 
ki megteremt igazán, 
fényből, szeretetből, 
Ő, a te rokonod, 
Ő, a te Urad, Istened.  

Nézz rá, 
büszkén s alázatosan is, 
mint aki megszületett és aki meghal. 
Ne félj. 
Röpitsd feléje a te életed 
s egyedülvalóságod, mely neki 
oly idegen, hogy beleborzong 
és megért. 
Légy őszinte, tiszta, bátor. 
Adj példát. 
Szemvillanás csak s kész a bűn 
és az örökre tart, 
örökre büntet, 
öngyilkos haraggal 
és összetöri az emlékedet, 
téged. 
Ne hazudj. 
Ne halj meg. 
Élj benne. 
Ez a nagy pillanat. 
Vigyázz.