2022. szeptember 11., vasárnap

Szabó Lőrinc: Lóci meg számok

Fáradtan rakodtam le. Lóci 
épp aludni ment, toll, füzet 
s könyv feküdt mellette. – Ma este 
mesélsz, ugye? – örvendezett.  

– Ej! – De! – Nem. – Apu! – Nincs időm. – Azt 
a Szun Vu Kung majomkirályt! –  
– Ugyan már, az száz oldal. – Akkor 
kurtábbat… – addig kunyorált  

s alkudozott, mig belementem: 
– Hát jól van, játsszunk valamit, 
csak ne soká. – Ő ágyba bujt s én 
csüggedten folytattam: – De mit? –  

– Az ám: mit? – vette át a szót ő 
vidáman, s elhelyezkedett, 
én meg sóhajtva mellé ültem, 
útálva az életemet,  

útálva a mát, amely elmult, 
és ami jön, a holnapot, 
az örök játékot, amelynek 
neve kenyéradó robot  

s amely precíz s okos lehet, de 
rég nincsenek tündérei… 
S a gyerek szólt: – Apu, tudod, mit? 
Taníts meg engem osztani. –  

– Osztani? – Igen. – És a játék? – 
– Ez a játék. – Te, mi bajod? – 
néztem rá gyanakodva. – Semmi, 
csak hát jó volna tudni, hogy  

például 865-ben 
hányszor van meg a 15, 
mert, mondom neked, hogy titok van 
mindenféle számok között.–  

– S ez érdekelne? – Hogyne, – mondta 
Lóci, – mese ez, igazi, 
titok, és mint a keresztrejtvényt, 
ezt is meg lehet fejteni.  

– Meg lehet! hogyne! – kaptam észbe – 
mint a keresztrejtvényt, igen! – 
S elővettük a számtankönyvet 
és egyszerre tündérien  

izgalmas lett a téli este 
és körénk szállt a túlvilág: 
számok nőttek elő a földből 
és bujkáltak egymáson át,  

szám-törpék, -óriások, -erdők, 
önműködő varázslatok, 
s mi, mint két vadölő detektív, 
fejtettük, gyilkoltuk a sok  

titkot, csodát, az iskolában 
még ismeretlen tizedes- 
törteket mind kiszámítottuk 
s úgy találtuk, hogy érdekes,  

minden érdekes a világon 
s a tündér nem fogy ki soha… 
Féltízig eltartott a játék, 
aztán Lóci ásitva a  

fal felé fordult. – Köszönöm, hogy 
meséltél, apu! – mondta még 
és elaludt… Szerettem volna 
belűlről látni a fejét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése