2024. szeptember 22., vasárnap

Henri Viscanti: A meghallgatott imádság




Kértem Istent, hogy adjon nekem türelmet, de Ő azt mondta: nem. Azt mondta, hogy a türelem a megpróbáltatás mellékterméke, nem kapni, megszerezni kell. 

Kértem Istent, hogy adjon nekem boldogságot, de Ő azt mondta: nem. Azt mondta, csak áldását adhatja – a boldogság rajtam múlik. 

Kértem Istent, hogy kíméljen meg a fájdalomtól, de Ő azt mondta: nem. A szenvedés eltávolít a világ dolgaitól és közelebb visz Hozzá. 

Kértem Istent, hogy adjon lelki fejlődést, de Ő azt mondta: nem. Azt mondta, hogy a fejlődés az én dolgom, de hajlandó megmetszeni, hogy gyümölcsöt hozzak. 

Kértem Istent, hogy segítsen másokat szeretni, úgy, ahogyan Ő szeret engem. Erre azt felelte: látom már kezded érteni. 

Kértem erőt… És Isten adott nehézségeket, amelyek erőssé tesznek. 

Kértem bölcsességet… És Isten adott problémákat, hogy megoldjam azokat. 

Kértem bátorságot, És Isten adott veszélyeket, hogy legyőzzem azokat. 

Kértem adjon szeretetet… És Isten adott gondterhelt embereket, hogy segítsek rajtuk. 

Kértem kegyelmet… És Isten adott lehetőségeket. 

Semmit sem kaptam, amit akartam és mégis megkaptam mindent, amire szükségem volt.

2024. szeptember 20., péntek

Guillaume Apollinaire: Jel












Érzem mindig jelét az ősz akaratának 
Hát a gyümölcs való nekem nem a virág 
Elcsókolt csókjaim szívembe visszafájnak 
Hallani a levert diófa bánatát   

Állok tűnt szeretők szép kezek avarában 
Ó örök őszidő lelkemnek évszaka 
Egy hű hitves követ az én végzetes árnyam 
Még felszáll a galamb leszáll az éjszaka   

Vas István fordítása

Márai Sándor: Hervadó világ

Ajánlás 

 Megköszönöm magamban e napot 
azzal, hogy élek. És újra csend lett. 
Hűs hajadon árnyát húzza az alkony, 
emlékeinket lassan összehajtom, 
mint pásztor nyáját. Köszönöm a földet, 
a létet, téged, s hogy vagyok. 

 A hervadó világ 

I. 

Az éj megóvott benned minden csendet, 
két jó szemedből ömlik jó derű, 
veled vagyok és minden egyszerű, 
két kezed közt a világ csoda csönd lett, 
szájamhoz emeled s iszom a csöndet, 
hűs, jó tüzet két kis melled felönti, 
fagyott fejem őrzi két enyhe vulkán, 
idők, világok, hitek múltán 
jó hozzád hazajönni. 

 A titkomat nem kérdezed, 
magyarázat a két kezed, 
ki léteddel a létet magyarázod, 
egyszerre hallgatsz és felelsz: 
szeretem benned a világot! 

 A hervadást én benned ölelem 
hervadó nő, egy világ hervad benned, 
a te utad a mi utunk, 
te már megálltál, mi futunk, 
mosolyogsz napos, halott szemmel, 
így nevet az ősz, vak leányok 
kacéran, furcsán, súlyosan, 
a karod terhesen jár, mit a tenger, 
ha felhúzza a hold, a telt erő 
a nappal titkait benned cseréli, 
az éj föltükröz benned feketén, 
te hulló csillag vagy és múló ember, 
isten elsóhajtott lehelete, 
hullok veled én 
jón, sűrűn, mélyen, lefele. 

 II. 

Kedvetlen nyúlok hozzád a szavakkal. 
Kedvetlen mondom: te jó, sok, te kedves, 
én sose tudom, e szerelmi kardal 
nem tréning-e, egy eljövendő vershez? 
sose tudom, lüktet-e benne élet, 
hit és erő, benne ver-e vérem? 
vagy hiú, kapkodó kísérlet 
emberen, világon, téren? 

 A hívők boldogak, övék a jó rész, 
a hallgató növények boldogak, 
a kutyák üde csaholása boldog - 
a könnyfecsegők, hülyék, boldogak, 
akiknek titkos százarcuk a dolgok 
egy maszkja alatt mutatják meg priméren 
céltalan királyvíz a gondokat 
emberen, világon, téren. 

 III. 

Sétánk zenitje ez a domb. 
Állj, ünnepelj, nézz. Zeng a lomb 
sárga zenével. A tó lent: könnycsepp 
legördült kövér arcán a földnek. 
Pörköltek a füvek, hervadt a felhő, 
a folyó dünnyög, mint az ördög dajkák: 
mi megéreztük. Szomjas, fonnyadt ajkát 
Felénk nyújtja az ősz, e sminkelt delnő. 

 Feléd nyújtom a szomjamat 
te fonnyadt, itatlak belőle, 
szüretek tikkadt sűrű csöndje 
e perc, érett és hallgatag, 
lenn kérdez a világ s felel, 
sirat, fütyörész, nevet, jajgat: 
némán súgja egy végső értelem 
mély válaszát szótlanul: az ajkad. 

Ez a zenit. Állj, ünnepelj, nézz. 
A perc (s) az idő elpereg, 
időtlen egy, mi volt s mi lesz még, 
vagyunk: a föld, a víz, emberek, 
vagyunk: ez a zenit s betelt 
öncélját zengi rét s az erdő, 
az alkonyat kristálya csengő 
zenét vert és a föld felett: 
vagyunk: élve és halva, egyre 
a víz, a fenyők, te meg én, 
így szabta meg az isten kedve 
s járunk egy ritmus ütemén - 
nyújtózik egymáshoz karunk, 
ez a zenit. A kéj. Telj el vele, 
ősz összesodrott két falevele 
egy végtelen szélfúvásban: vagyunk. 

 IV. 

Meg van még minden egyben: te meg én. 
Mi átfutottunk sok-sok emberen 
míg egyen lettünk: te meg én, 
mondd mi ez a titkos megoldás, 
egyedül vagyunk, sose volt más 
ember a földkerekén. 

 A tagjaid mint kis csodák, 
tájak vannak benned és naplementék, 
százarcú változás és emlék 
a tested, egy szavad, egy szalagod. 
Tompán nézzük az idegent, 
ki padunk mellett megy, az ostobát: 
s tán vállat von, mert orrod nem szabályos.

2024. szeptember 17., kedd

Charles Bukowski: A varázslat meghatározása









A jó vers olyan, mint a hideg sör 
mikor megszomjazol 
A jó vers olyan, mint a forró pulykás szendvics 
mikor megéhezel 
A jó vers fegyver 
amikor bekerít a tömeg 
A jó vers valami amivel 
keresztülsétálhatsz a halál utcáin 
A jó verstől úgy olvad el a halál, mint a forró vaj 
A jó vers bekeretezi a kínt 
és felakasztja a falra 
A jó verssel képes vagy talpaddal megérinteni Kínát 
Egy jó vers szárnyalásra készteti a megzavart agyat 
Egy jó vers megsegít, hogy Mozarttal kezet rázhass 
Egy jó vers lehetővé teszi, hogy az ördöggel kockázz 
és nyerj 
Egy jó vers mindenre képes 
és ami a legfontosabb 
Egy jó vers tudja mikor kell 
abbahagyni 

Gyukics Gábor fordítása

Faludy György: Monológ életre-halálra

Úgy, mint az őrült szerető szeret 
vizes fejjel, beomló ég alatt 
taposni őszi fasor avarán: 
e földön úgy szerettem járni én. 
Vagy mint utas idegen városokban, 
ki első este sétaútra megy, 
ide-oda fut, néz, nem tud betelni, 
megizzad s boldog révületben érzi, 
hogy álmainak városába ért, 
hol minden új: a kirakatok fénye, 
a kávéházi italok színe, 
a sok sétáló – mintha ünnep volna – 
s a szabadság vad kakukkfű-szaga 
s vágyik maradni már itt mindörökre – 
mint ő, úgy voltam e világgal én. 
Én tudtam: itt minden új, meg nem térő, 
páratlan, ritka s múló fenomén. 
Ha lepke szállt, azt mondtam: „Jól megnézzed, 
először és utólszor látod ezt.” 
Ha jóbaráttal boroztam, oly szívvel 
és szóval láttam, mintha reggelig 
meg kéne halnom – és mindezt azért, 
mert folyton féltem a hajnaltól, melyen 
nem lesz barát, se bor, se ébredés. 
Érez így más is, de agyába gyűri. 
Ám én a homlokomban hordtam ezt. 
Súgólyukából tudatom csak egyre 
fenyegetődzött: „ Minden elmúlik.” 
S e szikra itt a nemlét vasfogói 
között, a lét csodája, hogy vagyok, 
a pusztulás fogatlan állat-ínyén 
még felvillanó szentjánosbogár, 
az ellentétek izzó sistergése
s az elmúlás örökös, csontig vájó 
tudata: ezek adtak életemnek 
ízt, színt, gyönyört, varázst és glóriát, 
ezek tettek bolonddá, mámorossá 
s ezek bűvöltek kacsalábon forgó 
kastélyt a puszta létből énelém. 
Ittasan a föld egyszeri borától, 
reáfonódva, úgy öleltem át 
minden fogalmat, tárgyat és személyt, 
mint részegek a lámpaoszlopot. 
Így lett világom szép. A csillagég 
gobelinekkel tapétás múzeum, 
a tér három dimenziója körben 
élménybálákkal telt raktár, ahol 
órám számlapja tizenkét személyes 
terített asztal, s másodperceim 
nehéz mézcseppek csöppenései. 
Így lettem én a föld szerelmese, 
a nagy rajongó, felhők Rómeója, 
holt városok alatt a trubadúr, 
gót csipkedíszek faragója rímben, 
s éjféli fürdés pogány ünnepének 
mezítlen papja, míg időm lejárt 
s eltűntem én, a múló fenomén 
a fenomének örök tengerén. 

Recsk, 1952

Mihail Jurjevics Lermontov: Monológ

Légy boldog, ha semmi se vagy a földön! 
Mit ér tudás, mit a becsvágy tüze 
S a tehetség s a szabadság s a szív, 
Hogyha egyik se hasznosítható? 
Észak fiai, olyanok vagyunk, mint 
Észak virága: nyarunk túlrövid 
S elhervadunk, gyorsan, könyörtelen. 
Akár a szürke nap a téli égen, 
Oly szegény, oly ködös az életünk, 
S nemsokára lejár s megáll az óra. 
Mifelénk csak szorongva ver a szív, 
Búsul, nehéz, s a kebel csak feszűl. 
Nincs szerelem és nincs édes barátság, 
Zord kételyektől mérgezve üres 
Viharban vész el az ifjú erő, 
Keserű az élet és salakos, 
S a fáradt szív nem ismer örömöt. 

(1829) 

Szabó Lőrinc fordítása

2024. szeptember 12., csütörtök

Áprily Lajos: Csendes pillanat












Ülök a nyírfalombok hűvösében, 
völgyünk is nyári csendbe szenderül. 
Bárányfelhőcske int felém az égen, 
s a béke lelke pillangóz körül. 

1966. július 15.

Dr. Kállai Imre: A szenvedés

   


  " Az úr az igazat megpróbálja, a gonoszt pedig, az álnokság kedvelőjét, gyűlöli az ő lelke."   
 Zsoltárok 11, 5 


           Egy rövid, megkapó bölcsességet tár elénk a zsoltáros, amely egy kicsi gondolkodás után már nem is olyan egyszerű, sőt felettébb érthetetlen. Az igevers második mondatrészével nem olyan nehéz egyet érteni, hisz a bűnös embert, az olyat, aki csak az álnokságon töri a fejét, nemcsak Isten, hanem sokszor az ember is nehezen visel el. Mindennapjainkban találkozunk olyan személyekkel, akik gonosznak mondhatóak és ezért könnyebb ezt megérteni és elfogadni. Viszont az igazak megpróbálásával, próbáival már nem minden esetben vagyunk kibékülve.  

A próba hallatán a keresztyén ember első gondolata a szenvedés. Bármennyire is szeretnénk a szenvedést kiszorítani az életünkből, nem mindig sikerül. Mondhatjuk azt is, hogy életünk velejárója. A szenvedés lehet Isten büntetése, amikor látható okkal történik valami kellemetlen az ember életében. Ha valaki tönkreteszi a szervezetét különböző élvezeti cikkek túlzott, határtalan használatával, akkor ne csodálkozzon, ha szenvednie kell később miatta. Ha bibliai példát akarunk keresni, akkor nem kell nagyon sokáig tennünk. Gondolhatunk első fokon Káinra, aki szenvedését Istentől büntetésként kapja, persze méltatlankodik is miatta. Ott van Ádám és Éva is, akiknek azért kellett elhagyniuk az Édenkertet, mert vétkeztek, engedetlenek voltak az Úrral szemben. Újszövetségi példaként megemlíthetjük Anániás és Szafira esetét, akik szörnyethalnak, mert Isten Lelkét akarták megcsalni. Isten olykor a bűn büntetését azonnal alkalmazza, hogy elrettentse az övéit a vétkezéstől.  

Továbbá a szenvedés lehet Isten nevelő eszköze, amikor az Úr nevel, mint Atya a gyermekét. Az igazi szülő nemcsak simogatni, kényeztetni tud, hanem él olykor a fenyítés eszközével is. Milyen fiú az, akit sohasem fenyít az apa? A mennyei Atya fenyítése is éppúgy szeretetének a jele, mint amikor áldásaiban részesít. Isten nevel, formál bennünket, néha talán fájdalmas, de minden értünk történik: „Bármely fenyítés ugyan jelenleg nem látszik örvendetesnek, hanem keservesnek, ámde utóbb az igazságnak békességes gyümölcsével fizet azoknak, akik általa gyakoroltatnak.”(Zsid. 12, 11)  

Látva azt, hogy a szenvedés lehet büntetés, lehet nevelő eszköz, elmondhatjuk, hogy lehet próba is, amelynek nem látjuk sem az okát, sem a nevelő célját, egyszerűen megpróbál az Isten. A zsoltáros itt a megpróbálás alatt, újfordítás szerint megvizsgálás alatt, egyfajta minősítési próbát ért. Az eredeti héber szó a nemesfém megpróbálását, eredetiségének igazolását érti. Ez a megpróbálás sokszor fájdalmat okoz. Mint az orvos is, aki a beteg érdekében vizsgál. Egy betegség igazolásához vagy esetleg kizárásához olykor fájdalmas vizsgálatra van szükség, de ez mind a betegért történik. Ez a zsoltár is a szenvedő, a megpróbált Dávid szájából hangzik el, aki minden külső nehézség ellenére bízik a mindenható Isten igazságszolgáltatásában és hittel viseli Urától jövő megpróbáltatásait.  

Gondoljunk Ábrahámra. Isten azt kéri tőle, hogy áldozza fel az egyetlen fiát, aki az Úr ígéretének beteljesedése. Olyan helyzetbe kerül Ábrahám, amelyben kitűnik az, hogy hite, Isten iránti szeretete mindenben megmarad-e? Azt olvassuk az 1 Mózes 22, 5-ben: „És monda Ábrahám az ő szolgáinak: Maradjatok itt a szamárral, én pedig és ez a gyermek elmegyünk amoda és imádkozunk, azután visszatérünk hozzátok.” Visszatérünk… Ábrahám vajon csak szándékát próbálta leplezni szolgái előtt, vagy valóban hitt abban, hogy akármit is tesz az Úr kérésére fiával, mégis vissza fognak térni együtt, életben. Ez az igazi megpróbált hit, amely hithőssé tette Ábrahámot. Nem tudta hogyan fog megmenekülni a fia, el sem tudta képzelni, hogy a bárány már el van készítve, de hitt Isten gondviselésében.  

Valamiről feltétlenül kell szólnunk a próbával kapcsolatosan. A Biblia a próbát kísértésnek is nevezi, hisz a Károli fordítás nem próbaként határozza meg Ábrahám helyzetét, hanem kísértésnek mondja: „az Isten megkísérté Ábrahámot” (1 Mózes 22, 1). Az Újszövetségben Jakab levele (1, 13) mintha ellentmondana ennek, hiszen ott ezt olvassuk: „Senki se mondja, amikor kísértésbe jut: az Isten kísért engem, mert az Isten a gonosztól nem kísérthető, és ő maga sem kísért senkit a gonosszal.” Melyik hát a helyes, és miért kérjük a mi Urunktól tanult imádságban mindenkor: „Ne vigy minket a kísértésbe”?  

Kísértés és próba között különbség van, noha úgy éljük meg, mint ugyanazt a jelenséget. A gondot valójában az teszi, hogy honnan jön a próba vagy kísértés? Ha Istentől jön a szenvedés, akkor ez azt jelenti, hogy Ő megpróbál bennünket, s mi hit által győzedelmesen kerülünk ki a próbából. Ha a kísértés a Sátán oldaláról támad, bizonyosan azt célozza, hogy elbukjunk. Jób történetéből világos, hogy a Sátán Jób elbukását akarja, Isten pedig azt, hogy kitartson a próbák között.  

Futhat az ember Istenhez a próba idején, elmondhatja minden indulatát, kérdését. Mégis mielőtt okolnánk az Urat, hallgassunk Pál Apostolra: „Mert ki érte fel az Úrnak értelmét, hogy megoktathatná őt?” (1 Korinthus 2, 16a) Jób számára is Isten arról beszél, hogy az egész világot megalkotta, fenntartja és kicsoda Jób, hogy felelősségre vonhatná Őt? Kicsoda az ember, hogy Isten dolgait megkérdőjelezhetné?  

A büntetésen, a nevelésen és a próbán túl a szenvedésnek lehet még egy célja az ember életében. A laodíceai gyülekezethez írott levélben így szól az Úr az öntelt, langyos gyülekezethez: „Akiket én szeretek, megfeddem és megfenyítem: légy buzgóságos és térj meg.” (Jelenések 3, 19) Van, hogy Isten a feddést, a szenvedést azért adja egy ember életébe, hogy megtérjen. Ismerek egy keresztyén házaspárt, akik azelőtt erősen ateisták voltak. Olyan eset történt velük, hogy a nagyobbik lányuk, aki gyönyörű szőke leány volt, 18 évesen motorbalesetet szenvedett. Nagyon sok komplikáció lépett fel, mindent megtettek, hogy megmentsék őt, a házuk is ráment a kórházi kezelésre, végül a lányuk meghalt. Az édesanya elmondta, hogy azon a napon, amikor elveszítették őt, bármennyire nehezére esett, de térdre esve imádkozott: Isten, ha létezel, akkor segíts kibírni ezt a szörnyűséget, mert én magam nem vagyok rá képes! Így tértek meg. Térdre esett a kemény szívű ember a szenvedésben, mert vannak olyan szörnyű dolgok, amelyek életet adnak, örök életet.  

Minden szenvedő, gyötrődő ember nyugalmat találhat a golgotai kereszt alatt. Szenvedésben fel kell tekintenünk Jézus Krisztusra, aki Istenként szenvedett az emberiségért, aki szenvedéseiben nem nyitotta fel a száját. Engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Jézus van a középen Isten és ember között, menny és föld között. A bűnnel fertőzött ember az egyik véglet, az abszolút szent Isten a másik, és középen az isten-ember, Jézus Krisztus! Az embertől átveszi önmagára a bűnt, Istentől pedig átveszi önmagára az ítéletet, és így a két végletet kibékíti, összehozza egymással. Mintha egyik kezével az Atyába kapaszkodna, másikkal a bűnös embert ölelné át, és így vonná a kettőt újra áldott, szent közösségbe egymással! Keresztfán szétfeszített karjával éri át, és szünteti meg a távolságot Isten és ember között.  

Végső következtetésként elmondhatjuk, hogy az Úr beépítette a szenvedést, a próbákat üdvözítő tervébe. Nincsen emberi élet szenvedés nélkül, de nincsen emberi élet a kegyelem lehetősége nélkül sem. Lehet, hogy nem fogunk ezzel egyet érteni, de a tapasztalat erről beszél: soha nincs az ember olyan közel Istenhez, mint mikor szenved. Beethoven mondta, hogy Krisztus keresztje az életünkben olyan, mint a kottában a kereszt: felemel. Ismét Pál apostol szavaira hivatkozva, minden próbában legyen elég válasz ez az ige: „Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm, erőtlenség által végeztetik el.” (2 Korinthus 12, 9a)  Ámen.   

Forrás: Debrecen, Homokkerti Református Gyülekezet

Áprily Lajos: Ázott galyon síró madárka szól...












Ázott galyon síró madárka szól, 
egy kurta nyártól újra búcsuzol, 
tünődő lelked holtaknál időz, 
s fejed felett a szélben zúg az ősz. 

1966. október 10.

Áprily Lajos: Magamnak












Nyolcvan felé... Dédapaság a rangod. 
Talán apád életkoráig érsz? 
Ha majd utolsót kondít szívharangod, 
már csak ködös emlékezetben élsz.

Áprily Lajos: Ne zúgolódj












Láttál-e vándort téli utakon 
küszködni hófuvással, félvakon? 
Ne zúgolódj, ne szidd a vad telet. 
Örülj: fedél van vén fejed felett.

Szentmihályi Szabó Péter: Isten versei

Diktálhat Isten bármit is? 
Diktálhat Isten verset? 
Mondhatja ember, ő csak leírta, 
amit Isten szerzett?  

Kell-e bármit is sugallni annak, 
aki az út, igazság, élet? 
Szólhat-e dal annak szájából, 
aki végtelen ének és ítélet?  

Miért íratna Isten verset? 
Ő maga a legfelsőbb poézis, 
teremtménye az egész világ, 
parányi porszem vagyok én is.  

Istennek hangja van, hatalmas, 
villámló, mennydörgő, világrengető, 
akkor is szól, ha éppen hallgat, 
miért diktálna verset éppen Ő?  

Csak én hiszem, hogy Ő szól általam, 
aki akarja, nekem higgye el, 
hogy az én szegény, árva versemben 
a Mindenség Ura magyarul énekel.  

2024. szeptember 9., hétfő

Áprily Lajos: Mulandóság












Az örök szél hajad 
fehér porral befújja. 
Lelkedben mi marad? 
Vénséged mélabúja.

Bertók László Mintha kővé változtál volna

Beképzelt lettél és nehézkes, mintha kővé 
változtál volna, s már csak a nap, 
a szelek, az eső meg a hőmérsékleti 
változások érdekelnének, 
ők is csak azért, mert rád se hederítenek, 
s így megvan a kellő okod, hogy 
többszörösen szenvedj, hogy kiszolgáltatott 
légy, szétfeszítsen a nagy meleg, 
összeroppantson a hideg, álljon az eső
izületeidben, s örökké 
frontátvonulás kínozzon, hiszen ellened 
esküdött a mindenség, amit 
magaddal egynek hittél, és hinnél még ma is, 
innen alig van visszafelé 
út, meg kell várnod, amíg 
teljesen vagy majdnem teljesen betemet a szél, és 
újra megérted, amit a füvek meg a fák 
mondanak, és amit a talpad alatti 
homok bizsereg füledbe, 
innen csak alázattal, araszolva, s csak úgy 
menekülhetsz, ha kiszakítod 
magad a szorításból, melybe a szárnyaló 
hiúság és a versengés sodort. 

Trausch Liza: Dávid gyilkossága




" Azonban a kőfalról lövöldöztek a nyilasok a te szolgáidra... 
és a te szolgád, Hitteus Uriás is meghalt." 
1Sámuel 11,24  
 

Rettenetes végiggondolni, mi lett a zsoltárok írójából, Isten szerelmeséből, aki ilyeneket ír: " Szeretlek, Uram, én erősségem!" (Zsolt 18,2). A bűn csapdájából egyetlen kiút volna: " aki... megvallja és elhagyja (bűneit), irgalmasságot nyer" (Péld 28,13). Dávid egyebet sem csinált, mint elfedezte bűneit. Értelmét arra használta, hogy ravasz tervet eszelt ki. Üzent Joábnak: " Küldd haza hozzám a Hitteus Uriást." Mivé lett Dávid egyenes, tiszta szíve? Színjáték az, amit Uriással csinál. Túlprodukálja magát. Uriás azonban nem ment haza otthonába, feleségéhez, hanem lefeküdt a királyi palota előtt. Uriás még élt, de Dávid már gyilkossá vált. Uriás maga vitte saját kivégzési parancsát. Milyen tiszta, becsületes ez az ember Dávid mellett! Annyira megbízható, hogy Dávid kezébe merte adni saját halálos ítéletét. Nem félt attól, hogy útközben felnyitja a levelet. A Biblia nem csak azt nevezi gyilkosnak, amikor valakibe beledöfik a kést. Lehet, neked is volt már ember az utadban. Talán csak gondoltad, hogy de jó volna, ha az illető nem volna. Ki az, akiről úgy érzed, hogy nincs már rá szükség a családban? Aztán mész majd a szeretteid sírjához, és viszed a virágot. Vigyázz! A nyelveddel is tudsz úgy szólni, ahogy érdekeid kívánják. Hányszor rontottad valakinek a tisztességét, hírnevét? A pletyka lélekgyilkosság. Egy ember becsületének a meggyilkolása. Isten Igéje ma ítél. Ki ne bújj az ítélet alól! Hiába mondjuk a szánkkal, hogy " Szeretlek, Uram!" - ha közben fájdalmat okozunk indulatainkkal szeretteinknek.     

Forrás: részlet Trausch Liza "... beszéded megelevenít ..." - Áhítatok minden napra című könyvéből.