2020. szeptember 23., szerda

Francois Villon: Ballada a parlamenthez

Most, hogy a bitó árnyékában állok, 
a parlament eszéhez apellálok. 
Mert jogában áll minden féregnek, dögnek 
védekezni, ha életére törnek, 
a kutya vonít, a kígyó sziszeg, 
a farkas üvölt, s ebben a hideg, 
tetves ketrecben, ahová bezártak: 
csak én, csak én fogjam be a pofámat? 

Persze: nem nékem állna a deres, 
ha úr lehetnék, vagy gazdag nemes, 
de mivelhogy szegény bitang vagyok, 
a vallatásnál csak pofont kapok, 
s most, hogy még hozzá kínpadra ítéltek, 
ha hegyes szögekkel a húsomba tépnek, 
ha olajba főznek, ha négyrétre vágnak: 
most is, most is fogjam be a pofámat? 

Nem – a fejemben még több szalma lenne, 
mint amennyi szalma nőtt már eddig benne, 
ha most a parlament elé nem állnék 
s végső lehelletig nem protestálnék, 
hogy ártatlan vagyok –, s ha siralomházba zárnak, 
s a bitó alatt martalócok várnak, 
míg a szuronyok merev négyszögben állnak, 
még akkor is fogjam be a pofámat? 

Búcsú 

Nem: látjátok, nemhiába firkálok, 
mert ha ezt a verset ki nem gondolom, 
fölöttem folyna már régen az árok, 
s csalán nőtt volna rég a gyomromon. 
Ezért, ha a zsaruk a nyakadra hágnak, 
az urak előtt ne fogd be a pofádat.

Faludy György fordítása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése