2025. április 19., szombat

Húsvét 2025





Áldott ünnepet kívánok minden kedves olvasónak!

A nap gondolata




„ A szeretet annyit jelent, hogy nem vagyok egyedül, az egyik kezemet az Úristen fogja, a másikkal én fogom embertársaim kezét.” 

Sík Sándor

Szabó István: Keresztút

Próbára tette Isten a lelkemet. 
Adott számomra testet, szellemet. 
Adott szülőt, földi életet. 
Szólt az Úr, s útnak engedett 
Tiéd a vágy, a gondolat! 
„ Szeresd felebarátodat, 
mint magadat!” 
Tiéd a sorsod, tégy amit akarsz, 
szabad vagy, jó s rossz közül választhatsz. 
De vigyázz, mert egyszer mindenről számot adsz! 
Foghatod a kezem. 
S ha jót kérsz, kaphatsz, 
De el is engedhetsz, 
Nélkülem is haladhatsz. 
Segíthetsz azon, ki porba hullt, 
ki feléd kiállt, mert nyomorult. 
De ott is hagyhatod, kikerülheted. 
Adtam széles utat és keskenyet. 
De az Ítéletre minden „út”- 
Hozzám vezet!

Szent-Gály Kata: Kérdés




A lelkek megérzik, ki neked az Isten: 
Futó ismerősöd, jóbarát, vagy Minden. 
Megérzik hangodból, hogyha beszélsz róla, 
Hiszed-e, mit mondasz, vagy csak szokás volna…?

Árvay Emil: A megoldás

Ballagsz életed útjain… 
Egy titkos kamera figyel, 
szavaid, gondolataid 
rejtett mikrofon veszi fel.  

Kiskorból emléked kevés; 
talán rád nyomta bélyegét, 
tudat alatt hordozod és 
anélkül tán, hogy értenéd.  

Aztán gyerekkor, ifjúkor, 
szülők, barátok, iskola… 
A félelem itt ért utol, 
és jött a magány is lopva.  

Felnőtt vagy, és mint kisgyerek 
szeretet után sóvárogsz, 
hogy fontos légy valakinek, 
s gazdagítsad a világot…  

Ballagsz az élet útjain; 
a szemeddel azt keresed, 
kit érdekelnek szavaid, 
és önmagadért ki szeret?  

…És ekkor, kétezer évnek 
ködösített távolából 
egy NÉV-nek betűi égnek, 
mint messzi neonreklámok;  

és mától szívedben suttog 
a legédesebb ismeret, 
mit ember valaha tudott: 
Isten szeret. Isten szeret!  

Mert JÉZUS bizonyította, 
hogy szeret az Isten téged! 
Ha hiszed, bizony boldog vagy… 
S nem öl meg e földi élet.

Ady Endre: Köszönöm, köszönöm, köszönöm









Napsugarak zugása, amit hallok, 
Számban nevednek jó ize van, 
Szent mennydörgést néz a két szemem, 
Istenem, istenem, istenem, 
Zavart lelkem tegnap mindent bevallott: 
Te voltál mindig mindenben minden 
Boldog szimatolásaimban, 
Gyöngéd simogatásaimban 
S éles, szomoru nézéseimben. 
Ma köszönöm, hogy te voltál ott, 
Hol éreztem az életemet 
S hol dőltek, épültek az oltárok. 
Köszönöm az én értem vetett ágyat, 
Köszönöm neked az első sirást, 
Köszönöm tört szivü édes anyámat, 
Fiatalságomat és büneimet, 
Köszönöm a kétséget, a hitet, 
A csókot és a betegséget. 
Köszönöm, hogy nem tartozok senkinek 
Másnak, csupán néked, mindenért néked. 
Napsugarak zugása, amit hallok, 
Számban nevednek jó ize van, 
Szent mennydörgést néz a két szemem, 
Istenem, istenem, istenem, 
Könnyebb a lelkem, hogy most látván vallott, 
Hogy te voltál élet, bú, csók, öröm 
S hogy te leszel a halál, köszönöm.

Jean Cocteau: Az álom elkerül









Az álom elkerül, ha alvó arcod éjjel 
a nyakamon pihen; 
mert leskel a halál s talán ilyenkor ér el 
s elaltat hirtelen. 

Én meghalok s te élsz; e gond, ez ver fel engem! 
Van szörnyübb félelem? 
Egy nap nem hallom majd a szívedet s nem lebben 
lélekzeted velem. 

E félénk nagy madár, ki most az álomé lett, 
majd fészkéből kikel? 
A fészekből, ahol testünk két fejjel ébred 
s négy lábbal nyúlik el? 

Örökké tarthat-é ily boldogság, vagy egyszer, 
egy reggel megszakad? 
Az útam építő védangyal nékem ezzel 
könnyíti sorsomat. 

Könnyü e szinte már testemből nőtt nehéz fej 
s mindig is könnyü volt, 
megbúvik mellemen, vak, néma s nem riad fel, 
pedig kakas rikolt. 

Most más világban él e fej, hol más a törvény
és más az értelem, 
fogódzik álmai sötét vizébe dőlvén, 
távol s mégis velem. 

Ó! csak hallhatnám én szuszogni minden éjen,
míg szád is álmodik, 
a fínom fujtatót melled kis műhelyében, 
egész halálomig. 

Radnóti Miklós fordítása

Paul Verlaine: Csak menj tovább









Csak menj tovább és ne emészd magad! 
Az út jó, s egy a dolgod: hogy haladj 
s vidd az egyetlen kincset, ami drága, 
s puszta fegyvered a hadakozásra: 
a lelki szegénységet s Istened. 

És főként föl ne add szived reményét. 
Mit számit egy kis szenvedés s sötétség? 
Utad jó, s végén a halál fogad. 
Igen, főként a reményt föl ne add, 
hogy holtod öröm-ágyat vet neked. 

Tedd jóvá magad, ahogy csak tudod. 
Az élet rút, de mégis a hugod. 
Menj fölfelé, egyszerűn, sőt dalolj hát, 
s távol legyen tőled az az okosság, 
mely sunyin megkisérti hitedet. 

Menj, gyermek-egyszerűn, és megalázva 
magad, mint bűnös, ki a bűnt utálja, 
dalolj, sőt légy víg, nehogy utadon 
álomba merítsen az unalom, 
mit az ellenség küldhet ellened. 

Nevess a vén Csábítón s vén Cselén, 
mert a Béke vár a hegy tetején 
harsonás, diadalmi ragyogásban. 
Fuss a fehér-fekete éjszakában. 
Már kiterjeszti a fejed felett 

győztes szárnyát az Őrangyal vidáman. 

Rónay György fordítása
  

Mecsek Zsuzsa: Fussunk egészen a nagy vízig









Szökjünk meg, Kedvesem, 
mezítláb, lábujjhegyen... 
s hogyha a padló reccsen, 
dermedjünk meg a percben, 
utána fussunk, mintha vad űzne                             
magunk elől is menekülve...   

Szökjünk meg, Kedvesem, 
mezítláb, lábujjhegyen... 
Induljunk délnek, ahol a vének 
szemében is tüzek égnek, 
ahol nincs tél, illatos gyümölcsök 
utak mentén is érnek, 
szomját oltani kóbor szegénynek... 
Hallgassuk barna déli éjszakák 
két végére felfeszült húrok dallamát, 
s míg az ég alatti szállás brokátfüggönyén 
pulzáló csillagokat nézünk, 
mint édes bor túltöltött pohárból,                             
csorduljon ki a szívünk...   

Szökjünk meg, Kedvesem, 
mezítláb, lábujjhegyen... 
Fussunk egészen a nagy vízig, 
ahol minden nap elvérzik a Nap, 
de meghaltában is izzik, 
s a lobogó alkonyat éppoly gyönyörű, 
mint mikor egy régmúlt hajnal 
jött értünk láng-lovakkal... 
Zárjuk gyöngyház-bélésű szívünkbe 
a tenger halhatatlan moraját, 
s hagyjuk a forró parti dűnén 
eltünni, betemetődni lassan                            
elnehezült testünk nyomát   

2025. április 18., péntek

Cseri Kálmán: Jézus nagysága




" Miután ezeket elmondta Jézus, kiment tanítványaival a Kedron-patakon túlra. Volt itt egy kert, ide ment be tanítványaival Alapige: Jn 18,1-11  Miután ezeket elmondta Jézus, kiment tanítványaival a Kedron-patakon túlra. Volt itt egy kert, ide ment be tanítványaival együtt. Júdás, aki elárulta őt, szintén ismerte ezt a helyet, mert gyakran gyűltek ott össze Jézus és a tanítványai. Júdás tehát maga mellé vette a katonai csapatot, a főpapoktól és a farizeusoktól küldött templomi szolgákat, és odament fáklyákkal, lámpásokkal és fegyverekkel. Mivel pedig tudta Jézus mindazt, ami reá vár, előlépett, és így szólt hozzájuk: "Kit kerestek?" Azok pedig így feleltek: "A názáreti Jézust." "Én vagyok" - mondta Jézus. Ott állt velük Júdás is, aki elárulta őt.  Amikor azt mondta nekik: "Én vagyok" - visszatántorodtak, és a földre estek. Ekkor újra megkérdezte tőlük: "Kit kerestek?" Ők ismét ezt felelték: "A názáreti Jézust." Jézus így szólt: "Megmondtam nektek, hogy én vagyok: ha tehát engem kerestek, engedjétek ezeket elmenni!"  Így kellett beteljesednie annak az igének, amelyet mondott: "Azok közül, akiket nekem adtál, nem hagytam elveszni senkit." Simon Péternél volt egy kard, azt kihúzta, lecsapott a főpap szolgájára, és levágta a jobb fülét: a szolga neve pedig Málkus volt. Erre Jézus így szólt Péterhez: "Tedd hüvelyébe a kardodat! Vajon nem kell kiinnom azt a poharat, amelyet az Atya adott nekem?" együtt. Júdás, aki elárulta őt, szintén ismerte ezt a helyet, mert gyakran gyűltek ott össze Jézus és a tanítványai. Júdás tehát maga mellé vette a katonai csapatot, a főpapoktól és a farizeusoktól küldött templomi szolgákat, és odament fáklyákkal, lámpásokkal és fegyverekkel. Mivel pedig tudta Jézus mindazt, ami reá vár, előlépett, és így szólt hozzájuk: "Kit kerestek?" Azok pedig így feleltek: "A názáreti Jézust." "Én vagyok" - mondta Jézus. Ott állt velük Júdás is, aki elárulta őt.  

Amikor azt mondta nekik: "Én vagyok" - visszatántorodtak, és a földre estek. Ekkor újra megkérdezte tőlük: "Kit kerestek?" Ők ismét ezt felelték: "A názáreti Jézust." Jézus így szólt: "Megmondtam nektek, hogy én vagyok: ha tehát engem kerestek, engedjétek ezeket elmenni!"  

Így kellett beteljesednie annak az igének, amelyet mondott: "Azok közül, akiket nekem adtál, nem hagytam elveszni senkit." Simon Péternél volt egy kard, azt kihúzta, lecsapott a főpap szolgájára, és levágta a jobb fülét: a szolga neve pedig Málkus volt. Erre Jézus így szólt Péterhez: "Tedd hüvelyébe a kardodat! Vajon nem kell kiinnom azt a poharat, amelyet az Atya adott nekem?"   
Jn 18, 1-11


               Ma Jézus Krisztus páratlan nagyságáról szeretnék beszélni. Azért imádkoztam, hogy Ő maga ragyogtassa fel előttünk megaláztatásában is tündöklő, egyedülálló isteni nagyságát és fenségét. Hiszen olyan mélyen egész földi szolgálata alatt nem alázták Őt meg, mint éppen nagypénteken. De még akkor is, ott is, újra és újra fölragyogott az Ő isteni nagysága.  

Válasszuk azt a módszert, hogy követjük a mi Megváltónkat először megaláztatásának egyre mélyebbre vezető útján, aztán vegyük észre azokat a villanásokat, amikor újra és újra kiderül mindenki számára, hogy ki Ő valójában, hogy Ő a dicsőséges Istenfia, és végül keressünk majd választ arra a kérdésre, hogy mi a jelentősége mindennek a mi számunkra ma.  

1. Hogyan vezetett Jézus szenvedésének az útja egyre mélyebbre?  

Így nagypénteken érdemes ezt újra végiggondolnunk. Amikor letartóztatták Őt a Gecsemáné-kertben nagycsütörtök éjjel, azt olvastuk alapigénkben, hogy mindenekelőtt megkötözték. Ettől kezdve Jézus tehetetlenné vált, legalábbis azt gondolták. Akit megkötöztek, az kiszolgáltatott volt, azzal bármit lehetett már tenni. Lehetett lökni, rúgni, vágni, gúnyolni. Szórakoztak az ilyen megkötözött foglyokkal. Játékszernek tekintették őket. Nem vették többé emberszámba. Kötéllel vezették, rángatták, mint egy állatot.  

Kajafás kihallgatási termében elkezdődött Jézus vallatása. Mit tanított, kik a tanítványai, milyen titkos tanokat hirdet, és milyen tervei vannak? Az egyik válasza nem tetszett a mellette álló őrnek és erre váratlanul pofonvágta Jézust.  

Aztán jöttek a fizetett hamis tanúk, akik képtelen rágalmakkal vádolták őt. Egymásnak is ellentmondtak, belezavarodtak a hazugságaikba, és Jézus egyetlen szóval sem védekezett.  

Közben kinn az udvaron a kedves tanítvány, Péter, háromszor letagadta, hogy egyáltalán ismeri Őt.  

Amikor hajnal felé kimondták Jézusra a halálos ítéletet, akkor reggelig átadták Őt a templomőrség egy szakaszának, és ezek a félig katonák, félig civilek gátlás nélkül tombolták ki a maguk durvaságát Jézuson. Azt olvassuk: célba köptek az arcába, aztán bekötötték a szemét és verték a fejét először ököllel, aztán bottal, és azt kiabálták: na, ha próféta vagy, akkor mondd meg most ki ütött rád? És most ki ütött rád?  

Reggel átkísérték Pilátushoz. Ott politikai rágalmakkal vádolták Őt a főpapok és az írástudók. Azt állították, hogy Jézus tiltja, hogy adót fizessenek a császárnak. Ezzel pedig a hatalom ellen lázítja a népet.  

Pilátus gyakorlott ember volt és azonnal látta, hogy a lázítók és a lázadók nem ilyenek szoktak lenni. Jézus biztos, hogy nem lázadó. Elhatározta, hogy megmenti Őt ellenségeinek a kezéből. Arra gondolt, hogy ha ott a szemük láttára összevereti, talán nekik is van szívük és megkönyörülnek rajta. Az a fajta korbácsolás azonban, amit a rómaiak gyakoroltak, és amire ott sor került, kegyetlen kínzás volt. Rövid nyélre hosszú szíjakat kötöttek, a szíjak végére pedig éles kövecskéket és állatfogakat csomóztak, és ezzel vertek egy híján negyvenet, harminckilencet az áldozatra, akinek a felső testét lemeztelenítették. Azt mondják, sokszor valósággal lenyúzta nemcsak a bőrt, a húst is az áldozatról ez a korbács. Sokan már ebbe belehaltak.  

Jézus túlélte, de nem hatotta meg a látvány a sokaságot, továbbra is üvöltötték: "Feszítsd meg, feszítsd meg!" Pilátus tehát nem érte el a célját. Ekkor jutott eszébe, hogy minden nagy ünnepen amnesztiát kap egy fogoly. Hátha Jézust mint a zsidók királyát, szabadon engedik ezen az ünnepen. Azonban újra világos lett a tömegnek a véleménye: a gyilkos Barabbást értékesebbnek tartották, mint a szelíd Jézust. Barabbás szabadon bocsátását követelték, Jézusra pedig halált kértek.  

Amikor végül Pilátus megtört és megengedte Jézus kivégzését, akkor az ő katonái kezdtek el "szórakozni" vele. A csupa seb hátára rádobtak egy nehéz, merev, nemezből készült katonai köpenyt, a fejébe nyomták a töviskoszorút és elkezdték gúnyolni: "Üdvözlünk téged, zsidók királya!" Aztán levették róla a köpenyt - elképzelhetjük, hogy mivel járt az -, és akkor kellett volna kivinnie a város határában levő vesztőhelyre, a Golgotára, a keresztnek a vízszintes, rövidebbik részét, amire majd felfeszítik. Erre már nem volt képes, jártányi ereje alig maradt.  

A Golgotán felállították a három keresztet, nagy, kovácsoltvas szögeket vertek a csuklójába. Az övé volt középütt, egyúttal már így praktikusabb, két gonosztevőt kivégeztek, egyiket jobb keze felől, másikat bal keze felől. Ez úgy kilenc óra táján volt, és 3 óra után meghalt. Még a kereszten is gúnyolták. Ha Isten Fia vagy, szállj le onnan, aztán majd hiszünk benned.  

A legmegvetettebb halálnem és a legkínosabb kivégzési mód a keresztre feszítés volt. Jézus ezt az egész utat, onnantól, hogy otthagyta a mennyei dicsőséget, odáig, hogy kilehelte a lelkét a kereszten, zokszó nélkül végigjárta. Az egész passió alatt a maga szenvedésével kapcsolatban szinte egyetlen szava sincs. Tűrte mindazt, amit vele tettek. Kiszolgáltatta magát teljesen ártatlanul.  

2. Közben azonban, akinek van szeme a látásra, annak újra és újra felragyog Jézus isteni nagysága. Hadd említsek meg erre mindegyik helyszínről egy-egy jellemző eseményt.  

Azt olvastuk: "Mivel pedig tudta Jézus mindazt, ami reá vár, ..." Egész földi szolgálata alatt tudta, hogy mi lesz annak a vége. Azt is tudta, hogy nagypénteken mi vár rá, és mégsem futott el ezek elől az iszonyatos szenvedések elől. Tudta azt is kezdettől fogva, hogy Júdás az, aki elárulja, és mégis szerette őt többi tanítványával együtt. Micsoda erő kellett ehhez! Pontosan tudta az Ő kínszenvedésének az idejét is, de sem siettette, sem nem késleltette. Valóban engedelmes volt az Atyának halálig, mégpedig a kereszthalálig.  

Olvastuk mai igénkben, hogy elfogatásakor a Gecsemáné-kertben két csapat állt egymással szemben. Jézus tizenegy tanítványával, és a heves Péternél volt egy szál kard. Ez az egyik csapat. A másik csapat valami elképesztő létszámú felfegyverzett sereg. Azt olvassuk az eredeti szövegben: egy római kohorsz jelent ott meg egy ezredesnek a vezetésével. A kohorsz a légiónak a tizedrésze volt. A légió létszáma általában hatezer volt. Hatszáz római katonát kértek kölcsön Pilátustól egy ezredes vezetésével, és azon kívül a templomőrség szintén felfegyverzett katonái, akiket a belső rendfenntartásra használtak, főleg egy-egy nagy ünnepen, ahol óriási tömegek fordultak meg a templomban.  

Miért jöttek ilyen sokan? Mire gondoltak? Nyilván arra számítottak, hogy Jézus esetleg híveivel együtt védekezni fog. Hoztak fáklyát is, hogy a sötétben a Gecsemáné-kert bokrai közül összevadásszák őket. Erre azonban nem volt szükség. Nem kell megkeresni Jézust a sötétben, maga lépett elő, és Ő kérdez először: "Kit kerestek?" "A názáreti Jézust." "Én vagyok." - és amikor ezt mondta, hátrahőköltek és a földre estek. Hogyhogy? Több száz felfegyverzett, harcban edzett katona hátrahőköl, és a földre esik. Akaratlanul is leborul? Ki előtt? Egy fegyvertelen, szelíd rabbi előtt? Nem. A mindenható Isten előtt, akinek a jelenlétét kénytelen volt átélni hívő és hitetlen ebben a két szóban: "Én vagyok". Ő a "Vagyok, aki Vagyok". És az Ő teljhatalmú képviselője Jézus akkor is, ha perceken belül megkötözik és rángatják, mint egy állatot. Ő akkor is az, aki. "Én vagyok". Rendkívül sokat sejtett és mond ez a tény, hogy hátrahőköltek és a földre estek.  

Jézus utána is mint egy vezér uralja a helyzetet és parancsokat osztogat. Azt mondja: ezeket itt - mutat a tanítványokra - engedjétek szabadon! És szabadon engedik őket. Mint egy parancsnok, akinek mindenki, aki ott van, beosztottja és kénytelen engedelmeskedni. Aztán isteni hatalmával még arra is van figyelme, erről külön kellene prédikációt tartani, hogy meggyógyítsa azt a szerencsétlen szolgát, az ellenségei között, akinek ez a hirtelen Péter az egy szál kardjával levágta a fülét. Ilyen nagy a mi Megváltónk!  

Amikor Heródes elé viszik, Heródes a maga kiskirályi gőgjével azt gondolja, hogy Jézus most játékszer lesz a kezében. Az hiszi, hogy Jézus mutatványos, és várja, hogy produkáljon külön neki valami csodát. Kérdések özönével ostromolja - olvassuk ezt a Lukács evangéliumában -, de Jézus egyetlen szót sem szól hozzá. Szóra sem méltatja ezt a szánalmas bábot. És Heródes teljesen tehetetlenné válik Jézussal szemben. Semmi nem történik meg abból, amire fel akarta használni Jézust.  

Természetesen Pilátus is fitogtatni akarja a maga hatalmát, ami a pozíciójából is következett. Azt mondja Jézusnak: vigyázz, hogy beszélsz velem, mert van hatalmam téged keresztre feszíttetni, és van hatalmam szabadon bocsátani. Jézus azt mondja: semmi hatalmad nem lenne rajtam, ha onnan felülről nem adatott volna neked.  

Van hatalma szabadon bocsátani - hát, hogy lenne? Legfeljebb keresztre juttatni van hatalma. Ennek az embernek fogalma sincs, hogy mi történik ott. Nagy "bölcsen" megállapítja, hogy tudja, hogy Jézust irigységből adták a kezébe. Ez igaz, de ez a valóságnak csak egy töredéke, és annak is a felszíne. Fogalma sincs, hogy mi megy ott végbe. Hogy örök isteni terv valósul meg ezen a napon. Hogy a mindenható Isten az egész emberiség megmentésére készül most. Hogy az Isten Báránya, aki ott áll előtte, a világ bűnét veszi magára és azért fog eleget tenni tökéletesen és maradék nélkül. És a helytartó sem ezért, sem ez ellen az égvilágon semmit nem tehet. Micsoda nevetséges büszkeség! Van hatalmam erre meg arra. Jézus isteni nagysága itt is ragyog, és ez az ember is kénytelen azt meglátni. Jézus megkötözve, félholtra verve, agyonkínozva is az, akinek adatott minden hatalom mennyen és földön.  

És ez derül ki a kereszten is. Ott van a Megváltó kifeszítve, vérzik, szomjas, sebláza van, lassan haldoklik. De mint a menny és pokol teljhatalmú ura, azonnali hatállyal beutalja az üdvösségbe az egyik gonosztevőt, akit vele együtt feszítettek meg, és aki tőle kér ott az utolsó pillanatokban segítséget és kegyelmet. És Ő adja a segítséget és a kegyelmet. Amikor haldokolva is gúnyolják: másokat megmentett, magát nem tudja megmenteni, ha Isten Fia, szálljon le a keresztről, akkor Ő csak megemlíti, hogy akár tizenkét sereg angyalnál is többet idehívhatna. Itt a légió szó van. Ha egy légió hatezer, akkor tizenkét légió hetvenkétezer. Akár ennyi angyal is jöhetne oda. De a tizenkettes szám utal arra, hogy a menny összes angyalát odaparancsolhatná Jézus, ha akarná. De nem akarja, mert így folytatja: hogyan teljesedne be akkor az Írás? Akkor nem hangozhatna el néhány perc múlva az egész világegyetem sorát eldöntő szó: "Elvégeztetett!" Márpedig Ő azért jött, hogy elvégeztessen a váltság, és ezért nem parancsolja oda az összes angyalt.  

Amikor meghal, déli tizenkettőtől háromig sötétség lesz, teljes napfogyatkozás, földrengés, széthasadoznak a sziklák, néhány halott is feltámad annak a jeleként, hogy aki itt kilehelte a lelkét, az az egész világmindenségnek az Ura, élőknek és holtaknak, életnek és halálnak teljhatalmú Ura. És kettéhasadt a templom vastag, nehéz függönye, ami azt jelezte, hogy megnyílt az út a bűnös ember számára a kegyelmes Istenhez. Mert nagypéntektől az Isten kegyelemmel néz a bűnös emberre, és minden bűnös kegyelemre számíthat nála, s közvetlenül mehet hozzá. Ezt tette lehetővé Jézus a kereszten.  

Mennyire igaz az ének:  

Isten Báránya, te ott a Golgotán, 

Teljes győzelmet vettél a harc után. 

Üdvöt találhat már az egész világ, 

Mert megfizetted ott bűnünk váltságdíját. 

Fennszóval hirdetted a kereszten: 

Elvégeztem, elvégeztem!  

3. Mi ennek a jelentősége a számunkra ma? Két fontos bibliai igazságot szeretnék megemlíteni.  

Az egyik: Jézus Krisztus az Ő isteni hatalmával és teljes engedelmességével tökéletes váltságot szerzett nekünk. Olyat, amihez nem lehet, és nem kell hozzátenni semmit. Az a szó, amit Ő a kereszten mondott, hogy "Elvégeztetett", nyelvtanilag abban a perfektum alakban áll, amiben a szó azt jelenti: teljessé, tökéletessé tenni valamit, befejezni, célhoz juttatni. És Ő teljessé, tökéletessé tette azt, ami végett otthagyta a mennyei dicsőséget és eljött ide közénk. Istennek a bűnnel szembeni igazságos ítéletét maradék nélkül elszenvedte. Istent tökéletesen kiengesztelte. A benne hívőknek teljes felmentést eszközölt ki, és azt olvassuk, hogy az Ő kereszthalálával megtört az ördögnek a hatalma is. Lefegyverezte, mint ősellenséget a kereszten. Akkor teljesedett be az, amiről az ősevangélium szól (1Móz 3,15): a kígyó fejére taposott, mert isteni hatalommal jött el erre a világra.  

Jézus Krisztus tökéletes váltságot szerzett. Az Ő áldozata teljes. Ezt az áldozatot sem kiegészíteni, sem semmilyen formában megismételni nem lehet, nem kell és nem szabad.  

Ő tökéletes üdvösséget szerzett nekünk. Aki elolvassa a Zsidókhoz írt levél 9. és 10. fejezetét, az újra és újra találkozik ezzel az ujjongással: "Az Ő akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. (...) Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket." (Zsid 10,10, 14).  

Ez az egyik, ami nagypéntek evangéliumából következik.  

A másik az, hogy ez a hatalmas Krisztus ígérte meg a benne hívőknek, hogy "Veletek vagyok minden napon a világ végezetéig."  Aki tehát Jézusban hisz, az ma is erre a hatalmas Krisztusra bízza rá magát. Aki ura minden természeti erőnek, minden politikai hatalomnak, minden vallási képződménynek és ura a mi személyes sorsunknak is, ami neki változatlanul fontos.  

Aki tehát benne hisz, az valóban boldogan vallhatja a Heidelbergi Káté örök szép bizonyságtételével: "Az az én egyetlen egy vigasztalásom életemben és halálomban, hogy mind testestől, mind lelkestől, mind életemben, mind halálomban, nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok, aki az Ő drága vérével minden bűnömért tökéletesen eleget tett, s engem az ördögnek minden hatalmából megszabadított, és úgy megőriz, hogy az én mennyei Atyám akarata nélkül egy hajszál sem eshet le a fejemről, sőt mindennek az én javamat kell szolgálnia. Ezért Szentlelkével bizonyossá is tesz engem az üdvösség felől és szív szerint késszé és képessé tesz arra, hogy ezentúl Őneki éljek."  

Megint csak az jut eszembe: milyen igaza van az éneknek:  

Óh, bízd magad e kegyelemre, 

Mely gazdagon árad feléd, 

Váltságát tedd a magadévá 

Hidd, az számodra is elég!  

Erre, amit Jézus nagypénteken tökéletesen elvégzett értünk, valóban csak az lehet a válasz, amivel az imént idézett Káté felelet befejeződik: Ezentúl Őneki éljek. Hogy ezentúl éljek.

Dr. Galántai Orsolya és Ruff Tibor





2025. április 17., csütörtök

Kárász Izabella: Ima az utolsó éjszakán


 






Atyám, Te látod gyötrődésemet. 
Megpróbált szívvel tekintek fel Rád. 
Hozsánnát zengő nagy néptől idáig 
Könnyem öntözte e földnek porát. 
Köröttem csend van, alvó tanítványok. 
Olajfák fölött a hold megtörött. 
Hosszú az út még, amelyet kimértél – 
Meg kell halnom a két lator között.  

Dsida Jenő: Nagycsütörtök

Nem volt csatlakozás. Hat óra késést jeleztek, 
s a fullatag sötétben hat órát üldögéltem 
a kocsárdi váróteremben, nagycsütörtökön. 
Testem törött volt, és nehéz a lelkem, 
mint ki sötétben titkos útnak indul 
végzetes földön, csillagok szavára, 
sors elől szökve, mégis, szembe sorssal, 
s finom ideggel érzi messziről 
nyomán lopódzó ellenségeit. 
Az ablakon túl mozdonyok zörögtek. 
A sűrű füst, mint roppant denevérszárny 
legyintett arccul. 
Tompa borzalom fogott el, mély állati félelem. 
Körülnéztem. Szerettem volna 
néhány szót váltani jó, meghitt emberekkel,  
de nyirkos éj volt, és hideg sötét volt.... 
Péter aludt, János aludt, Jakab aludt,  
Máté aludt, és mind aludtak.... 
Kövér csöppek indultak homlokomról, 
és végigcsurogtak gyűrödt arcomon...


2025. április 16., szerda

József Attila: Anyám

A bögrét két kezébe fogta, 
úgy estefelé egy vasárnap
csöndesen elmosolyodott 
s ült egy kicsit a félhomályban - -  

Kis lábaskában hazahozta 
kegyelmeséktől vacsoráját, 
lefeküdtünk és eltünődtem, 
hogy ők egész fazékkal esznek - -  

Anyám volt, apró, korán meghalt, 
mert a mosónők korán halnak, 
a cipeléstől reszket lábuk 
és fejük fáj a vasalástól - -  

S mert hegyvidéknek ott a szennyes! 
Idegnyugtató felhőjáték 
a gőz s levegőváltozásul
a mosónőnek ott a padlás - -  

Látom, megáll a vasalóval. 
Törékeny termetét a tőke 
megtörte, mindíg keskenyebb lett - 
gondoljátok meg, proletárok - -  

A mosástól kicsit meggörnyedt, 
én nem tudtam, hogy ifjú asszony,
álmában tiszta kötényt hordott, 
a postás olyankor köszönt néki - -  

1931. január 6.   

2025. április 15., kedd

Gergely István: Szüksége van rád!

A fügefához kötözött szamár 
Álmában se gondolta volna, 
Hogy amikor a Király arra jár, 
Őt választja a bevonulásra.  

Addig senki nem igényelte, 
Hámtalan hátán senki nem ült még. 
Ki látta, mindenki lenézte, 
Rajongó seregek nem követték.  

Ha most sokan nem értékelnek, 
Ne csüggedj el, kedves testvérem!
Majd nemes szolgálatra kérnek, 
Ha a Mester érted is üzen.  

Ha most megkötözött az élet, 
Fogva tart a család, feladat, 
Gyötörnek vágyak, kísértések, 
Urad mindent megváltoztathat.  

Életed, jövőd a kezében van, 
Nem szólhatnak bele emberek. 
Nem véletlenül vagy e világban, 
Hidd el, ki van jelölve a helyed!  

A Mesternek szüksége van rád, 
Van, amiben te kellesz neki. 
Te vagy az a kéz és az a láb, 
Mely áldott tervét véghezviszi.  

És ha majd üzen: Oldjátok el! 
Tervét veled mások bár nem értik, 
Indulj bátran, szent reménységgel, 
S örülj nagyon, ha Urad dicsérik!