2023. június 9., péntek

Fenyvesi Ottó: Amerikai graffiti












          Hommage à Mózsi Ferenc 

Láttam az óceánt, 
repültem felette, az Atlanti felett, 
hosszú órákig néztem a mélybe, 
láttam Izland szigetét, 
Grönland csillogó jéghegyeit, 
repültem Newfoundland és Nova Scotia felett, 
siklottam a felhők között, mint a madár, 
láttam a Szt. Lőrinc folyó torkolatát, 
és több kisebb öblöt, tavakat véltem látni 
(Ohrid, Balaton, Palics, 
melyekhez volt némi közöm, 
hirtelen ezek jutnak eszembe, 
egymásba kapcsolódnak a dolgok), 
láttam folyókanyarokat, 
néztem a mélybe: 
sehol egy indiántábor, 
sehol egy otava, irokéz 
vagy huron, vagy massachusetts, vampanoag; 
– folyton elkalandozom, 
egyik valóságból a másikba zuhanok – 
aztán bealkonyodott, egyre sötétebb lett 
az éjszaka, egyre sűrűbb a fekete. 

Toronyházak között ébredtem, égig érő 
felhőkarcolók szorosan egymás mellett, 
a réseken keresztül besütött közéjük a nap, 
perzselt az aszfalt, a beton; 
a föld alá kellett menekülni, 
műfénybe, klímába, a plázákba, 
ahol mindenki kommunikált és zabált, 
nem tudtam mit kezdeni velük, 
a napok és az emberek egybefolytak: 
Paraméter klub, Bede Fazekas, 
Goran Simić, Kaslik, Marosán. 
Hirtelen pontot tettem a mondat után, 
összehordok itt mindent, mint Tandori 
az egyik lóversenyről a másikra 
(„aki Tandorit nem érti, az az életet se érti”), 
összehordok jeget és lovat: 
Toronto széles sugárútjain Kaslik Péterrel 
Marosán Gyulához mentünk, 
megnézni a mester életművét, kollázsait.
A legnagyobb kollázsművészek egyike volt: 
Julius nem tudott angolul, 
negyven év alatt nem tanult meg, 
ötvenhatban ment el, és 1997-ben még mindig 
csak magyarul beszélt, mint az ufók. 
Vagy nem az élet a legjobb időtöltés? 
ismételgettem Várady Tibor 
(Kasliknak ajánlott) legendás 
Symposion-könyvének címét, 
Várady írt magyarul elsőként McLuhanról; 
voltam az egyetem kampuszán, 
Northrop Frye intézeténél és a Coach House-nál 
(Marshall McLuhan házikójánál), ahol 
a Gutenberg galaxis teóriája megszületett: 
The Medium is the Massage; 
„ a skizofrénia lehet az írásbeliség 
szükségszerű következménye?” 
kérdés, melyre nincs egyértelmű válasz. 
Nem győztem lábjegyzetelni,
 mentem a szürke beton-poklon keresztül, 
bele a kollázs-létbe, mentem a műkoszba, 
bele az entertainment iparba, 
graffitik (a lázadás jelei) után kutattam, 
improvizáltam magamnak, 
falakra fújtam ezt-azt, mint Ljubljanában 
(jóval a Laibach Kunst előtt); 
nyárégette színeket kerestem, 
a sárga, a kék, a zöld és 
a vörös tökéletes árnyalatait, 
aztán semmi, cool nyugalom. 

Mózsi Ferivel suhantunk 
a Magnificent Mile-on, 
Chicago, a szelek városának 
legelőkelőbb sugárútján, 
húztunk északra, a tó mellett, 
a Loyolai Szt. Ferenc jezsuita egyetem felé, 
Evanston irányába, a Chase Avenue-ba; 
Led Zeppelint hallgattunk, 
Your Time is Gonna Come (4:35), 
How Many More Times (8:29), 
mert egyszer eljön majd a mi időnk, 
eljön jambikus pentaméterben. 
Egyébként sok bajunk volt az idő mértékével: 
„ hagyjuk a süket dumát 
és elegáns páros rímeket”, 
írta New Yorkban Baránszky László, 
aki szintén ötvenhatban ment el, 
mint Marosán és Makkai Ádám. 
Mózsi irodája a Diversey Pkwy-ön volt, 
néhányszor buszra ültem, a 22-es helyi járatra, 
végig a Clark Streeten, a belvárosig, 
a tornyok közé, Sears Tower 
(most már Willisnek hívják), 
Hancock Center (Big John) stb.; 
egyszer leszálltam a Wrigley Field stadionnál, 
körbejártam, szemügyre vettem 
a Chicago Cubs baseballcsapat szentélyét, 
zárva volt. Fújtam tageket a betonfalakra, 
a láthatatlan magyar Banksy 
(a szerzői jog a gyengék fegyvere). 
Soha nem értettem a baseball lényegét, 
csak annyit fogtam fel, ütni kell a labdát, 
és ha eltalálod, akkor futás. Punktum. 
Mint a graffitisek: kicsit fújnak, 
aztán meg futnak, a rendészek elől. 

Mózsi majdnem átúszta az Adriát, 
ő is menekült a rend őrei elől, 
megállás nélkül szelte a hullámokat,
régen elhagyta a koperi öblöt, 
eltévedt a sötétben, 
nekiindult a nyílt tengernek, 
olasz halászok mentették ki 
Magyarország serdülő úszóbajnokát. 
Nyílt víz, nagy tenger, igazi komoly dolgok: 
vasfüggöny, kommunizmus, torkig voltunk,
menekülttábor, Leuven, USA, kapitalizmus: 
első a profit, a korrupció, a státus és imázs, 
tolvajok fürödnek a kapzsiságban, 
inkább nem folytatom. 
Éljen és virágozzék a cseresznye! 
Kaliforniában József Attilából 
merített erőt. Szivárványba borította és 
Amerikába utaztatta a fél magyar irodalmat. 

Kiszáradtunk a sok látnivalótól, 
a Magnificent Mile ragyogásától, 
töltöttük a whiskyt, „on the rocks” 
(whiskyfogyasztási mód): 
két-három jégkocka a pohárban, 
és csak rátölteni; mindig cool maradni. 
Mert a föld alatt, Chicagóban, 
Mózsi Chase utcai házának pincéjében, 
alszol-és-nem-alszol állapotban, 
egy hatalmas kutyával a nappaliban, 
két cajun-akkord közé szorulva 
nem lehet verset írni, 
csak menni a pokoli jólétbe. 
A városból alig láttam valamit, 
csak kószáltam, lejártam a lábam, 
végig a Clark Streeten, 
versenyt futottam az idővel, 
elhagytam a múltat és a jelent, 
nyomultam a forró belvárosba, 
a felhőkarcolók árnyékába,
a hatalmas betontömbök közé,
elbújni a nap elől, ott hunyorogtam, 
szalvétákat kerestem Noéminek, 
szalvéták (napkin, doily) után kutattam 
az égig érő felhőkarcolók között 
(mintha tűt keresnénk a szalmakazalban), 
vagy irány a lemezboltok hűvösébe, 
egyik klímából a másikba, a bakelitek 
árnyékában olykor Hobó és Janó is feltűnt: 
boldog szomorú blues, balladák és keservek, 
hozzátartoznak a lelki békéhez. 
Nyárégette színek után kutattam: 
a sárga, a kék, a zöld és a vörös 
tökéletes árnyalatai után, 
aztán semmi, cool nyugalom. 
Olykor Mózsi elment metaforákat 
kukázni az önfeledt napfürdőzők után
a Michigan-tó partjára. 

Maradjunk még a versben, 
maradjunk a bárdok varázsigéinek 
visszhangzó kamrájában, 
maradjunk a szürke beton-pokolban, 
lent a föld alatt: Chicago underground, 
vagyis mégse, a szelek városában, 
a metró a fejünk felett, függővasúton száguld. 
Abban az időben még Sears 
volt a legmagasabb torony neve, 
és Michael Jordan is ott pattogtatott, 
és Denis Rodman, a féreg; 
nyári szünet volt az NBA-ben, 
mindenki nyalogatta a sebeit,
árnyékba menekült, hideg koktélokat szürcsölt, 
Kevin Garnett Minneapolisban, 
a Timberwolves-nál termelte a pontokat, 
Detroitban pedig még csak formálódott a Pistons, 
Ben Wallace-féle, későbbi bajnokcsapata. 
Elfelejtett dolgok, tér és szabadság, 
kétely és bizonyosság, és minden más, 
a számok úgyis elárasztják az euklideszi teret, 
mily borzalom ily mélységbe nézni! 

Makkai Ádámékkal autóztunk 
Csíkhágóból (ahogy Mózsi mondta) 
Lake Hope-ba, Ohióba, 
az amerikai viszonyokhoz képest 
egy túl pici autóval,
a rapkorszak hajnalán, a chicagói egyetem 
(full professor of linguistics) 
nyelvészprofesszorával és nejével, 
Ágnes asszonnyal, a csodaszarvas nyomában 
(In Quest of the Miracle Stag) 
két cajun-akkord közé szorulva, 
a Reménység tavánál 
összesereglő magyarok közé: 
mily csodálatos egy kis nép nyelvén, 
titkos adóján a mindenséghez szólni; 
tudjuk, van az a legenda a Los Alamos-i ufókról: 
Teller, Szilárd Leó, Wigner, Neumann 
(a világot „megváltó” atom-zsenik); 
az első háború foggal és ököllel kezdődött, 
majd az atombombával ér véget. 
Your Time is Gonna Come 
(ha eljön), de addig még sok baj lesz 
az idővel és az ufókkal. 

Maradjunk még egy kicsit a versben: 
nem tudta elfelejteni a Józsefvárost, 
a Kálvária téri ódon házat, 
nem tudta feledni a hinta alatti 
sárga kavicsot, a ház falába 
fúródó első puskagolyót, nem tudta 
az első orosz tankot a Práter utcában. 
A Chase utcai ház pincéjében 
három hátizsáknyi szigonytörmelék: 
mantrák a betűbolond bőregereknek. 
Mózsi nehéz verseket írt, 
nehogy elfújja őket a kritika forgószele. 
Fuvallatba kapaszkodott, szinte a semmibe, 
és ha a jambus el is verte a termést, 
a magtárban maradt még elegendő szem, 
melyből olykor versbe szökkent a szó. 
Hatvanévesen hazafelé vette 
az irányt, megtérni önmagába: 
ebben a komplex akármiben, 
versvisszafojtva, leoltani 
a villanyfényt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése