2021. január 29., péntek

Radnóti Miklós: Huszonnyolc év

Erőszakos, rút kisded voltam én, 
ikret szülő anyácska, – gyilkosod! 
öcsémet halva szülte-é, 
vagy élt öt percet, nem tudom, 
de ott a vér és jajgatás között 
úgy emeltek föl a fény felé, 
akár egy győztes, kis vadállatot, 
ki megmutatta már, hogy mennyit ér: 
mögötte két halott.  

Mögöttem két halott, 
előttem a világ, 
oly mélyről nőttem én, 
mint a haramiák; 
oly árván nőttem én 
a mélységből ide, 
a pendülő, kemény 
szabadság tágas és 
szeles tetőire.  

Milyen mély volt gyerekkorom, 
s milyen hűvös. 
Hívó szavad helyett kígyó 
szisszent felém játékaim 
kis útain, ha este lett 
s párnáimon vért láttam én 
a gyermeket elrémítő, 
nagy, hófehér pehely helyett.  

Milyen mély volt gyerekkorom, 
s milyen magos az ifjúság! 
A két halál megérte-é? 
kiáltottam a kép felé, mely 
ott sütött szobám falán. 
Huszonnyolc éves voltál akkor, 
a képen huszonöt talán, 
ünnepélyes ifjú nő, 
komolykodó, tünődő.  

Huszonnyolc éves voltál akkor, 
most ugyanannyi lettem én, 
huszonnyolc éve, hogy halott vagy, 
anyácska, véres szökevény!  

Anyácska, véres áldozat, 
a férfikorba nőttem én, 
erősen tűz a nap, vakít, 
lepke kezeddel ints felém, 
hogy jól van így, hogy te tudod, 
s hogy nem hiába élek én.       

(1937)   

***

"A költő születésnapja egyúttal édesanyja halála napja lett.  

A Radnótira jellemző formai tökéletességben megrázó  
erővel szólal meg az egész életen át hordozott tragédia."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése