2015. április 14., kedd

Bartalis János: Aranygyümölcsös Kosály

  Aranygyümölcsös Kosály!
  Megjöttél sárguló terheddel,
  koszorúsan állsz.
  Csak most voltál rügyező ág,
  csupasz fa, reménykedő ígéret,
  és már itt állsz megrakodva,
  királyi pompában, beteljesedve,
  cézári győztesen -
  Kosály, kosályi kert!

  Kosályi kert!
  Látom nemesen csillogó ékköveid
  a lombok közt.
  Látom függő brilliánsaid, az aranykörtéket,
  látom a pazar szilvafonatokat,
  mint gyöngyfüzéreket.
  Látom a nagy birsalmákat és birkörtéket.
  Látom a kerten túl a távoli határt,
  a beért mezőket,
  a kéklő hegyoldalakat,
  az enyhe-zöld szülüdombokat.

  Látom a zizegő zabvetéseket,
  a zúgó kukoricásokat és a keréknagyságú
  napraforgókat
  a vetések szélén.
  Látom a learatott búzát,
  az aranyló tarlót, a keresztekkel
  megrakott földeket.
  Csak most volt minden zsendülő vetés,
  szárbaszökkenő hajtás,
  kicsi, támogatásra szoruló palánta.
  Hallom a szél finom citeráját
  a zabfejeken.
  Látom az egész felöltözött,
  megáldott és gazdag határt.

  Csak én állok szegényen,
  üresen e nagy gazdagság közepett.
  Csak én nem tudom, mit csináltam,
  amíg a gyenge vetésből
  gazdag kalangya,
  s egy szem kukoricából
  karvastagságú cső,
  a finom virágból mézédes alma lett.
  A búza, amin áttapostam, többre volt képes,
  a fa, melyet viharok cibáltak,
  nagyobbat alkotott.
  (Engem milyen viharok téptek?)

  A katángkóró az út szélén,
  amelyen átgázolt száz szekér és állat,
  lám - kéken virít.
  Minden megalkotta a maga művét.

  Minden.
  A fű is, a fa is, a katángkóró is,
  a palánta is.

  Csak én állok tétován, üres kézzel.
  Csak én, az ember, csak én, csak én...

  1930.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése