2021. június 26., szombat

Reményik Sándor: " Elefántcsont-torony " 1931-ben

Gúny és szitok süvöltöz körülöttem. 
Mintha az önvád nem volna elég: 
Hogy nem ölelhetem egy öleléssel 
Az északi s a déli féltekét, 
Hogy nem száríthatok fel minden könnyet, 
És nem törölhetek le minden vért, 
Hogy nem zenghetem végeszakadatlan 
A véghetetlen nyomor énekét. 
Azt kellene, azt kellene talán. 
Csak azt, csak azt, csak azt a balladát. 
De gúny és szitok süvöltöz köröttem, 
Mert van még kék ég, hóvirágos ág, 
S egy cinke, Isten örök proletárja 
Máskép fújja magányos dallamát, 
Mint a morajló, éhes tömegek. 
S én a cinkével is énekelek. 
Az énekemet ki szabhatja meg? 
Én azt dalolok, amit akarok, 
Vagyok, aki vagyok, 
S tán akkor dalolok az emberért, 
Amikor a cinkével dalolok. 
És igenis: a csillagokkal is, 
És igenis: a virágokkal is, 
És minden kopott, ócska szerelemmel, 
Ma is, ma is, ma is. 
S mit tudjátok ti, hogy a dal hol áll meg, 
Hol áll meg, hol áll meg, kit hogyan talál meg? 
S nem nagyobb doktora-e a nyomornak, 
Mint a balgán kuruzsló forradalmak? 
Gúny és szitok süvöltöz körülöttem. 
Éppen azért: vagyok, aki vagyok. 
Költő vagyok. 
Kié vagyok? 
- Hiába nekem szegzett fegyverek -: 
Először Istené, 
Aztán önmagamé, 
Aztán a tietek.  

1931 december 14

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése