2013. december 21., szombat

Lars Forssel: A halott Alkésztisz éneke Admétoszhoz



Admétosz. Neved altatódalod, Admétosz, csukd le pillád!
Szeretlek. Admétosz, no lám, már álmodol
   s enhangod hallod, enneved szólítod. Álmodol, s a
levegőt becézed, a homályt öleled, saját öledben nyugszol
védtelen.
   „Szeress!” Ó, én szeretlek.
   Szeretem Admétoszt.
   Keress! Itt! Itt! Vagy mégse itt és ott se. És amott se.
   A fán!
   A földön.
   Nem, nem ott.
Admétosz, nem vagyok sehol. Itt sem vagyok. 

Admétosz, dajkád is neved. Füledbe dúdol, mint ahogy
a tenger másnak. Admétosz, e név a tengered.
   Leopárd!
   Keress!
   Nem, itt sem vagyok.
Arcok áramlanak köréd, egyet sem ismersz föl... de ott
az a tiéd, az a te álmod.
   Vízáradat. Magzatvíz. És talajvíz.
   Csöpög. Hallod?
   Csöp. Csöpp. Csöp-csöpp.
S átáramlik rajtunk a víz. Mint a homok a homokórán.
   Keress. Keress... keress...
N itt és ott se. És amott se.
   A fán!
   A földön.
   Nem, nem ott.
Admétosz, nem vagyok sehol. Itt sem vagyok. 

Admétosz. Hallod, hogy csobog a víz? A magzatvíz.
Meg a talajvíz. Maradnak ki-nem-apadó, földalatti erek,
ha a te forrásod elszikkad is; forrásod, arcod mását tük-
röző.
   Forrásod magányos. Egyetlen forrás, egyetlen csobogó
tükör! Hanem folyton fakadnak újak, csobogó sebek.
   Nem hallod-e?
   Mindenhol újak, már nem a tiéid.
   A forrás nem barátod. Ám a víz jóbarátod.
   Figyelj, Admétosz! Hallod-e?
   Én víz vagyok.
Lomb-gömbök harmata vagyok. A föld hajnali pára-
fátyla. Szikláról omló víz. A jég alatt fuldokló víz vagyok.
Pohárban rezgő víz, mely a haldokló küszöbén köszönti
az érkező halált. Víz, hal-kopoltyúk gödrében susorgó.
Víz, barlangok falán lecsorranó. Víz az asszony-ölekben.
Magzatvíz. Talajvíz vagyok.
   Keress.
   Nem ott, amott se!
   A fán!
   A földön
   Nem, nem ott.
Admétosz, víz vagyok. Vagyok mindenhol. Itt vagyok.
Keress. Admétosz. Szunnyadj el, s keress. De ne engem.
Ne a szűnő forrást, csak a vizet.
   Hallod-e hát?
   Csöp-csöpp. Csöp. Csöpp.
Admétosz, nem vagyok sehol. De mégis itt... itt...
   Itt vagyok. 

/Csorba Győző ford./