2023. november 20., hétfő

Petőfi Sándor: Az árva lyány

Csak egy lénnyel van kevesebb, 
Mint tennap volt, 
S nekem ugy tetszik: az egész 
Világ kiholt.   

Meghalt anyám, le is tevék 
A sírba őt: 
Lelkemből varrtam én reá 
A szemfedőt.   

Anyám, miért nem vitted el 
Életemet, 
Ha már belőle elvivéd 
Az örömet?   

Te nap valál, én sugarad. 
Itt mért hagyál? 
Hisz sugarát elviszi a 
Nap, ha leszáll.   

Beszélek hozzád; hallod-e 
A bús panaszt? 
Hiába van szóm, te, anyám, 
Nem hallod azt.   

Itt állok, ahol rajtad a 
Sír halma kél. 
S messzebb vagy mégis a világ 
Legvéginél.   

Midőn koporsód szögezék, 
Ezt rebegém: 
" Ébredj föl, kedves jó anyám, 
Édes szülém!"   

Fölkelt-e a föltámadás 
Majd tégedet, 
Kit gyermeked siralma sem 
Ébreszthetett?!   

2   

Virasztánk kínosan 
Anyám, te s én; 
Kis mécsünk reszketett, 
Haldokló éltedet 
Jelképezvén.   

Magam valék anyám 
Fájdalminál; 
De nem soká közénk 
Egy vendég érkezék... 
Jött a halál.   

Anyácskám, édesem, 
Jó szívedet 
Keze megérinté, 
S verése szűnt belé 
S hidegedett.   

Midőn közel vala 
A szörnyü vég, 
Mint hervadt fára le 
Az ősz esős köde 
Rád borulék.   

Beléd akartam én 
En éltemet 
Csókolni... s oh szülém, 
Te csókolád belém 
A tiedet!   

3   

Virágot ültettem 
Anyám sírhalmára, 
Harmat nem is kell, mert 
Könnyem csorog rája.   

Még holta után is 
Kedvét keresem én, 
Ezen virágokat 
Csak azért ültetém.   

Kedvelője volt a 
Virágoknak anyám, 
Szép intését mintha 
Még most is hallanám:   

" Szeresd a virágot 
És ne féltsd szívedet, 
Mert, ki ezt szereti, 
Rosz ember nem lehet;   

A virág s az erény 
Két atyafi-gyermek, 
Egy szívben egymással 
Nem ellenkezhetnek.   

Tudod, mi a virág? 
A földnek jósága; 
Tudod, mi a jóság? 
A lélek virága."   

Virágot ültettem 
Anyám sírhalmára. 
Le az égből, anyám, 
Tekintesz-e rája?   

Látod-e az égből 
Viruló sírodat, 
S viruló sírodnál 
Hervadt leányodat?   

Pest, 1847. március   
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése