2022. február 13., vasárnap

Szabó Magda: Tanú vagy, nem mehetsz el

Hány napja, hogy nem élsz már, s nem hiszem. 
Csak bámulom, mért vagy a kő alatt, 
s mit tétovázik úgy bokád mögött 
a mozdulat, 
hogy nem dob már felém, ha elkiáltom 
neved. 
„ Madár csak – biztatom magam –, madár 
e föld, mely eltemet, 
majd elhessentem, s felröpül.” 
Még visszatartom félénk csontjaid 
között a lelkedet. 

És más sem hiszi, lásd. A hajlékony tavasz 
megtorpant. Az esők 
csak lógnak le az égről, nem mernek kibomolni, 
hogy fel ne lazuljon a föld 
feletted, el ne tömje szád. Nem értem, 
hogy nem mozdulsz. Ágyad, tányérod ép. 
Hogy tudná összetörni az enyészet 
szemed gömbölyű tükörét? 

Tanú vagy, nem mehetsz el. Ki felel 
mellettem, ha te nem? 
Te láttad nőni napjaim, 
s a szőlőt a hegyen. 
Kelj fel! Magamban nem bírok: 
veled védekezem, 
hogy itt lengek kifosztottan, üresen, 
s mégis akkora súllyal, hogy az ág, 
mire pihenni szállnék, eltörik. 
Rád bíztam minden titkomat; 
az volt az ifjúság. 

Másnak ismertél. Igazold a lábam 
hajdani lépteit, holt tarka macska, 
Tanúja voltál, tanusítsd, 
hogy nőttem egykor én is, mint a fák, 
most dagadok csupán, keleszt a rémület, 
s egyre szűkebb e század. Úgy szorít. 

Kelj fel! Keresd velem! Hol a világ? 
A tengerek? 
Nem igaz, hogy kerek 
e föld. Indultam annyiszor, 
s mindig eltévedek. 

Már rég nem pörlök semmivel 
semmiért. S lásd, miattad 
most újra kifenem szavam, 
pörbeszállok riadtan 
vele, akiben egyedül 
hiszek: az elmúlással, 
s birkóznám a fagyott talajjal, 
hogy testedet kiássam. 
Tanú vagy. Nézz fel újra! Nem tudom 
megbocsátani nélküled, 
hogy szerteömlöm jeltelen, 
mint fiatal vizek, 
s magába szív e szomjas évtized.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése