2022. február 7., hétfő

Kányádi Sándor: Titok











Irigyen néztem, napról napra 
irigyebben az ősz 
fantáziás pusztító kedvét, 
ős, erős 
tehetségét, mely sose mímel 
annyi színnel, 
oly élethíven 
festi az elmúlást, 
annyi pompával gazdagon, 
hogy nincs rá szavam, 
nincs hasonlatom. 
Főképpen játszi könnyedségét, 
nagyvonalú 
megoldásait irigyeltem, 
azt ahogyan a bú 
művében lassan, 
valami őrök katharzissal 
deres derűvé szelídül: 
azt ahogyan a szépség 
benne végképp, s másíthatatlanul 
teljessé alakul.  

Hogyan csinálja 
mindezt olyan könnyűszerrel 
a mester, 
az ősz, 
aki nekem már harminc 
hosszú ősz óta ismerős?  

Hogyan csinálja? 
Lázított 
a titok, 
a megismerés hiánya 
nyugtalanított.  

Suta sorokkal, 
ormótlan gondolatokkal 
vesződve, 
napról napra, 
éjről éjre 
irigyebb lettem az őszre.  

Míg egyszer, egy késő éjszakán, 
amint reménytelenül s törten 
a nyitott ablaknál 
levegőztem, 
s néztem, 
hogy nyargalnak a felhők az égen 
s a szél az utcán, 
s hallgattam hogy nyög, gyötrődik, 
igen, hallottam tisztán, 
akár egy ember 
gyötrődött, kínlódott 
a mester.  

És reggel, 
amikor szűkre húzott szemmel, 
tárgyilagosan, 
végignéztem a tájon –
művét mustráltam – 
deres szálak csillogtak hajában.  

Igen, ez a titok, 
ez a szépség ára! – 
Iszonyatosan szép volt 
a pusztítása, 
de pusztítás volt, 
bármilyen remek. – 
Teremtő-szépet formálni 
ennyit ne érne meg?!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése