2025. szeptember 24., szerda
Csukás István: Álmában fut a kutyám
Radnóti Miklós: Alkonyat
Tudor Arghezi: Jó barátom
2025. szeptember 23., kedd
Radnóti Miklós: Zápor
Radnóti Miklós: Mint a halál
Radnóti Miklós: Rímpárok holdas éjszakán
2025. szeptember 21., vasárnap
Ágai Ágnes: Egyedül
Ágai Ágnes: Amorettó
Cseri Kálmán: Hogy megmentse... 1.
A karácsonyi történet sok részletét a legtöbben jól ismerjük. Az imént is olvastuk, hogy Máriának és Józsefnek nem volt helyük Betlehemben. Egy közvetlenül szülés előtt álló fiatalasszony ott állt a szabad ég alatt, és nem fogadták be a vendégfogadóházba sem. Olvastuk, hogyan történt az, hogy az angyal a pásztoroknak hirdette azon a nevezetes éjszakán az evangéliumot: megszületett a Szabadító. Azután ismerjük a történetet, hogyan kerekedtek fel messze Babilonból tudós államférfiak, és hogyan vezette őket a csillag egészen a betlehemi istállóig, és ott leborulva imádták a kisded Jézust. Ismerjük a szomorú folytatást is, hogy hamarosan menekülniük kellett Heródes gyilkos dühe elől Egyiptomba.
Mindezek a részletek sok tanulságot hordoznak magukban. Ma azonban nem a karácsonyi történet valamely részletéről szeretnék beszélni, hanem arról, miért történt az egész. Mi volt a célja annak, hogy Jézus Krisztus személyében maga Isten jött utánunk? Mi volt a jelentősége, az értelme az egész karácsonyi eseménysorozatnak? És hat-e ennek az ereje napjainkban is? Mi hasznunk abból, hogy az Ige testté lett?
Ma, amikor Európa-szerte, sőt világszerte igyekeznek száműzni az Isten nagy tetteire emlékeztető külső jelképeket is, nekünk világosan látnunk kell, mi történt karácsonykor, és miért történt az. Mi a lényege a testté létel csodájának? Szeretném ezt először egy regény cselekményével szemléltetni. Utána rámutatni arra, hogy ez a regény mindnyájunkról szól, a mai emberiség lelki kondícióját ábrázolja szomorúan hűségesen. Végül pedig látni fogjuk, miért volt szükség az Ige testté lételére, Jézus Krisztus eljövetelére, és mi annak az igazi célja, úgy, ahogy azt Ő maga megfogalmazta.
1. Többen ismerik William Goldingnak A legyek ura című regényét. Ez az írásmű arról szól, hogy egy csoport angol iskolás fiú, hat és tizenkét év közöttiek, valami szerencsétlenség miatt — feltehetően a II. világháború alatt — egy lakatlan kis szigetre vetődik, ami a Csendes-óceánban van. Felnőtt nélkül kell berendezkedniük ezen a szigeten az őserdő tövében. Szépen indul minden. Vezért választanak maguknak, törvényeket alkotnak, amelyek csakugyan segítik és szabályozzák az együttélésüket. A vezér tanácsára különös gondjuk van arra, hogy a sziget egy jól látható helyén folyamatosan égjen a tűz, mert ahhoz, hogy innen megmeneküljenek — márpedig ez életkérdés nekik — valami jelet kell adni, hogy egy esetleg arra elhaladó hajó észrevegye és megszabadítsa őket. Hamarosan azonban elromlik a helyzet. Egészen különös vad indulatok bújnak elő a gyerekekből, és egyre borzalmasabb tetteket követnek el. Mindjárt az elején elvész egy kisfiú. Egyszerűen eltűnik, és csak a vezérnek tűnik ez fel. Aztán hatalmi vetélkedés alakul ki a megválasztott vezér (aki egyébként korát meghazudtoló érettséggel és felelősséggel intézi a dolgokat) és egy önjelölt akarnok között, aki egyeduralomra tör. Ez az utóbbi megosztja a szép egységet. Klikket gyűjt maga körül, és uszít a többiek ellen.
Mivel a szigeten csak valamiféle gyümölcsöt találnak, egy idő után megkívánják a húst. Alakul egy csapat, amelyik vadászoknak nevezi magát, és mivel vannak vadmalacok a szigeten, elkezdenek vadmalacra vadászni. Először a megfogott malacba sem meri a bicskáját beledöfni ez a nagyhangú önjelölt, később azonban az éhség mégis ráviszi őket, és egyszerűen megvadulnak részint a sikertől, hogy malacot öltek és van mit sütni, részint a vértől. Ettől kezdve kórusban üvöltik: öld meg az állatot, vágd el a torkát, ontsd ki a vérét!
Az első sikeres vadászatot megünneplik, és teljesen megmámorosodva a saját győzelmüktől, késő estik körültáncolják az áldozatul ejtett malacot. Ebben a mámoros őrületben nem veszik észre, hogy agyonverik egyik társukat, aki elő-jött a sötétben az erdőből, ők meg azt gondolták, hogy valami állat támadja meg őket. Teljesen megszédülve fel sem tűnik a társaságnak, hogy embert öltek.
Megint csak a felelős vezető veszi ezt észre, és szörnyű lelkiállapotba kerül miatta. Az őrjöngő önünneplés miatt kialszik a tűz is. Márpedig újra meggyújtani körülményes gyufa nélkül. Az egyik gyengén látó fiú vastag szemüveglencséjét használják fel arra, hogy összegyűjtsék vele a nap sugarait, de így is nehéz a nedves fát meggyújtani. Egyébként az egyetlen ember, aki valóban gondolkozott, és szinte felnőttes érettséggel tanácsolni próbálta a társaságot, ez a szemüveges volt. Viszont mivel ő ragaszkodott a törvényesen megválasztott vezetőhöz, az önjelölt új vezető kegyetlen módon megöleti őt.
A gyerekszívekben egyre inkább elhatalmasodik a félelem valamiféle szörnytől, amely állítólag ott lakik a szigeten, de még senki sem látta. Ez a félelem még agresszívebbé teszi őket, ezt kihasználja ez az önjelölt új vezető, és valóságos hajtóvadászatot indíttat a régi megválasztott vezető ellen. Meg akarják ölni, sőt, mintha a malac sorsára akarnák juttatni, mert ugyanolyan két végén kihegyezett karót készítenek neki, mint amire az elejtett malacokat húzták megsütés előtt.
Látja ez a szerencsétlen fiú, hogy fele sem tréfa. Az életét mentve menekül előlük, ők meg őrjöngő dühükben felgyújtják az erdőt is, hogy kifüstöljék ezt a fiút. Ahogy menekül szegény utolsó erejével, egyszer csak a parton egy felnőttet lát maga előtt. Tudniillik közben csakugyan észrevették a füstjeleket. Egy hajó megközelítette a szigetet és a hajó mentőcsónakján néhány matróz odajött, hogy lássa, kiken kell segíteni.
Azzal fejeződik be a regény, hogy a hamuvá égetett sziget romjai mellett állva ez a tengerésztiszt keserű csalódottsággal mondja: azt gondoltam, hogy egy csomó angol gyerek ennél jobb teljesítményre képes. De hát ezek a jól nevelt angol gyerekek is csak erre voltak képesek ebben a helyzetben. Rágondolni is rossz, hogy mire lettek volna még képesek, ha marad rá idejük.
2. Ez a regény, akárhogy szépíteni akarjuk is, az egész emberiség lelki állapotát, kondícióját ábrázolja. Mert a mi életünkben is nagy törés következett be. Úgy, ahogy ezek a gyerekek, kiszakadtak a megszokott körülményeik közül, az életüket biztosító feltételek közül, és szülők nélkül maradva fokozatosan elvadultak, el egészen a potenciális kannibalizmusig, így szakadtunk mi el Istentől, és így leszünk egyre vadabbakká. A kicsikkel itt is vajmi keveset törődnek. Ezt most, amikor karácsony előtt a kicsikre, az elesettekre, a szegényekre, a kisemmizettekre, a megvetettekre különösen igyekeztünk koncentrálni, sokféle összefüggésben tapasztaltuk. Ugyanakkor igen sokan akarnak vezérek lenni mindenféle rátermettség, ész, értelem és felelősségtudat nélkül. Akinek fontosabb a közösség jövője, mint az, hogy magát megszedje, és a közösség érdekében áldozathozatalra is biztat másokat, ő maga jó példával járva elől, azokat félretolják, bolondnak tekintik.
Az ördög elég hatalmas arra, hogy a háttérből a legmeghittebb emberi kapcsolatok közé is éket verjen, és teszi tönkre sorra a házasságokat is. Aki nem csak a pillanatnak akar élni, hanem a közösség hosszútávon való megmentésén fáradozik, az játékrontó. Elnémítják vagy megölik. Ahogy tették azt a Jézus előtti prófétákkal is. Eközben egyre inkább felszabadulnak az emberi természetben rejlő vad ösztönök és az értelmet, az értékmegőrzést, a felelősséget félretéve ezek irányítják a tömegeket. Egyre kisebb az értéke az emberi életnek. A magzatok tömeges meggyilkolásától kezdve, az idegen érdekekért harcolni küldött fiatalokon át a tehetetlen és kiszolgáltatott öregekért és betegekig. Lassan magunkra gyújtjuk a szigetet, tönkre tesszük a földet, a vizet, a levegőt, önmagunkat és egymást, és általánossá válik, hogy egy cél van: én most jól érezzem magamat.
Pedig ezek a regénybeli gyerekek nem ezt tanulták. Sőt, ennek az ellenkezőjére nevelte őket a család is, meg az iskola is. A kulturált viselkedésre. Honnan jött elő akkor belőlük ez a sok gonoszság és gyilkos indulat? Pontosan ezt nem vesszük komolyan, hogy ennyire megromlott a lelkünk. Ezt senki nem tanította nekik. Akkor honnan tudták? Miért viselkedtek így? Miért csak így viselkedtek? Miért kellett megölni az egyiket, és hajtóvadászattal ölni akarni a másikat, aki az érdekükben gondolkozott? Miért lettek olyan vakok, hogy a saját jól felfogott érdeküket sem tudták komolyan venni? Csak a pillanatnyi játék, háborúskodás, „öld meg, szúrd le, ontsd ki a vérét” hajtotta őket?
Az emberi szív legjobb ismerője, Jézus Krisztus így mondotta ezt: onnan belülről, a szívből származnak a gonosz gondolatok: házasságtörés, bujaság, gyilkolás, gonosz nyelv és mindenféle rossz. Lehet-e ezen segíteni, és ha igen, hogyan?
Erre ad választ ez a kis regény, amikor az utolsó oldalán kiderül, hogy segítség csak kívülről jöhet. Ezek a gyerekek nem tudják leállítani magukat, meg egymást sem. Nem tudják megváltoztatni magukat, és nincs a szigeten senki, aki segíthetne rajtuk. Így viszont egészen bizonyos, hogy a pusztulásba torkollik ez a handabandázás, háborúskodás. Ha nem jön segítség, elpusztulnak. Kívülről kellett érkeznie egy hajónak és jönniük felnőtteknek, hogy megmentsék őket.
3. Ez történt karácsonykor. Segítséget kaptunk a mennyből. Akármilyen furcsán hangzik is ez, akármilyen gúnyos mosolyra húzzák ezen sokan a szájukat, rajtuk is csak az segíthet, aki karácsonykor utánunk jött. Az a Jézus Krisztus, akit Isten nem véletlenül neveztetett Jézusnak, hogy az Ő drága neve is emlékeztessen minket arra, hogy Ő Szabadító. Mert mi nem tudunk leszokni mindarról a szörnyűségről, amit nap mint nap teszünk. Nem tudjuk ezt abbahagyni, mert az anyagi érdekek is az ellenkezőjét kívánják, és a megromlott természetünkből ennek az ellenkezője folyik. Ebből minket csak megszabadítani lehet. A karácsonyi evangélium az: eljött a Szabadító. Itt áll a halálsziget partján, kikö-tött a mentőcsónak, be lehet lépni. Ezt viszont tőlünk várja, hogy lépjünk be.
Jézus Krisztusban hinni azt jelenti, hogy valaki végre komolyan veszi, hogy rajta kívül más nem tud igazi szabadítást adni, de Ő szabadítónak jött, és nincs az a nyomorúság és megkötözöttség, amiből Ő ne tudna kiszabadítani. Aki a karácsonyi evangéliumot megérti, annak a szíve megtelik hálával és Isten dicsőítésével, mert miközben mi itt háborúzunk és elszórakozzuk ezt a néhány évtizedet azzal, hogy öld meg, fojtsd meg, csavard ki a kezéből, üsd le a kezéről, vedd el tőle, most légy boldog, élvezd a pillanatot. Isten nem nézte tétlenül ezt a könny és véráradatot, amivel beborítjuk a földet, hanem utánunk jött Jézusban.
Ehhez természetesen emberré kellett válnia. Ez a magyarázata a karácsonyi csodának. Mivel Jézus Isten, ezért lehetséges volt számára, hogy örök isteni természete mellé magára vegye emberi természetünket is, és így segítsen rajtunk. Ezért lett az ige testté. Ezért fogalmazta meg Ő maga a programját így: Azért jött az Emberfia, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet. Ez, hogy megtartani, jelenti azt is, hogy megmenteni, megszabadítani, üdvözíteni. Mindezt ez az egy szó jelenti. Az „elveszett” nem azt jelenti, hogy egyszerűen nincs a helyén valami vagy valaki, hanem azt jelenti, hogy ott, ahol van, halál fia. Ahol most tartózkodik, ott a biztos pusztulás vár rá. Komolyan vesszük-e ezt már végre? Ha ott maradunk, ahova születtünk, ha olyanok maradunk, amilyeneknek megszülettünk és amilyenekké ez az élet formált bennünket, akkor a biztos pusztulás vár ránk. Nem az ideig való, hanem az örökké való. Komolyan vesszük-e azt, hogy kár lenne a felégetett szigeten elpusztulni, amikor be lehet lépni a mentőcsónakba? Amikor maga a szabadító Jézus jött utánunk és ad lehetőséget arra, hogy újra olyan körülmények közé kerüljünk, ahol van életlehetőség a számunkra. De a Biblia ennél többet is mond. Jézus Krisztus nemcsak megment a halálszigetről, hanem olyan belső változást hoz létre a benne hívőkben, aminek folytán egészen másként tudnak élni a szabadításuk után, mint előtte. Hiszen karácsonykor éppen az történt, hogy Ő elérhető közelségbe jött, tehát Őt be lehet fogadnunk. Úgy, ahogy arról János ír az evangélium első részében, aki a karácsony külső történetével nem foglalkozott. Azt leírta Máté meg Lukács. Ő leírta a karácsonyi esemény lényegét és célját. Így olvassuk ezt itt: „Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: Ő jött el a világba. A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg Őt: az övéi közé jött, de az övéi nem fogadták be Őt. Akik azonban befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat, akik hisznek az Ő nevében, akik nem vérből, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az Ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.” (Jn 1,9-14)
Itt tehát arról van szó, hogy aki Jézusban hisz, aki belép a mentőcsónakba, azt Ő visszaviszi az Atyához. Az újra hazatalál. Ismét olyan körülmények közé kerül, ahol van életlehetősége, ahol kibontakozhat, növekedhet, harmonikus, boldog életet élhet. Ez azzal jár együtt, hogy nem egyfajta viselkedésre tanít meg minket Jézus, hanem új természettel ajándékoz meg. Az ilyen ember nem ölni vágyik a továbbiakban, hanem segíteni a másikat. Nem uralkodni akar, hanem szolgálni neki. Nemcsak élvezni akarja az életet esetleg mások rovására is, hanem gazdagítani törekszik az életet. Nem elvenni akar a másiktól semmit, hanem adni neki.
Ezért olvastam fel a karácsonyi igét Zákeusnak a történetéből. Ez a néhány mondat, ami az alapigénk, az ő történetének a befejezése. Hiszen benne is az ősi ösztönök működtek, és az ő természetéből is az fakadt, hogy elszedni mindenkitől, amit lehet. Az élet célja: megszedni magamat. És ez sikerült is neki. Amikor azonban találkozott Jézussal, és befogadta Jézust a házába, aztán a szívébe is, akkor mindez teljesen megfordult. Előszedi a sok lopott pénzt a rejtekhelyről, és azt mondja az Úr Jézusnak: Uram, szeretném kárpótolni azokat, akiket az életem során becsaptam. Ami még marad, azt szeretném szétosztani a legszegényebbek között. Mit szólsz ehhez? Jó lesz ez így?
Erre mondja Jézus: „ Ma lett üdvössége ennek a háznak.” Ma lépett be az életbe Zákeus. Ekkor hagyta ott a halálszigetet, amikor Jézussal összekötötte az életét, amikor befogadta Jézust, és Ő belülről kezdte irányítani ezt az embert. Zákeusra végképp nem jellemző tulajdonságok és cselekedetek jelentek meg az életében. Olyan tulajdonságok és indítékok, amelyek Jézusra jellemzőek. Mert ez valóság és nem kegyeskedő szólam, hogy a hívőben Jézus kezd el élni. Nem viselkedni tanít meg minket, hanem új természetet ad. Újfajta gondolkozás, új akarat, új célok, új indítékok jellemzik az ilyen újjá lett, újjászületett embert. Ezért történt karácsony. Ezért jött az Emberfia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett. Ezt a változást semmi mással nem lehet elérni senkinek az életében. Ezt a változást senki más nem tudja végrehajtani, megvalósítani, csak az érettünk emberré lett Isten Fia, maga Jézus Krisztus. Ő viszont mindenféle rabságból ki tud szabadítani minket, és nincs az a nyomorúság az emberi életben, amire Ő ne tudna érdemi, tényleges, tartós megoldást adni. Az ilyen ember — mint azok a gyerekek a végén — hazatalál. Újra ismeri az Atyját, tud vele beszélgetni, megkap tőle mindent, amire szüksége van. Küldetése lesz, s tudja ugyanazt tenni, amit Jézus elkezdett ezen a földön: adni, áldozatot hozni, Isten dicsőségére élni.
Ki az, akit közülünk már megtalált? Ebbe a mentőcsónakba akár ma is be lehet lépni. Aki pedig ezt a döntő lépést már megtette, az megtanulhat örömmel, reménységgel, az élő Krisztussal való szoros közösségben élni, amely közösségen semmit nem változtat majd az sem, ha lehunyjuk a szemünket és meghalunk. Ez a közösség még mélyebb lesz, és még közelebb kerülünk hozzá. Csak így érdemes élni, mert ez az az emberi élet, amire minket Isten teremtett. Ez volt a célja a testtélételnek. Bárcsak elérné célját mindannyiunk életében!
2003. december 25.
Forrás: cserikalman.hu
Cseri Kálmán: Élet és bőség 2.
Forrás: cserikalman.hu
Cseri Kálmán: Hogy vele legyenek 3.
Jézussal egy hajóban 3.
Azután felment Jézus a hegyre, és magához hívta, akiket akart, és hozzá mentek. És választott tizenkettőt, hogy vele legyenek, és hogy kiküldje őket prédikálni, és hatalmuk legyen a betegeket gyógyítani, és az ördögöket kiűzni.
Mk 3,13-15
Ezeken a havonként ismétlődő esti istentiszteleteken egy sorozatot kezdtünk, aminek azt a címet adtuk, hogy Jézussal egy hajóban. A gondolatot A legyek ura c. regény adta, amelyik azokról a gyerekekről szól, akik egy lakatlan szigetre vetődtek, és láttuk, amikor részletesen ismertettük a cselekményt, hogy a mi romlott természetünknek a vad indulatai előjöttek ott belőlük és elkezdték egymást öldökölni. Nem volt ennivalójuk, nem volt vezetőjük, nem voltak kulturált körülményeik, és abban a helyzetben előbb-utóbb, de inkább előbb menthetetlenül elpusztultak volna. Egy hajó azonban észrevette a füstjeleiket és megmentette őket.
Láttuk, hogy a Biblia tanítása szerint ugyanez történt velünk, emberekkel is. Amikor mi Istennek hátat fordítottunk, akkor az életet, az egyetlen életlehetőséget hagytuk magunk mögött. Jézus Krisztus azonban utánunk jött erre a halálszigetre, hogy megmentsen minket. És azt a metaforát használtunk, hogy Jézus az a mentőcsónak, amibe ha beszáll valaki, bizonyosan megmenekül. De a megmenekülésre, az életben maradásra más lehetőség nincs. Számunkra is csak kívülről, csak felülről jöhetett segítség.
De jött.
És amikor legutóbb így együtt voltunk, azért választottuk az Úr Jézusnak ezt a mondatát alapigéül: „Én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek.” Olyan sok mindent mond Jézus erről, hogy mit jelent az, hogy Ő megmenti azokat, akik benne hisznek, hogy érdemes ezeket sorra vennünk. Ha Isten segít, minden hónapban egy-két ilyen jézusi mondást veszünk majd sorra.
A múltkor azt láttuk, hogy aki beszáll ebbe a mentőcsónakba, vagyis aki hisz Őbenne, az megmenekült a biztos haláltól és azt — mint ahogy a regénybeli gyerekeket hazavitték a szüleikhez, az apjukhoz és ott mindent megkaptak, amire szükségük volt — Jézus visszaviszi a mennyei Atyához, akitől mi elszakadtunk.
Ma egy újabb és egyszerű jézusi állítást vizsgáljunk meg közelről. Azt mondja Jézus, hogy vele egy hajóban lenni azt jelenti, hogy vele újra közösségbe kerülni. Együtt lenni Ővele. Jézusban hinni azt jelenti, hogy helyreáll az embernek a vele való lelki közössége, és az ilyen ember szakadatlanul az Ő jelenlétében, vele közvetlen közösségben, az Ő közelében él.
Megértem, ha valaki erre egy kicsit megrándítja a vállát, és azt mondja: na és, ez olyan nagy dolog? Ez magától értetődik, hogy ha beszáll a csónakba, akkor vele együtt van. Minek erről külön beszélni? Ez nem magától értetődik. Ez a világ egyik legnagyobb csodája. A Biblia azt mondja egy helyen, hogy Isten erre külön kiválaszt és elhív embereket. Azt olvassuk az 1Kor 1,9-ben, hogy „ Elhívott minket az Ő Fiával, Jézus Krisztussal, a mi Urunkkal való közösségre.” A Jézussal való közösség jelenti az ember számára az életlehetőséget. Bibliai szóval ez a Jézussal helyreállt közösség maga az üdvösség. Aki abba a bizonyos mentőcsónakba belép, vagy most már képek nélkül, aki Jézusban hisz, hitetlenből hívővé válik, az belépett a mennyországba. Annak a földi életét már sokféle gondja és nehézsége között is a mennyországnak a békessége, kiegyensúlyozottsága, bizonyosságai határozzák meg. Az ilyen ember visszakapta az életet. Az örök, a teljes, az értelmes életet. Az történik vele, minthogyha egy madárfióka kiesik a fészekből, ezek a fiókák általában elpusztulnak, mert vagy meg is sérül, vagy, még ha sikerül visszatenni sértetlenül, akkor sem mindig fogadják be, mert nem bírja a madár az emberszagot, és azt onnan kilökik. De ha mégis sikerülne, neki ez az egyetlen lehetősége, hogy életben maradjon. Mi nem tudunk táplálni és felnevelni egy kis fiókát a legtöbb esetben. Már pedig mi, emberek, így estünk ki abból a fészekből, amit a mi Istenünkkel való közösség jelentett. Aki Jézusban hisz, az visszakerül a fészekbe. Annak újra lehetősége lesz az életre. Helyreáll az ősállapot, amibe Isten beleteremtett minket.
Ezért mondja Jézus: „Én vagyok az élet, és aki hisz énbennem, az, ha meghal is, él.” Előtte is az él igazán itt a földi életben, de a vele való közösség olyan élet, hogy azt nem zavarja meg még a biológiai halálunk sem. Az, ha meghal is, él, mert Ő az élet.
Jó lenne, ha Isten Szentlelke kibontaná ma este előttünk, hogy mit jelent Jézussal együtt lenni: Amikor a tanítványokat egy egész éjszakai imaharc után Jézus kiválasztotta, akkor — mint olvastuk — hármas célt jelölt meg, hogy mire választotta ki őket. Választott tizenkettőt, hogy vele legyenek, hogy kiküldje őket prédikálni, és hogy hatalmuk legyen folytatni azt a szabadító munkát, amit Jézus elkezdett. A három közül ma csak az elsőről beszéljünk. Mit jelent ez, hogy vele legyenek? Egészen gyakorlati módon szeretném elmondani, úgy hogy nyugodtan hozzátehetném minden esetben azt is: én is így tapasztalom, de titeket ne az győzzön meg, hogy mit tapasztalok, hanem az, hogy mit mond a Szentírás. Négy dolgot említek, mit jelent Jézussal együtt élni.
Először is azt, hogy az ilyen ember soha többet nem lesz magányos. Akárhogy alakul az élete, akármi történik vele, minden pillanatban az ő hatalmas barátjának (a Biblia két helyen is mondja, hogy szabad így neveznünk Őt), legidősebb bátyjának, akinek a kedvéért az Atya minket, nyomorultakat is gyermekeivé fogadott, a jelenlétében él. Aki Jézusban hisz, soha többé nem lesz magányos.
A magányosság nagyon meg tudja gyötörni az embert. Amikor valakinek át kell élnie az elhagyatottságot, kiszolgáltatottságot, az ezzel járó tehetetlenséget, az keserves kínokat jelenthet. Pici gyerekek egyszerűen belebetegszenek, ha ezt át kell élniük. Látom közelről, hogy a kamaszok mennyit szenvednek amiatt, amikor úgy érzik, hogy őket senki sem érti meg. Most ez mindegy, hogy így van vagy nincs, de sok igazság van benne. Úgy élik át, hogy senki sem érti meg őket és igazában nem is érdekel senkit az, hogy mik az ő problémáik. Ebből sokféle lelki betegség is következhet. Vagy amikor valakit megaláznak, megszégyenítenek, és — idézek egy irodalmi művet — röhög az osztály, ott van és céklapiros arccal áll, szeretne elsüllyedni vagy eltűnni, de egyiket sem lehet, szenvedni kell amiatt, hogy egyedül van a kör közepén gúny tárgyaként. Senki nem áll oda mellé, hogy legalább osztaná a sorsát.
A magány, az egyedüllét nagyon megviseli az embert. Vagy amikor egy házasságban kell átélnie valakinek azt, hogy „Ó csillag, mit sírsz, messzebb te sem vagy, mint egymástól itt a földi szívek. A Szíriusz van tőlem távolabb, vagy egy-egy társam, (esetleg a házastársam)? Jaj, ki mondja meg?” Láttam már férfit is sírni emiatt, hogy így párban még talán fájdalmasabb a magány, mint ha egyedül kellene átélni.
Vagy amikor válás után rászakad az emberre: mostantól kezdve egyedül kell döntenem mindenben. Egyszerre egyedül lett felelőssé a szülő a gyermekéért. Nincs kivel megbeszélni, nincs kontroll. Nem tudjuk megbeszélni, el kell döntenem és vállalnom a döntés következményét. Vagy amikor hazamegy valaki a temetésről az üres lakásba.
Vagy amikor elmennek karácsonykor a vendégek, otthagyják a sütemények romjait, meg a mosogatnivalót, és egyszerre csend lesz. Nincs kihez szólni. Folytathatnánk még szinte vég nélkül. A magányosság nagyon meg tudja gyötörni az embert. És akik már Jézus Krisztusban hiszünk, arról tehetünk bizonyságot, hogy akármilyen élethelyzetben kimondhatatlanul sokat jelent az, hogy én itt most nem vagyok egyedül. „Lehet, hogy elhagynak emberek, de mit árt, ha Ő veled. Töröld le könnyedet, Jézus szeret.” Ezt éli át a hívő szakadatlanul: Nem vagyok egyedül. Még ha mindenki ellenséggé válik is és szembefordulnak velem, akkor sem vagyok egyedül. Annyira nem, ahogy azt egy német evangélista mondta: Jézussal egyedül is többségben vagyok. Pedig sok ellensége volt.
Ez nem valami olcsó, vagy nagyképű önvigasztalás, hanem ez tény. A hívő bele van ágyazva a Krisztussal való közösségbe, mint egy búvárharang borul föléje az a Megváltó, akinek adatott minden hatalom mennyen és földön, és aki azt mondta: „Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mint aki életét adja az ő barátaiért.” És Ő az életét adta miérettünk.
A legegyszerűbb dolgokban is átéli a hívő ember. Valaki épp a közelmúltban lelkendezte el, hogy van nekem fogalmam arról, mit jelent úgy igazán az Úr Jézussal együtt élni? Azóta egészen más például egy vasárnapi ebéd. És elmondta milyen volt az előtt, és hogy ugráltak fel a végén indulatosan az asztaltól és milyen ma. De akár egy hétköznapi vacsora, amikor mindenki fáradt, de azóta egészen másként beszélünk egymással. Mindennek, minden bánatnak, tehernek is más a súlya.
Valaki szégyenkezve mondta, hogy azóta is volt okom többször sírni, mióta az Úr Jézussal járok, de azóta másként sírok. Megkérdeztem, hogy mit jelent ez: másként? Kiderült, hogy nem tudja, és lehet, hogy nem is lehet ezt ennél racionálisabban megfogalmazni. De, hogy másként, az sokat jelent. Azt jelenti, hogy például nem úgy gyászolok, mint akiknek nincsen reménységük — ahogy Pál apostol írta, hanem úgy, mint akiknek van.
És … Ez a Jézussal való közösség megmarad azon az órán is, amit egyikünk sem fog tudni megosztani senkivel, a halálunk óráján. Ő az egyetlen, aki akkor is ugyanolyan közel marad, karnyújtásnyira, hallótávon belül, és aki minél nehezebb helyzetbe kerülünk, annál hatalmasabban szokta megmutatni a szeretetét és a hatalmát. De a halál után is megmarad. A tanítványoktól búcsúzva azt mondta: „Előre megyek, helyet készítek nektek, és majd eljövök értetek, hogy ti is ott legyetek, ahol én vagyok.” A Jézusban hívőnek ezt jelenti meghalni. Én is ott leszek, ahol Ő, az atyai házban (Jn 14,1-3).
Ezért készült Pál apostol a halálára úgy, ahogy a Filippi levélben leírja: „Kívánok elköltözni és a Krisztussal lenni, mert az sokkal jobb, de ha Ő azt akarja, itt maradok és szolgálok tovább közöttetek.” A Krisztussal lenni életben és a meghalás után. Az ideig való világban és egy örökkévalóságon át.
Csak azt tudom mondani mindenkinek, ha még nem léptél be ebbe a csónakba, lépjél be még ma! Sose leszel egyedül.
A második, amit átél az, aki Jézussal jár, hogy az Ő közvetlen közelsége, a vele való közösség formál bennünket. Ha meg se szólal, hat. Jézusnak kisugárzása van. Nemcsak akkor volt így, ma is így van. A mi feltámadott, élő Urunk az Ő közelében alakít bennünket. Ha itt egy lapot visszalapozunk a Márk evangéliumában és Péteréknek a legelső elhívását olvassuk, akkor Jézus ezt mondta nekik: „Kövessetek engem, és én azt művelem, hogy embereket halásszatok.” (Mk 1,17). Azt művelem … Kezébe veszi őket mint nyersanyagot, dolgozik rajtuk, és míves munkaként kerülnek ki a kezéből. Pontosan ez történt például egy ilyen vadóc Péterrel, akinek ezt legelőször mondta. Míves munkaként kerül ki egy félvad vagy egészen vad ember, mint amilyen én is voltam, meg amilyennek mindnyájan születtünk, meg azok a gyerekek a regény szerint elvadultak a szigeten. Ő a kezébe vesz, elkezdünk alakulni, és egészen mássá leszünk. Pusztán az Ő közelétől, a vele való közösségben.
Mostanában többször idéztük a 2Kor 3,18-t. A legtágasabb horizontot ez a mondat ragyogtatja fel ebben az összefüggésben, amikor Pál apostol ezt írja: „Mi pedig az Úrnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arccal szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, dicsőségről dicsőségre, úgy, mint az Úrnak Lelkétől.”
Jézussal közösségben, az Ő közvetlen közelében Őt szemléljük, és ez hatással van ránk. Hozzá kezdünk hasonlítani. Egy nagy metamorfózison megy át az életünk. Ez a görög szó van itt az eredeti szövegben. Mindnyájan átváltozunk egy nagy metamorfózis következtében, és belőlem, értetlen, nehézkes, Isten igéjével szemben süket, engedetlen emberből emberhalász lesz, akin keresztül maga a Megváltó embereket ment ki a halálból az életbe. Átalakít Jézus közelsége minket. Mint ahogy mindenki ismeri ezt a kísérletet a fizikaóráról, amikor az össze-vissza rázott vasreszeléket mágnes közelébe teszik, megmozdulnak a kis vasdarabkák a papíron és szépen rendeződnek szabályos vonalak mentén. Rendeződik a rendezetlen és rendetlen. Kozmosz lesz a káoszból. Újjáteremtődik egészen az embernek az élete.
Aki Jézussal él, az harmadszor azt szokta megtapasztalni, hogy ez a vele való szoros közösség védelmet is jelent. Olyan védettséget, amiben teljes biztonságban érezheti magát az ember. Nyomasztó kiszolgáltatottnak lenni. Sokat szenvednek azok a babonások, akik a sorstól, meg attól, hogy mi, hol van megírva, vagy a balsorstól rettegnek, és próbálnak valamiféle magyarázatot találni mindenre. Kimondhatatlan békességet és bizonyosságot ad a hívőnek az, ha tudja, hogy akinek a csónakjába én beléptem, az felelősséget vállal értem. Ott vele biztonságban vagyok. Minél közelebb hozzá, annál nagyobb biztonságban. Annyira, hogy Jézus még fokozza ezt egy helyen, hogy „vele lenni”, és azt mondja: „Maradjatok énbennem.” „A mi életünk el van rejtve a Krisztusban” — írja erről Pál apostol. Ez azt jelenti, hogy ha valami rúgás ér bennünket, akkor annak a nagyobb részét felfogja Krisztus, és hozzánk már csak annyi jut el, amennyire szükségünk van ahhoz, hogy alázatban maradjunk, vagy ott éppen azzal alakítson, eddzen, erősítsen minket a mi Megváltónk.
Teljes védettséget és biztonságot jelent ez a vele való közösség. Megvéd minket helytelen döntésektől is. És ó, de sokszor látom hálásan, hogy megvéd a saját, velünk született rossz természetünktől. Amikor már amiatt rontanék el valamit, hogy a régi reflexek működnek és test szerint válaszolnék valamire, akkor megszólal az a Krisztus, akivel együtt élek, és akinek a hangját, mint jó Pásztorét már ismerem, és valami más javaslata van. És ha engedek neki, nem rontom el a dolgomat a magam természete szerinti viselkedéssel.
Sok mindentől védelmet jelent ez. Nem véletlen, hogy abban a szép esti imádságban, amit majd elénekelünk, van egy ilyen mondat is: „Te légy, Jézus oltalmam, nálad lesz jó jutalmam hű szárnyaid alatt. Te vigyázz Uram csak rám, s nem árt akkor a Sátán. Testem, lelkem békén marad.” És boldogan énekli az ilyen hívő ember azt is: „Nem félek semmitől, hisz te vigyázz reám. Már bánat és gond sem gyötör, meghallgatod imám.” (503. és 461. dicséret). Védettséget is jelent a Jézussal való közösség.
De, és ez a negyedik, azt is jelenti, hogy ha én csakugyan Jézussal élek, akkor ezt vállalnom kell mások előtt is. Ez nyilvánvaló lesz, ha csakugyan közösségünk van egymással. Akkor annak természetesnek kell lenni, hogy mindenki előtt bevallom, hogy ebben a csónakban hajózom, és ennek Ő a kapitánya. Hozzá tartozom. Rajtam van az Ő felségjele. Ezt nem szégyellem, nem akarom letakarni, nem akarom letagadni. Hálás vagyok érte és vállalom, még akkor is, ha a Jézusnak gyakorta szánt ütéseknek a szele emiatt engem is ér. Ez teljes sorsközösség. Ha Őt bántják, akkor az övéi is vele együtt szenvednek. De mivel ez csakugyan teljes sorsközösség, az Ő örök dicsőségében is részesíti az övéit. Meg van írva: „Aki győz, megadom annak, hogy üljön az én királyi székembe velem, amint én is győztem, és ültem az én Atyám királyi székébe.” (Jel 3,21). Vállalnunk is kell tehát Jézust.
Mivel van itt egy zavaró momentum, még erre térjünk ki. Tudniillik mégis csak előfordul az, hogy olykor éppen Jézus parancsára egyedül kell elindulnunk valahova, egyedül kell helytállnunk valahol, vagy egyedül kell hordozni egy terhet. Egy példát hadd olvassak erre: „Jézus pedig kényszeríttette az Ő tanítványait, hogy szálljanak a hajóba és menjenek át előre a túlsó partra, míg Ő elbocsátja a sokaságot. Amint pedig elbocsátotta a sokaságot, felment a hegyre, magányosan imádkozni. Mikor pedig beesteledett, egyedül volt ott.” (Mt 14,22-23) A Genezáreti tóra pedig — erről szól a folytatás — lecsapott a rettegett bukószél, amelyik minden előrejelzés nélkül érkezett meg, és többméteres hullámokat kavart. Szerencsétlen tanítványok! Miért nem engedte meg, hogy ott aludjanak, ahol dolgoztak egész nap együtt? Miért kell késő este átküldeni őket a túlsó partra? Vagy miért nem ment akkor velük? Még hogy ha aludt volna is a hajón, mint egy másik esetben, de ott van velük. Miért egyedül? Dühöng a vihar. Viharhoz szokott erős emberek nagy erőfeszítéssel sem haladnak előre. Szinte egy helyben áll a csónak. Sötét van, éjszaka, szembeszél, Jézus meg ráérősen imádkozik a hegytetőt, mert neki olyan jó az Atyával. És mi lesz itt velük?
Az olvassuk, hogy miközben imádkozott, látta, hogy vesződnek az evezéssel és hogy a szél szembe fújt. Ezért odament, és amikor belépett a hajóba, elállt a szél. A hajóban levők pedig hozzá menvén leborultak előtte és ezt mondták: Bizony, Isten Fia vagy! Két fontos megfigyelést tehetünk itt. Az egyik: Jézus itt ugyanúgy, sőt sokkal mélyebben együtt van az Atyával, mint ahogy a benne hívők együtt élhetünk Ővele. De ez az Atyával való mély és teljes lelki egység ott fenn a hegyen, magányában nem azt jelenti, hogy nem törődik a többiekkel. Sőt, éppen mivel ilyen mély közösségben van az Atyával, ezért veszi észre, hogy mások bajban vannak és érkezik meg oda idejében.
És ez ránk is érvényes. Nem kell attól félnünk, hogy ha a Jézussal való lelki, hitbeli közösségünket ápoljuk, erősítjük, akkor az elvon minket a feladatainktól, vagy az aktivitásunkat csökkenti, vagy amiatt fogunk mulasztásokat elkövetni. Éppen aki ad időt magának arra, hogy beszélgessen Megváltójával, és nyugodtan kiönti a szívét neki, annak a gondolatait és akaratát fogja irányítani úgy, hogy a kellő időben megérkezik a segítség azokhoz, akikért őt felelőssé tette, vagy akiknek a javára őt használni akarja. Szeretjük szembeállítani ezt a kettőt. Jézus magatartása eligazít itt bennünket.
A másik megfigyelés, hogy azokat, akiket Ő kiválasztott, akik benne hisznek, akik egyszer vele egy hajóra szálltak, azokat Ő mindig szemmel tartja. Még akkor is, ha látszólag egyedül küldi őket valahova. Akkor sem magányosak. Az egyedüllét fizikai, a magányosság lelki állapot. Magányossá soha nem válhat az, aki Jézusban hisz. Van olyan, hogy egyedül kell megbirkóznia valamilyen feladattal. Egyedül kell hordania egy terhet. Egy édesanyának egyedül kell világra hoznia gyermekét. Egy hivatásunkon, foglalkozásunkon belüli feladatot sokszor egyedül kell megoldanunk. A hívő ember nagy élménye azonban az, hogy egyedül sem vagyok magányos. Ott is számíthatok az én Uramra. Akkor is, ha ebben a történetben fizikálisan nem volt jelen, akkor is látta, hogy vesződnek az evezéssel és idejében megérkezett, és valóságos szabadítást adott.
Ha most már egészen gyakorlati dolgokat szeretnénk még sorolni, akkor ilyeneket mondhatnánk: Jézussal egy hajóban élni azt is jelenti, hogy megtanulunk vele beszélgetni. Egészen természetes lesz az, hogy szüntelen imádkozik az ilyen ember. Megtanuljuk Őt egyre jobban érteni, egyre jobban bízni benne. Az Ő szempontjai egyre inkább a hívő ember szempontjaivá válnak. Különös belső egység alakul ki az élő Krisztus és a sok mindennel küzdő hívő ember között a Szentlélek munkája nyomán. Mert aki valóban együtt halad vele, együtt él vele, az nem vitatkozik, nem tiltakozik, nem szegül szembe mindig újra az Ő tanácsaival vagy parancsaival, hanem az végleg rábízta magát.
Akarunk-e így egy hajóban haladni Jézussal, hogy soha ne legyünk magányosok, hogy formálódjék az életünk a vele való közösségben, hogy átélhessük életünk sok kiszolgáltatottsága között azt a védelmet, amit az Ő jelenléte jelent, és hogy létrejöjjön ez a mély, belső lelki egység Ővele, az Isten Fiával, aki szeretett minket és önmagát adta értünk? Ő vállalt minket, mi vállaljuk-e Őt? Ebben a közösségben átéli a hívő, hogy előbb belénk áradnak az Ő mennyei erői, aztán átáradnak rajtunk a hitetlen világba az Ő mennyei erői, és így tudunk sokkal többet adni másoknak, mint amink van. És megtapasztaljuk azt is, hogy miközben vele szoros közösségben vagyunk, benne élünk a való világban és szolgálunk abban, csak ez az Isten nélküli világ nem él bennünk. Mint ahogy a csónak is benne van a vízben, csak víz legyen minél kevesebb a csónakban. Erre akar használni a mi Urunk.
2004. február 22.
Forrás: cserikalman.hu
Cseri Kálmán: Istenismeret és önismeret 4.
Az emberrel foglalkozó tudományok igyekeznek feltárni az emberi lélek mélységeit. Ezek igazából nem olyan nagy mélységek, de bizonyos eredményekhez azért hozzásegítenek bennünket. A nagy igazság azonban az, amit Jeremiás könyvében így olvasunk: „Csalárdabb a szív mindennél, kicsoda ismerheti azt?” Igazi helyes önismeretre magunktól nem tudunk eljutni, mert igazán helyesen csak az ismer minket, aki alkotott. Isten nélkül elég felszínes és sekélyes lesz az önismeretünk is. Aki viszont Őt megismeri, az ott az Ő színe előtt, az Ő megismerésének és elismerésének a fényében meglátja a maga valódi arcát. Ezért kapcsolja össze a Biblia ezt a kettőt, és mindig ebben a sorrendben említi: helyes istenismeret és abból következik a helyes önismeret. Abból aztán sokféle helyes cselekvés.
És hogy mennyire fontos nekünk az egy igaz, élő Istent megismerni, arra nézve Jézus mondta a legfrappánsabb összefoglalást, amikor a főpapi imában ezt mondta: „Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Isten, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust” (Jn 17,3). Ez maga az örök élet. Nekünk fő törekvésünk kell legyen, hogy egyre mélyebben, a valóságnak megfelelően ismerjük meg az egyetlen igaz Istent (mert sok úgynevezett önjelölt istenség is létezik), és akit Ő elküldött, Jézus Krisztust. Istent pedig mi szintén csak tőle magától ismerhetjük meg. Ahogy Ő magát a Szentírásban kijelentette, és ahogy Ő magát a legteljesebben, kézzel foghatóan Jézus Krisztus személyében kijelentette.
Ez a történet jól szemlélteti azt, hogy még Jézus közvetlen közelében is el lehet tölteni éveket úgy, hogy valaki nem ismeri Őt igazán, és helyes önismeretre sem jut el. Hiszen Pétert Jézus már korábban elhívta. Már többször találkoztak. Többször beszélgettek, és kiderül: mennyire fogalma sincs arról, hogy kicsoda igazában Jézus, és hogy ki igazában ő maga. Hogy derül ez itt ki?
A Genezáreti tóról azt mondják, este gyorsan lehűl a vize, a halak szeretik a langyosabb vizet, és ezért este csapatostól a tó közepére húzódnak be, a mélyebb részekre. Ezért a halászok éjszaka és a mélyen halásztak. Ott volt együtt a sok hal. Amikor melegedett reggel, akkor elsősorban a tó partján, a sekélyebb víz melegedett fel, akkor meg kihúztak oda, és szétoszlott a nagy tömeg hal sokkal nagyobb területen, a tó egész kerületén. Akkor nem volt érdemes halászni, mert ott egyszerre csak keveset fogtak volna, és az akkori kerítőháló csak kaparászta volna a sekély tónak a fenekét. Ezért éjszaka halásztak a mélyben. Ezt Péterék jól tudták, ez volt a szakmájuk. Apáról fiúra szállt a tapasztalat.
Azt olvassuk itt, hogy neki indulnak egy este, hogy halásszanak. Utána jön ez a szinte érhetetlen mondat, hogy egész éjjeli munka után sem fogtak semmit. Egy fia halacska sem akadt a hálóba. Pedig nem így szokott lenni. Ők ismerik a helyeket. Meg van a technikájuk, szakismeretük. Vannak tapasztalataik. Van itt izom, erő, van itt ész is. Minden megvan. A hal is biztos ott van, csak valahogyan nem került bele a hálóba. A kudarcok éjszakája. Az érthetetlen kudarc éjszakája, amire nincs megnyugtató magyarázat. De a hálók ugyanúgy tele lettek moszattal meg mindenfélével, úgyhogy azt olvassuk, hogy reggel, amikor kievickéltek a partra, akkor mosták a hálóikat. Nem tudom, milyen gondolatok és indulatok lehettek bennük akkor. Lehet, hogy otthon semmi nem volt, nekik kellett volna az asztalra valamit letenni, és most hazamennek üres kézzel. Mit csináltatok egész éjszaka, apukám? Ezt szokták kérdezni ilyenkor az asszonyok.
Egyszer csak hallják, hogy nagy tömeg közeledik, korán elkezdte már Jézus a tanítást, sokan összeverődtek köréje. Jézus egyenesen Péterhez megy, és azt kéri, hogy hadd szálljak be a halászbárkádba, és menjünk egy kicsit beljebb a parttól. A tanítók ezt gyakran tették, mert a víz rendkívül jól vezeti, sőt egy kicsit fel is erősíti a hangot. Bentről jobban hallják, mintha a parton lenne Jézus is.
Lehet, hogy Péter nem éppen prédikációt akart hallgatni azon a reggelen üres gyomorral, csurom vizesen, kifáradva, de félretette a hálókat, és bementek egy kicsit, remélve, hogy hamarosan vége lesz. Aztán vége is lett, de akkor Jézus átváltott. Először kérte Pétert — azt olvassuk —, utána pedig egy parancsot adott: „Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra!” Most? Tíz órakor? Vagy akárhány óra lehetett már. Látszik, hogy nem ért hozzá. Ácsnak biztos jó, tanítónak kiváló, de nem halász. Ide szakismeretek kellenek, itt nem lehet barkácsolni. Mi tudjuk, hogy mikor mit, hogyan kell csinálni. Na, de ha annyira tudják, akkor miért nem fogtak az éjszaka? Azt nem értjük, hogy most miért nem fogtunk.
Péterből megszólal ez a keserűség. Lehet érezni minden szavából. Van benne keserűség, szemrehányás, egy kis feszültség is, türelmetlenség is, és kioktatja Jézust. Mester, (szándékosan Rabbinak szólítja) ez a te szakmád, ezzel foglalkozzál és ne a másik szakterületével. Egész éjszaka mindent megtettünk és nem fogtunk semmit. Gondolod, hogy majd most, amikor régen másutt vannak a halak?
Elhangzik azonban itt egy sorsdöntő szó, sőt kettő. Károli úgy fordítja: mindazáltal a te szavadra kivetem a hálót, itt meg azt olvastuk: de a te szavadra mégis kivetem a hálót. Péter mégis megpróbálja legyőzni a maga szakmai büszkeségét, meg fáradtságát, keserűségét, meg mindent, ami ágaskodik az ellen, hogy engedelmeskedjék Jézusnak. Ez a mégis indítja el azután a csodákat.
Kivetik a hálót — nem tudom, milyen gondolatokkal, indulatokkal; és olyan szemléletesen írja le Lukács: — visszahúzni már nem bírták. Egyszerűen tele lett. Ennyire tele nem szokott lenni. Annyira tele, hogy nem fér bele a hajóba, hívni kellett a kollegákat, hogy hozzák másik bárkát is, meg kell a két kezük, az erejük is. Ekkora fogást még nem látott. Ki tudja hány éve, évtizede űzte a mesterséget, de ilyen még nem volt. Mi történt itt? Világos nappal, bent a mélyen, ahol ilyenkor nem kellene halnak lennie. És annyi, amennyit még életében nem látott.
És innen kell figyelnünk minden szóra, amit Lukács ír. Lukács tudatosan és a Szentlélekre hallgatva írta az evangéliumát. Három olyan kifejezést is olvasunk, ami Péter számára teljesen új fényben ragyogtatta fel Jézus személyét, és nem rest ezt azonnal beismerni, nyilvánosságra hozni, és annak megfelelően viszonyul Jézushoz, ahogy most megismerte ebben a cselekedetében.
„Simon Péter pedig ezt látva leborult Jézus lába elé, és így szólt: „Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok, Uram!” A halfogás miatt ugyanis nagy félelem fogta el őt…”
Ez a „nagy félelem” vallástörténeti szakkifejezés. Amikor az ember az istenség jelenlétét átéli, vagy mi a Szentírás alapján mondjuk, hogy a személyes Isten jelenlétét átéli, amikor valami olyat tapasztal, amire nincs más magyarázat, csak az, hogy itt az Isten közbenyúlt és cselekedett, akkor úrrá lesz rajta ez a tremendum, ez a félelem. Nem tudja mitől, miért, kitől. A szíve mélyén sejti, hogy itt a mindenség Ura előtt állok. Itt valami egészen más történt, mint amihez hozzászoktunk. Éppen ezért ez a félelem térdre kényszeríti. És éppen ezért itt már nem azt mondja: Mester, mint előbb, amikor oktatta, hanem azt mondja: Uram. Ezt a szót a hívő zsidók az élő Isten személyneve, a Jahve helyett mondták.
Ez a félelem, ez a letérdelés, ez a megszólítás: Uram, egy hívő zsidó szájából csak az Isten színe előtt jött ki, és csak ott viselkedett így. Ezt megint nem tudhatjuk, és javasolom, hogy ne is találgassuk, hogy Péterben ez mennyire volt tudatos, meg mit gondolhatott, amikor ezt mondta. Nem tudjuk. A tényeket tudjuk, ami itt leírva van. De ezek szerint akár tudatosan, akár egyelőre még csak a szíve mélyén, átélte azt, hogy itt ő a szent Isten jelenlétében áll. Vagy maga Jézus Isten? Őbenne maga Jahve jött el hozzánk? Ki érti ezt? Kinek a fejébe fér ez bele? Kinek a bárkájába fér be az a fogás, amihez a teremtő isteni hatalommal cselekvő Jézus segítette őket? Nem fér bele a hálóba, nem fér bele a bárkába, és Jézus személyének a titka nem fér bele az emberi értelembe. Itt valami mindent meghaladó titok lett nyilvánvalóvá.
Ezért nem is foglalkozik a halakkal. Jézus személye lesz neki nagyon fontos. És átéli a kegyelemnek a gazdagságát. Ő, aki magában morgolódott, aki oktatta Jézust, aki megvetette Őt amiatt, hogy ehhez a szakmához nem ért, meg ostobaságokat parancsol, és megszégyeníti őt, nevetség tárgyává teszi, hogy itt világos nappal a mélyben kezd halászgatni. Sok minden összejött, és sok mindenben igaza volt. Mert ezekben mindben igaza volt Péternek. A maga igazával szembefordulva leborul az Isten jelenlétében, és Úrnak szólítja Jézust. Mert átéli, hogy itt egy másik világ is jelen van. Itt nem arról van szó, hol tartózkodnak a halak, meg évszázadok alatt milyen tapasztalatokat gyűjtöttek a szakmai elődei. Itt arról van szó, hogy jelen van az Isten. De hogy van jelen? Itt a bárkában? Ilyen közel jött az Isten egy ilyen morgolódó halászhoz, aki egész éjszaka hiába fáradt és nem fogott semmit? Ennyire megtiszteli őt, hogy beszélget vele? Mennyire nem volt türelmetlen Jézus, amikor azt mondta: „Evezz a mélyre, és vessétek ki a hálóitokat fogásra!” Benne pedig ott volt az ellenkezés, magyarázta, miért nem jó ez. Jézus türelmesen várta, hogy az ige, amit Ő mondott, majd meggyőzi Pétert, az ige elvégzi benne a munkát, és az ige munkája nyomán elhangzik ez a: mindazáltal. Mégis csak képes lesz szembefordulni büszke önmagával, és egyszer csak ott fog térdelni a szelíd Jézus előtt, mert felismerte, hogy kicsoda Ő. Aki felismeri, nem tehet mást, minthogy imádja. Előtte Mesternek szólította, most a legtermészetesebben jön ki a száján ez a szó: Uram. Leesett a hályog a szeméről. Ugyanazt mondja, és ugyanazzal a bizonyossággal, mint húsvét után egy héttel Tamás, aki abban is kételkedett, hogy igazat mond tíz tanítványtársa. Amikor a feltámadott Krisztust látta, akkor ő is azt mondja: Én Uram és én Istenem! Erre a felismerésre azok jutnak, akiknek Jézus az Ő titkát kijelenti.
Mind a kettőnek a végén ott van a személyrag is. Nemcsak Úr vagy mindenek felett, valahol a felhők felett lakozván, hanem az én Uram vagy. Mi valahogy titokzatosan összetartozunk. Te hozzám jöttél, itt ülsz a bárkámban. Te engem megszólítottál. Neked van valami terved velem. Elhívtál, csak még nem indult be a tanítványi szolgálat. Nekünk személyes kapcsolatunk vagy egymással és ezt te kezdeményezted. Én elképedve csodálkozom azon, hogy egy ilyen alakkal akarsz valamit. És még ezek után is, mert én bűnös ember vagyok, Uram!
Amikor felismeri és elismeri Jézust annak, akinek Ő mondta magát, s aki Ő valójában, akkor tudja kimondani azt, hogy kinek ismerte fel önmagát, aki ő valójában. „Én bűnös ember vagyok, Uram!” Ha kicsit korábban mond valamit magáról, akkor nyugodtan mondhatta volna: én okos ember vagyok, Uram. Én tudom, hogy mikor mit, és hogyan kell csinálni. Vagy, ha egy kicsit már úrrá lett volna rajta a fáradtság, mondhatta volna: én fáradt ember vagyok, Uram! Ne kelljen most hallgatnom prédikációt, meg ide evezni, oda evezni. Máskor szívesen, de légy megértő: fáradt ember vagyok! Vagy ha még több keserűség volt benne az éjszakai kudarc miatt, akkor mondhatta volna azt. Itt azonban már csak ez felel meg a valóságnak: én bűnös ember vagyok, Uram!
A Jézusban megjelenő isteni szentség mellett a maga szentségtelenségét és tisztátalanságát látja meg. Az isteni gazdagság, ami megnyilvánult abban az elképesztően gazdag zsákmányban is, a maga szegénységét juttatja eszébe. És az, hogy elismerte Jézust Úrnak maga felett, a maga elesettségét teszi kézzelfoghatóvá a számára. Így térdel ott Jézus előtt, és aki Őelőtte letérdel, azt már fel lehet emelni. Aki vele szemben büszkélkedik, és elmondja, mit tud jobban, mint Ő, azon nem lehet segíteni. Aki már felismerte és elismerte Őt, és felismerte a saját elesett állapotát, azon lehet segíteni.
De tudjuk, hogy itt nem fejeződött be az az iskola, amibe Jézus Pétert beíratta. Ez nagy előrelépés volt, de jött az életében a kritikus helyzet, ahol kiderült, hogy még mindig nem ismeri igazán, kicsoda Jézus, és kicsoda ő maga. Nagycsütörtök este az utolsó vacsorán azt mondja: Uram, lehet, hogy ezek mind elhagynak téged, de én… én soha! Én az életem kész vagyok éretted áldozni. Kész vagyok börtönbe vagy a halálra is menni. Ez van este későn. Péntek hajnalban még nem szólalt meg a kakas, olyan korán van, esküvel letagadja, hogy valaha is ismerte Jézust.
Azt olvassuk, hogy akkor vezették keresztül a kihallgatási teremben leköpdösött, felpofozott, összevert Jézust azon az udvaron, ahol Péter a szolgákkal együtt a tűz mellett melegedett és letagadta, hogy ismeri Őt. És átmenvén az Úr, tekintett Péterre — írja Lukács nagyon röviden. És kimenvén Péter, keservesen sírt. Egy kemény férfiember mit sír? Itt tört össze igazán. Itt tudta meg, hogy ki az a Jézus, aki őmiatta szenvedte el azokat a kínokat is, meg azon a napon a kereszthalál kínját is. Aki mégis méltatja őt nemcsak egy tekintetre, hanem majd feltámadása után egy bizalmas, meghitt beszélgetésre, ahol már csak egy kérdés hangzik el: Szeretsz-e engem? Péter válasza az: Mivel te ennyire szerettél engem, te tudod, hogy szeretlek téged. Itt jutott el igazán helyes Krisztus-ismeretre, de ott nagypéntek hajnalán ismerte meg igazán a saját szívét is.
Bizonyos vagyok abban, hogy Péter őszintén lelkesedett csütörtök este. Biztos, hogy nem képmutatásból mondta azt, hogy Uram, rám mindig számíthatsz, és kész vagyok veled börtönbe is menni. Csak azt nem ismerte, hogy mire képes és mire nem. Főleg azt nem ismerte, hogy mennyi rosszra képes. Hogy ennyi gyávaság, ennyi aljasság lapul ott a szíve mélyén. A szíve tetején, felszínén ott van a Jézus iránti lelkesedés, a rajongó szeretet. És ezzel együtt, ez alatt megbújhat ilyen sötétség, hogy esküvel tagadja, hogy valaha is ismerte őt… Erre nem gondolt, ezt nem hitte volna, hogy ő ilyen. De azt sem, hogy Jézus olyan, hogy ezek után nem dobja ki a tanítványi körből, hanem miután ezt megbeszélték, rábízza az Ő munkájának a folytatását. Igazi Krisztus-ismeretre és igazi önismeretre ő is ott a kereszt közelében jutott el. Mint ahogy mindannyian ott jutunk el. Mert az igazi bűnbánatot mindig a kegyelem felragyogása szüli bennünk. Itt kezdődött ez a sok hallal, azután Jézus megbocsátó tekintetével folytatódott. Aztán azzal a beszélgetéssel: szeretsz-e engem?
Ismertem valakit, aki öntelt ember volt. Néha már fájt, ahogy dicsekedni tudott, és ahogy roppant ravaszul bizonygatta mindig, hogy mennyivel különb másoknál. Hol úgy, hogy a saját erényeit felmagasztalta, hol úgy, hogy másokat bírálgatott. Nagyhét előtt beszélgettünk egyszer és mondta, hogy természetesen készül az úrvacsorára. Gondolkoztam, hogy mondjam, ne mondjam, mert mindig tisztelettudó szeretnék maradni, nem akarom megbántani, de így ne úrvacsorázzék. Így nem szabad úrvacsorázni, ha ő mindenkinél különb, mindenki rajta kívül bűnös, akkor jobb, ha most ezt kihagyja. De nem szóltam semmit, hanem azokban a napokban sokat könyörögtem érte. A nagypénteki istentisztelet után bejött a lelkészi hivatalba és minden bevezetés nélkül elkezdett zokogni. Egy ilyen Péter-féle férfiember. Hagytam, hogy kisírja magát, és akkor számon kérte rajtam: miért nem szólt maga nekem, hogy én milyen dicsekvő, rágalmazó stb. — és sorolta azokat a bűnöket, amik ott tényleg fájdalmasak voltak az utolsó beszélgetésünknél. Azt mondta: én így nem mertem ma úrvacsorázni, de húsvétkor úrvacsorázhatnék? Mondtam: mondjuk el ezt most Istennek is. Amit nekem elmondott, ne legyünk restek, mondja el Istennek címezve egy imádságban. Felállt, letérdelt a szék mellé, én is ezt tettem, és egy megrendítő imádság hangzott el. Egy héttel előbb még én vagyok az okos, a különb, az összes többi hozzám képest senki. És amikor az a nagypénteki igehirdetés Jézus személyét és szeretetét felragyogtatta előtte, egyszerre látta, kicsoda ő. Muszáj előbb Jézust megismernünk, hogy igazi önismeretre jussunk. Így lehet valóban újat kezdeni.
Szinte azért is, hogy szemléltető oktatásban részesítsen Isten, ma reggel korán ébredtem és sok mindenért hálát adtam neki. Miközben hálát adtam és dicsőítettem Őt, egyszerre csak kristály tisztán látni kezdtem, hogy az életem egy területén milyen engedetlen vagyok. Ott mindjárt egyenesen folytattam bűnvalló imádsággal az imádságomat. Isten nagy békességet és reménységet adott a szívembe. De először Őt kellett látnom, neki hálát adni, Őt dicsőíteni, és Ő szereti annyira az övéit, hogy nem hagyja, hogy együtt éljenek bűnökkel és engedetlenségekkel, elsegíti helyes önismeretre is. De csak az Ő világosságában láthatjuk meg magunkat és tudunk igazán változni, és mások számára áldássá lenni.
Olyan kétségbeejtő, amikor sokszor hívő emberek is mit sem sejtve, nagy békességben együtt élnek a bűneikkel. Mindnyájunknak vannak reánk jellemző bűneink. Az alkatunkból következők, a neveltetésünkből következők, a vakságunkból következők. Szeretném kérni, hogy készüljünk a jövő vasárnapi úrvacsorára úgy, hogy őszintén kérjük ma a mi Urunkat: Uram, hadd értsem meg jobban a te irántam való szeretetedet és kegyelmedet, és ennek a fényében hadd lássam meg a reám jellemző bűnöket. Nem akarok együtt élni semmivel, ami neked utálatos, és ami alkalmatlanná tesz arra, hogy használj engem. Mert Pétert is igazában az után használta az Úr Jézus, miután húsvétot követően megbeszélték a dolgokat. Isten erre az imádságra egészen bizonyos, hogy válaszolni fog. Így, ha már beléptünk az Úr Jézus hajójába és együtt evezünk vele, még sokkal szorosabb és mélyebb közösségbe jutunk vele, és még jobban látjuk, ki Ő, és kik vagyunk mi. Bátrabban reméljük majd, hogy kikké fog formálni bennünket.
2004. március 21.
Forrás: cserikalman.hu