2024. február 9., péntek

Nemes Nagy Ágnes: Barátom emlékére





Azt hittem, régen elfeledtelek. 
A lelkiismeret, de az se hosszan 
vetette föl néha az arcodat, 
különben jártam, tanultam, napoztam. 

Úgy laktál bennem, mint a szenvedés, 
mely elrejtőzik könnyű létem alján, 
mint boroshordóban a maradék; 
de tőle minden dohszagot lehel rám. 

Így párázik föl bennem illatod. 
Hogy mondjalak ki? Tollam félrerezzen; 
olcsó a jelző, hogy: fiús fejed, 
s olcsó pompás agyadról zengedeznem. 

Te nem szeretted szép szók mérgeit, 
s nem kerested hegyek közt a lankát, 
a lényeg vonzott, tettek, cél, erő, 
s egyéb ilyen nemes bizonytalanság. 

Ne idézd bennem ezt most konokul; 
a meddő játék, mint valami tábla 
hidd el, kitartón, s bölcsen arra int, 
hogy élsz, de soha ne feledd: hiába. 

De hogy vigyázzam én most már veled? 
Hajad, húsod, lakásod eltünőben, 
mint sérthetetlen, puszta szikla állsz 
a nőttető, borzongató időben.   


Lehet, hogy tévedtem, de úgy rémlett a múltkor 
láttam a hozzád tartozó fiút. 
Egy lánnyal ment, léptük összetanult volt, 
ahogy szokás már, ha egy év lefut. 

Belémnyilallt. Azt hiszem, hogy szeretted. 
De azután a harag ellepett: 
szeretőd újat választott helyetted, 
mért kívánod, hogy épp én hű legyek?   


Meggyőzhetetlen, dermedt, sérthetetlen; 
a távol neki nagy előnyt adott. 
Hiába gyötröm, tépdesem, cibálom, 
megfojtanám – ha nem lenne halott.   

1943. július 7.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése