2022. szeptember 22., csütörtök

Markó Béla: Szánalom

Sáros ruhában ül az élelmiszerbolt előtt 
a lépcső alján, mint egy hatalmas, 
lassan morzsolódó homokkődarab, 
és amikor meglát, már messziről kiáltja: 
– Na, holnap elvisznek engem! – 
Olyan ez, mint valami népdal. 
– Hova? – kérdem meglepetten Annától, 
mármint a sokszor versbe foglalt 
hajléktalan asszonytól. 
– Hát a szanatóriumba – mondja, majd 
hozzáteszi: – valahova Nagyvárad mellé. 
Már nem bírtam, én kértem, 
hogy vigyenek el. Az egy bolondokháza. 
Ugye bolondokháza? – néz rám 
valószerűtlenül kék szemével. 
Egyedül a szeme nem piszkos: 
– Már voltam ott. Azok bolondok, igaz-e? 
– Bolondok mindenütt vannak – vigasztalom 
esetlenül. – Igen, csakhogy az bolondokháza. 
De legalább jó volt az étel. Nagyon jó. 
Maguk hogy vannak? A fia hazajött-e? 
– Még nem. Csak a jövő héten. 
– A felesége jól van? – Jól, persze. 
– Rég nem láttam. Mondja meg neki, 
hogy még találkozunk. Vagy az is lehet – 
megáll egy pillanatra –, hogy 
nem találkozunk. – Megmondom. 
Vigyázzon magára! – búcsúzkodom. 
Másnap aztán már tényleg 
nincsen ott. Szinte hiányzik. 
Néhány perc szánalommal ismét 
kevesebb. Nem tolakszik be 
a helyére semmi. Csak az üresség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése