2014. augusztus 21., csütörtök

Zsiskú János: Kolduskeringő


Amadeus Mozart egy napon Bécs környékén sétált, amikor egy koldus
  közeledett hozzá, és alamizsnát kért. Mozart valamit adni szeretett
  volna neki, de nem volt nála a pénztárcája. Így szólt a koldushoz:
  - Jóember, jöjjön velem! Betértek egy közeli kocsmába, ahol a
  zeneszerző papírt és tollat kért, és néhány perc alatt megkomponált
  egy keringőt. Aztán néhány sort írt kiadójának, és szerzeményét,
  a levéllel együtt átadta a koldusnak, hogy vigye el a címzetthez,
  és amit azért kapni fog, az az övé lehet. A koldus néhány garas
  reményében engedelmeskedett. Meglepetése határtalan volt, amikor a
  kiadó három tízforintos aranyat nyújtott át neki. A Kolduskeringő
  tantiemjének boldog tulajdonosáról tudjuk, hogy végig ette Bécs
  valamennyi vendéglőjét és kifőzdéjét.


  Koldus vagyok. A nyomorultak
  seregében is csak egy pária,
  de egyszer megállott előttem
  álruhásan az Isten szent Fia.
  Még idejében észrevettem,
  hogy egyetlen zsebet se varrtak
  a köntösére, ezek szerint
  nagy alamizsnapénzt sem adhat.
  És mégis zengtem elnyújtottan
  a koldussírást nyekergően,
  követelőzve, szemtelenül,
  cifrázva, ahogy kitelt tőlem.
  Ágrólszakadtabb ágrólszakadt
  hiszem, hogy akkor nem volt nálam,
  ahogy a Mester füleibe
  teletorokból ordibáltam.
  Végigmért, aztán bevitt engem
  egy kis templomba, kocsma helyett
  s átadott néhány szerzőjogi
  szempontból tisztázatlan verset.
  Ezekből élek én azóta.
  Szavalom, írom, hordom őket,
  mert Vers és Ige Krisztusomból
  adatott nekem, mint előleg.
  Én ácsingózom útszegélyen,
  mint látványnak is elrettentő,
  de minden következő percben
  megszánhat engem is a Szerző.
  Sosem tudom az időpontját
  annak, amikor elém lebben,
  feleszmélek egy Tőle kapott
  ajándékverssel tenyeremben.
  Kifőzdék kosztját ette végig
  a koldus, akit megszánt Mozart
  Én azt élem fel apródonként,
  hogy Jézus Krisztus egyszer itt járt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése