2022. április 19., kedd

Kalász Márton: A hegyi beszédhez

                        (Mt7,1-22)

még majd szó essék, az ebeknek 
mit adunk mit vetnénk taposásra ma serték elé 
hogy ránk fordulva minket kik szaggassanak 
ne csak, hogy kérnünk kell s megadatik 

még majd szó essék, vétve kit vegyünk 
s adnánk-e fiunknak kenyér helyett követ 
szánnánk-e nevelt kígyót hal helyett 
ne csak, hogy zörgessünk s megnyittatik 

még majd szó essék, a széles kapun 
betüremkedve ki áll személyünknél előbb 
ki volt farkas, ki szed majd bojtorjánról is figét 
ne csak - hogy mond a kevés is neked: Uram, Uram

2022. április 17., vasárnap

Cseri Kálmán: A kő el van hengerítve



A hét első napján, korán reggel, napkeltekor, elmentek az asszonyok a sírbolthoz, és erről beszéltek egymás között: „Ki hengeríti el nekünk a követ a sírbolt bejáratáról?” Ekkor felnéztek, és látták, hogy a kő el van hengerítve. Pedig az igen nagy volt.    Mk 16,2-4 

Az izgalmas fordulatokban bővölködő húsvéti történetből ma egyetlen jelenetre szeretném irányítani a figyelmeteket, és ennek alapján hirdetni Jézus feltámadásának az örömhírét és mindazt, ami abból következik.  

Ez a jelenet pedig az, amikor a Jézus sírjához igyekvő asszonyok aggodalmaskodva kérdezgetik egymást meg magukat: ki hengeríti el nekünk a követ a sír bejáratáról? Ők tudták, milyen nagy követ hengerítettek oda, mert pénteken délután végignézték, hogy arimátiai József hova és hogyan temette el Jézus holttestét. Jól megjegyezték a helyet, mert az volt a tervük, hogy a szombat elmúlta után vasárnap, mihelyt lehet, pótolják még a kegyeletes temetésnek azt a mozzanatát, amire pénteken már nem volt lehetőségük, hogy a holttestet illatos szerekkel megkenik.  

Abban az időben a sírokat nem a földbe ásták, hanem a puha kőzetű domboldalakba vájták. Kis sírkamrácskák voltak ezek, amiknek a bejáratát gondosan lezárták, hogy oda se ember, se gyerek, se állat ne mehessen be. Korong alakú nagy kőlapokat hengerítettek oda, kétoldalt beékelték, hiszen a következő temetésig senkinek nem kell oda bemennie.  

A nagytanács másnap, szombaton — ők, akik a szombatra úgy ügyeltek — még elintézte Pilátusnál, hogy őrséget is rendeljen ki Jézus sírjához, sőt le is pecsételték ezt a nagy követ, nehogy valaki ellopja Jézus holttestét, és azután azt híresztelje, hogy feltámadt.  

Nos, ide igyekezett a három asszony, mihelyt látni lehetett a hét első napján, vasárnap hajnalban. Útközben jutott eszükbe a nagy kő. Ki hengeríti el a nagy követ? Olyan nagy, hogy hárman sem bírnak vele. Akkor hiába jöttek ki, hogyan hatolnak be a sírba? A tehetetlenség, a reménytelenség érzése csak súlyosabb lett ezzel rajtuk. 

Érdekes, hogy mégis továbbmentek azért. Az asszonyok kitartására jellemző ez, hogy nem tudjuk, hogyan fogjuk megoldani, de valahogy majd csak lesz, menjünk csak tovább. Majdnem földbe gyökerezett a lábuk, amikor látták, hogy a sír nyitva van. A nagy kő ott van szépen mellette — valaki elhengerítette. Azonnal támadnak ötleteik, hogy mi történhetett, mert a kérdés ez volt: ki tette ezt, hogyan és mikor tette, miért tette? Az jut eszükbe, hogy másról nem lehet szó, mint hogy valaki elvitte Jézus holttestét. „Holtában sem hagyják nyugodni a Mestert!"  

Mária Magdaléna annyira biztosra veszi ezt a saját gondolatát, hogy amikor találkozik a feltámadott Krisztussal, és azt gondolja, hogy ő ott a kertész, akkor ezt kérdezi tőle: ha te vitted el Őt, mondd meg nekem: hová tetted? Ennyire bele vagyunk ragadva a magunk szűkös elképzeléseibe, mert nem értjük és sokszor nem is akarjuk érteni Isten egészen más gondolatait. Teljesen érthetetlen volt nekik, hogyan tűnt el onnan a kő. Még érthetetlenebb volt, hogyan tűnt el Jézus teste a sírból. Az pedig egyenesen sokkolta őket, amikor megpillantják ott az angyalt, aki rövid, majdnem pattogó információkat és utasításokat ad nekik: Ne féljetek, ti Jézust keresitek. Nincs itt, feltámadt. Menjetek el, mondjátok meg az övéinek is. Előttetek megy majd Galileába, és meg fogjátok őt látni úgy, ahogy megmondta nektek.  

Hirtelen fel sem tudja fogni az ember a sok meglepő hírt, nemhogy fel tudná dolgozni. Ijedten szaladnak ki a sírkamrából, és amíg a lélegzetük bírja, futnak. Azt olvassuk: nem mondanak senkinek semmit. Ezzel a jó hírrel egyelőre nem futnak a tanítványokhoz.  

Két fontos igazságot szeretnék kiemelni ebből a roppant gazdag történetből, s majd ezeknek a reánk vonatkozó konzekvenciáját. 

 Az egyik: Jézust nem lehet bebalzsamozni. Nem lehet mumifikálni, nem lehet bezárni őt semmiféle sírba. Sem a múltba, sem könyvekbe nem lehet beszorítani, sem a történelem nagyjainak a sorába, de még a vallásalapítók közé sem. Jézus isteni természete szétfeszíti ezeket a szűkös kereteket. Egészen nevetséges próbálkozás volt ez, hogy pecséttel és őrséggel próbálják őt a sírjában marasztalni. Az a hatósági pecsét azon a nagy kövön körülbelül annyit ért, mint papírzacskón egy lakat. Nevetséges, szánalmas erőlködés az ember részéről mindig, ha Jézust a múltba akarja visszaszorítani.  

Ezek a kedves asszonyok terveztek, vásároltak, készültek, hajnalok hajnalán felkeltek, elindultak. A vélt akadály el-lenére is mentek a sírhoz. Teljesen feleslegesen. Egyáltalán senkinek, semmi szüksége nem volt arra, amit ők csinálni akartak, mert a halott Jézussal akartak foglalkozni. Ő azonban már feltámadott és élt.  

Nem ismerték, kicsoda Jézus. Nem vették komolyan az Isten tervét, amiről pedig hallottak Jézustól. Nem hitték el az Ő szavát, amiben világosan megmondta előre, hogy a harmadik napon feltámad. Nem számoltak azzal, hogy Ő teljhatalmú Isten. Az Ő holtteste nem olyan, mint mindannyiunké: ott marad, ahova teszik. Ő azért vállalta a halált, hogy minket megszabadítson az örök haláltól. De Ő nem maradhat a sírban, mert Ő Isten.  

Ma divatos újra Jézussal „foglalkozni”, ahelyett, hogy engednénk, Ő foglalkozzék velünk. Illik ismerni valamennyire az evangéliumok cselekményét, mert hozzá tartozik az általános műveltséghez. Sokkal könnyebb keresztrejtvényt fejteni úgy — mondta a múltkor valaki — ha nagyjából ismerem a Biblia sokat emlegetett történeteit. Ez kétségtelen. De ha valaki csak ilyen szinten akarja megismerni Jézust, ugyanúgy fog csalódni, mint ezek az asszonyok. Ez ugyanolyan szánalmas kisigényűség, mint ahogy be akarták balzsamozni az Ő holttestét, ami már nem volt holt, hanem Ő már dicsőséges testben járt az övéi között.    

Ma sem találkozhat Jézussal senki, aki a múltban, a nagyok közt, könyvekben keresi Őt, de mindenkinek eléje jön, aki az élő Úrral akar találkozni, aki kész alárendelni az életét az Ő hatalmának. Mi sem egy halottnak az emlékét ápoljuk most, hanem az élő Urat ünnepeljük. Őt dicsőítjük. Az Ő hozzánk szóló szavát akarjuk meghallani és jó esetben neki engedelmeskedve akarunk innen továbbmenni.  

Jézust tehát nem lehet bezárni a sírba. Ha megfeszülnek, ha akármit csinálnak, jöhet a hadsereg, a hatalom, a hatóság, a pecsét, vagy a gyengéd szeretetnek a jelei, mind szánalmas, nevetséges, felesleges próbálkozás. Jézus mindenkit megelőzően feltámadott és hatalmasan él és uralkodik ma is.  

A másik fontos igazság ebben a történetben az, hogy a Jézushoz vezető útról minden akadályt maga a feltámadott Jézus távolít el. Ki hengeríti el a követ? Nagy tanakodás, szorongás, aggodalmaskodás... Azért mégis menjünk, de érdemes-e menni? Ismerős ez a lelkiállapot nekünk. Teljesen felesleges, mert a kő már nincs ott. Valaki elhengerítette. Ő vette el a követ az útból, szabadon bemehettek a sírkamrába. Az Ő holtteste már nem volt ott, nyugodtan visszajöhettek a sírkamrából. Az úton meg szembe jött velük és Ő adott nekik bizonyosságot arról, hogy Ő valóban él.  

Olyan kedves ezeknek az asszonyoknak a nagy készülődése. Sok tiszteletreméltó cselekedetre készültek ők fel, és azok közül semmire nem volt szükség ahhoz, hogy találkozzanak Jézussal. Mindent Jézus készített el és tett lehetővé. Még az is az Ő érdeme volt, hogy vonzotta őket és nem fordultak vissza félútról, azt gondolván, hogy úgy sem tudna a kő miatt behatolni. Az Ő szeretete vonz ma is minden embert.  

A mi üdvösségünkért is egyedül Ő tett meg mindent. És csak azért üdvözülhetsz te is, mert Jézus mindent elkészített a számodra. Teljesen kár erőlködnünk, hogy bármivel ezt megkönnyítsük vagy kiegészítsük, nincs rá szükség. Ő hengerítette el az útból a bűnnek mozdíthatatlan nagy kövét. Ő tett eleget Isten igazságának, Ő engesztelte ki Őt. Ő szenvedte el a mi bűneink büntetését. Ő gondoskodott arról, hogy az erről szóló jó hír eljusson hozzánk.  

Ha valaki soha nem hallotta, ma hallhatja, hogy Isten szeret minket is, Isten hatalmas, Isten mindent elkészített a feltámadott Krisztus személyében a mi számunkra is. Ő nyitotta ki a mennynek bezárt kapuját. Egyedül az Ő szavára állt félre az útból az a kérub, az az őrző angyal, akit a bűneset után Isten odaállított, hogy ne engedjen bennünket az örök életnek a fájához. Egyedül Jézus képes arra is, hogy a mi hitetlen, kételkedő, kemény szívünkben igazi hitet ébresszen, és bizonyosakká tegyen minket arról, hogy amit Ő mondott, igaz, amit Ő cselekedett, az valóban megtörtént: megbocsáttattak a mi vétkeink az Ő nevéért. Örök életet adott nekünk az Atya és ez az élet az Ő Fiában van. Akié a Fiú, Jézus, azé az élet, akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.  

Az embert az élő Istentől elválasztó nagy kárpit, a jeruzsálemi templom szentek szentjének a kárpitja ezt jelképezte: csak akkor hasadhatott meg, amikor Jézus Krisztus kilehelte lelkét és kimondta: elvégeztetett. De akkor meghasadt. Azóta Őreá való tekintettel minden benne hívő akadály nélkül járulhat a kegyelmes Isten elé.  

Jó lenne, ha felragyogna előttünk ez az egyszerű tény, hogy ezek az asszonyok semmit, de egyáltalán semmit nem tettek és nem tehettek azért, hogy Jézussal találkozzanak és az Ő feltámadásának az öröme betöltse a szívüket. Hiszen maga Jézus indította őket erre az útra, Ő várta őket, Ő tette félre a követ, Ő küldte az angyalt, Ő adott nekik igét, feladatot, szárnyakat, hogy így repüljenek vissza most már ezzel az örömhírrel.   

Ugyanez a Jézus készített el nekünk is mindent, amire szükségünk van ebben az életben és az örök életben. Kár erőlködnünk lelki áldásokért, ajándékokért, mert ez mind ajándék.  

Az Ő feltámadásáról szóló örömhír egyebek között ezt is tartalmazza: gyertek, mert immár minden kész. Ő készítette el a mi új életünket is. Ő kínál nekünk ma reggel megalapozott reménységet, elvehetetlen békességet, összetörhetetlen örömet. Ő kínálja nekünk önmagát. Az Ő Szentlelkét, hogy aztán Ő vezessen minket.  

Nem lehetett tehát Jézust semmi módon bezárni a sírba, és nem lehet ma sem a múltban felejteni. S minden akadályt, ami előttünk tornyosul, hogy vele találkozzunk, Ő maga távolít el az útból, és ahogy a Zsoltárok könyvében olvassuk: Elénk jön a mi Megváltónk az úton.  

Egyetlen kérdés marad, amire válaszolnunk kell: Hisszük-e azt, hogy Ő ma is ugyanez a hatalmas, mindenható Isten? Aki minket annyira szeret, hogy önmagát adta értünk, s akire mi ma is minden nyomorúságunk között számíthatunk.  

Azt hiszem, kevesen vannak köztünk, akik még nem tapasztalták a reménytelenségnek, csüggedésnek, tehetetlenségnek azt az állapotát, amiben ezek az asszonyok voltak ott az első húsvét reggelén. Olyan sok nagy kő van a mi utunkban is. Nehéz emberek családon belül meg kívül. Megoldhatatlan vagy annak látszó problémák. Teljesen összekuszálódott helyzetek, végzetesen elromlott kapcsolatok. Betegség, pénztelenség, magány, csalódások kísérnek bennünket. A gyerek rossz társaságba keveredett és nem hallgat ránk. Ijesztő adatok vannak a diagnózisban. Elveszítette munkáját és keresetét a családfő. Csak néhány centiméterrel magasabbak a gátak, mint a sok méteres iszonyatos víztömeg.    

Mit hoz a jövő? Mit hoz a holnap? Lesz-e egyáltalán holnap? Holnapja a népünknek, egyházunknak, családunknak, nekünk magunknak. Bizony sokszor megvan minden okunk arra, hogy szorongva kérdezzük egymástól meg magunktól, választ sem várva: kicsoda hengeríti el nekünk ezt a nagy követ? Nem bírunk az előttünk tornyosuló feladatokkal.  

Ó, de sokszor hall a lelkigondozó ilyen mondatokat: nem bírom tovább. Képtelen vagyok rá. Feladom. Legjobb lenne most mindjárt meghalni, — vagy ennek az ellenkezője: jaj, még semmiképpen nem akarok meghalni. Olyan kövekkel kellene megbirkóznunk, amiket tényleg nem tudunk elhengeríteni az útból. Életkérdés mindannyiunk számára: hisszük-e azt, hogy az a Jézus, akivel az első húsvét reggelén ezek a csüggedt, tehetetlen asszonyok találkoztak, ma is él. Nem maradt a sírban. Előttünk megy — ahogy itt az angyal mondja nekik, és nem mögöttünk kullog. Ha mi utána megyünk és követjük Őt, akkor tapasztalni fogjuk: számíthatunk rá.  

Ő az, aki minden követ megmozgatott azért, hogy segítsen rajtunk, és aki ma is bármilyen nagy követ el tud hengeríteni az útból, ha nekünk azon az úton kell továbbhaladnunk. Neki erre van hatalma. Nála van elég bocsánat minden rettenetes bűnünkre is. Nála készen van a megoldás, a kiút, az igazi szabadítás, amit csak tőle kaphatunk mindnyájan.  

Érdemes hozzá imádkozni. Nem biztos, hogy minden kívánságunkat teljesíti, de minden imádságunkra válaszol. Sokszor még akkor is, ha az ilyen — imádságnak alig nevezhető — felkiáltás: jaj, kicsoda hengeríti el nekünk a követ? Ha meg hit is van mögötte: Uram, kérlek te hengerítsd el ezt a követ, akkor még inkább meg fogjuk tapasztalni az Ő hatalmát.  

Ma Ő nekünk mondja: ne féljetek, feltámadott. Ma is él. Számíthattok rá. Előttetek megy, menjetek utána.  

Hadd kérjelek és bátorítsalak titeket: merjetek bízni ebben az élő Jézusban. Amit az angyal itt mondott: majd, ha előttetek megy, meglátjátok őt, ez érvényes reánk úgy, hogy meglátjuk Őt a hitnek a szemével, és ha mindvégig követjük, meglátjuk Őt egyszer majd színről színre is.  

Forrás: refpasaret.hu

2022. április 16., szombat

Húsvét 2022

 


Áldott ünnepet kívánok minden kedves olvasónak!


2022. április 15., péntek

Cseri Kálmán: Miért szenvedett?

 


Ettől fogva kezdte el Jézus Krisztus mondani tanítványainak, hogy Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és írástudóktól, meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia. (Mt 16,21)   

Nagypénteki kereszthalála előtt Jézus Krisztus többször is beszélt tanítványainak arról, hogy neki sokat kell szenvednie, meg kell öletnie, és a harmadik napon fel kell támadnia. Az evangéliumok feljegyzése alapján három különböző alkalommal is nyilvánvalóan beszélt erről nekik.  

Az, hogy sokat kell szenvednie, annyira jellemző volt Őreá, hogy az Apostoli hitvallás Jézus harminc esztendős földi szolgálatát ebbe az egyetlen szóba tömöríti: szenvedett. Nem tudom, feltűnt-e már nekünk, amikor elmondjuk, hogy „született Szűz Máriától, azután az jön: „szenvedett Poncius Pilátus alatt”; s így folytatódik: „megfeszítették, meghalt és eltemették.”Ami az Ő emberré létele és kereszthalála között volt, azt egyetlen szóval lehet jellemezni: szenvedett.  

Mivel ennyire jellemző volt az Ő földi szolgálatára, hogy szenvedett, az Ő kínszenvedésének az ünnepén, ezen a nagypénteken most erre az egyetlen bibliai kifejezésre összpontosítsuk a figyelmünket: mit jelent az, amikor itt is így szólt az övéihez: sokat kell szenvednie?  

Miért kellett Jézusnak szenvednie? Miért kellett sokat szenvednie? Miért kellett bűntelenül is szenvednie? Mit szenvedett Ő el egyáltalán? És — ahogy kissé nyersen kérdezte a minap valaki — mi közünk nekünk ehhez? Miféle kapcsolatunk van nekünk azzal, hogy közel 2000 évvel ezelőtt Jézus sokat szenvedett a Golgotán?   

Szépen énekeltük most is: Mondd, ennyi kínnak mi az eredetje? Jaj, vétkeimmel vertelek keresztre! Amit te szenvedsz, Jézus, én okoztam. Fejedre hoztam. — Tényleg így gondoljuk ezt? És ha így, akkor ez mit jelent valójában, és mi következik ebből, ha ez igaz?  

Nos, mi miatt kellett Jézusnak szenvednie?  

Jézus Krisztus iszonyatos szenvedéssorozata az Ő emberré lételével kezdődött. Karácsonnyal. Van egy híres festmény. Egy német mesternek a műve, a-melyik a betlehemi jászolistállót ábrázolja, és olyan ügyesen oldja meg a fény és árnyék játékot, pontosabban a képnek a megvilágítását, hogy a mestergerenda, meg az egyik tartópillér árnyéka egy keresztet alkot és rávetül a jászolbölcsőre. Az újszülött kisbaba a két vonal metszéspontjában van éppen. A kereszt előre vetette árnyékát már karácsonyra is.  

El sem tudjuk képzelni azt, mit jelenthetett Jézusnak otthagyni a mennyei dicsőséget, és az Ő örök isteni természete mellé magára venni a mi nyomorult emberi természetünket is. Nem tudunk összehasonlítani, és fogalmunk sincs arról, hogy milyen szenvedést jelenthetett az, amit egyik énekük így mond: Istenségét elrejtette, midőn testünket felvette. Micsoda belső kínokkal járhatott az, hogy Ő, aki az Istennel egyenlő volt, nem tekintette azt zsákmánynak, hanem megüresítette magát, rabszolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és amikor mindenestül olyan állapotban találtatott, mint ember, még megalázta magát és engedelmes volt halálig, mégpedig a kereszthalálig. (Fil 2,5-10)    

Szenvedett Jézus a környezete miatt is. A környezetének az értetlensége, nehézkessége, hitetlensége, makacs vagy közömbös ellenállása, ellenséges gyűlölködése miatt. A családja nem értette meg, gyakorlatilag kitaszította magából. A legszűkebb körben, a tanítványok között is akadt valaki, aki pénzért elárulta, egy másik meg, a legbuzgóbb, pénz nélkül megtagadta.  

Ismerte a nélkülözéssel járó szenvedést is, a hajléktalanok kiszolgáltatottságát. Azt mondja egyszer egy lelkesedő embernek: gondold meg, hogy jössz-e utánam, mert még a rókának is van egy lyuk, ahova bebújik, meg a madárnak fészke, de az Emberfiának nincs fejét hová lehajtania. Virágvasárnap már sír amiatt, hogy nem kell az övéinek az a segítség, amit hozott nekik. És Ő, aki bűn nélkül élt, megint csak nem tudjuk elképzelni, milyen kínokat állhatott ki amiatt, hogy minden lépésével a bűn rettenetes rombolásába kellett ütköznie, és látta a mi bűnnel szembeni tehetetlenségünket.  

Szenvedést jelentett Jézusnak az, hogy hihetetlen finom érzékenysége volt a mások szenvedésére, és Ő együtt szenvedett minden szenvedővel. Ahogy sűrűsödött a szenvedés, nagycsütörtök éjszaka a Gecsemáne kertben — azt olvassuk — remegett és gyötrődött, és így készült a kereszthalálra. Másnap pedig rázúdult minden elképzelhető fizikai és lelki szenvedés. Megalázták, szembe köpdösték. Bekötötték a szemét, és úgy pofozták és ütötték a fejét. Római korbáccsal a lemeztelenített hátát összeverték, ez a korbács valósággal lenyúzta az áldozatokról nemcsak a bőrt, a húst is. Utána az eleven húsba, a csuklójába nagyméretű kovácsoltvas szegeket vertek, és ott függött a hőségben a többi keresztre feszítettel együtt légszomjjal küzdve, iszonyatos fizikai kínok között.  

Ami azonban a legnagyobb szenvedés volt Jézusnak, és amiről megint fogalmunk sincs és el sem tudjuk képzelni, az az volt, hogy Ő a kereszten minden ember minden bűnének az Isten igazsága szerinti ítéletét szenvedte el úgy, hogy Ő maga soha semmi bűnt nem követett el.  

Az történt nagypénteken a Golgotán, amit Pál apostol így ír: „ Ő bűnné lett érettünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne.” (2Kor 5,21) Aki ezt megérti, aki ez előtt a csodálatos tény előtt térdre tud borulni, és mindazt, amit ez nekünk személyesen jelenthet, hittel megragadja, az érti a nagypéntek titkát, és annak az embernek van üdvössége. Tudniillik Jézus pontosan azért vállalt minden szenvedést, hogy ti meg én visszatalálhassunk Istenhez, hogy az Isten igazságos haragja ne zúduljon le ránk, hogy újra nyitva legyen a haza vezető út az értelmes életre, az elveszített isteni élethez, az örök élethez, a mennyországba vezető út.  

Világosan, és a Biblia szellemében írja ezt ősi hitvallásunk a Heidelbergi Káté: „Mit hiszel, amikor ezt mondod: szenvedett?  

Azt, hogy Ő földi életének egész idejében, különösen pedig kereszthalálakor, Istennek az egész emberi nemzet bűnei ellen való haragját testében-lelkében elhordozta, hogy szenvedésével mint egyetlenegy engesztelő áldozattal a mi testünket-lelkünket az örök kárhozattól megszabadítsa, és számunkra Istennek kegyelmét, a megigazulást és az örök életet megszerezze." (37. kérdés)  

Érdemes lenne minden szónál megállni és végiggondolni. Jézus nem a maga bűnei miatt szenvedett, és ezért volt különösen gyötrelmes az Ő szenvedése. Jézus nemcsak ártatlan volt, hanem bűn nélküli. Ezt megint nem tudjuk elképzelni, hogy milyen ez, mert rajta kívül senki más nem volt ezen a földön ilyen. Világosan látta ezt azonban az egyik gonosztevő, akit vele együtt feszítettek meg, s aki rendreutasította a másikat: legalább itt ne káromold az Istent, hiszen mi a cselekedeteink méltó büntetését vesszük, Ő azonban — mondja Jézusról — semmi rosszat nem cselekedett.  

Akkor miért kellett szenvednie? Minden magyarázat nélkül gyönyörű választ ad erre Ézsaiás próféta, hiszen ez a prófécia teljesedett be nagypénteken a Golgotán. Ezt olvassuk: „ A mi betegségeinket viselte, a mi fájdalmainkat hordozta. Mi meg azt gondoltuk, hogy Isten csapása sújtotta és kínozta. Pedig a mi vétkeink miatt kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az Ő sebei árán gyógyultunk meg. Mindnyájan tévelyegtünk, mint a juhok, mindenki a maga útját járta. De az Úr őt sújtotta mindnyájunk bűnéért.” (Ézs 53,4-6)  

Mit jelent ez? Hadd próbáljam elmondani egészen konkrétan és gyakorlati módon. Ez azt jelenti, hogy Jézus nem az Atya nélkül élt. Semmit sem gondolt és tett Isten ellen, vagy Isten akarata nélkül. Következésképpen Jézus soha nem lopott. Mindenkinek csak adott, és mindenkinek tudta, hogy mit kell adnia. Soha nem káromolta Istent, soha nem hazudott — ezt még az ellenségei is elismerték: az Isten útját igazán tanítod. Senkire nem volt irigy, nem ítélkezett mások felett, hanem mentegette az embereket — még Isten előtt is. Utolsó leheletével a kereszten is azokért könyörgött, akik odajuttatták: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek. Soha rosszat másokról nem mondott, hanem védte az embereket. Azt mondja róla Péter apostol: „szenvedvén nem fenyegetőzött, szidalmaztatván viszont nem szidalmazott.”  

Mi viszont sok mindent csinálunk Isten nélkül, akár a mai napon is. Sok mindent teszünk Isten akarata ellenére. Sok mindent lopunk, ha mást nem, egymás idejét például. Ennek ellenére is oly sok minden tapad a kezünkhöz, a gondolatainkhoz, a lelkiismeretünkhöz, és sokszor már nem érezzük ezt bűnnek. Oly sokszor káromoljuk Istent, ha csak gondolatban is. Nem mondjuk ki hangosan, trágár módon, de átfutnak rajtunk ezek a káromlások. És mennyit ítélkezünk egymás felett! Hányszor különbnek tartjuk magunkat másoknál? Milyen sokszor a rosszra rosszal válaszolunk. Olyan távol áll tőlünk sokszor, hogy azokért imádkozzunk, akik bántanak, azokról mondjunk jót, akik rólunk vagy nekünk rosszat mondtak.  

Mivel Isten országában rend van, ezeket a bűnöket Ő megbünteti. A bűn büntetést von maga után. Mégpedig ezeknek a bűnöknek a büntetése halál. Az örök halál, az Istentől való végleges elszakítottság, a kárhozat. Isten igazságos, és a bűnt megbünteti. Ugyanakkor Isten mérhetetlenül szereti a bűnöst, bennünket, és meg akarja menteni. Hogy lehet ezt összehozni? A bűnt meg kell büntetni, mégpedig a büntetés halál, de nem akarja a bűnös halálát, hanem azt akarja, hogy megtérjen és éljen. Ennek egyetlen megoldása van, hogy a bűnt megbünteti, mégpedig az örök halállal, a kárhozattal, de nem a bűnösön. Ha van valaki, aki átvállalja, akkor erre Isten kész, és ez volt Jézus.   

Nagypénteken a kereszten ez az átvállalás történt. Az, hogy Jézus odaállt a mi helyünkre, ahol nekünk kellene elszenvednünk az általunk elkövetett bűnök igaz büntetését, és azt mondta: Atyám, ne őket sújtsa a te ítéleted. Itt vagyok én. Ez a pont az, ahol valóban megáll az ész, mert innentől nem tudjuk elképzelni, hogy mit jelent az egész emberiség minden egyedének minden istentelensége és embertelensége büntetését elszenvedni testében-lelkében. Ezt szenvedte el Jézus nagypénteken a kereszten. Aki ezt hiszi, hogy ez érvényes őreá is, azt nevezi a Biblia hívőnek. Minden egyéb hit — mert sokféle hit van — hasznos lehet, (vagy sok hiedelem haszontalan inkább), de nem üdvözítő hit. Ez az egyetlen hit, a-melyik üdvözít. Amikor eljut valaki oda: én soha nem tudtam volna eleget tenni a bűneimért, a biztos halál várt rám, de valaki szeretett engem és odaállt a helyemre. Ezt nem lehet megérteni, nem lehet meghálálni, ezért csak dicsőíteni lehet Őt.  

Amikor tehát Jézus azt mondta a kereszten: elvégeztetett, akkor elvégeztetett mindannyiunk halálos ítélete. Végrehajtotta Isten Őrajta, és még egyszer nem hajtja végre rajtunk. Ugyanakkor elvégeztetett mindannyiunk felmentése is. Amíg ezt valaki nem hiszi, addig hiába végeztetett el. Ennek az erejét, örömét, áldását nem tudja hasznosítani. Amikor valaki ezt hittel elfogadja, megragadja, komolyan veszi, megköszöni, akkor lesz az övé, s akkor éli át, micsoda ereje van a Krisztus halálának és feltámadásának.  

Ezért mondja itt Jézus egy mondaton belül háromszor is: kell. Ezért kellett neki sokat szenvednie, ezért kellett megöletnie, és ezért kellett feltámadnia, mert nincs más megoldása a bűnnek. Mert egyedül Ő volt képes erre. Szintén a Heidelbergi Káté mondja ezt tömören és világosan: „ Miért kellett Krisztusnak a halált elszenvednie? Azért, mert Isten igazságának semmi más módon a mi bűneinkért megfizetni nem lehetett volna, csakis Isten Fiának halála által." (40. kérdés) Ebben különbözik Jézus keresztje az összes többi akkor, meg a történelem során felállított kereszttől.  

Egyszer valaki azt kérdezte: miért más a Jézus keresztre feszítése, mint Spartacus keresztre feszítése volt? Hiszen a római birodalomban megszokott kivégzési mód volt a keresztre feszítés. A lázadó rabszolgák százait és ezreit pusztították el ezen a szörnyű módon. Miért más az a kereszt, amelyik a Golgotán állt, ott is a középső a három közül? Azért, mert egyedül azon halt meg olyan, aki bűn nélküli volt, mert egyedül azon halt meg olyan, aki mások helyett, mégpedig az összes ember helyett halt meg, és azért, mert egyedül az Ő áldozata volt olyan, ami Isten előtt érvényes, helyettes elégtétel. Hiába jelentkezett volna bárki más, az egész emberiségért csak a bűn nélküli Isten Fia tehetett eleget. Nem volt más megoldás, ezért „ kellett ”.  

És Jézusnak csak a halála volt igazi elégtétel. A testté létele még nem volt elégtétel, a tanítása is kevés. Ezért nincs üdvösségük azoknak, akik Jézusnak csak a tanításaival, gondolataival, a Hegyi beszéd fennkölt eszméivel foglalkoznak. Jézus halála szerzett nekünk üdvösséget. Aki az Ő halálát hiszi úgy, mint helyette bemutatott áldozatot, az lépett be az Isten országába, a mennyek országába.  

Miért kellett neki éppen a kereszten meghalnia? Erről is beszél a Biblia, és ezért beszél róla a Káté is: „ Nagyobb dolog-e az, hogy Ő megfeszíttetett, mint ha másnemű halállal halt volna meg? „ Nagyobb: mert ebből vagyok bizonyos, hogy Ő azt az átkot, melynek terhe rajtam volt, magára vette; mert Isten a kereszthalált megátkozta, mert ezt mondta: átkozott mindenki, aki fán függ." (39. kérdés és Gal 3,13)  

Mi következik mindebből? Három egyszerű, egymásból következő gondolatot hadd mondjak el.  

1. Aki ezt hiszi, az örüljön annak, hogy bocsánatot kapott. Legalább nagypénteken gondoljuk végig: Ha nincs nagypéntek, soha semmi módon nem tudtuk volna kiengesztelni Istent. Egyszerűen megoldhatatlan a helyzetünk. Soha semmivel nem tudjuk kiegyenlíteni azt a sok Isten elleni lázadást, tisztátalan gondolatot … ami terhel bennünket. Egyedül Isten Fia volt erre képes, az Ő bűn nélküli életének a feláldozása által. Ez megtörtént, akkor örvendezzünk, vigadjunk. Ez furcsa nagypénteki ellentmondás. Az Ő szenvedéséből fakad a mi véget nem érő és kimondhatatlan örömünk. Az Ő látszólagos veresége lett a mi győzelmünknek a forrása. Az Ő gyalázatából származik a mi vele együtt élvezendő nagy dicsőségünk. Az Ő halála szerzett nekünk életet. Akkor örüljünk ennek. Örüljünk annak, hogy Ő még ezt is vállalta, és mindez a mienk.     

2. Ha valaki ennek örül, akkor azt meg is köszöni. Mert a hálaadás, a köszönet személyes kapcsolatba visz vele. Nemcsak annak örülök, amit kaptam, hanem annak vagyok hálás, aki megszerezte ezt nekem. Mégpedig kimondhatatlan hálás lesz az ilyen ember. A mai napig nem győzőm csodálni, amikor egy-egy csendeshéten, vagy akár egy csendes istentiszteleten Isten kinyitja egy-egy testvérünknek a szemét, és eldől benne, hogy megragadja ezt a kegyelmet, hiszen mindez valóban őérette és helyette történt. Vagyis, amikor valaki hitetlenből hívővé lesz, micsoda hála szabadul fel az ilyen ember szívében! Mindenre kész lenne azért a Jézusért, aki mindenre kész volt érte. Semmi sem drága, hogy valahogy megmutassa a háláját. Miközben tudjuk, hogy Őneki nem hálálhatjuk meg, mert mit adhatunk mi Őneki? De Ő is azt mondta: az egymás iránti szeretet legyen az iránta való hálánknak a megmutatása. Milyen szeretetenergiák szabadulnak fel egy addig önző, kicsinyes, magának élő emberben, ezt Isten teremtő csodájaként láthatjuk minden esetben.  

Amikor valaki a kereszt titkát megérti, amikor valakinek ez az összefüggés nyilvánvaló lesz, hogy Ő helyettem szenvedte el Isten ítéletét, az én halálos ítéletem miatt halt meg a kereszten, és ezért nekem nem kell meghalnom, örök életem van, be vagyok biztosítva egy örökkévalóságra, akkor nemcsak az öröm szólal meg az ember szívében, hanem a kimondhatatlan hála is.  

Pontosan úgy, ahogyan Pál apostol írja: „ Azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt.” (2Kor 5,15) Ez nem parancs lesz, hanem lehetőségként éli meg minden hitre jutott ember.  

3. Ebből következik a harmadik, magától, szervesen: éppen ezért megváltozik az élete. Aki addig félelmek közt élt, mert átélte, hogy magára van utalva, és magára van hagyatva, éppen ezért mohó volt vagy agresszív, akit a becsvágy, az önzés, az érzékiség, a maga indulatai, a kényelem szeretete stb. jellemzett, egyszerre kezd hasonlítani Jézushoz. Ahhoz a Jézushoz, akiről Pál röviden így vall: szeretett engem, és önmagát adta érettem. (Gal 2,20) Felszabadul az ilyen ember arra, hogy csendesen, szintén önmagát adja másoknak. Ezt a váltsághalált, amiről nagypéntek szól, csak Jézus szenvedhette el értünk, de hálaáldozatként mi is odaadhatjuk az életünket. Az ilyen embereknek egyszerre könnyebb lesz áldozniuk az idejükből. Félre teszik a kényelmüket és vállalnak sok kényelmetlenséget és kellemetlen feladatot örömmel. Tudnak szolgálni és adni úgy, hogy nem várnak érte semmit, és még csak az sem jut eszükbe: igazán mondhatta volna legalább, hogy köszönöm, mert ő mondja szakadatlanul Jézusnak: köszönöm. Nem győzi meghálálni azt, amit tőle kapott.  

Aki azt a kincset, amit Jézus nekünk nagypénteki kereszthalálával szerzett, hittel megragadja, az gazdag lesz, és tud ennek örülni, tud ezért szüntelenül hálát adni, és közben egyre jobban átalakul az élete és hasonlítani kezd Jézushoz.     

Ezt bárki elkezdheti már ma is. Vagy ha elkezdte korábban, akkor vizsgálja meg becsületesen: ott van-e ez az öröm a szívünkben sokféle gondunk, terhünk, csalódásunk, nyomorúságunk, betegségünk, gyászunk közepette is? Ennek az a tulajdonsága, hogy megmarad minden körülmények között. Jellemez-e minket ez a hála akár úgy, hogy naponta nem unjuk meg megköszönni neki ezt a kegyelmet? Tetten érhetjük-e magunkban Istennek ezt az újjáformáló munkáját: tényleg más vagyok most, mint félévvel ezelőtt, meg egy évvel ezelőtt? Eszembe sem jut, hogy magamnak tulajdonítsam a dicsőséget. Ez nem dicsőség, hanem ajándék. Ez az Ő munkája bennem. Tudok imádkozni az ellenségeimért. Valóban jót tudtam mondani a múltkor valakiről, aki mindig rágalmaz engem. Sokkal nagyobb örömet jelent imádkozni, és minden időt megragadok arra, hogy az Ő gondolataival foglalkozzam.  

Öröm, hála és az életnek a megújulása fakad abból, ha valaki a kereszt titkárt megérti. Isten segítsen minket, hogy semmiképpen ne menjünk úgy haza, mint ahogy eljöttünk otthonról, hanem az, ami nagypénteken a Golgotán történt, forgassa fel a szívünket, s teremtsen ott rendet. Segítsen megszabadulni sok mindentől, ami megterhel, lehúz, beárnyékolja az életünket, és töltsön meg minket ezzel az örömmel, ezzel az élettel, ami a Krisztus halálából fakad.

Forrás: refpasaret.hu

2022. április 14., csütörtök

Joó Sándor: Nagycsütörtök




“ És mindjárt még mikor ő szól vala, eljöve Júdás, egy a tizenkettő közül, és vele együtt nagy sokaság, fegyverekkel és botokkal, a főpapoktól, az írástudóktól és a vénektől. Az ő elárulója pedig jelt ada nékik, mondván: A kit megcsókolok majd, ő az; fogjátok meg azt, és vigyétek el biztonsággal. És odajutván, azonnal hozzá méne, és monda: Mester! Mester! és megcsókolá őt. Azok pedig ráveték kezeiket, és megfogák őt. ...Akkor elhagyván őt, mindnyájan elfutának. ...És vivék Jézust a főpaphoz. És oda gyűlének mindnyájan a főpapok, a vének és az írástudók. Péter pedig távolról követé őt, be egészen a főpap udvaráig: és ott üle a szolgákkal, és melegszik vala a tűznél. ...A mint pedig Péter lent vala az udvarban, odajöve egy a főpap szolgálói közül; És meglátván Pétert, a mint melegszik vala, rátekintvén, monda: Te is a Názáreti Jézussal valál! Ő pedig megtagadá, mondván: Nem ismerem..." Márk 14,43-46.50.53-54.66-68

Az utolsó este történetéből három momentumot szeretnék kiemelni: Először is azt, hogy az elárult és elfogott Jézust minden tanítványa elhagyta: “Akkor elhagyva Őt, mindnyájan elfutottak.” (Mk14,50) Másodszor, hogy Péter - ha távolról is, de -, követte ezt a Jézust. A Krisztus-követésnek ez az útja megérdemli a figyelmet. Harmadszor azt, hogy a Krisztus-követésnek ezt az útját Péter nem tudja törés nélkül végigjárni. Végül pedig arról szeretnék szólni, mi ennek az emberi kudarcnak az evangéliuma; miért őrizte meg az első keresztyén nemzedék a kudarcnak és a Krisztus-tagadásnak a történetét? Miért vették föl ezt az evangéliumokba, amelyek az esemény után 30-40 évvel íródtak?  1) A tanítványok nemcsak azért hagyták cserben, hagyták magára a letartóztatott Jézust, mert féltek, hogy velük is ugyanez történik, hanem mivel megbotránkoztak Benne. Az Olajfák hegyére menve maga Jézus így beszél a bekövetkezendőkről: “mindnyájan megbotránkoztok bennem.” (Mk 14,27) Ez a ma esti történet megértésének kulcsa. A “megbotránkozás” szó azt jelenti, hogy valamivel nem tudok egyetérteni; egy tényt nem tudok értelmemmel és érzéseimmel feldolgozni, gondolkozásom koordináta-rendszerében elhelyezni, ezért elutasítom. A tanítványok nem tudtak egyetérteni Jézus tehetetlenségével, erőtlenségével, nem tudták feldolgozni vereségének, alulmaradásának, kiszolgáltatottságának tényét. Ami megtörtént, annak nem lett volna szabad megtörténnie! Az Isten kiszolgáltatottsága, gyengesége teljességgel elfogadhatatlan, képtelen dolog! Az elfogadhatatlanságnak ez az érzése a megbotránkozás. A tanítványok csalódása nagyobb volt, mint a félelmük. Istennek - legalábbis a döntő pillanatokban - mindenhatónak kell magát megbizonyítania, Aki nem engedheti meg annak megtörténtét, ami szerintünk nem történhet meg. Ha nem mindenható, akkor magára hagyjuk. Mit kezdenénk egy olyan Istennel, Aki nem erős, hanem gyenge, Aki nem uralkodik, hanem szenved, nem a mennyei dicsőségben trónol, hanem a keresztfán függ?  

2) A második mozzanat, amit Nagycsütörtök estéjének történetéből szeretnék kiemelni: Péter Krisztus-követése. Az elfogott és magára hagyott Jézust, Akit a templomi rendőrség éjszaka, biztos őrizettel (Mk 14,44) kísér a főpap házához, Péter távolról követte. (Mk 14.54) Ne azt a szót hangsúlyozzuk, hogy “távolról”, hanem azt, hogy “követte”. Közelről nem is követhette volna, mert Jézus közelében fegyveresek voltak, akik kísérték és őrizték. Péter nem gyáva, mint azt a Krisztushoz tartozásának letagadására nézve gyakran állítják, hanem bátor: kétségbeesetten bátor. Most már nincsenek reményei és illúziói, most már nem azért követi Jézust, hogy mikor majd beül a királyi székébe, ő a jobbja felől álljon, mint mennyei udvartartásának első embere, hanem - mint Máté megjegyzi - azért, “ hogy lássa, mi lesz a vége?” (Mt 26,58) Látni akarja a véget; végig hűséges akar maradni. Egyedül követi Jézust, mikor Ő kiszolgáltatott az embereknek. Nincsenek körülötte a tanítványok és barátok, nincs körülötte gyülekezet és egyház: Péter egyedül megy Jézus után, Aki úgy látszik, véglegesen elveszítette ügyét. Ellenségek között, veszedelmek között, olyan helyzetben, ahol nincs más kilátás, mint a vég, Péter megy Jézus után. Ez a “ Krisztus-követés” új útja, új az eddigihez képest, amikor a követés nem jelentett ilyen rizikót, exponáltságot - sőt értelmetlenséget.  

Nekem az a meggyőződésem, hogy Péternek ez a nagycsütörtök éjszakai útja a mi Krisztus-követésünk modellje. Prédikátorok és teológusok ma szerte a világon sokat beszélnek, de nem a helyes perspektívában beszélnek Krisztus uralmáról, győzelméről, miközben szerte a világon egyre kevesebb a keresztyén, és egyre kevesebb a hit. Erről a tényről nem akarnak tudni. Elfeledkezünk, hogy Jézus Krisztus nem úgy van jelen a világban, mint Aki uralkodik, s Akinek szolgái társuralkodók, hanem mint embereknek kiszolgáltatott, mint szenvedő, mint megfeszített. És a tanítványok ennek a Jézusnak tanítványai; a keresztyének ennek a Krisztusnak követői. Sehol sem látszik Krisztus győzelme, és nem is fog látszani az utolsó napig. Ami látszik, az inkább Jézus Krisztus kiszolgáltatottsága, gyengesége - és azoknak a hatalma, akik mint építők ezt a szegletkövet félredobták.  

Ki követi ezt a Jézust, ha távolról is, úgy, mint Péter ezen az éjszakán? Ezt, Akinek nincsen ékessége és dicsősége. Ki megy utána akkor is, ha emberi észjárás szerint nem láthat meg mást, csak azt, mi lesz a vég? Kicsoda hajlandó vállalni ezt a nagycsütörtöki Krisztus-követést? Kicsoda kész Jézus után menni, egyedül, mikor a társak elfutottak, fedezéket kerestek, s mikor Jézusnak semmi hatalma sincs? Talán ez a mai keresztyénség kérdése. Itt még csak arra szeretnék utalni, hogy Péter nemcsak azt látta meg, mi a vég, hanem azt is, ami a vég után van: a húsvéti kezdetet. Az 1. Korinthusi levél szerint - mely korábbi, mint az evangéliumok -, a Feltámadott először neki jelent meg.  

3) A harmadik momentum, melyre szeretném felhívni a figyelmet, az, hogy ez a hűséges Krisztus-követő Péter nem járja végig töretlenül a hűség útját. (Pál apostol hozzátenné: hogy el ne bizakodjék, hogy az erőnek nagy voltát ne önmagának tulajdonítsa.) A főpap udvarában - egészen idáig követte Jézust! - letagadja, hogy ismerte az elfogottat. Péter sem hűséges mindhalálig - legalábbis ezen az éjszakán nem. De később, a hagyomány szerint hűségesen halt meg. Nem az ő hűsége nyeri el az üdvösség jutalmát, hanem Jézus Krisztus haláláig való hűsége őrzi meg Isten kegyelmében. Jézus nem tagadta meg Pétert; Ő hű maradt. Péter pedig megtanulta ezen az éjszakán, hogy az önmaga felőli illúzióinak elveszítése nélkül senki sem megy be Isten országába, Jézus békességébe. Megtanulja, hogy aki azt hiszi, hogy áll, elesik; megtanulja, hogy az üdvösség nekünk lehetetlen, de Istennek nem. Mi mindent tanul meg Péter ezen az éjszakán az emberről, önmagáról - és Jézus Krisztusról, a hűségesről!  

4) Péter Krisztus tanítványainak reprezentánsa, az első gyülekezet vezéralakja volt. Hogyan lehetséges, hogy az evangélium írói nem hallgatták el tagadásának történetét? Minden nemzet és mozgalom retusálja, kozmetikázza a maga történetét, vezéralakjainak figuráját. Miért nem tette ezt Máté, Márk, Lukács és János? Miért kellett továbbadni nemzedékről nemzedékre, hogy Péter, a “ kőszikla”, akire Jézus az egyházat építette, megtagadta az Urat, hogy nem járta végig bukás nélkül a Krisztus-követés útját? Van valami pozitív, valami evangéliumi értelme ennek a ténynek?  

Igen, van! Annak megmutatása, hogy a váltság, az Istennel való megbékülés helyén egyedül Jézus van. Egyedül Ő függ a kereszten. Egyedül Istené az üdvösség, egyedül Istené a dicsőség. A leghűségesebb követő sem vesz részt a megváltás munkájában. A leghűségesebb Krisztus-követő ezen az éjszakán sír a maga hűtlensége és gyengesége miatt. De ez a síró megvigasztaltatik! Az evangélium-írók, az apostoli kor keresztyénei lépten-nyomon találkoztak a hűtlenség, a megbotránkozás, a gyengeség jeleivel, mind önmagukban, mind a társaikban. A kérdés ez volt: mit gondoljon magáról az a keresztyén, aki kudarcot vallott és elbukott? Gondolja azt, hogy mindennek vége? Hogy az ilyeneknek nincs helyük Krisztus közösségében, az Isten békességében? Ne! Gondoljon inkább Péterre. Gondoljon a kősziklára, aki megtanulta, milyen gyenge az ember, és milyen irgalmas a megváltó Isten! Gondoljon arra, amit Péter megtanult: mi nem tartjuk kezünkben önmagunkat - de Isten kezében vagyunk. És onnan nem szakít ki semmi.  

A Krisztus-követésre mi általában úgy gondolunk, mint valami elérhetetlen tökéletességre, s ezért komolyan meg sem próbálkozunk vele. Ha ilyen magas a norma, kár az igyekezetért! A Krisztus-követésben azonban nincsen norma, legfeljebb típus van: és ez a típus nem a tökéletes ember, hanem Péter. A típus, az a Péter, aki minden körülmények között Krisztus nyomában akar maradni, exponálja magát, rizikót vállal - és közben megismeri a maga tökéletlenségét. A Krisztus-követés típusa az az ember, aki elveszíti a magában való bizakodást, és megnyeri az Isten irgalmának mindent felülhaladó ismeretét.  

Ha így gondolkodunk a Krisztus-követésről, miért ne mernénk elindulni a Krisztus-követés új útján, amely talán ugyanolyan kockázatos lesz, mint Péter nagycsütörtöki útja, de amelyen megismerjük Krisztus szenvedésének és feltámadásának erejét?!

1968. április 11. Nagycsütörtök este

Forrás: joosandor.hu

2022. április 13., szerda

Szabolcsi Erzsébet: Ima




Állj mellém, ha tévelyegnék, 
hozz vissza, ha elrepülnék, 
keress meg, ha majd eltűnnék, 
emelj föl, ha lezuhannék.   

George Herbert: Kelletlenség

Uram, tégy gyengéddé, ne sértselek! 
Barátok közt, rögtön, ráérezek 
Hogy mi lehet Barátom szándéka és mit szeret: 
Nem bánnék baráttal, ahogy Veled. 

Ha bárki jóhirében szennyezi, 
Megkivánja a barát-becsület 
Megvédeni
Gáncs szeplőjétől menteni: 
Nem bánnék baráttal, ahogy Veled. 

Barátom köphet tiszta padmalyon; 
Aranyat kér? Hát adom pénzemet; 
A szegényt kint hagyom, 
S velük Téged tornácomon; 
Nem bánnék baráttal, ahogy Veled. 

Ha barát igénylené e helyet, 
Érdekem ellen néki engedek, 
De ha kegyed 
Szivem kéri, Tenéked nincs helyed: 
Nem bánnék baráttal, ahogy Veled. 

Amit tettél, nem tehetné barát. 
O, irjad ércbe, mit tett Istened, 
Vérével öntözte a fát, Ő
Hogy megvegye, mit ember meg nem ád, 
ki ellenséggel jobb, mint Teveled.

Károlyi Amy fordítása

Michelangelo: Az én szemeim

Az én szemeim vének és vakok,  
a te szemeddel látom csak a fényt meg; 
te viszed súlyát terhem nehezének,  
te támogatsz, ha összeroskadok.  

Tollam kihullt: szárnyaddal szárnyalok,  
a te szellemed ragad engem égnek;  
tél fagya dermeszt, nyarak heve éget,  
s úgy váltok színt, ahogy te akarod.  

Szívembe vágyat is csak vágyad olt már,  
benned születnek gondolataim,  
szavaim lángját lelked tüze szítja;  

nem érek többet nélküled a holdnál,  
amely az égbolt éji útjain  
csak a leszállt nap fényét veri vissza.  

Rónay György fordítása

2022. április 11., hétfő

Pierre Emmanuel: Párbaj




Emlékszel? Hosszan egymást nézve 
Megéreztem az örök pillanatban 
A lelkemet amint szemed színére 
A mélyedből felszállt remegve 
Szemérmesen mint fű között a forrás 
Csak Te meg én voltunk a nagyvilág 
Az égbolt íve a mi homlokunk
Tövétől nyílt s egymásnak láthatárt 
A mély megismerés mosolya tárt 
A másik volt a szép napajándéka 
Tekintetünk egyetlen izzó fény lett 
Megtudtam végre ki vagyok s hogy élek.

Szabó Ferenc fordítása

Pierre Emmauel: Harmat

Bocsásd meg hogy oly rosszul szerettem 
Hogy nem tudtam megtartani markomban 
A vizet míg a forrástól számhoz emeltem 
Legalább megmaradt a szomjúság bennem 
Minden reggel harmatodtól várom 
Hogy frissesége nedvesítse ajkam 
És átgyalogolt napjaimat áldom 
Hogy annyira vágytam a folyóvizekre 
Bár elég a víz egyetlen cseppje 
Hogy csobogva oltsa szomjam Kegyelmed.

Szabó Ferenc fordítása

Pierre Emmanuel: Másik

Eltörölve? Nem! 
Téged felismerni 
A másik arcán 
Így növekszel bennem 

Mindjárt mily öröm 
Üdvözölni a létet 
E másik életben 
Ahol én nem vagyok 

Nem ismer engem 
Bár elég nekem 
Egy futó tekintet 
Hogy hozzá hasonlítsak 

Közeledni hozzá 
Hogy arcán olvassam 
Az egységhívását: 
Hasonlítsak Hozzád! 

Szabó Ferenc fordítása

2022. április 10., vasárnap

A nap gondolata




Soha az emberi konfliktusok történetében nem köszönhettek még ilyen sokan ilyen sokat ilyen kevésnek, azaz Egynek. 
(Churchill után szabadon)    

Pálfi Zsuzsanna: Bevonulás a döntőre




„ Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Kicsoda ez? A sokaság ezt mondta: Ő Jézus, a galileai Názáretből való próféta.” 
(Mt 21:10-11)     

       Bizonyára mindenki látott már TV-ben, vagy élt át élőben résztvevőként vagy szurkolóként valamilyen döntőt. Lehet ez sportesemény, de akár szellemi vetélkedő is. Minél jelentősebb eseményről van szó, annál nagyobb feneket szoktak keríteni a döntőnek. A döntő pedig a bevonulással kezdődik, ami egyfajta felfokozott hangulat, várakozás légkörében történik.  

                 1. Már a bevonulás is eredmény. Nem véletlenül jut el senki a döntőbe, sokat le kellett már tenni az asztalra, hogy itt lehessen valaki. 
                 2. Aki a döntőbe érkezik, nemcsak bemutatkozni, nemcsak csupán játszani, hanem győzni jön. Kell, hogy teljes elszánás legyen benne, mert nagy a tét. Már csak karnyújtásnyira van tőle a végső győzelem, de ugyanúgy az ellenféltől is. 
                 3. Minden eddigi tevékenység, felkészülés, gyakorlás erre a döntőre nézve történt, és most egy győzelemben nyerhet igazán értelmet. 

       Jézus virágvasárnapi bevonulása is ilyen. Nemcsak úgy besétál Jeruzsálembe, ahogy korábban már többször tette tanítványaival. Ő most a döntőre érkezett. Sok-sok megharcolt, megimádkozott, megélt esemény van már mögötte: csodák, gyógyítások, tanítások, megpróbáltatások még néhány halott feltámasztása is. Most azonban nemcsak egy újabb jeruzsálemi bemutatkozásra, nemcsak egy újabb erőpróbára érkezett, hanem végérvényesen győzni jött. Kerül, amibe kerül, akár az életébe is, de mindent megtesz, hogy győzzön a gonosz, a halál, a bűn felett. Jön győzni az emberi életet megnyomorító sátáni gondolatok, szavak, tettek és mulasztásokból fakadó nyomorúság felett. Minden, amit eddig tett, amit eddig mondott azért történt, arra utalt, arra mutatott előre, ami most fog bekövetkezni. Minden eddigi is már megváltásunkra, a végső szabadítás irányába mutatott. A döntőben világlik ki azonban majd a maga teljességében, hogy Isten mennyire gyűlöli a bűnt, de ugyanakkor mennyire szeret bennünket. Jézus győzni jön, meghirdeti királyságát, az Ő országát, és kitárja a kaput mindenki előtt: Gyertek, éljetek ti is ebben az országban, ahol én leszek a királyotok, aki győzedelmeskedik. Jézus a döntőt is ugyanazon szabályok szerint vívja meg, mely egész szolgálatát meghatározta: az isteni szeretet és az isteni igazság erejével. A döntőben lesz bőven nehézség, lesz padlóra kerülés, lesz reménytelennek látszó helyzet, de ne legyen kétségünk, hogy kié a végső győzelem.  

       Így nézzünk Jézus virágvasárnapi bevonulására, így nézzünk a nagyheti döntőt értünk is vívó Jézusra, és ennek a fényében vívjuk meg a magunk csatáit és „ ama végső harcot ” is. 

2022. április 9., szombat

H. Jackson Brown




" Tanulj meg csendben maradni."  

Szabó T. Anna: Szél, lomb, eső

Előbb a hársfák, most a jegenyék: 
fújja a szél a száraz levelet. 
Megtartható-e, amit látsz, a kép? 
Szorítsd erősen. Hunyd rá a szemed.     

Siklik a síkos, szélsodorta lomb 
a sűrű zápor szálai között. 
Csak csattogás, susorgás, surrogás. 
A hang, a hangok. Hallgasd az esőt.     

Ha múlni akar, mért őrizni meg? 
Üres tükör legyél, ha nézni kell. 
Gyűjtsd tenyeredbe az esővizet. 
Szorítsd, szorítsd. A volt most múlik el.