2019. november 17., vasárnap

Bella István: Ha elmegyek

Ti talpfa-árnyak, fények, zúgó sínek,
elsuhanásom meddig őrzitek –

Gondoltok-e rám, ha nem vagyok,
útszéli fák, porlombú csillagok –

S ha megyek, utánam néztek-e még,
kihúzott távcsöveim, jegenyék?! 

Lefényképeztétek arcomat, 
kutak, elő a negatívokat! 

Forrás, fölszökő celluloid- 
szalag, víz filmje, arcomat vetítsd, 

s te szólalj, helyettem, hangomon, 
forgó, síkos szél, te ősmagnetofon!

Ha elmegyek, ha sehová leszek,
a láthatatlan tenger, az leszek.

A földalatti tenger, az vagyok.
Periszkópjaim kutak, kavicsok,

a te szemed, és fák, és levelek.
Radarernyőm a virágképzelet. 

Úszom, bálna, a zöld füvek alatt. 
Rozstengerek locsolják hátamat. 

Vasak, fémek, ásványok, kőzetek 
között apám szívéhez közelebb. 

Úszom a föld hasában, mintha a 
földnek lennék porontya, kishala. 

Néha a lassan szikrázó eget 
súrolják uszonyaim, a hegyek. 

Buborékaim, mint zöldlombú fák 
pattannak ki, és elszállnak tovább, 

s mint nagy körök, lomha testem fölött, 
gyűrűznek, múlnak, elhullnak a mezők.

Úszom a földben, de addig, idefent,
mi ez a búvárruha szívemen?

Mi ez az áttetsző búvárharang?
Az ég? Anyaméh? Egyéletű kaland?

S milyen súly zúzza be mellemet,
a levegő? Kövek vagy képzetek? 

Cseng a világ, verődik, zendülök, 
mint pohárral leborított tücsök. – 

Cseng a nagy ég, az együgyű, szabad 
nagy mindenség, s beverem szájamat. – 

Cseng az anyag és gőgösen figyel, 
tapogat távoli fényeivel, 

körülvesz, néz s én zúgok, szédülök 
szabadság, látszat, lét és törvény mögött.

Nem halok én meg, csak elhalkulok,
csak ha a szemed végképp rám csukod,

csak ha rám csukják pilláik a fák,
kutak, kavicsok, ha nem néz a világ,

s elporlad, mint én, pőre göröngy
a semmi markában, az anyaföld.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése