2021. december 11., szombat

Pilinszky János: A madár és a lány

 







Jártatok már a világ partján? 
Miként a tengernek van partja, 
úgy van a világnak határa: 
tenger égbolt zúdul a partra. 
Innét indulnak a szelek, 
innét a kelő reggelek, 
és ide tér meg éjszakára 
a fűzfa árnya, nyírfa árnya.  

Olyan az ég itt, mint a tenger. 
Hol tiszta kék és mozdulatlan, 
mint óriás kerek tükörben 
fénylik benne a kora hajnal; 
hol meg szelektől viharos, 
villámló felhőkkel habos 
haragja a földekre árad, 
porba döntve a földi tájat.  

Élt itt valaha egy leány, 
elhagyatva a világ partján; 
akár a kelő nap, oly árva, 
akár a hunyó nap, oly halvány. 
Világ határán egymaga 
élt itt egy leány valaha, 
szomorú, szép és halavány 
magányos csillag, egy leány.  

Maga volt, hogy a nap felfénylett, 
és éjszaka, hogy szállt a hold, 
szobácskájában egyedül, 
álmában is csak maga volt. 
Hideg esőben át a réten 
árván futott, árván a szélben, 
s mert nem volt senki élő társa, 
örökös csönd volt házatája.  

Asztalkáján a gyertyaláng, 
az ablakán az éj maga, 
vele búsult a tányérkája, 
kése, kanala, pohara; 
s hogy vele együtt árva volt 
a kenyér, mibe harapott: 
mintha csak könnyeket törölne, 
mikor a morzsákat törölte...

Járt erre aztán egy madár, 
idejött a világ partjára, 
és megpillantotta a lányt, 
meglátta és szépnek találta. 
Háza előtt, az alkonyatban, 
kint ült a leány mozdulatlan, 
szótlan a világ peremén, 
magányos háza küszöbén.  

Levél se rezdült, ág se rebbent, 
a tükörsíma alkonyat, 
mint elhagyatott aranytócsa 
terűlt a síma ég alatt; 
minden kis porszem és füszál, 
darabka rög, parány bogár, 
az egész világ hallgatott. 
Nézte a lemenő napot.  

" Zöld levelekből, lágy mohából, 
puha füvekből fészket raktam, 
kibéleltem könnyű szelekkel, 
körülvettem kéklő magassal! 
Gyönyörű árvám, föl a magasba!" 
- hívta a lánykát, hogy vele lakna, 
hívta az árvát a madár. 
Szép volt, nagyon szép a leány.  

Szép volt a lány és szomorú, 
s a nyári égbolt, ha lehet, 
a levelek az ágakon, 
rög és bogár még csöndesebb, 
még csendesebb, hogy válaszolt, 
válasza olyan árva volt, 
oly árva volt szava a lánynak: 
" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

S azontúl minden alkonyattal 
megjött és hívta a madár: 
" Gyere velem, föl a magasba, 
siess, siess, telik a nyár! 
Elmúlnak napok és egek, 
megjönnek a vizes szelek; 
elfogy aranya a világnak!"  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Siess, siess, közeledik már 
eső és szél, fagy és hideg, 
magad leszel, ha itt a tél, 
s ha szólanál is, nincs kinek! 
Akkorra én már messze szállok, 
fehér hó lepi a világot, 
befagynak mind a tengerek, 
világ végén a reggelek.  

Akkorra én már messze járok, 
sötét szobád bezárhatod. 
Meggyújtod majd kicsinyke lámpád, 
meggyújtod, aztán elfujod. 
Téli széllel, havas setéttel 
üzennél már, küldenél értem. 
Elsápaszt majd, tudom, a bánat."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

" Ma messze jártam, messze szálltam, 
porfelhőben sor szekeret, 
láttam vidám falusi népet 
ünnepi vásárra menet; 
tükrös huszárt, festett pojácát, 
ezerszínű szalagból sárkányt, 
bőgő dudát, hatalmas táncot, 
akácfa lombjaiból sátort;  

ha elmondhatnám, se hihetnéd, 
sikongató lányokat párban, 
tenger zsivajban lacikonyhát - 
el se hinnéd, mi mindent láttam! 
Mi mindent láttam! Közeledben 
sorra mégis mindet felejtem, 
mind a zajos, zöldlombos sátrat."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"  

" Fényes, magas toronyra leltem, 
egekig emelt a torony! 
Tengernyi földeket beláttam, 
túlláttam a világokon; 
csúcsáról el se képzeled, 
erdőket láttam, réteket. 
Hihettél volna óriásnak!..."  

" Nem mehetek, kicsi a házad! 
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Ma láttam árnyékom a porban,
maroknyi volt és reszketett,
csak annyi volt a hideg porban,
csak annyi, szinte elveszett!
Csak annyi volt, kicsiny faág,
ha karcolja az út porát:
Csak annyi volt félénk nyomom.
Nem mozdult léptemre a por.

Csak a szívem vert hevesen,
csak a szívem szomoruan,
az vert csupán, az lüktetett,
csak a szívem vert súlyosan.
Tengernyi porban vézna folt,
árnyékom olyan néma volt -
oly árva, mint a kis füszálnak..."

"...Nem mehetek, kicsi a házad!
Nem mehetek, kicsi a házad!"

" Csupasz a föld, hideg az égbolt, 
a föld halott, az ég halott. 
Nagy csendesség szállt a világra, 
hosszú éjek és rövid nappalok 
Fáradtak a falevelek, 
hullanak a falevelek, 
sötéten vándorol a szél, 
közel van, itt van már a tél!  

A madarak is messze szálltak, 
üres az erdő, fekete, 
zörög az erdő, el kell mennem, 
elmegyek én is messzire! 
Didergő szélvészek, fagyok 
elűznek engem is örökre, 
elűznek tőled mindörökre: 
mennem kell, nem maradhatok! 
Mennem kell, nem maradhatok!"  

Betette háza ajtaját, 
maga maradt a lány a házban, 
maga maradt, s hogy elaludt, 
árván aludt az éjszakában. 
Hallott távoli hangokat 
álmában, akkor felriadt, 
felébredt és ajtót nyitott. 
Künn hó és csönd és csillagok.

" Puha füvekből fészket raktam, 
lebontottam puha kis fészkem, 
lerontottam puha kis házam, 
puha házamat elcseréltem! 
Immáron minden csillagával 
egész égbolt én fészkem, házam!" 
- szólott szava az ég alól. 
De a madár nem volt sehol.  

Hangját szép nyári alkonyatban 
halljuk mi is a kert alatt; 
hívja a lányt, hívja az árvát, 
hívja a csöpp madárkahang. 
És hallja fű, hallgatja fa, 
s mintha gyönyörűt hallana: 
hogy "élt egyszer egy szép leány, 
világ végén egy árva lány".

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése