2024. január 14., vasárnap

Cseh Katalin: Elmélkedő

Dolgozatokat javítok    

természetes fényben, kora délután,  
a háttérben Chopin: Cisz-moll keringő.  
Elmosolyodom, amikor az alábbi  
gyöngyszemekre bukkanok:  
„ A balladákban az ismétlések szerepe az,  
hogy felizgassák az olvasót.”  
„Toldi csak egy dolgot szeretett: az anyját.”  
„A költő ül a versben és oda várja  
a kedvesét is.”  
Egyszer csak szemembe ötlenek  
a gyenge tanulók stigmáját láthatatlanul is  
magán viselő ötödikes lányka  
vézna betűkkel rótt sorai:  
„Tanár néni, fárasztó lehet magának  
az én fogalmazásomat olvasni,  
de én csak ennyit tudok és így, bocsánat…”  
A dolgozat utolsó mondatai,  
nem tartoznak a tárgyhoz,  
őszinte lélek-villanások.  
Ez a kislány ezekkel a sorokkal  
írói magasságokba emelkedett.  
Elérzékenyülök.  
Lassan besötétedik,  
lámpafénynél folytatom a javítást,  
a háttérben Schumann: Álmodozás.  
Az utolsó dolgozat után  
próbálok megpihenni,  
de sokminden kavarog a fejemben.  
Magam előtt látom az összes  
dolgozatíró gyereket:  
áramlanak a gondolatok,  
vagy éppen áram(lás)szünet van, 
a tolluk végét rágják, izzad a tenyerük,  
összemaszatolják az előttük  
közönyösen várakozó papírlapot…  
Aztán egy hatalmas osztályterem  
bukkan elő  
megszámlálhatatlanul sok iskolapaddal:  
mindenikben egy tanuló ül és ír,  
alkot a megtorpant időben, 
nyugodtan, ráérősen, stresszmentesen,  
teljes harmóniában önmagával.  
Eggyé válnak azzal, amit írnak,  
majd szép lassan eltünedeznek  
a padokból, az osztályteremből,  
az emlékezet(em)ből.  
A dolgozatjavító tanárnál  
van magányosabb?  
Talán a dolgozatíró gyerek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése